Pkt. 2, a) Agendy spotkania Dyskusja na temat uwag zgłoszonych do rozporządzenia w sprawie wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (kwestie merytoryczne.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Zmiany przepisów prawa dotyczące dokumentów planistycznych.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
Pkt. 4 Agendy spotkania Sprawozdawczość z wykonania KPOŚK w 2010 r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Wprowadzanie zmian w trakcie realizacji projektu –
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Wyzwania stojące przed samorządami w gospodarce wodno-ściekowej
Komunalizacja nieruchomości Skarbu Państwa
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Przyjazna Kłodnica.
Podstawa prawna Konstytucja RP Ustawa o samorządzie gminnym
Maria Bakalarczyk Izba Gospodarcza „Wodociągi Polskie”
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
PRAWNE ASPEKTY ŁĄCZENIA POWIATÓW KANCELARIA PRAWNICZA A.S. KWIETNIOWSCY.
   Praca dyplomowa inżynierska
Wstęp Dlaczego zmieniły się zasady rekrutacji do przedszkoli i szkół publicznych? Od dnia 18 stycznia 2014 roku obowiązuje znowelizowana ustawa o systemie.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych (IVAKPOSK)
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Wytyczne do tworzenia i zmiany aglomeracji
Ustrój samorządu terytorialnego
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Reglamentacja procesu budowy
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Kryteria rekrutacji do klas pierwszych ogólnodostępnych oraz integracyjnych gimnazjów prowadzonych przez Miasto Poznań.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
System oceny projektów w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.
Budżet obywatelski w Gminie Ryglice
KPOŚK DO 2021 ROKU SPOTKANIE KONSULTACYJNE Szczecin 31 stycznia 2016
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
ZGODNIE Z UZYSKANĄ INFORMACJĄ NIE, PROJEKT MPZP. JEST W OPRACOWANIU
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
Procedury związane z obsługą zgłoszeń prac geodezyjnych,
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
dr inż. Tadeusz Rzepecki
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

pkt. 2, a) Agendy spotkania Dyskusja na temat uwag zgłoszonych do rozporządzenia w sprawie wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (kwestie merytoryczne rozporządzenia) Opracowano na podstawie uwag zgłoszonych przez UM

UWAGAWYJAŚNIENIA Postępowanie ze zgłoszeniami gmin, które składają wniosek o utworzenie aglomeracji z pominięciem procedury wezwania przez sejmik województwa ? Jeśli sejmik województwa uzna że na danym terenie powinna powstać aglomeracja lub należy zmienić jej granice, występuje do zainteresowanych gmin o przedstawienie propozycji planu aglomeracji. Samorządy gminne mogą również same wystąpić z wnioskiem do sejmiku województwa, ale to sejmik odpowiada za ostateczny kształt aglomeracji.

UWAGAWYJAŚNIENIA Doprecyzowanie kwestii określania RLM dla aglomeracji Obliczając RLM aglomeracji należy uwzględnić: - stałych mieszkańców (1 mieszkaniec = 1 RLM), - miejsca noclegowe (1 miejsce noclegowe = 1 RLM), - ścieki przemysłowe, odprowadzane do systemu zbierania lub oczyszczalni ścieków komunalnych.

UWAGAWYJAŚNIENIA Wskazanie, w jaki sposób należy uwzględniać przemysł i turystykę, a także mieszkańców w wielkości RLM. RLM aglomeracji obejmuje: -RLM mieszkańców (liczba mieszkańców) -RLM przemysłu (wyliczony ładunku ścieków) - RLM turystów (liczba łóżek noclegowych). Pod pojęciem liczba turystów przyjmuje się bazę noclegową tj. liczbę zarejestrowanych miejsc noclegowych na terenie aglomeracji. Biorąc pod uwagę wymianę turystów mamy tu do czynienia z osobami, które zajmują tylko jedno miejsce noclegowe.

UWAGAWYJAŚNIENIA Obowiązek tworzenia aglomeracji dla terenów o zakończonym procesie inwestycyjnym, które nie były zgłaszane przez samorządy, przez co nie zostały ujęte w KPOŚK. Zgodnie z ustawą prawo wodne wszystkie aglomeracje o RLM powyżej 2000, które spełniają kryteria definicji aglomeracji muszą być wyznaczone, niezależnie od tego czy zakończyły już proces inwestycyjny.

UWAGAWYJAŚNIENIA Wyznaczanie aglomeracji na nowo, uwzględniając wskaźnik dla obszarów chronionych wynoszący 90 mieszkańców na 1 km sieci. Uśredniony dla całego kraju wskaźnik został przyjęty w wyniku: - analizy wydanych wcześniej rozporządzeń wyznaczających aglomeracje, - analizy danych podczas uwzględniania aglomeracji do AKPOSK Tworząc aglomerację należy dążyć do blisko 100% obsługi systemami kanalizacyjnymi i osiągnięcia przez oczyszczalnię ścieków wydajności odpowiadającej ładunkowi zanieczyszczeń bidegradowalnych generowanemu przez całą aglomerację.

