Krajowa sieć organów środowiskowych i instytucji zarządzających funduszami unijnymi Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju Przedstawienie celów zakresów.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2 Wspólne posiedzenie Grupy ds. MŚP przy KK NSRO oraz Grupy ds. Przedsiębiorców Wyniki działalności Grupy ds. Przedsiębiorców Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
Zasady polityki regionalnej UE
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
AGENDA Grupy Roboczej Problemy Wdrażania Programów Operacyjnych 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10:15-10:30.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Polityka spójności na lata
Sposób prac nad Programem Operacyjnym dotyczącym Polski Wschodniej na lata Warszawa 9 stycznia 2013 r.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Informacji i Promocji Warszawa, 28 czerwca 2007 r. Wytyczne w zakresie informacji i promocji.
System ewaluacji NPR i NSRO
Założenia działalności Krajowej Instytucji Wspomagającej PO KL na lata Beata Puszczewicz Fundacja Fundusz Współpracy.
Plan komunikacji PO KL - założenia
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Gospodarka Odpadami 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10:15-10:30 Zaprezentowanie.
AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Gospodarka Wodno-Ściekowa 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10:15-10:30.
AGENDA 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci 10:15-10:30 Zaprezentowanie uwag i sugestii Komisji Europejskiej.
AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Ochrona Powietrza oraz Energetyka 9:30-9:40 Powitanie uczestników 9:40-10:00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Narodowa Strategia Spójności
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Efekty funkcjonowania Sieci „Partnerstwo : Środowisko dla Rozwoju” dla integracji działań w zakresie ochrony środowiska w Polsce.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AGENDA Spotkanie Grupy Roboczej Oceny Oddziaływania na Środowisko 9:30 - 9:40 Powitanie uczestników 9: :00 Określenie zasad pracy Sekretariatu Sieci.
(Narodowej Strategii Spójności)
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
OGÓLNOPOLSKIE FORUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO. 2000r. – powstanie Forum przy Biurze Koordynacji Kształcenia Kadr Cel – stworzenie spójnych rozwiązań podzielonego.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Sieć na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich (SIR) jako element realizacji Planu Działania KSOW na lata „Europejski Fundusz.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Organizacja Funduszy Europejskich. Komitet Koordynacyjny NSS Komitet Koordynacyjny Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia i Strategię Rozwoju Kraju.
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zapis prezentacji:

Krajowa sieć organów środowiskowych i instytucji zarządzających funduszami unijnymi Partnerstwo: Środowisko dla Rozwoju Przedstawienie celów zakresów i metod działania sieci 16 - 17 grudnia 2010 r. Centrum Promocji Kadr Sp. z o.o. w Konstancinie Jeziorna.

Sieć ENEA-MA (European Network of Environmental Authorities- Managing Authorities) została utworzona w 2004 roku jest koordynowana przez Dyrekcję Generalną ds. Środowiska i Dyrekcję Generalna ds. Polityki Regionalnej. Sieć skupia przedstawicieli organów środowiskowych zajmujących się funduszami unijnymi w 27 państwach członkowskich, jak również przedstawicieli państw kandydujących i ekspertów z organizacji pozarządowych takich jak WWF, BirdLife, Bankwatch.

Cel istnienia sieci: Sieć została utworzona, aby wspomóc integrację ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w ramach polityki regionalnej – programów operacyjnych realizowanych przez kraje członkowskie oraz kraje kandydujące do akcesji. Celem istnienia sieci jest kreowanie oraz inspirowanie wymiany wiedzy i doświadczeń pomiędzy krajami członkowskimi – instytucjami wdrażającymi fundusze UE do integrowania wymiaru środowiskowego w ramach realizacji polityki spójności wdrażanej w krajach UE.

Obecnie ENEA jest siecią instytucji na poziomie KE, jednak ambicją sieci jest stanie się parasolem dla krajowych sieci ochrony środowiska, które zajmują się programami rozwoju ENEA podejmuje również działania mające na celu zachęcanie do tworzenia tego typu sieci na poziomie krajowym

Włoska Sieć Organów Ochrony Środowiska i Organów Zarządzających Funduszy Strukturalnych (RETE). Sieć promuje włączanie kwestii ochrony środowiska do wszystkich programów rozwojowych poprzez wsparcie techniczne, szkolenia i wymianie informacji; Wzmacnia relacje między organami odpowiedzialnymi za różne sektory, wzbogaca wiedze na tematy dotyczące środowiska, ułatwia integrację aspektów środowiskowych i zrównoważonych w Programach Funduszy Strukturalnych; Sieć jest wspierana przez zespoły operacyjne złożone z ekspertów o różnych specjalnościach, którzy służą pomocą techniczną zarówno krajowym jak i regionalnym organom środowiskowym pracującym w ramach programów rozwoju.

