NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Podstawy prawne i organizacja oddziałów integracyjnych
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
INTEGRACJA Opr. Monika Wajda-Mazur.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
Zmiany w przepisach prawa oświatowego Narada dyrektorów
ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA
Integracja w kształceniu zawodowym
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Uczeń niepełnosprawny w szkole ogólnodostępnej Opracowanie: Maria Rusin Kuratorium Oświaty w Rzeszowie.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
UCZEŃ NIESŁYSZĄCY W SYSTEMIE EDUKACJI
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ Z DNIA 29 SIERPNIA 2014 R
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne
Zapis prezentacji:

NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz Konsultant ds. szkolnictwa specjalnego

Rozporządzenie MENiS z dnia 29 stycznia 2003 roku w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. Nr 23. poz. 193) Wykładnia MENiS z dnia 14 marca 2003 roku kierowana do wszystkich Kuratorów Oświaty, podkreśla konieczność integrowania uczniów przewlekle chorych z grupami rówieśniczymi.

b/ dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia znacznie Orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania wydaje Zespół Orzekający Publicznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej: a/ na wniosek lekarza (z określeniem czasu trwania), b/ dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia znacznie utrudnia lub uniemożliwia uczęszczanie do szkoły – dzieci przewlekle chore, ewentualnie z tak zaburzonym zachowaniem, że stanowią zagrożenie (powyżej 21 dni).

Uczeń niepełnosprawny, posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego może otrzymać także orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania (i na odwrót). Jeżeli rodzice dziecka, posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, chcą zrezygnować z tego nauczania, powinni przedłożyć dyrektorowi szkoły orzeczenie uchylające indywidualne nauczanie z PPP lub zaświadczenie lekarskie, że uczeń nie wymaga indywidualnego nauczania.

Dla każdego ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dyrektor szkoły ustala zasady, zakres, miejsce i czas prowadzenia zajęć. Proponuje się spisać „kontrakt” z rodzicem lub opiekunem dziecka.

Zajęcia w ramach indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, tj. w jego domu. Zajęcia te mogą być prowadzone w szkole w szczególnych przypadkach, np.: a) brak właściwych warunków w domu, b) uczeń jest włączany w grupę rówieśników. W obu przypadkach musimy mieć wszystko dobrze udokumentowane.

W celu pełnego osobowego rozwoju uczniów objętych nauczaniem indywidualnym oraz ich integracji ze środowiskiem rówieśników, dyrektor szkoły w miarę posiadanych możliwości, uwzględniając stan zdrowia dzieci, organizuje im uczestniczenie w życiu szkoły, np. a/ w uroczystościach szkolnych, b/ w niektórych zajęciach (np. w zajęciach plastycznych 1 x w tygodniu, w zajęciach muzycznych 1 x w tygodniu – zapis o tych zajęciach musi znaleźć się w ww. kontrakcie). Musimy jednak wcześniej sprawdzić, czy nie ma przeciwwskazań zdrowotnych do uczestniczenia w życiu szkoły lub klasy. Niedopuszczalne jest, by uczeń posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania uczęszczał najpierw na zajęcia lekcyjne, tak jak cała klasa, a potem na zajęcia w ramach indywidualnego nauczania.

W indywidualnym nauczaniu realizuje się treści nauczania, wynikające z obowiązującej ucznia podstawy programowej oraz obowiązkowe zajęcia edukacyjne, wynikające z ramowego planu nauczania dla danego typu szkoły tzn. te same treści i te same przedmioty. Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwośc organizacyjnych nauczania (mniej treści, te same przedmioty).

Wychowanie fizyczne w indywidualnym nauczaniu 1) Uczeń zostaje zwolniony z zajęć wychowania fizycznego na mocy tego samego zaświadczenia lekarskiego, na podstawie którego przyznano indywidualne nauczanie lub na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania. Na świadectwie wpisujemy adnotację „zwolniony”; 2) Uczeń realizuje „teoretycznie” ten przedmiot np. poprzez napisanie kilku referatów o tematyce sportowej. Na świadectwie wpisujemy stopień. O tym, czy i jak uczeń realizuje przedmiot wychowania fizycznego musi znajdować się odpowiedni zapis w „kontrakcie”.

Prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania dyrektor powierza: a/ jednemu nauczycielowi (na zerowym etapie edukacyjnym, w klasie I-III, uczniowi niepełnosprawnemu intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym), b/ nauczycielom poszczególnych przedmiotów (w klasie IV-VI,w gimnazjum, w szkole ponadgimnazjalnej) Mogą wystąpić szczególne przypadki, tj.: A/ nie ma możliwości pracy z uczniem (np. autyzm, brak komunikacji werbalnej...- wszystko musi być udokumentowane), B/ łączenie przedmiotu w bloki (zbliżoność – chodzą wyznaczeni nauczyciele).

Zajęcia indywidualnego nauczania muszą być odpowiednio dokumentowane: a/ dziennik indywidualnego nauczania osobny dla każdego ucznia, b/ programy nauczania z przedmiotów lub bloków przedmiotowych.

Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z uczniem wynosi: a/ dla uczniów zerowego etapu edukacyjnego – od 4 do 6 godzin (co najmniej 2 dni w tygodniu), b/ dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej – od 6 do 8 godzin (co najmniej 3 dni w tygodniu), c/ dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej – od 8 do 10 godzin (co najmniej 3 dni w tygodniu), d/ dla uczniów szkół gimnazjalnych – od 10 do 12 godzin (co najmniej 3 dni w tygodniu), e/ dla uczniów szkół ponadgimnazjanych – od 12 do 16 godzin (co najmniej 3 dni w tygodniu).

Uczeń korzystający z indywidualnego nauczania ma prawo do zajęć rewalidacyjnych , jeżeli ma dodatkowe orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego i znajdują się w nim zalecenia o zajęciach rewalidacyjnych. Zajęcia rewalidacyjne to: a/ zajęcia dodatkowe, b/ zajęcia prowadzone przez specjalistę, Zgodnie z rozporządzeniem MENiS w sprawie ramowych planów nauczania liczbę godzin zajęć rewalidacyjnych przydziela dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym.