Model powiązania obniżonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z wynikiem segregacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI MIASTA WAŁBRZYCHA
Advertisements

Poziomy odzysku i recyklingu Nowe zadania dla Gmin
Gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 lipca 2013r.
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi na terenie Gminy Rychwał
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Zintegrowany system gospodarki odpadami komunalnymi w m. st. Warszawie
MIEDZYGMINNY PLAN GOSPODARKI ODPADAMI DLA ZWIAZKU GMIN KARKONOSKICH
„REWOLUCJA ŚMIECIOWA”
SYSTEM Gospodarowania ODPADAMI KOMUNALNYMI W MIELCU mielec,
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Politechnika Krakowska
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Grupa Wymiany Doświadczeń gospodarka odpadami komunalnymi moderator: Krzysztof Choromański Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach.
Nowe regulacje prawne w gospodarce odpadami komunalnymi
System gospodarowania odpadami komunalnymi w Bytomiu
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Obowiązki gminy, rady gminy, wójta, burmistrza oraz prezydenta miasta w świetle znowelizowanej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA PODSTAWIE OPRACOWANIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ W POZNANIU (LISTOPAD 2012r.) Urząd Gminy i Miasta,
GOSPODARKA ODPADAMI W GMINIE ORNONTOWICE OD 1 LIPCA 2013 r.
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Uchwała o Regulamin utrzymania czystości i porządku w Gminach – uchwała dostosowująca ten dokument do wymogów wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w m.st. Warszawie 3 stycznia 2013 r.
„Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi”
System zbiórki odpadów
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
REWOLUCJA ŚMIECIOWA Zadania i obowiązki wynikające ze zmian w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz z.
Alina Kubiak Dariusz Dzionek
„O odpadach po nowemu” Zadania gmin oraz prawa i obowiązki mieszkańców w nowym systemie gospodarki odpadami w związku z nowelizacją ustawy o utrzymaniu.
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUMUNALNYMI W GMINIE.
Segreguj odpady według nowej zasady
Sytuacja rynkowa gospodarki odpadami i jej wpływ na ceny produktów.
System Monitorowania Odpadów Komunalnych Dolnośląska Izba Gospodarcza Wrocław,
Nowe obowiązki gmin wynikające z projektu ustawy o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw Cieszyn, dnia.
INFORMACJA NA TEMAT WDRAŻANIA USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Warszawa, dnia 18 marca 2014 r.
Konferencja Gospodarka odpadami w gminie - dokąd zmierzamy
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI GMINY ZABÓR 1 LIPCA 2013 r.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
Witold Potęga Klub Przyjaciół Rembertowa
Główne założenia nowego „Systemu gospodarowania odpadami komunalnymi” Warszawa, 4 września 2008 r. Konferencja „Przygotowanie i ocena projektów finansowanych.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Nowe obowiązki gmin wynikające z ustawy z dnia 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymania czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany, które wymusiło nowe prawo I. I.Nowelizacja ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 28 listopada 2014 r. (Dz. U. Z 2015 r. poz.87)
Zagospodarowanie odpadów
„Nowe zasady gospodarowania odpadami” Miejski Zakład Dróg i Zieleni Wołomin ul. Sienkiewicza 1.
1 Obowiązki gmin wynikające z ustawy zmieniającej ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminie i niektórych innych ustaw 2.
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
Gospodarowanie odpadami komunalnymi w Bytomiu Bytom, luty 2015 r.
Analiza systemu gospodarki odpadami na terenie Gminy Krokowa –
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
IX Kongres Miast Polskich, Lubliniec września 2011 r. Marek Goleń.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Wadowice Wdrożenie – aspekty praktyczne.
NOWELIZACJA ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U.z 2012r., poz. 391 ze zm.) Urząd Gminy Brudzew.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Miasta i Gminy Szamotuły za okres od 1 stycznia 2014r. do 31 grudnia 2014r.
Zmiany w przepisach dotyczących gospodarowania odpadami komunalnymi
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Nowe ramy prawne systemu gospodarki odpadami komunalnymi
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

Model powiązania obniżonej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z wynikiem segregacji

2 Założenia nowego modelu gospodarowania odpadami komunalnymi Dotychczasowy system jest nie do utrzymania ze względu na zmianę prawa. Forsowany w ustawie system jest nieefektywny ekonomicznie i środowiskowo. Ustawia gminy peryferyjne w pozycji klientów wielkich, drogich i mało wydajnych instalacji. Proponowany model będzie droższy dla mieszkańców niż dotychczas, jednak tańszy niż w przypadku pełnego korzystania z usług RIPOKów.

