System Krajowych Ram Kwalifikacji w Uniwersytecie Gdańskim

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
30 listopada listopada DZIAŁANIA NA RZECZ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI AKADEMICKIEJ.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
Uniwersytet Warszawski. Studia I i II stopnia w świetle założeń Procesu Bolońskiego Biuro ds. Jakości Kształcenia we współpracy z Pełnomocnikiem ds. Realizacji.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Projektowanie programów studiów
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Proces Boloński Życie i twórczość.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Definicje w uznawalności wykształcenia
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
RAMY KWALIFIKACJI JAKO NARZEDZIE POLITYKI PUBLICZNEJ DLA UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Warszawa, 8-9 listopada 2012.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Ocena efektów uczenia się -przykłady dobrych praktyk
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Zaprezentuj swoje umiejętności w Europie! Kontakt Biuro Karier UAM ul. Zwierzyniecka 7c Poznań
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Zintegrowany System Kwalifikacji. Wprowadzenie do tematyki Wojciech Stęchły Instytut Badań Edukacyjnych Biłgoraj, 8 lutego 2016 r.
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Co to są Krajowe Ramy Kwalifikacji? Krajowe Ramy Kwalifikacji (KRK) to jednolity sposób opisania kwalifikacji zdobytych na.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

System Krajowych Ram Kwalifikacji w Uniwersytecie Gdańskim Prof. Maria Mendel Prorektor ds. Kształcenia Uniwersytet Gdański Uniwersytet Gdański Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011

System RK bierze początek w trendach, które doprowadziły do zjawiska masowej edukacji, określanego mianem cichej eksplozji, boomu edukacyjnego, itp..: Zmieniające się znaczenie PRACY Nowa, radykalnie przebudowana koncepcja WIEDZY Pogłębiająca się DYSFUNKCJONALNOŚĆ SZKOŁY (tradycyjnych instytucji edukacyjnych) INDYWIDUALIZACJA biegu życia wyzwalająca refleksyjną modernizację i przebudowę systemu edukacji – Lifelong Learning (Field, 2000; Alheit, 1999; Beck, Giddens, Lash, 1996) Uniwersytet Gdański Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011

System RK - element Procesu Bolońskiego Proces Boloński – próba rozwiązania, a nie generowania problemów związanych z cichą eksplozją (m.in. przechodzenie od kształcenia elitarnego do „masowego”). Logika Procesu Bolońskiego wyznaczona ideą Lifelong Learning: centrum systemu edukacji w Europie: uczący się człowiek system ma działać na jego rzecz i umożliwiać mu uczenie się przez całe życie, niezależnie od miejsca życia, pozycji i statusu społeczno-ekonomicznego (wymiar społeczny PB). Deklaracja Bolońska (1999) – 29 państw, w tym Polska. Obecnie: 46 krajów tworzy Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego (EHEA). Uniwersytet Gdański Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011

Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011 ERK i KRK Europejskie Ramy Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (European Qualification Framwork for LLL) : „narzędzie odniesienia w celu porównywania poziomów kwalifikacji w różnych systemach”[Zalec.PE,2008], narzędzie, dla którego podstawę stanowi OPIS wymagań - efektów kształcenia /uczenia się; kwalifikacja rozumiana jest jako „ formalny wynik procesu oceny i walidacji” [Zalec.PE,2008], wymaganie, któremu sprostał student; efekt kształcenia, uznany przez uczelnię (co znajduje wyraz w dyplomie lub innym potwierdzeniu uznania). Parlament Europejski ustali ERK na podstawie KRK określonych w poszczególnych krajach UE. Polskie KRK, jako system, wprowadza znowelizowana ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym, wchodząca w życie w dniu 1.10.2011. Uniwersytet Gdański Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011 4

Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011 Ramy są puste. System Ram Kwalifikacji polega na ich wypełnieniu i funkcjonalnym powiązaniu wypełniających je elementów RAMY wyznacza 8 poziomów kształcenia [szkolnictwo wyższe: 6-8, studia I,II i III stopnia] 8 obszarów [w tym 4 „uniwersyteckie”: nauki humanistyczne, społeczne, ścisłe i przyrodnicze] 3 kategorie opisu wymagań sporządzanego w języku efektów kształcenia (w currilum) / uczenia się (w sylabusach): wiedza, umiejętności, kompetencje społeczne. Uniwersytet Gdański Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011

Kto wypełnia Krajowe Ramy? Na poziomie krajowym MNiSW: Grupa Robocza ds. KRK Zespoły Dziedzinowe opisały wzorcowe efekty kształcenia dla wybranych kierunków studiów, uwzględniając poziom (I,II,IIIst.) i profil kształcenia (ogólnoakademicki, praktyczny) w poszczególnych obszarach kształcenia (tzw. „benchmarki” - dla nauk ścisłych, przyrodniczych, humanistycznych, społecznych). Na poziomie uczelni Wydziały – posiadające uprawnienia do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego i posiadające wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia, autonomicznie tworzyć będą własne PROGRAMY studiów w uwzględnieniu metodologii RK, co może, ale nie musi być rezygnacją z istniejących kierunków. Jednakże zniknie aktualnie obowiązująca lista kierunków i wymóg stosowania określonych w niej nazw standardy kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów.

Podstawy systemu KRK w UG (co mamy?) Odpowiednią strukturę: studia 3-stopniowe; ECTS (nie w pełni funkcjonujący); suplement do dyplomu; pomocne jednostki, np. Biuro Karier . Wewnętrzny system zapewniania jakości kształcenia (Uchwała Senatu UG z 26.10.2009) – na poziomie uczelnianym (m.in. Uczelniany Zespół ds. Jakości Kształcenia (UZJK); Fundusz Innowacji Dydaktycznych, badania w zakresie procesu kształcenia, m.in. badania opinii studentów w wersji on-line; in.) - na poziomie wydziałów i jednostek dydaktycznych (Zespoły ds. Jakości Kształcenia, Pełnomocnicy Dziekanów i Kierowników jednostek ds. Jakości Kształcenia). Narzędzia, np. : sylabus UG według zasad KRK (propozycja UZJK) oraz „Przewodnik po sylabusie” Pilotażowe badania absolwentów (Biuro Karier i Ośrodek Informatyczny) Edukacja (REA, seminaria, warsztaty ogólnouczelniane i wydziałowe; in.)

Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011 ECTS W czym problem? W systemie ECTS punkty przyznawane są po zaliczeniu zajęć ujętych w programie lub module studiów, ale także po uzyskaniu pozytywnej oceny osiągniętych efektów kształcenia. Punkty ECTS mogą być przenoszone (transfer) gromadzone (akumulacja) w celu uzyskania dyplomu zgodnie z decyzją uczelni - w warunkach wymaganego przy tym oparcia na opisie kwalifikacji (w uwzględnieniu E/KRK) oraz na wewnętrznych systemach zapewniania jakości kształcenia. Jeżeli student osiągnął efekty kształcenia w innych warunkach, np. poza nią (edukacja nieformalna, pozafomalna), to przypisane im punkty mogą zostać uznane po pomyślnej ocenie, walidacji tych efektów kształcenia. ECTS stanowi jedno z kluczowych narzędzi ERK, umożliwiających całożyciowe uczenie się i mobilność. Uniwersytet Gdański Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011

Kierunki dalszej pracy Programy [Analizy zasobów i decyzje na wydziałach co do obszarów (nauki ścisłe, przyrodnicze, humanistyczne, społeczne) oraz profilu oferty (programy ogólne lub zawodowe - współpraca z pracodawcami konieczna w orientacji zawodowej). W zależności od decyzji na poziomie wydziałów, pracownicy w zespołach opracowują koncepcje nowych programów studiów.]. Sylabusy według KRK w UG: W roku 2011/12 – chętne jednostki, od 2012/13 – wszystkie (zgodnie z ustawą). Dobre funkcjonowanie procedur zapewniania jakości kształcenia (WSZJK) ECTS funkcjonujący w pełni we wszystkich jednostkach Tworzenie własnego systemu walidacji i uznawanie – studentom, doktorantom oraz kandydatom do uzyskania dyplomu - osiągnięć zdobytych poza UG.

Przypominając, co za nami… Przygotowania do wejścia w system KRK w naszej Uczelni przebiegały w zakresie organizacyjnym i strukturalnym oraz edukacyjnym [m.in. jako jedyna uczelnia w Polsce zorganizowaliśmy aż 6 konferencji bolońskich (REA), ponadto 2 ciągi warsztatów poświęconych konstruowaniu programów w metodologii KRK; wiele zrobiliśmy w ramach prac nad Wewnętrznym Systemem Zapewniania Jakości Kształcenia (ogromna rola Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia); Przedstawiciele UG uczestniczyli (uczestniczą) w pracach zespołów MNiSW, na poziomie ogólnopolskim przygotowujących reformę kształcenia wg KRK (tzw. „obszarnicy”, koordynatorzy, eksperci bolońscy). W reprezentowanych przez siebie oraz pokrewnych obszarach; w jednostkach, w których pracują w UG - na co dzień upowszechniają swoją wiedzę i doświadczenie. Dziękujemy i liczymy na nich w dalszych pracach wokół KRK! Uniwersytet Gdański Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011

Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011 Przed nami, teraz… głównie praca w jednostkach; ze strony ‚centrali’ : Zebranie oferty kształcenia w języku efektów – matryce efektów (od jednostek) – nastąpi w trakcie 2011/12 (wiosną; start systemu w Polsce: 1.10.2012) Punkt konsultacyjny dotyczący KRK w UG [rodzaj forum, wymiany wiedzy i doświadczeń; Punkt… dostępny za pośrednictwem strony internetowej UG (System Zapewniania Jakości Kształcenia), od października 2011] Dalszy ciąg szkoleń – ‚Warsztaty ustawiczne’ - dot.konstruowania programów (w strategiach: bottom-up, top-down) – w ramach pracy UZJK, który skupia kluczowe dla spraw kształcenia osoby na wydziałach, w jednostkach. Kolejne REA – np. VII konferencja w cyklu REA poświęcona – m.in. – systemowi uznawalności wykształcenia i walidacji jego efektów (Recognition of Prior Learning: RPL), który możliwy będzie dzięki KRK w naszej Uczelni, pozwalając na pozyskiwanie coraz większej liczby tzw. „studentów nietradycyjnych”, którymi jesteśmy zainteresowani w świetle malejącej liczby studentów bezpośrednio po maturze. Prace nad poprawą systemu ECTS (nowy pełnomocnik) Optymalizacja narzędzi (sylabus, przewodnik, www i formy on-line) Uniwersytet Gdański Spotkanie UZJK,SKK,KSD,UKR w Leźnie, 14 czerwca 2011

Dziękuję za uwagę!