Warsztaty pisania wniosków LIFE+ Warszawa, 29 06.2011 r. Komponent II Komponent II Komentarze KE do otrzymanych wniosków LIFE+ Radosław Domagała Wydział

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Advertisements

Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Rola NFOŚiGW we wdrażaniu Instrumentu Finansowego LIFE+ w Polsce
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Analiza ryzyka projektu
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Zasady podstawowe (1): Budżet powinien być rzeczywisty i efektywny;
Propozycje zmiany zatwierdzonych kryteriów wyboru projektów dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Danuta Sokołowska Warszawa, 20.
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Kryteria wyboru projektów
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Przyczyny odrzucenia wniosków do LIFE+ przez KE 20111NFOŚiGW – Warsztaty przygotowania wniosków LIFE+ Wydział ds. Projektów UE.
Instrument Finansowy LIFE+ Formularz A wniosku Nabór wniosków 2011
Ocena Wniosków LIFE+ / Przykładowe uwagi KE do Wniosków
WNIOSKÓW DOFINANSOWYWANYCH
GENERATOR WNIOSKÓW I STUDIUM WYKONALNOŚCI WYBRANE INFORMACJE Wrocław, 22 listopada 2005 r. WOJCIECH WICZKOWSKI Dział Wdrażania Europejskiego Funduszu Rozwoju.
Zarządzanie projektami
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
15 kwietnia 2011 r. Alicja Kuźniar, Biuro Projektów Transferu Wiedzy
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
Partner w Projekcie Uniwersytet Łódzki Wydział Zarządzania Katedra Zarządzania Miastem i Regionem.
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
1. D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów.
Program Operacyjny KAPITAŁ LUDZKI Priorytet IV Szkolnictwo Wyższe i Nauka Dział Rozwoju Kadry Naukowej Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.
„AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób w wieku 50+” Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Wydział ds. Projektów UE
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Zarządzanie projektami EFS Projekty, które przeszły wszystkie trzy etapy wyboru przedstawiane są komisji regionalnej do akceptacji Po otrzymaniu akceptacji.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Komentarze KE do otrzymanych wniosków Justyna Koźbiał Wydział ds. Projektów UE.
Możliwości finansowania innowacji w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój Warszawa, 27 maja 2015 r.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Karolina Muszyńska. Spis zagadnień Wprowadzenie Znaczenie zarządzania komunikacją dla powodzenia projektu Praktyki zarządzania komunikacją w zespołach.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Krajowa Jednostka Ewaluacji
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI + „Tytuł pracy przedwdrożeniowej”
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej
Poddziałanie Kształcenie ogólne w ramach ZIT
INKUBATOR INNOWACYJNOŚCI + „Tytuł pracy przedwdrożeniowej”
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Kryteria wyboru projektów w ramach działania Gospodarka Odpadowa
Zgłoszenie w ramach kategorii Wewnętrzne doskonalenie organizacji cc
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
WPROWADZANIE ZMIAN W PROJEKCIE
Zapis prezentacji:

Warsztaty pisania wniosków LIFE+ Warszawa, r. Komponent II Komponent II Komentarze KE do otrzymanych wniosków LIFE+ Radosław Domagała Wydział ds. Projektów UE

Polityka i zarządzanie w zakresie środowiska KryteriaPunkty maksymalne Próg min. Spójność i jakość techniczna Spójność i jakość finansowa Wkład do realizacji generalnych celów LIFE Europejska wartość dodana oraz komplementarność a także optymalne wykorzystanie finansowania EU Transnarodowy charakter5- Zgodność z corocznymi priorytetami krajowymi i krajowa wartość dodana według krajowych władz LIFE OOgółem OCENA WNIOSKU C. FAZA PRZYZNAWANIA

Formularz B1 Cele projektu Cele projektu są za słabo wyjaśnione, a sekwencja działań w projekcie jest niejasna ( Rezultaty Projekt nie wskazuje wymiernych rezultatów Pomimo, iż oczekiwane rezultaty, są opisane jakościowo i ilościowo, wnioskodawca nie zamieścił dostarczył odpowiednich informacji lub odpowiednich narzędzi do porównania rezultatów projektu z sytuacją wyjściową. Projekt nie zakłada konkretnych korzyści dla środowiska w trakcie trwania projektu. (zostały one uzależnione od wyników konsultacji) Słaba identyfikacja celów.

Formularz B2 Problem środowiskowy Brak jasnego opisu problemu (wielkości, skali), oraz opisu w jaki sposób projekt wychodzi mu naprzeciw. Brak opisu sytuacji wyjściowej projektu. Projekt nie wyjaśnia w jaki sposób przyczyni się do rozwiązania problemu środowiskowego Problem jakim zajmuje się projekt nie został odpowiednio wyjaśniony (pomimo iż KE widzi związek projektu z problemem) (660) C

Formularz B2 Obecny stan wiedzy i innowacyjne aspekty projektu Brak danych o metodach tradycyjnych Brak informacji na temat jaka technologia była stosowana w przeszłości, oraz wskazania jej wad, uzasadniających realizacje projektu Ubogi opis dostępnych technologii jak również nowych wymagań oraz innowacyjnych aspektów oczekiwanych po projekcie. Brak informacji dotyczących porównania oddziaływania na środowisko projektu w porównaniu z innymi projektami (dostępnymi urządzeniami) We wniosku wskazane byłoby zamieszczenie diagramów / materiałów obrazujących obecną sytuację i występujące trendy

Formularz B2 Obecny stan wiedzy i innowacyjne aspekty projektu Brak jasnego charakteru innowacyjnego Brak uwydatnienia na czym polega techniczne wyzwanie projektu (innowacyjność) Nie wystarczająco jasny i szczegółowy opis nowej technologii oraz przyjęte założenia do kalkulacji Podobne urządzenie zostało zaprojektowane i wybudowane gdzie indziej i jest dostępne na rynku Podniesienie efektywności metody nie może być uznawane za innowacyjność.

Formularz B3 Charakter demonstracyjny Brak opisu możliwości szerszego zastosowania wyników projektu. Słaba wartość demonstracyjna projektu Skala projektu nie jest wskazana Brak wskazania wielkości, wydajności, potencjalnego rynku, reprezentatywności Projekt zakłada demonstracje efektywności ekonomicznej, jednak brak jest danych na ten temat we wniosku Charakter demonstracyjny koncentruje się na zagadnieniu jak nowoczesny jest sposób zarządzania beneficjenta, nie zaś na sposobach ograniczania wpływu środowiskowego, lub sposobie ewaluacji i poprawy zarządzania środowiskowego Brak opisu otoczenia projektu, brak opisu lokalnych warunków gdzie projekt zostanie wdrożony, brak opisu sytuacji sektora w Polsce.

Formularz B3 Europejska wartość dodana projektu i proponowanych działań Projekt nie ma charakteru innowacyjnego a więc wbrew deklaracjom nie jest zgodny z Environmental Technologies Action Plan (ETAP) Brak wykazania zgodności z legislacją UE i Polską. Cele powinny być zbieżne z celami polskiej i europejskiej polityki. Zgodność z krajowymi i europejskimi celami nie została odpowiednio wyjaśniona (nie wykazano związku z dyrektywami ramowymi, międzynarodowymi konwencjami, politykami europejskim Społeczno-gospodarcze efekty projektu Starania na rzecz obniżenia emisji dwutlenku węgla Brak wskazania, w jaki sposób zostanie uwzględnione ograniczenie emisji CO2 w projekcie.

Interesariusze i główna grupa docelowa projektu (inni niż uczestnicy projektu). Brak zidentyfikowania grupy docelowej i interesariuszy projektu Brak wskazania interesariuszy, pomimo iż taka współpraca z konkretnymi podmiotami wydaje się wskazane ze względu na możliwość osiągnięcia lepszych rezultatów projektu Formularz B4

Przewidywane ograniczenia i czynniki ryzyka na etapie realizacji projektu: Formularz B5 Brak opisu ryzyka związanego z projektem Słaby opis zagrożeń (wnioskodawca jest całkowicie przygotowane do wdrożenia projekty i wszystkie działania przygotowawcze zostały wykonane) Brak wskazania działań ograniczających ryzyka w projekcie. Brak wyjaśnienia jakie pozwolenia będą potrzebne

Część C Szczegółowy opis techniczny proponowanych działań

Formularz C0 Słaby opis działań przygotowawczych Brak działań rozpowszechniających i komunikacyjny Brak działań związanych z badaniem wpływu działań rozpowszechniających Brak odpowiedniego opisania działań związanych z zarządzaniem i rozpowszechnianiem rezultatów projektu Brak działań informacyjnych skierowanych do interesariuszy projektu

Część C Działania są słabo opisane Schemat opisu działań: Jak zostanie wykonane?, Gdzie zostanie wykonane?, Kiedy zostanie wykonane? Przez kogo zostanie wykonane?