Strona internetowa włoskiej sieci Rete Ambientale http://www.reteambientale.it/eng/home.asp

Hiszpańska sieć Organów Ochrony Środowiska (RED) Forum do współpracy i koordynacji pomiędzy władzami odpowiedzialnymi za ochronę środowiska jak i za programowanie oraz zarządzanie Funduszami Strukturalnymi i Funduszem Spójności na różnych poziomach Jej celem jest zapewnienie włączenia kwestii środowiska w działania współfinansowane przez Fundusze Strukturalne, jak i monitorowanie wdrażania, oraz zgodność z europejskimi przepisami dotyczącymi ochrony środowiska

Zobowiązanie o utworzeniu sieci ENEA w Polsce zostało podjęte w trakcie negocjacji programu POIiŚ, na wyraźne życzenie KE Utworzenie sieci miało się przyczynić do integracji działań dotyczących ochrony środowiska we wszystkich przedsięwzięciach finansowanych w ramach POIiŚ oraz innych programów finansowanych ze środków funduszy Unii Europejskiej

26 maja 2010 r. został podpisany przez: Ministra Środowiska, Ministra Rozwoju Regionalnego, Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska list intencyjny o utworzeniu krajowej sieci organów środowiskowych oraz instytucji zarządzających funduszami unijnymi „Partnerstwo :Środowisko dla Rozwoju”

Celem działania Sieci jest: stworzenie forum współpracy i kooperacji pomiędzy organami odpowiedzialnymi za ochronę środowiska oraz za zarządzanie funduszami unijnymi na różnych poziomach administracyjnych rozpowszechnianie wiedzy na temat przepisów unijnych i krajowych dotyczących ochrony środowiska; stworzenie forum wymiany wiedzy, opinii, doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy przedstawicielami Sieci zarówno na poziomie krajowym jak i europejskim; działania sieci mają usprawnić rozwiązywanie wszelkich problemów związanych z kwestiami środowiskowymi jak i zarządzaniem i wydatkowaniem środków pochodzących z UE

Ministerstwo Środowiska Sieć tworzą: Ministerstwo Środowiska Ministerstwo Rozwoju Regionalnego jako Instytucja Zarządzająca następującymi programami: PO Infrastruktura i Środowisko, PO Innowacyjna Gospodarka, PO Rozwój Polski Wschodniej, PO Kapitał Ludzki, PO Pomoc Techniczna; Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska regionalne dyrekcje ochrony środowiska Zarządy województw jako instytucji zarządzających regionalnymi programami operacyjnymi.

Sieć ma być również otwarta na współpracę z: ekspertami zewnętrznymi, przedstawicielami wyższych uczelni, organizacjami pozarządowymi, administracją publiczną na szczeblach krajowych i regionalnych zaangażowanych w kwestie wynikające z działalności sieci.

Formy działania Sieci: Posiedzenia Plenarna; Posiedzenia Grup roboczych Posiedzenia regionalne a także: Platforma wymiany wiedzy; Czat z ekspertami; Newsletter Podręczniki, wytyczne, szkolenia on – line….

określają kierunki prac sieci; Podczas posiedzeń plenarnych Przedstawiciele Sieci: określają kierunki prac sieci; przyjmują plany i harmonogramy działań sieci, określają harmonogram i agendę kolejnych spotkań sieci, powołują Grupy Robocze, rozwiązują Grupy Robocze w przypadku wyczerpania celowości ich funkcjonowania lub na ich własny wniosek, przyjmują raporty przygotowane przez grupy robocze, zgłaszają propozycje ekspertów do zadań zleconych przez grupy robocze. Posiedzenia plenarne organizowane są nie rzadziej niż raz w roku

Spotkania Grup Roboczych mogą odbywać się w miarę potrzeb, jednakże nie rzadziej niż raz w półroczu. Grupy Robocze raz w półroczu powinny składać do Sekretariatu Sieci sprawozdanie z prowadzonych prac. Sprawozdania są niezbędne dla opracowania rocznego raportu działania Sieci. Do prac w ramach Grupy Roboczej mogą zostać zaproszeni eksperci zewnętrzni czy też przedstawiciele innych instytucji lub organizacji pozarządowych, jednakże ich udział musi zostać zaakceptowany przez Sekretariat Sieci. Grupy robocze powinny składać się z grona ekspertów z zakresu działalności danej grupy, a w celu zapewnienia ich sprawnego działania grupa powinna składać się z nie większej ilości niż ok. 10-12 przedstawicieli

