Planowanie wydatków na realizowane przez

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

BUDŻET WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO
Realizacja programów rządowych Radosna Szkoła i Wyprawka szkolna.
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Inwestowanie w rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Departament Polityki Rodzinnej Wspieranie rozwoju usług opieki nad dziećmi w wieku.
PROPOZYCJE STAWEK PODATKÓW I OPŁAT LOKALNYCH NA 2013.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej jednostek samorządu terytorialnego w 2013 roku.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Planowanie wydatków na realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego zadania z zakresu polityki społecznej finansowane lub współfinansowane z budżetu.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
MINISTERSTWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Krystyna BANDAU-PALKA gł. specjalista DWM – MN i Sz W
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Styczeń 2009 rok BUDŻET WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO NA ZADANIA Z ZAKRESU POLITYKI SPOŁECZNEJ NA 2009 ROK.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
Dofinansowanie z budżetu wojewody zadań samorządów powiatowych związanych z prowadzeniem domów pomocy społecznej w 2008 roku Listopad 2008 rok.
Resortowy program rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 realizowany w latach 2011 – 2013MALUCH Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej.
Stanisław Pajor Dyrektor Wydziału Zarządzania Funduszami Europejskimi
PROGNOZA WPŁYWÓW I WYDATKÓW FUNDUSZU UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Dofinansowanie działalności Ośrodków Pomocy Społecznej – sposób podziału środków oraz rozliczanie dotacji Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu.
Rządowy program Pomoc państwa w zakresie dożywiania kryteria podziału środków z budżetu państwa Wydział Polityki Społecznej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego.
Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008 – 2014 w województwie mazowieckim.
Programy pomocy publicznej - element strategii wspierania innowacyjności i rozwoju przedsiębiorczości.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
„Pomoc państwa w zakresie dożywiania” Podsumowanie 2013 roku  Plan po zmianach zł, w tym rezerwy celowej zł.  Przekazano jednostkom.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Książki naszych marzeń
ŚRODOWISKOWE DOMY SAMOPOMOCY LATA Na funkcjonowanie ŚDS przekazano łącznie: zł, z tego:  zł z ustawy budżetowej, 
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
FUNDUSZ SOŁECKI.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
ZWIĄZEK GMIN WIEJSKICH RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ – XXX Zgromadzenie Ogólne Centralizacja rozliczeń VAT oraz zmiany w zakresie sposobu odliczania podatku.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
Spotkanie informacyjne
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Realizacja Programu Wieloletniego w województwie łódzkim
Szkolenie dla Wnioskodawców
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Aktualizacja Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata czerwca 2018 r.
Książki naszych marzeń
WYDATKI MOPS NA TLE WYDATKÓW MIASTA WĄGROWCA
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Planowanie wydatków na realizowane przez jednostki samorządu terytorialnego zadania z zakresu polityki społecznej finansowane lub współfinansowane z budżetu państwa

Planowanie wydatków

Najważniejsze aspekty planowania wydatków Planowanie wydatków Najważniejsze aspekty planowania wydatków Wybrane wskaźniki, trendy, prognozy dotyczące lokalnej sytuacji społeczno-gospodarczej (źródło: np. dostępne na stronach GUS Statystyczne Vademecum Samorządowca), prognozy wskaźników makroekonomicznych -stopa bezrobocia, poziom dochodów na jednego mieszkańca (strona internetowa Ministerstwa Finansów). Art. 119 ustawy o pomocy społecznej – zadania pracownika socjalnego: „(…) dokonywanie analizy i oceny zjawisk, które powodują zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz kwalifikowanie do uzyskania tych świadczeń…” Przewidywane zmiany przepisów. Dane historyczne (w tym wykonanie wydatków w poprzednich latach, szacunkowa liczba osób objętych pomocą w poprzednich latach). Wykorzystanie sprawozdań resortowych (np. MPiPS). Aktualizacja planu wydatków (bieżące monitorowanie wydatków i potrzeb, podejmowanie bez zbędnej zwłoki uzasadnionych działań).

Planowanie wydatków Najważniejsze aspekty planowania wydatków - doposażenie/ utworzenie punktów przygotowania i wydawania posiłków Max. jednostkowe dofinansowanie do zakupu sprzętu – do 3500 zł (§ 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa). Punkty nie mogą być doposażone w sprzęty stanowiące typowe wyposażenie kuchni (roboty wielofunkcyjne, kuchenki mikrofalowe, naleśnikarki, itp.). Dofinansowaniu podlegają prace związane z przystosowaniem pomieszczeń na punkt, które nie wymagają projektów budowlanych (bez uwzględnienia prac związanych z jego modernizacją, adaptacją, dobudową jak: wstawianie ścianek działowych celem podzielenia powierzchni, podciąganie nowych sieci kanalizacyjnych, elektrycznych, itp.). Planowanie wyposażenia w cenach jednostkowych poprzedzone analizą rynku (poprzez sprawdzenie dostępności planowanego zakupu, realnych cen sprzętu oraz ewentualnego dostawcy). Planowanie winno być adekwatne do liczby dzieci dożywianych w ramach Programu Do każdego wniosku powinno był dołączone uzasadnienie potwierdzające konieczność doposażenia punktu (powoływanie się w uzasadnieniu na wymogi Sanepidu wymaga przesłania kopii opinii Sanepidu w tej sprawie). 4

Planowanie wydatków Najczęściej pojawiające się błędy przy planowaniu środków finansowych na realizację Programu „Pomoc Państwa w zakresie dożywiania” Planowanie oparte jedynie na wysokości środków własnych zaplanowanych na ten cel w budżetach gmin. Błędy rachunkowe przy sporządzaniu kalkulacji. Zawyżanie lub zaniżanie przy sporządzaniu kalkulacji liczby osób objętych Programem (brak analizy liczby osób objętych programem w ubiegłych latach). Skutki popełnianych błędów Pozostawanie na koniec roku budżetowego niewykorzystanych środków w planach jednych jednostek przy jednoczesnych niedoborach środków w planach innych jednostek. Znaczne zwroty środków finansowych do budżetu państwa, co związane jest z koniecznością dokonywania blokad - wpływa to na przyznanie niższych środków na realizację Programu w kolejnych latach.

Planowanie wydatków Cele Plan wydatków optymalny w stosunku do potrzeb i możliwości finansowych. Minimalizacja ryzyka pozostawania na koniec roku budżetowego niewykorzystanych środków w planach jednych jednostek przy jednoczesnych niedoborach środków w planach innych jednostek.

Planowanie wydatków Przykład Jednostka planuje środki na świadczenia rodzinne na 2013 r. w wysokości 1 mln zł, ponieważ przewidywane wykonanie na 2012 r. wynosi ok.1 mln zł. Jednostka nie uwzględniła jednak, że: Jesienią 2012 r. nastąpi wzrost kryterium dochodowego, W 2012 r. na terenie gminy znacząco wzrosła liczba urodzeń, 2% mieszkańców gminy jest zatrudnionych w zakładzie pracy, który prawdopodobnie ogłosi upadłość. W tej sytuacji z dużym prawdopodobieństwem należy stwierdzić, że potrzeby na 2013 r. określone tylko na podstawie wniosków z przewidywanego wykonania na 2012 r. będą zaniżone. Gmina zaplanowała na 2012 r. 65 tyś. zł na zasiłki stałe na podstawie wykonania z lat poprzednich. Jednocześnie do Powiatowego Zespołu ds. Orzekania o Niepełnosprawności wyjątkowo wpłynęło o 30% mniej wniosków, gmina nie wzięła tego pod uwagę, co spowodowało zawyżenie potrzeb przy planowaniu.

NAJCZĘSCIEJ STOSOWANE WSKAŹNIKI WSKAŹNIKI, O KTÓRYCH ZAPOMINAMY Planowanie wydatków ZASIŁKI OKRESOWE NAJCZĘSCIEJ STOSOWANE WSKAŹNIKI WSKAŹNIKI, O KTÓRYCH ZAPOMINAMY REJESTR KLIENTÓW OCENA SYTUACJI POTRZEBY WYDANE DECYZJE LICZBA WYSOKOŚĆ ŚWIADCZEŃ ŚRODOWISKO (PROGNOZY) PRACA RODZINA ZDROWIE Poziom wykonania za rok poprzedni Korekta Poziomu wykonania za rok bieżący Wskaźnik wzrostu 8

Planowanie wydatków Przykład Jednostka X w październiku ma niedobór środków w planie, Wojewoda nie ma wolnych środków na zabezpieczenie jej potrzeb. Jednocześnie jednostka Y do października wykorzystała 57% środków z planu, ale ignoruje ten fakt, nie weryfikuje potrzeb i nie wnosi o zmniejszenie. Do sierpnia jednostka wykorzystała 100% środków z planu i nie złożyła wniosku o jego zwiększenie, mimo to we wrześniu wystąpiła o przekazanie miesięcznej transzy środków. Pracownik Wydziału Polityki Społecznej telefonicznie zwrócił jednostce uwagę na wyżej opisaną sytuację. Jednostka przedstawiła następujące wyjaśnienie: „Nie występowaliśmy o zwiększenie, ponieważ oczekiwaliśmy na pismo od Państwa w sprawie weryfikacji planów”.

Planowanie wydatków Przykład Gmina zaplanowała środki na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych 5 osobom. W marcu jedna z tych osób umieszczona została w DPS, a w maju jedna osoba zmarła. Gmina wystąpiła o zmniejszenie dopiero we wrześniu, po interwencji WPS spowodowanej niską realizacja planu. Na 2012 r. gmina zaplanowała środki na świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych dla dziecka, któremu usługi świadczono w 2011 r., wyłącznie na podstawie liczby godzin określonej w wydanej decyzji, nie podjęto działań w środowisku. Tydzień po przedstawieniu przez gminę potrzeb Wojewodzie matka dziecka przedstawiła zaświadczenie lekarza o konieczności podwojenia liczby godzin. Plany: W gminie X podjęto decyzję o utworzeniu środowiskowego domu samopomocy. Zaplanowano pewną liczbę miejsc, zgodnie ze spodziewanymi potrzebami środowiska i zabezpieczono środki na utrzymanie tych miejsc. Fakty: Drugi rok działalności ŚDS - maksymalne miesięczne obłożenie miejsc nie przekroczyło 63%.