Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Monitorowanie jakości pracy szkoły w zakresie kultury fizycznej.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
CZASOPISMA POPULARNONAUKOWE –
Jak motywować uczniów do nauki?
Pajdokracja, czyli… rządy dzieci.
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Samokontrola Umiejętność samodzielnego porównania: stanu faktycznego z tym co jest wymagane lub uznane za wartościowe, uzyskanych efektów pracy z kryteriami.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
KONFERENCJA METODYCZNA
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Indywidualizacja pracy w działaniach edukacyjnych świetlicy szkolnej
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Pisanie-metody kształcenia tej umiejętności
Konferencja dla nauczycieli języka polskiego r. Program I Indywidualny rozwój ucznia a praktyka szkolna. 1. Indywidualny rozwój ucznia zadaniem.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
ANALIZA PODSTAWY PROGRAMOWEJ DLA IV ETAPU EDUKACYJNEGO
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Program szkoleń animatorów przedsięwzięć edukacyjnych w szkołach podstawowych.
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Cele kształcenia.
Treści kształcenia.
Propozycje form szkoleniowych WOM dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie na rok szkolny 2014/2015.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Szkoła w Mieście Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Pakiet edukacyjny „Przeszłość to dziś” Zakres podstawowy i rozszerzony
Zapis prezentacji:

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Podręczniki do nauczania języka polskiego zgodne z nową podstawą programową na II etapie kształcenia Program 9.00–9.10 – powitanie uczestników 9.10–9.20 – Funkcje i cechy dobrego podręcznika przedmiotowego – wystąpienie Małgorzaty Roszak, ekspertki przedmiotowej ds. języka polskiego dla szkoły podstawowej 9.20–11.00 – prezentacje zaproszonych wydawnictw (Nowa Era, WSiP, STENTOR, Operon, GWO) 11.00–11.05 – zakończenie części konferencyjnej 11.05 – możliwość zapoznania się z ofertą wydawnictw w holu, zakupu wybranych publikacji, odbiór upominków, serwis kawowy Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 11.02.2012 r.

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Cel spotkania Uczestnik pozna: źródła wiedzy o podręcznikach zgodnych z nową podstawą programową; funkcje podręcznika wg W. Okonia; kryteria oceny podręcznika do języka polskiego wg prof. Z. Urygi; ofertę wydawnictw: Nowa Era, WSiP, STENTOR, GWO, OPERON. Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 11.02.2012r.

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli O podręcznikach ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników Dz.U. nr 89, poz. 730 www.men.gov.pl Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 11.02.2012 r.

Funkcje podręcznika wg W. Okonia Informacyjno-poznawcza - podręcznik jest dla ucznia swoistym, ale nie jedynym źródłem poznania świata; dobry podręcznik cechuje harmonia treści i formy. Badawcza - podręcznik pełni ją przez pobudzanie uczniów do samodzielnego rozwiązywania problemów, poprzez stopniowe wprowadzanie ich do samodzielnego podejmowania działań na skalę im dostępną. Praktyczna - materiał do ćwiczeń i zadań wyrabiających różne umiejętności, sprawności praktyczne. Samokształceniowa - budzenie i rozwijanie zdolności poznawczych ucznia, jego zainteresowań i pozytywnej motywacji do uczenia się.

Kryteria oceny podręczników do przedmiotu „język polski” wg Z. Urygi Merytoryczne Czy zachowane są proporcje między literaturą, kultura i kształceniem językowym? Co przeważa: fakty, informacje czy zróżnicowane interpretacje procesów i zjawisk? Jak widziany jest adresat podręcznika, czy podręcznik zaprasza go do samodzielnego myślenia i działania? Dydaktyczne Czy dobór tekstów i treści kształcenia jest zgodny z podstawą programową? Czy wpisuje się w założenia reformy? Czy i w jaki sposób podręcznik sprzyja rozwojowi intelektualnemu, duchowemu, kulturalnemu uczniów? Czy treści podawane są przejrzyście, dostępnym językiem? Czy podręcznik prowokuje ucznia do działań twórczych? Czy rozwija krytycyzm? Jak rozwija świadomość historycznoliteracką? Jak uczy stosowania różnych kontekstów w interpretacji dzieł artystycznych? Czy tworzy sytuacje prowokujące do komunikowania się i wymiany poglądów? Jak kieruje pracą umysłową uczniów, jak uczy samokształcenia? Jaką rolę pełni obudowa metodyczna (pytania, polecenia, zadania kontrolne)?

Kryteria oceny podręczników do przedmiotu „język polski” wg Z. Urygi Edytorskie Jaki jest kształt edytorski podręcznika? (jeden usystematyzowany wykład o przedmiocie; tenże + wybory tekstów z obudową metodyczną, ewentualnie z książką dla nauczyciela; wyłącznie antologie tekstów literackich i paraliterackich oraz naukowych wraz z ćwiczeniami i in.); podręczniki łączne (język, literatura, sztuka, kultura masowa) czy rozłączne? Czy istnieje związek między czynnikami typograficznymi (czcionka, kolor, schemat, ryciny, reprodukcje) a koncepcją edukacyjną podręcznika? Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 11.02.2012 r.

Dla kogo jest podręcznik? Dla ucznia przekazuje mu uporządkowaną, konkretną wiedzę, ale i uczy szukania tej wiedzy w innych źródłach; uczy go myśleć i działać samodzielnie, ale daje wzorce, narzędzia, klucze do analizy, interpretacji, wartościowania; przekazuje wiedzę obiektywną i niezależną, ale w sposób atrakcyjny; jest swoistą reklamą literatury, kultury wysokiej, sztuki niełatwej, pamiętając o psychologicznych uwarunkowaniach odbiorcy; Dla nauczyciela umożliwi realizację podstawy programowej i przyjętych programów nauczania; podsunie wartościowe i efektywne metody nauczania; zainspiruje go do stosowania nowych metod, form pracy;

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli „Kilkutysięczna grupa polonistów to nie jest armia leni, czekających jedynie na produkt, który zastąpi ich w pracy, ale to pełni pasji ludzie, którzy mimo wszechogarniającego nastroju beznadziei - oczekują inspiracji do bycia twórczym, samodzielnym, wolnym w dokonywaniu wyborów” . Anna Janus-Sitarz Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 11.02.2012 r.

Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli Propozycje 17 lutego 2012 r. Forum Literackie poświecone twórczości Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej /Książnica Pomorska początek godz. 10.30/ 10 marca 2012 r. Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe 24 marca 2012 r. Wydawnictwo STENTOR Małgorzata Roszak Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, 70-236 Szczecin, tel. 91 43-50-660, mroszak@zcdn.edu.pl 11.02.2012 r.