Część C Brak odpowiedniego opisu schematu zarządzania (brak jasnego wskazania kto będzie zarządzał projektem) Nie wystarczające informacje dotyczące procedur zarządzania (np. częstotliwość spotkań), Brak określenia odpowiedzialności za podejmowanie kluczowych decyzji w projekcie. Brak przewidzianych środków na zarządzanie

Część C Przewidziany personel jest niewystarczający dla realizacji projektu. Project manager nie jest zatrudniony na pełny etat Brak danych dotyczących sposobu zatrudnienia, nieuzasadnione zatrudnienie personelu. Koszt osobowe zostały uwzględnione jedynie w 2 z 17 działań Projekt zakłada zatrudnienie do realizacji projektu 10 osób na pełny etat, przez cały okres trwania projektu. Zakres przedstawionych dla nich działań nie uzasadnia takiego zatrudnienia. Wszyscy pracownicy zatrudnieni do projektu są pracownikami tymczasowymi, zatem nie została zapewniona trwałości projektu po jego zakończeniu. Na działania monitorujące powinny zostać przewidziany odpowiednie koszty osobowe związane z zarządzaniem projektem.

Część C Brak uzasadnienia dla przyjętych kosztów Nie przewidziano kosztów na stworzenie strony WWW Koszty audytu zewnętrznego można zredukować, natomiast należy przewidzieć koszty gwarancji bankowych związanych z projektem. Koszt audytu zewnętrznego wydaje się wysoki ( EUR) Brak uzasadnienia dla przyjętych kosztów Koszty działań rozpowszechniających wyniki są raczej niskie Wkład współbeneficjenta jest bardzo ograniczony /brak odpowiedzialności za jakiekolwiek działanie. Koszty projektu są przesadnie niskie i nie zapewniają właściwej realizacji projektu

Część C Ze względu na słaby opis działań, niemożliwa jest ocena uzasadnienia kosztów podróży. (Podróże związane z zakupem sprzętu trwają 5 dni, jednak nie zostało to wyjaśnione lub uzasadnione np. miejscem podróży) Nie można ocenić budżetu na podstawie opisu działań Koszt poszczególnych pozycji są niewystarczająco uszczegółowione i uzasadnione. Niemożliwy do oceny harmonogram, ze względu na słabo opisane działania

Część C Pominięte zostały mierzalne wskaźniki pozwalające na monitorowanie osiągnięcia rezultatów (lub wskaźniki te są niemierzalne) Rezultaty powinny być mierzalne Przyjęte wskaźniki nie pozwalają na właściwe monitorowanie postępów w projekcie

Część C Brak obowiązkowych elementów: wyjazd na Kick-off meeting, strona internetowa, After LIFE Communication Plan, Raport laika, Brak identyfikacji innych projektów LIFE w ramach współpracy, lub uwzględnienia ich wyników w projekcie.

Formularz C2 Raporty obowiązkowe znalazły się w Deliverables Deliverables mają niewielki związek z przewidywanymi rezultatami

Formularz C3 – Harmonogram Długi czas na zaprojektowanie i wybudowanie prototypu Niemożliwy do oceny harmonogram, ze względu na słabo opisane działania Brak rezerw czasowych/ brak uwzględnienia ryzyk w projekcie np. Wykonanie prototypu powinno obejmować 3 miesiące rezerwy by uniknąć ryzyka opóźnień Harmonogram i czas trwania nie jest spójny z deklarowanymi celami (6 lat trwania projekty nie wystarcza na pełną rekultywacje gruntów pogórniczych) Czas przewidziany na testowanie systemu jest zbyt długi (2,5 roku) Materiały promocyjne/informacyjne powinny zostać wyprodukowane przed datą pierwszego wydarzenia informacyjnego (konferencji)

22 Departament Ochrony Przyrody Wydział ds. Projektów UE NFOŚiGW Tel. (22) fax. (22) Jesienna aleja kolo Swignajna Krajowy Punkt Kontaktowy