Praca Grup Roboczych Powinna opierać się na opracowywaniu nowych wytycznych, metodologii, zaleceń, stanowisk, procedur, a także najlepszych praktyk, leżących w kompetencjach danej grupy. Powinna być skupiona na konkretnym problemie, podejmując działania dążące do rozwiązania go; Powinna identyfikować problemy wynikające z interpretacji prawa lub formułować wnioski na temat jego zmian; Sieć zapewni finansowanie merytorycznych działań podejmowanych w ramach poszczególnych grup roboczych w zależności od zgłaszanych potrzeb.

W ramach przeprowadzonego rozpoznania, które odbyło się na przełomie lipca-sierpnia wśród przedstawicieli MŚ, GDOŚ, UM, RDOŚ zgłoszono potrzebę powołania następujących grup roboczych: grupa robocza do spraw ocen oddziaływania na środowisko (poziom strategiczny oraz poziom projektów); grupa robocza do spraw projektów wodno-ściekowych; grupa robocza do spraw projektów odpadowych; grupa robocza do spraw strategicznego programowania działań z zakresu ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju w perspektywie finansowej 2014-2020.

Regionalne Spotkania Sieci Instytucje tworzące Sieć, a w szczególności regionalne dyrekcje ochrony środowiska oraz instytucje zarządzające regionalnymi programami operacyjnymi uczestniczące w pracach sieci, mogą organizować regionalne spotkania sieci Regionalne Spotkania Sieci mają na celu implementację w regionie wypracowywanych założeń, dobrych praktyk, wytycznych i zaleceń powstałych w wyniku prac sieci. W wyniku ustaleń podjętych podczas Regionalnych Spotkań Sieci mogą być - w razie potrzeby - organizowane szkolenia, spotkania informacyjne, promocyjne, w których udział w szczególności brać powinni przedstawiciele gmin, powiatów, instytucji pośredniczących w realizacji polityki strukturalnej oraz zainteresowane organizacje pozarządowe.

usprawnienie procesu konsultacji społecznych. Celem spotkań powinno być w szczególności: zbieranie informacji na temat problemów na poziomie lokalnym i propozycji ich rozwiązania w zakresie problematyki Sieci, definiowanie kierunków rozwoju regionu i podjęcie stosownych działań w tym kierunku w zakresie problematyki Sieci, współpraca i konsultacje z organizacjami pozarządowymi w celu uniknięcia ewentualnego konfliktu ekologicznego, doradztwo i szkolenia dla beneficjentów projektów środowiskowych z zakresu aplikowania o środki EU, usprawnienie procesu konsultacji społecznych. Koszty spotkań regionalnych ponoszone są we własnym zakresie jednakże Sieć w miarę możliwości będzie zapewniać wsparcie merytoryczne lub organizacyjne spotkań i zachęcać do ich przeprowadzania.

Sekretariat sieci Pracą sekretariatu sieci koordynuje GDOŚ lub inny podmiot wskazany przez GDOŚ w zakresie objętym stosowną umową. Każdy z Przedstawicieli Sieci ma obowiązek wskazać jedną osobę do kontaktów z Sekretariatem Sieci, a także przedstawiciela danej grupy roboczej do współpracy z Sekretariatem Sieci.

Do głównych zadań Sekretariatu należy: - zapewnienie funkcjonowania Sieci; - koordynacja działań Sieci; - zapewnienie funkcjonowania grup roboczych - bieżąca współpraca z przedstawicielami sieci - sporządzanie planów i harmonogramów finansowych dla funkcjonowania sieci, - koordynacja i organizacja posiedzeń plenarnych i działań podejmowanych w ramach sieci.

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska Wizualizacja graficzna sieci Aktualnie trwają pracę nad opracowaniem logo graficznego sieci, które połączy w sobie kwestie związane z funkcjonowaniem sieci. Czekamy na Państwa propozycję, które można przesyłać do Sekretariatu Sieci na adres: Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska ul. Wawelska 52/54 00-922 Warszawa z dopiskiem „Partnerstwo :Środowisko dla Rozwoju”

Dziękuję za uwagę… Piotr Otawski Zastępca Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska