STRATEGIA OBRONNOŚCI PAŃSTWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKCJA KURIERSKA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
Advertisements

PLANOWANIE OPERACYJNE
T: System obronności Rzeczypospolitej Polskiej.
Rodzaje Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej - ich charakterystyka i przeznaczenie. 2008r. - Hubert Wilk.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE A KIEROWANIE BEZPIECZEŃSTWEM NARODOWYM
KRS: NIP: REGON:
Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
ROLA SIŁ ZBROJNYCH W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
ROLA SIŁ ZBROJNYCH W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
ISTOTA OBRONNOŚCI RP WYKŁAD Temat 1: tel.:
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OBRONNEGO PAŃSTWA
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
POLSKA STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA A STRATEGIE NATO I UE
BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
POLSKIE DYLEMATY STRATEGICZNE
DYLEMATY BEZPIECZEŃSTWA MIĘDZYNARODOWEGO I NARODOWEGO
GLOBALNE I EUROATLANTYCKIE
BEZPIECZEŃSTWEM MILITARNYM
bezpieczeństwa narodowego,
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
WOJEWÓDZKA KONFERENCJA SZKOLENIOWA DLA PRZEDSTAWICIELI
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ POLITYKA KADROWA W SIŁACH ZBROJNYCH RP
PRZEDMIOT: ZARZĄDZANIE W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH
SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA PODSTAWY OCENY ZAŁOŻENIA PROJEKTY
bezpieczeństwo państwa
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz
M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J
WOJSKA SPECJALNE.
Przygotował Andrzej Potucha
WOJSKOWE DOŚWIADCZENIA Z OPERACJI „IRACKA WOLNOŚĆ”
GOTOWOŚĆ OBRONNA PAŃSTWA, FUNKCJONOWANIE STAŁYCH DYŻURÓW
BIURO BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO
NATO „Nie wiem , jaka broń będzie użyta w trzeciej wojnie światowej , ale czwarta będzie na maczugi „. Albert Einstein.
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
BEZPIECZEŃSTWO POLSKI w świetle rezultatów SPBN
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
Zarządzanie kryzysowe – system organizacji i zasady funkcjonowania
KONCEPCJA SYSTEMU STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU (na agresję)
SIŁY ZBROJNE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN ZASTRZEŻONE 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA WKU KONIN Bieżący slajd przedstawia podstawowe dane liczbowe w zakresie.
KONCEPCJA WZMOCNIENIA STRATEGICZNEJ ODPORNOŚCI KRAJU
OBRONA NARODOWA.PL - Ruch na Rzecz Obrony Terytorialnej
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Współczesne założenia polityki bezpieczeństwa RP
Koncepcja Krajowego Systemu Obrony Narodowej
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP Założenia i implementacja
KIEROWANIA I DOWODZENIA
STRATEGIA BEZPIECZEŃSTWA NARODOWEGO RP
System obronny i siły zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach
Warszawa, kwiecień-maj 2016 r.
Planistyczne działania wspierające.
PRIORYTETY STRATEGICZNE POLSKIEGO BEZPIECZEŃSTWA
Wykorzystanie procesu przygotowań obronnych do reagowania struktur państwa na kryzysowe zagrożenia niemilitarne.
Planowanie współpracy z organizacjami pozarządowymi i partnerami społecznymi w 10 Brygadzie Logistycznej i jednostkach wojskowych podporządkowanych na.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
MRiRW Podstawy prawne planowania operacyjnego i programowania obronnego, zasady sporządzania kart realizacji zadań operacyjnych płk dr inż. Krzysztof Meszyński.
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
WOJSKA OBRONY TERYTORIALNEJ W SYSTEMIE OBRONNYM PAŃSTWA
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
Zapis prezentacji:

STRATEGIA OBRONNOŚCI PAŃSTWA STRATEGIA OBRONNOŚCI - podstawowa część składowa strategii bezpieczeństwa; - obejmuje: tworzenie, rozwój, przygotowanie i wykorzystanie potencjału obronnego państwa (wszelkich sił i środków, narzędzi, zasobów i sposobów); - określa: źródło i charakter zewnętrznych wyzwań i zagrożeń militarnych dla bezpieczeństwa państwa, w wymiarze narodowym i sojuszniczym; - formułuje: koncepcje przeciwstawiania się tym zagrożeniom w czasie pokoju (strategia prewencyjno-stabilizacyjna), kryzysu (strategia reagowania kryzysowego) i wojny (strategia wojenna) oraz - ustala: siły i środki do realizacji tych koncepcji USTANAWIA ELEMENTY, STRUKTURĘ I ZASADY UTRZYMYWANIA SYSTEMU OBRONNOŚCI;

STRATEGIA OBRONNOŚCI W SYSTEMIE POJĘĆ BEZPIECZEŃSTWO NARODOWE SYSTEM B. N. POLITYKA, STRATEGIA, DOKTRYNA B.N. P./DZIAŁANIE WSZELKIM ZAGROŻENIOM PRZY UŻYCIU WSZELKICH ŚRODKÓW PAŃSTWA OBRONA NARODOWA S.O. P. POLITYKA, STRATEGIA, DOKTRYNA OBRONNOŚCI P./DZIAŁANIE ZAGROŻENIOM MILITARN. PRZY UŻYCIU WSZELKICH ŚRODKÓW PAŃSTWA OBRONA MILITARNA S.O. P. POLITYKA, STRATEGIA, DOKTRYNA MILITARNA P./DZIAŁANIE ZAGROŻENIOM MILITARN PRZY UŻYCIU ŚRODKÓW MILITARNYCH (S.Z.) KAMPANIE, OPERACJE DZIAŁANIA SZ (RSZ) ZO; ZT; oddz. KONCEPCJE, PLANY DZIAŁANIA SZ NA POZIOMACH STRATEG., OPERAC., TAKTYCZNYM REALIZACJA ZADAŃ OPERACJI, WALK, BITEW

SYSTEM OBRONNOŚCI PAŃSTWA SYSTEM OBRONNOŚCI PAŃSTWA - zbiór uporządkowanych wewnętrznie i wzajemnie powiązanych elementów - LUDZI, ORGANIZACJI I URZADZEŃ - działających na rzecz zachowania BEZPIECZEŃSTWA WOJSKOWEGO (militarnego) PAŃSTWA; Polska (zgodnie z wyznaczonymi celami i zadaniami strategicznymi) ma utrzymywać system obronności o potencjale gwarantującym sprostanie wyzwaniom i skuteczne przeciwstawianie się wszystkim potencjalnym zagrożeniom wojennym; STRATEGIA OBRONNOŚCI RP- określa sposoby strategicznego wykorzystania potencjału do przeciwstawienia się wyzwaniom i zagrożeniom w czasie pokoju, kryzysu i wojny; - uznając polskie interesy narodowe za nadrzędne i uwzględniając narodowe uwarunkowania ich realizacji (potencjał militarny, położenie, wielkość, zasoby ludnościowe, poziom rozwoju gospodarczego) jest skorelowana ze strategią NATO

SYSTEM OBRONNOŚCI PAŃSTWA jest sprzężony z sojuszniczym systemem bezpieczeństwa; w warunkach zagrożenia konfliktem zbrojnym potencjał i system obronności państwa zapewnia natychmiastowe wprowadzenie mobilizacji; w razie agresji - natychmiastowej obrony; w celu umacniania i usprawniania systemu obronności realizowane są następujące przedsięwzięcia: - długofalowe i bieżące planowanie obronne; - utrzymywanie organizacyjno-technicznej i ekonomicznej bazy systemu obronności; - szkolenie obronne zapewniające uzyskanie wysokiej sprawności systemu; opiera się na potencjale narodowym państwa i obejmuje ściśle powiązane ze sobą podsystemy; wymaga ciągłej i systematycznej modernizacji;

TRZY PODSTAWOWE ELEMENTY: SYSTEM OBRONNOŚCI PAŃSTWA TRZY PODSTAWOWE ELEMENTY: 1. PODSYSTEM KIEROWANIA OBRONNOŚCIĄ; 2. PODSYSTEM MILITARNY (SIŁY ZBROJNE RP); 3. PODSYSTEM POZAMILITARNY (POZAMILITARNE OGNIWA OBRONNE);

PODSYSTEM KIEROWANIA OBRONNOŚCIĄ realizację decyzji państwa w dziedzinie obronności zapewniają ORGANY KIEROWANIA na wszystkich szczeblach struktury państwowej (odpowiadają za realizację zadań obronnych, powiązane informacyjnie i pozostające w ustanowionych prawnie relacjach kompetencyjnych wraz ze swoim aparatem wykonawczym – administracyjnym, sztabowym, organizacyjnym – oraz niezbędną infrastrukturą); PODSYSTEM KIEROWANIA OBRONNOŚCIĄ - tworzą wszystkie organy kierowania odpowiadające za realizację zadań obronnych w ustanowionych prawnie relacjach kompetencyjnych; Podstawowe funkcje: - kierowanie przygotowaniami obronnymi w czasie pokoju; - kierowanie reagowaniem na zagrożenia kryzysowe; - kierowanie obroną państwa w czasie wojny;

PODSYSTEM KIEROWANIA OBRONNOŚCIĄ WŁADZA WYKONAWCZA – Prezydent RP (stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium; jest Najwyższym Zwierzchnikiem SZ RP; jego organem doradczym jest Rada Bezpieczeństwa Narodowego) i Rada Ministrów (prowadzi politykę wewnętrzną i zagraniczną RP, zapewnia jej bezpieczeństwo wewnętrzne i zewnętrzne oraz sprawuje ogólne kierownictwo w dziedzinie obronności); MINISTER OBRONY NARODOWEJ, kieruje resortem ON, przygotowuje projekty założeń obronnych państwa oraz sprawuje kierownictwo w sprawach wykonywania powszechnego obowiązku obrony; W CZASIE POKOJU - całością SZ kieruje MON; zasadniczym organem planowania strategicznego SZ jest Sztab Generalny; Dowództwa RSZ ponoszą odpowiedzialność za całokształt działalności pokojowej oraz prowadzą przygotowanie do działań w czasie kryzysu i wojny - współpracują z dowództwami sojuszniczymi; W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH - nie wprowadza się nadzwyczajnych zmian w zasadach kierowania obronnością, a jedynie uruchamiane są dodatkowe środki i procedury kierowania reagowaniem kryzysowym; - kierowanie SZ odbywa się wg zasad kierowania pokojowego; - wojskami wydzielonymi do międzynarodowych zgrupowań dowodzą operacyjnie dowódcy zgrupowań;

W DZIAŁANIACH WOJENNYCH - wprowadza się szczególne rozwiązania: funkcję organu ustawodawczego, jeśli nie może zebrać się SEJM, sprawuje PREZYDENT RP, wydaje on (na wniosek RM) rozporządzenia z mocą ustawy, dotyczące prowadzenia wojny; PREZES RM zapewnia realizację polityki RM w zakresie obrony państwa (określa sposoby jej prowadzenia); na czas WOJNY uruchamiane jest CENTRALNE STANOWISKO KIEROWANIA OBRONNOŚCIĄ PAŃSTWA; SZ dowodzi NACZELNY DOWÓDCA SZ RP, mianowany przez Prezydenta na wniosek Prezesa RM; rozwijany jest WOJENNY SYSTEM DOWODZENIA - organizowany w czasie „P” (w razie narastania zagrożenia bezpieczeństwa państwa); proces dowodzenia odbywa się w systemie NARODOWYM i SOJUSZNICZYM; całością SZ wydzielonych do NATO dowodzą DOWÓDZTWA WIELONARODOWE;

2. PODSYSTEM MILITARNY. SIŁY ZBROJNE RP podstawowy, wyspecjalizowany i specjalnie dla potrzeb obronnych utrzymywany element systemu obronności państwa; W skład SZ RP wchodzą: WL, SP, MW oraz Wojska Specjalne; We wszystkich RSZ występują: wojska operacyjne i wojska OT; Wojska operacyjne - przygotowane do działań w strukturach wielonarodowych, a ich skład i struktura dostosowane są do wymagań wynikających z potrzeb wspólnego działania w ugrupowaniach wielonarodowych; Wojska OT - przeznaczone do wspierania i zapewniania swobody działań wojsk operacyjnych oraz wykonywania zadań lokalnych; w czasie „P” SZ utrzymują odpowiedni system mobilizacyjny, obejmujący zarządzanie zasobami osobowymi, materiałowymi, transportowymi oraz szkoleniem rezerw;

PODSYSTM MILITARNY. SIŁY ZBROJNE RP(2) obejmują wojska wydzielone do dyspozycji NATO oraz pozostające pod dowództwem narodowym; wojska wydzielone do NATO obejmują: - SIŁY REAGOWANIA (natychmiastowego i szybkiego); - GŁÓWNE SIŁY OBRONY; - SIŁY WZMOCNIENIA; - SIŁY ODPOWIEDZI; SIŁY ZBROJNE RP - są podstawowym, wyspecjalizowanym elementem systemu obronności państwa oraz głównym - obok dyplomacji - instrumentem realizacji Strategii Bezpieczeństwa RP; służą ochronie niepodległości RP i niepodzielności jej terytorium oraz zapewnieniu bezpieczeństwa i nienaruszalności granic; wykonują zadania wynikające ze Strategii Bezpieczeństwa, a skonkretyzowane w narodowych i sojuszniczych planach reagowania kryzysowego i obrony państwa; zachowują neutralność w sprawach politycznych oraz podlegają cywilnej i demokratycznej kontroli;

PODSYSTM MILITARNY. SIŁY ZBROJNE RP(3) STRATEGICZNE ZADANIA SZ: ZADANIA OBRONNE W RAZIE WOJNY (odparcie bezpośredniej agresji na terytorium Polski lub udział w odparciu agresji na inne państwo sojusznicze); ZADANIA REAGOWANIA KRYZYSOWEGO (także w ramach misji międzynarodowych); ZADANIA STABILIZACYJNE I PREWENCYJNE w czasie pokoju; SZ RP - zapewnić zdolność do: odstraszania potencjalnego agresora, prowadzenia operacji obronnej przeciwko agresji na szeroką skalę, udziału w dwóch jednoczesnych większych operacjach reagowania kryzysowego spoza art. V Traktatu Waszyngtońskiego albo w kilku operacjach o mniejszej skali, w tym operacjach pokojowych w ramach sił międzynarodowych; zadania te są podstawowym wyznacznikiem kierunków rozwoju i doskonalenia systemu obronnego; KIERUNKI ZMIAN W SZ RP - wielkość, organizacja, rozmieszczenie, wyposażenie systematycznie dostosowywane do potrzeb obronnych oraz możliwości i warunków społeczno-ekonomicznych państwa; szczególne miejsce w procesie integracji z NATO - proces dostosowywania - zgodny z Koncepcją Strategiczną i Inicjatywą Zdolności Obronnych;

ZDOLNOŚCI OPERACYJNE SZ gotowość bojowa i mobilizacyjna - zdolność do reagowania na polityczno-militarne i pozamilitarne zagrożenia kryzysowe, realizacji zobowiązań wynikających z umów, strategicznego rozwinięcia wojsk; efektywność wywiadu i rozpoznania wojskowego - warunkowane przez terminowe i wiarygodne dostarczanie organom politycznym państwa i dowódcom wojskowym informacji o zagrożeniach, potencjalnym przeciwniku, warunkach meteorologicznych oraz terenie w rejonach operacyjnego zainteresowania; efektywność dowodzenia - zapewnienie pełnej zgodności funkcjonalnej, organizacyjnej, technicznej i informacyjnej systemów dowodzenia w czasie „P” z potrzebami czasu „W”; elastyczność reagowania - zapewnienie zdolności do bezkolizyjnego przejścia wojsk ze stanów stałej got. boj. w jej wyższe stany i natychmiastowego rozpoczęcia różnych operacji; skuteczność rażenia - nasycenie wojsk bronią precyzyjnego rażenia (koncentracja ognia w wymaganym miejscu i czasie) na celach wyłącznie wojskowych, zmniejszając do minimum prawdopodobieństwo uderzeń omyłkowych na obiekty chronione traktatami; żywotność wojsk - odporność na różnorodne oddziaływania przeciwnika oraz zdolność do długotrwałego działania w różnych środowiskach operacyjnych, warunkach terenowych i klimatycznych - zapewnienie poprzez wyposażenie ich w środki zwiększające ochronę przed skutkami użycia systemów ogniowych, informacyjnych i BMR;