Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Związku Miast Polskich
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Zagadnienia z zakresu: Przedsiębiorczość i gospodarka,
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Strategia Rozwoju Społeczno-Gospodarczego Miasta Sochaczew na lata
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI DLA MIASTA OLSZTYNA
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Rządowy Program na rzecz Aktywności Osób Starszych na lata Głównym celem programu jest tworzenie warunków do rozwoju aktywności społecznej osób.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Strategia Rozwoju Społecznego Obszaru Funkcjonalnego Partnerstwo Nyskie 2020 prezentacja założeń.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
1 Strategia Rynku Pracy Obszaru Funkcjonalnego Partnerstwo Nyskie 2020 Prezentacja założeń.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych Chorzowa do roku 2030

Wprowadzenie 1.Diagnoza strategiczna Chorzowa 1.1.Ogólna charakterystyka miasta 1.2.Układ administracyjny i funkcjonalny 1.3.Sieć transportowa i komunikacja 1.4.Aktywność gospodarcza 1.5.Gospodarka komunalna i mieszkaniowa 1.6.Infrastruktura usług publicznych Ochrona zdrowia Kultura Edukacja i wychowanie 1.7.Demografia 1.8.Rynek pracy 1.9.Aktywność społeczna mieszkańców 1.10.Bezpieczeństwo publiczne 1.11.Potencjał ekonomiczny mieszkańców 1.12.Pomoc społeczna 1.13.Kierunki działań w sferze społecznej – polityka miasta 2.Kluczowe problemy rozwoju społecznego Chorzowa 3.Analiza SWOT 4.Wizja, cele strategiczne i kierunki działania 5.Wdrażanie i monitoring strategii 5.1.Układ podmiotowy wdrażania strategii 5.2.Instrumenty wdrażania i źródła finansowania 5.3.Monitoring wdrażania strategii Układ treści projektu Strategii

czynniki ekonomiczne brak wystarczającego wsparcia rodziny niedostosowanie rynku pracy niepełnosprawność pogarszający się stan zdrowia mieszkańców i ograniczenia dostępu do usług zdrowotnych zmiany demograficzne, w tym starzenie się społeczeństwa niski poziom bezpieczeństwa publicznego Obciążeni psychiczne i wzrost zjawiska uzależnień Główne źródła problemów społecznych

Wyznaczniki wizji społecznej sytuacji miasta Chorzowa Wizja sytuacji społecznej Chorzowa podmiotyodpowiedzialnośćaktywnośćinformacjaudogodnieniarelacje

Priorytety polityki społecznej Chorzowa Wspólnota lokalna i społeczeństwo obywatelskie Aktywizacja mieszkańców System pomocy społecznej Polityka prorodzinna

Priorytet I Wspólnota lokalna i społeczeństwo obywatelskie. Cel strategiczny: Wysoki poziom solidarności społecznej przejawiającej się w braniu przez mieszkańców miasta odpowiedzialności za los osób w trudnej sytuacji życiowej. Cele szczegółowe: 1.Wzrost świadomości mieszkańców w zakresie sytuacji społecznej Chorzowa oraz możliwości osobistego angażowania się w usuwanie lub łagodzenie problemów społecznych miasta. 2.Ograniczenie zjawiska przemocy oraz podniesienie społecznej wrażliwości na jej występowanie. 3.Korzystne warunki do podejmowania przez mieszkańców i sektor pozarządowy inicjatyw wspierających pozytywne przeobrażenia społeczne miasta. 4.Społeczna odpowiedzialność chorzowskiego biznesu przejawiająca się w realizacji przez lokalne firmy działań na rzecz społeczności lokalnych. 5.Wzrost dbałości mieszkańców o estetykę i bezpieczeństwo w przestrzeni publicznej.

Priorytet II Polityka prorodzinna Cel strategiczny: Dobre podstawy ekonomicznego rozwoju rodzin. Cele szczegółowe: 1.Wysoka dostępność usług publicznych umożliwiających godzenie karier zawodowych z obowiązkami rodzinnymi. 2.Rosnąca atrakcyjność lokalnego rynku pracy oraz rosnące możliwości adaptacyjne mieszkańców do potrzeb gospodarki lokalnej. 3.Wysoka dostępność wsparcia dla rodzin, których rozwój i prawidłowe funkcjonowanie hamowane jest z przyczyn ekonomicznych. 4.Wysoka dostępność do udogodnień podnoszących szanse rozwojowe dzieci z rodzin wielodzietnych. 5.Stworzenie warunków do zaspakajania potrzeb i poprawy warunków mieszkaniowych, w szczególności rodzin z dziećmi. Cel strategiczny: Dogodne warunki wspierające rozwój rodzin w aspekcie wychowania i kształtowania postaw społecznych. Cele szczegółowe: 1.Przywracanie atrakcyjności modelu tradycyjnej rodziny stanowiącej fundament demograficznego rozwoju miasta. 2.Wysoka dostępność przestrzenna, organizacyjna i finansowa usług edukacyjnych, kulturalnych i opiekuńczo- wychowawczych wspierających rozwój rodziny. 3.Wzrastający poziom kompetencji rodzicielskich – świadomość rodzicielska, umiejętności wychowawcze, współpraca rodziny z lokalnymi instytucjami i organizacjami zaangażowanymi w proces wychowawczy. 4.Zdolność młodych mieszkańców do umiejętnego czerpania z globalnych procesów ekonomicznych, społecznych i kulturowych oraz ograniczony negatywny wpływ niepożądanych wzorców kulturowych na młodzież 5.Funkcjonowanie sprawnych rozwiązań zapobiegających przenoszeniu się problemów społecznych na kolejne pokolenia lub innych członków rodzin.