3 Podstawowe cele modelu Ograniczenie nakładów finansowych – inwestycyjnych – eksploatacyjnych Dążenie do pełnego pokrycia kosztów funkcjonowania systemu z opłat właścicieli nieruchomości i środków zewnętrznych Unikanie kar z art. 9z ust. 2 ustawy o utrzymaniu... poprzez realne zagospodarowanie jak największej części strumienia odpadów komunalnych (zamiast unieszkodliwiania) Zmniejszenie uciążliwości dla środowiska powszechnych patologii obecnego systemu (dzikie składowiska, spalanie w domowych kotłowniach)

4 Istota zmian Poszerzenie zakresu obowiązków właścicieli nieruchomości – maksymalne odejście od gospodarowania odpadami zmieszanymi (dzięki czemu możliwe jest ominięcie RIPOKów) – zmniejszenie ilości odpadów poprzez upowszechnianie kompostowania przydomowego Rozległa i długotrwała kampania informacyjna w zakresie nowych zasad zbierania i odbierania odpadów komunalnych Twarda egzekucja nowego regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie – określenie standardu segregacji – różnicowanie opłat w zależności od spełnienia standardu segregacji (a nie zadeklarowania) przez właścicieli nieruchomości – kontrole domowych kotłowni Wykorzystanie wartości segregowanych odpadów opakowaniowych do obniżenia kosztów funkcjonowania systemu Stworzenie Gminnego lub Międzygminnego Centrum Recyklingu (w formule obowiązkowych punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych – art. 3 ust. 2 pkt. 6 ustawy o utrzymaniu...)

Wybór metody naliczania opłat Za odpady płacą gminie nie mieszkańcy tylko właściciele nieruchomości (definicja: art. 2 ust. 1 pkt 4). Właściciele nieruchomości rozliczają się z mieszkańcami i przedsiębiorcami na dowolnych zasadach! Właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy Właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy art 6j i 6k liczba mieszkańców ilość zużytej wody powierzchnia lokalu od gospodarstwa domowego od pojemnika „Rada gminy, okre ś laj ą c stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, bierze pod uwag ę przypadki, w których wła ś ciciele nieruchomo ś ci wytwarzaj ą odpady nieregularnie, w szczególno ś ci to, ż e na niektórych nieruchomo ś ciach odpady komunalne powstaj ą sezonowo.” – art. 6k ust. 2 pkt 4 „Rada gminy okre ś li ni ż sze stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, je ż eli odpady komunalne s ą zbierane i odbierane w sposób selektywny.” – art. 6k ust. 3

Różnicowanie opłat ze względu na fakt i sposób ich segregowania Regulamin powinien określić standardy segregacji – odpady zmieszane – odpady segregowane – odpady segregowane z jednoczesnym przydomowym kompostowaniem Uchwała taryfowa powinna wyznaczyć wysokość opłat – stawkę podstawową 40 zł miesięcznie od osoby (standard odpadów zmieszanych) – stawki obniżone: 40% stawki podstawowej (odpady segregowane) 16% stawki podstawowej (odpady segregowane z przydomowym kompostowaniem)

przydomowe kompostowniki Selektywna zbiórka musi zapewnić szybkie osiągnięcie wymogu redukcji składowania odpadów ulegających biodegradacji, a w perspektywie również wymogu odzysku surowców wtórnych. SYSTEM 3-POJEMNIKOWY frakcja bio (odpady z kuchni) frakcja (nie)higieniczna (odpady z łazienki) frakcja surowcowa (odpady pozostałe) biogazownia lub kompostownia paliwo alternatywne lub depolimeryzacja ręczne sortowanie i odzysk dyscyplina społeczna !!! Sposób prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów w gospodarstwach domowych

Dyscyplina społeczna segregacji Bodźce ekonomiczne – art. 6k ust. 3 nakazuje różnicować wysokość opłat w zależności od stopnia segregacji. Intensywna i rzeczowa kampania informacyjna – ludzie muszą nie tylko wiedzieć co maja robić, ale też rozumieć, po co to robić. Kontrola społeczna – uczciwy sąsiad najlepiej zmotywuje do zapłacenia i segregacji. Twarda egzekucja zasad zapisanych w regulaminie: – 3 inches – przezroczyste worki – zgniatanie opakowań – nie woźmy powietrza!!! – nalepki-ostrzeżenia – kategoryzowanie odpadów jako zmieszanych za najdrobniejsze uchybienia (i obciążanie finansowe jak za zmieszane) W wysokiej i średniej zabudowie sieć minisortowni osiedlowych jako opcja i potencjalny gwarant sukcesu

Komunalna spółdzielnia socjalna Może prowadzić sieć obowiązkowych punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych w tym przede wszystkim Gminne lub Międzygminne Centrum Recyklingu Zatrudnia ludzi zagrożonych wykluczeniem z rynku pracy – dotacje Funduszu Pracy na stworzenie wszystkich miejsc pracy – dotacje PFRONu do utrzymania niektórych miejsc pracy Rzetelnie wykona obowiązki gminy w zakresie art. 3b Może otrzymywać od gmin założycieli zlecenia typu „in house” Opinia prawna UZP w sprawie udzielania zamówień publicznych spółdzielniom socjalnym przez tworzące je jednostki samorządu terytorialnego (

10 Zapraszamy do współpracy Instytut Czystych Technologii ul. Krakowiaków 68/70 lok Warszawa POLSKA tel.: kom.: fax: