Zatrudnienie i polityka społeczna w warunkach postępującej integracji gospodarczej w UE Maciej Żukowski 18.11.2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Analiza konkurencyjności polskiego sektora kosmicznego
Advertisements

Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Pytania – wykład I 1. Podaj definicję polityki społecznej.
Zasady polityki regionalnej UE
Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Traktat Lizboński.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Refleksje nad przyszłością polityki spójności
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Narodowa Strategia Spójności
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Fundusze UE jako instrumenty prowadzenia wspólnej polityki
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Podstawowa analiza rynku
Podstawowa analiza rynku
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
Unia Europejska po 1990 roku Michał Jasiulewicz
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
STRATEGIA ROZWOJU KRAJU
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
1V Konferencja Ewaluacyjna - Warszawa 23/10/2009 Rola ewaluacji ex-post perspektywa EBI Werner Schmidt – Ewaluacja Działań
Strategia lizbońska i węgierska polityka zatrudnienia LászlóKordás 29 kwitnia 2006r. Balatongyörök.
Strategia Lizbońska – główne priorytety i wyzwania
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Uniwersytet Medyczny im
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
1.
Publikacja jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja jest dystrybuowana bezpłatnie Projekt.
o roli państwa w gospodarce
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Makroekonomia I Ćwiczenia
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Historia Integracji Europejskiej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Kalendarz 2020.
Europejski System Banków Centralnych Agnieszka Kociuba
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Cel: Zmniejszyć nierówność w krajach i między krajami
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Zapis prezentacji:

Zatrudnienie i polityka społeczna w warunkach postępującej integracji gospodarczej w UE Maciej Żukowski 18.11.2009 r.

Pytanie Jaki wpływ wywiera postępująca integracja gospodarcza w ramach Unii Europejskiej na zatrudnienie i politykę społeczną państw członkowskich?

Tezy Wzrasta asymetria między gospodarczą i społeczną integracją w ramach UE. Następuje równocześnie ograniczone „uwspólnotowienie” polityki społecznej „tylnymi drzwiami” – poprzez postępy integracji gospodarczej, bez istotnego wzmocnienia bezpośrednich kompetencji Unii w dziedzinie polityki społecznej.

Uwagi wstępne „Zatrudnienie i polityka społeczna” = polityka społeczna w szerszym (unijnym) rozumieniu Koncentracja na pytaniu, z pominięciem szeregu zagadnień pobocznych Pytania w trakcie, czas na dyskusję po wykładzie

Plan Polityka społeczna jako przedmiot ekonomii Pogłębiająca się integracja gospodarcza w UE Miejsce polityki społecznej w integracji europejskiej Nowe tendencje w zakresie polityki społecznej w UE

1. Polityka społeczna jako przedmiot ekonomii Polityka społeczna może być analizowana (także) na gruncie ekonomii. Szczególną rolę odgrywa ekonomia dla wyjaśnienia i uzasadnienia polityki społecznej w kategoriach efektywności.

Ekonomiczne (efektywnościowe) uzasadnienie polityki społecznej Interwencja państwa, w tym jego polityka społeczna, jest odpowiedzią na niesprawności (wady) rynku. Państwo może (powinno) interweniować w mechanizm rynkowy, jeżeli nie są spełnione warunki jego efektywności.

Nowsze uzasadnienia polityki społecznej Odpowiedź na asymetrię informacji i nieefektywność prywatnego ubezpieczenia Mechanizm ubezpieczenia i rozłożenia konsumpcji w cyklu życia Inwestycje w kapitał ludzki

9

Gary Becker – Nobel 1992

Amartya Sen – Nobel 1998

Joseph E. Stiglitz – Nobel 2001

Przykład zastosowania ekonomii do polityki społecznej Czy te tezy są słuszne? „Opieka zdrowotna powinna być państwowa, ponieważ ubogich nie byłoby stać na korzystanie z prywatnej opieki zdrowotnej”. „Powinien istnieć państwowy system emerytalny, ponieważ każdy człowiek ma prawo do godnej emerytury”.

2. Pogłębiająca się integracja gospodarcza w UE Od unii celnej do Unii Gospodarczej i Walutowej Swoboda przepływu kapitału Swoboda świadczenia usług EURO

3. Miejsce polityki społecznej w integracji europejskiej EWG – kompromis: cele społeczne obok gospodarczych, ale polityka społeczna pozostała w kompetencji państw członkowskich; Asymetria: polityka gospodarcza (silne kompetencje UE) – polityka społeczna (państwa członkowskie).

Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską – art. 2 Zadaniem Wspólnoty jest, przez ustano-wienie wspólnego rynku, unii gospo-darczej i walutowej oraz urzeczywis-tnianie wspólnych polityk lub działań określonych w artykułach 3 i 4, popie-ranie w całej Wspólnocie harmonij-nego, zrównoważonego i stałego rozwoju działalności gospodarczej, wysokiego poziomu zatrudnienia i ochrony socjalnej,

równości mężczyzn i kobiet, stałego i nieinflacyjnego wzrostu, wysokiego stopnia konkurencyjności i konwergencji dokonań gospodarczych, wysokiego poziomu ochrony i poprawy jakości środowiska naturalnego, podwyższania poziomu i jakości życia, spójności gospodarczej i społecznej oraz solidarności między Państwami Członkowskimi.

Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej – art. 2b Unia ma wyłączne kompetencje w następujących dziedzinach: unia celna; ustanawianie reguł konkurencji niezbędnych do funkcjonowania rynku wewnętrznego;

c) polityka pieniężna w odniesieniu do Państw Członkowskich, których walutą jest euro; d) zachowania morskich zasobów biologicznych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa; e) wspólna polityka handlowa.

Różnice metod polityki społecznej państw członkowskich i UE Polityka społeczna państwa: materialna: regulacje, finansowanie, produkcja państwowa i transfery dochodowe Polityka społeczna UE – głównie regulacyjna i koordynacyjna

Metody unijnej polityki społecznej Prawo socjalne Fundusze unijne, głównie Europejski Fundusz Społeczny Instrumenty polityczno-koordynacyjne

Zatrudnienie, sprawy społeczne i równość szans Vladimir Špidla 24

4. Nowe tendencje w zakresie polityki społecznej w UE Europejska Strategia Zatrudnienia Strategia Lizbońska Otwarta metoda koordynacji Rosnący pośredni wpływ integracji gospodarczej

Europejska Strategia Zatrudnienia

Strategia Lizbońska 2000 Cel: Do 2010 roku Unia Europejska najbardziej konkurencyjną i dynamiczną, opartą na wiedzy gospodarką na świecie, zdolną do trwałego rozwoju, tworzącą większą liczbę lepszych miejsc pracy oraz charakteryzującą się większą spójnością społeczną

Otwarta metoda koordynacji (OMK) Instrument polityczno-koordynacyjny Open Method of Coordination (OMC) benchmarking najlepsze praktyki „zarządzanie przez cele” wzajemne uczenie się

Elementy składowe (etapy) OMK Uzgodnienie wspólnych celów, przy zastosowaniu wspólnych wskaźników Przełożenie wspólnych celów na narodowe/ krajowe strategie – przygotowanie Krajowych Planów Działania (Krajowych Strategii) Przygotowanie Wspólnych Raportów analizujących i oceniających raporty krajowe

Dziedziny zastosowania OMK Europejska Strategia Zatrudnienia (od 1997) Integracja społeczna (od 2001) Systemy emerytalne (od 2002) Opieka zdrowotna i opieka długoterminowa (od 2004) Połączenie („streamlining”): zabezpieczenie społeczne (od 2005)

Pośredni wpływ integracji gospodarczej Postępująca integracja gospodarcza UE wywiera wpływ na politykę społeczną państw członkowskich: Unia Gospodarcza i Walutowa Prawo konkurencji i podstawowe swobody

Unia Gospodarcza i Walutowa „Twarde” kryteria konwergencji dotyczące finansów publicznych; Istotną częścią wydatków publicznych są wydatki na świadczenia społeczne, czyli na politykę społeczną; Przykłady reform emerytalnych; Tym samym integracja europejska wywiera wpływ na dziedziny, w odniesieniu do których unijne kompetencje są bardzo ograniczone.

Prawo konkurencji i podstawowe swobody Silne kompetencje unijne w tych dziedzinach stoją w konflikcie z narodową kompetencją w zakresie polityki społecznej; Problemy rosną wraz z urynkowieniem i prywatyzacją w polityce społecznej; Konkurencja kas chorych; Inwestycje zagraniczne funduszy emerytalnych.

Konkluzje Wzrasta asymetria między gospodarczą i społeczną integracją w ramach UE. Następuje równocześnie ograniczone „uwspólnotowienie” polityki społecznej „tylnymi drzwiami” – poprzez postępy integracji gospodarczej, bez istotnego wzmocnienia bezpośrednich kompetencji Unii w dziedzinie polityki społecznej.

www.feswar.org.pl