Priorytet III Aktywizacja mieszkańców Cel strategiczny: Rosnące kompetencje mieszkańców do funkcjonowania na rynku pracy. Cele szczegółowe: 1.Wysoki poziom motywacji jednostek i grup defaworyzowanych do powrotu na rynek pracy lub poprawiania swojej sytuacji na rynku pracy. 2.Dogodna oferta umożliwiająca podnoszenie kompetencji zawodowych mieszkańców. 3.Rosnące kompetencje mieszkańców w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii. Cel strategiczny: Zróżnicowana oferta lokalnego rynku pracy umożliwiająca integrację zawodową mieszkańców. Cele szczegółowe: 1.Udział chorzowskich pracodawców w integracji zawodowej mieszkańców. 2.Rozwój podmiotów przedsiębiorczości społecznej tworzących miejsca pracy dla osób o niższych kwalifikacjach oraz umożliwiających reintegrację zawodową mieszkańców. 3.Rozwój elastycznych form zatrudnienia wspierających integrację zawodową mieszkańców. Cel strategiczny: Wysoka dostępność usług i udogodnień umożliwiających mieszkańcom dbanie o własny rozwój fizyczny i duchowy. Cele szczegółowe: 1.Działania podnoszące poziom świadomości zdrowotnej mieszkańców oraz zapewniające dogodny dostęp do usług medycznych. 2.Wysoka dostępność udogodnień umożliwiających prowadzenie zdrowego trybu życia przez mieszkańców – usługi opiekuńcze, profilaktyka, rekreacja. 3.Dostępność atrakcyjnej oferty kulturalnej i rekreacyjnej. 4.Wysoki poziom zainteresowania mieszkańców korzystaniem z udogodnień i oferty kulturalnej, rekreacyjnej, zdrowotnej. 5.Wzrost dbałości mieszkańców z grup problemowych o swoje miejsce zamieszkania 6.Udział mieszkańców w działaniach samopomocowych. 7.Dogodne warunki dla włączenia mieszkańców w życie społeczności lokalnych. 8.Wzrost poziomu samodzielności, aktywności, zaradności osób z grup dotkniętych bezradnością, problemami opiekuńczo-wychowawczymi, osób opuszczających placówki opiekuńczo-wychowawcze i zakłady karne.

Priorytet IV System pomocy społecznej Cel strategiczny: Wysoka sprawność w identyfikowaniu problemów społecznych w mieście oraz w generowaniu i wdrażaniu ich rozwiązań. Cele szczegółowe: 1.Funkcjonowanie wielopodmiotowego systemu wdrażania strategii wspierającego partnerstwo sektora samorządowego, biznesowego i obywatelskiego w rozwiązywaniu problemów społecznych miasta. 2.Partnerstwo podmiotów lokalnych w monitorowaniu sytuacji społecznej miasta i kreowaniu lokalnej polityki społecznej. 3.Wzajemna dostępność podmiotów pomocy społecznej do posiadanych informacji na temat grup beneficjentów, realizowanych działań oraz doświadczeń. 4.Wysokie kompetencje podmiotów pomocy społecznej na rzecz identyfikowania zmian ilościowych i jakościowych w ramach problemów społecznych, odkrywania nowych problemów oraz prognozowania zmian w sytuacji społecznej miasta 5.Wysoki poziom kwalifikacji kadr pomocy społecznej.

Układ podmiotowy realizacji strategii Samorząd Miasta Chorzowa instytucje publiczne podmioty prywatne

Instrumenty wdrażania strategii Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych (SRPS) działania bieżące Urzędu Miasta i podmiotów działajacych w obszarze społecznym projekty, działania o charakerze inwestycyjnym projekty, działania o charakerze organizacyjnym 3-letni plan wdrażania SRPS projekty, działania o charakerze inwestycyjnym projekty, działania o charakerze organizacyjnym projekty wynikające z SRPS implementacja zapisów SRPSdo innych dokumnetów planistycznych, programowych i strategicznych miasta projekty, działania o charakerze inwestycyjnym

zbieranie, gromadznie danych i informacji - materiał do analiz i oceny opracowanie raportów z realizowanych projektów i podejmowanych działań opracowanie pełnego raportu monitoringowego Strategii przyjęcie raportu decyzje o kontynuacji działań lub podjęciu działań korygujących Elementy procesu monitorowania

Dziękujemy za uwagę Rybnik, ul. Wysoka 15/17