UWAGAWYJAŚNIENIA Wskazanie w definicji wskaźnika długości sieci, iż dotyczy on całej sieci, zarówno planowanej, jak i istniejącej. Mieszkańcy obecnie podłączeni do sieci kanalizacyjnej będą musieli ponosić podwyższone koszty usług kanalizacyjnych obejmujących zarówno tereny o zabudowie zwartej jak i rozpłoszonej. Oznacza to realne zagrożenie, że sieć kanalizacyjna nie będzie w stanie być prawidłowo eksploatowana, konserwowana i amortyzowana z opłat, gdyż wysokość taryfy może przekroczyć możliwości finansowe mieszkańców.

UWAGAWYJAŚNIENIA Propozycja, aby wskaźnik długości sieci dotyczył równoważnych mieszkańców, nie zaś mieszkańców fizycznych. (Uwzględnienie zakładów przemysłowych oraz ośrodków turystycznych, które wprowadzają ścieki do sieci kanalizacyjnej). Podając RLM dla całej aglomeracji uwzględnia się RLM z przemysłu, natomiast przy wyliczaniu wskaźnika koncentracji bierze się pod uwagę tylko rzeczywistych mieszkańców oraz turystów. Gmina odpowiada za podłączenie do sieci kanalizacyjnej mieszkańców danej aglomeracji, a nie zakłady przemysłowe, które i tak mają obowiązek oczyszczania ścieków. Zakłady przemysłowe są źródłem zanieczyszczeń punktowych i nie wpływają na przyrost długości sieci.

UWAGAWYJAŚNIENIA Jakie dokumenty należy przesłać do uzgodnień i opinii: 1) propozycję planu aglomeracji (dokument przedstawiany przez gminy) czy 2) projekt uchwały sejmiku województwa w sprawie wyznaczenia aglomeracji ? Zweryfikowana przez sejmik województwa propozycja planu (ostateczny kształt po weryfikacji formalno – prawnej i merytorycznej oraz ewentualnym uzupełnieniu lub wyjaśnieniu przez gminy), podlega w dalszej kolejności uzgodnieniu i zaopiniowaniu.

UWAGAWYJAŚNIENIA Ujednolicenie kwestii obliczania tzw. wskaźnika efektywności realizacji kanalizacji. Wskaźnik długości sieci jest wskaźnikiem orientacyjnym wskazującym minimalną wartość przy której można myśleć o planowaniu sieci kanalizacyjnej. Realizacja sieci powinna być finansowo i technicznie uzasadniona – najlepiej przez studium wykonalności. W celu utworzenia aglomeracji koniecznym jest dokonanie wstępnej szacunkowej analizy finansowej, biorąc pod uwagę wskaźniki długości sieci, koszty realizacji podobnych inwestycji oraz ukształtowanie i zagospodarowanie danego terenu.

UWAGAWYJAŚNIENIA Stosowanie definicji aglomeracji zamieszczonej w dyrektywie Rady 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991 roku dotyczącej oczyszczania ścieków komunalnych – art. 2 pkt 4, W tym przypadku obowiązują polskie przepisy prawne. Dlatego też należy stosować definicje aglomeracji zamieszczoną w art. 43. ust 2 ustawy Prawo wodne. W procesie wyznaczania aglomeracji, które są uwzględniane w KPOŚK stosowana jest ww. definicja. KZGW rozważa możliwość wprowadzenia pełnej definicji aglomeracji.

UWAGAWYJAŚNIENIA Niezrozumiałe jest przytoczone pojęcie zewnętrznych granic działek". Propozycja wprowadzenia zmiany tego zapisu na ewidencyjne granice działek". W rozporządzeniu zostało wprowadzone pojęcie działki budowlanej w rozumieniu ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, gdyż podstawę wyznaczenia obszaru i granic aglomeracji stanowią dokumenty opisane w ww. ustawie.

UWAGAWYJAŚNIENIA Czy sejmik województwa może wprowadzać zmiany w propozycji planu aglomeracji przedłożonej przez gminę oraz sposób ich weryfikacji. Weryfikacja formalno - prawna oraz merytoryczna. Należy sprawdzić czy aglomeracja: -spełnia wszystkie kryteria zapisane w rozporządzeniu, -przedstawiono wszystkie wymagane dokumenty. Jakiekolwiek zmiany dotyczące aglomeracji, należą do kompetencji sejmiku województwa, który po szczegółowej analizie przedstawionych dokumentów może zmodyfikować jej granice.

UWAGAWYJAŚNIENIA Granice aglomeracji należy nanieść na mapę w skali 1: bądź w przypadku jej braku na mapie w skali 1: Możliwość wykorzystania urzędowych map topograficznych, na których nie ma uwidocznionych działek ewidencyjnych, a więc też działek budowlanych. Mapy topograficzne są tylko jednym z typów map ogólnogegraficznych i propozycja planu aglomeracji MOŻE być sporządzona z ich wykorzystaniem. Mapy topograficzne w skali 1: są najbardziej aktualne. Niestety, nie ma pokrycia terenu całego kraju mapami w tej skali. Dlatego też, rozporządzenie umożliwia skorzystanie z innego typu dostępnych map w skali 1:10 000, a w przypadku ich braku w skali 1 : Powinny jednak być to mapy najbardziej aktualne.