ZASADY ORGANIZOWANIA EGZAMINU MATURA 2012 ZASADY ORGANIZOWANIA EGZAMINU
Komunikat CKE w sprawie terminów egzaminu maturalnego 2012 Sesja egzaminacyjna: 4 - 25 maja 2012 Egzamin w terminie dodatkowym: 5 - 21 czerwca 2012 Egzamin w terminie poprawkowym: - ustny 20-24 sierpnia 2012 - pisemny 21 sierpnia 2012, g. 9:00
Część pisemna egzaminu maturalnego Maj 2012 Godzina 9:00 Godzina 14:00 4 piątek język polski p p wiedza o tańcu p p, p r 7 poniedziałek język polski p r historia muzyki p p, p r 8 wtorek matematyka p p język łaciński p p, p r 9 środa matematyka p r historia sztuki
Część pisemna egzaminu maturalnego Maj 2012 Godzina 9:00 Godzina 14:00 10 czwartek język angielski p p język angielski p r 11 piątek WOS p p, p r fizyka p p, p r 14 poniedziałek biologia p p, p r historia p p, p r 15 wtorek informatyka p p, p r chemia p p, p r 16 środa język niemiecki p p język niemiecki p r
Część pisemna egzaminu maturalnego Maj 2012 Godzina 9:00 Godzina 14:00 17 czwartek geografia p p, p r filozofia p p, p r 18 piątek język rosyjski p p język rosyjski p r 21 poniedziałek język francuski p p język francuski p r 22 wtorek język hiszpański p p język hiszpański p r 24 język włoski p p język włoski p r
Ustne egzaminy obowiązkowe język polski – prezentacja /jeden poziom/ język obcy nowożytny – jeden wybrany z następujących: angielski rosyjski francuski niemiecki hiszpański włoski na jednym poziomie
Pisemne egzaminy obowiązkowe język polski – poziom podstawowy język obcy nowożytny (do wyboru angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski) – poziom podstawowy matematyka – poziom podstawowy
Egzaminy dodatkowe do wyboru do sześciu przedmiotów spośród następujących: język polski – pisemny- poziom rozszerzony język obcy nowożytny (ten sam, który był wybrany w części obowiązkowej) – pisemny poziom rozszerzony /bez części ustnej/ matematyka – pisemny – poziom rozszerzony
Egzaminy dodatkowe do wyboru do sześciu przedmiotów spośród następujących: język obcy nowożytny (inny niż wybrany jako obowiązkowy) – ustny jeden poziom pisemny – podstawowy lub rozszerzony biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie, wiedza o tańcu – pisemny- podstawowy lub rozszerzony
Zmiany w egzaminie maturalnym z języka obcego od 2012 r. Nie określa się poziomu egzaminu na podstawowy/rozszerzony Egzamin będzie składał się z 3 zadań egzaminacyjnych poprzedzonych rozmową wstępną JEDEN POZIOM ZDAWANIA Czas trwania egzaminu ok. 15 minut
Struktura egzaminu ustnego z języka obcego Rozmowa wstępna ok. 2 minut Zadanie 1 maks. 3 minuty /wliczając czas na zapoznanie się z treścią zadania, ok. 30 sek./ Zadanie 2 maks. 4 minuty Zadanie 3 maks. 5 minut /wliczając czas na zapoznanie się z treścią zadania, ok. 30 sek./ W odróżnieniu od dotychczasowego egzaminu maturalnego uczniowie nie będą mieli czasu na wcześniejsze przygotowanie się do odpowiedzi, np. robienie notatek
Struktura egzaminu ustnego z języka obcego Rozmowa wstępna rozgrzewka ● uczeń odpowiada na kilka pytań związanych z jego życiem, zainteresowaniami ● egzaminujący dysponuje zestawem pytań obejmującym 15 tematów maturalnych, spośród których zadaje uczniowi pytania z 3 kategorii tematycznych, nie wiążących się z tematyką zadań z zestawu egzaminacyjnego wylosowanego przez ucznia ● uczeń nie ma wglądu w listę pytań zadawanych przez egzaminującego ● liczba pytań zadanych przez egzaminującego w ciągu 2 minut rozmowy wstępnej uzależniona jest od płynności wypowiedzi zdającego ● odpowiedzi zdającego nie są oceniane pod względem stopnia wykonania zadania, brana jest natomiast pod uwagę jakość językowa wypowiedzi w ocenie ogólnej
Struktura egzaminu ustnego z języka obcego Zadanie 1 Rozmowa z odgrywaniem roli ● uczeń ma 30 sekund na zapoznanie się ze scenariuszem rozmowy zawierającym opis sytuacji oraz 4 „chmurki” z zagadnieniami, do których musi się odnieść w czasie rozmowy ● na przeprowadzenie rozmowy uczeń ma od 2,5 do 3 minut, w zależności od czasu, jaki przeznaczył na zapoznanie się z poleceniem ● rola egzaminującego ogranicza się do zdobywania informacji oraz prowokowania wypowiedzi zdającego w taki sposób, aby został zrealizowany przez ucznia cel zadania (w zestawie egzaminującego znajdują się dodatkowe wskazówki, które mogą być wykorzystane w rozmowie) ● kontekst sytuacji zbliżony jest do rzeczywistych doświadczeń zdającego, egzaminujący zaś dba o to, aby rozmowa przebiegała w możliwie najbardziej naturalny sposób
Struktura egzaminu ustnego z języka obcego Zadanie 2 Opis ilustracji i odpowiedzi na trzy pytania ● po upływie 10 sekund uczeń rozpoczyna opisywanie ilustracji (czas: do 1 min.), a następnie odpowiada na trzy związane z nią pytania (czas: do 3 min.): 1 pytanie – nawiązuje do treści ilustracji 2 pytanie – wiąże się z doświadczeniami ucznia lub jego poglądami na temat związany z ilustracją - 3 pytanie – skłania ucznia do zrelacjonowania w czasie przeszłym własnych doświadczeń związanych z ilustracją Uwaga! Po rozpoczęciu zadania 2. uczeń nie ma prawa powrotu do zadania 1
Struktura egzaminu ustnego z języka obcego Zadanie 3. Wypowiedź na podstawie ilustracji i odpowiedź na dwa pytania ● uczeń otrzymuje materiał graficzny w postaci 2 lub 3 obrazków związanych ze sobą tematycznie (dotyczących życia codziennego) oraz krótki opis problemu wiążącego się z przedstawioną graficznie treścią ● po upływie minuty uczeń powinien wskazać wybraną przez siebie ilustrację, uzasadnić swój wybór oraz wyjaśnić, dlaczego odrzucił pozostałe ilustracje ● polecenia do zadania są zawsze podobne: - Wybierz propozycję, która, Twoim zdaniem, jest najlepsza i uzasadnij swój wybór. - Wyjaśnij, dlaczego odrzucasz pozostałe ilustracje. ● egzaminujący zadaje dodatkowo dwa pytania (spośród czterech przedstawionych wyłącznie w zestawie egzaminującego) związane tematycznie z materiałem graficznym, skłaniając tym samym ucznia do uzasadnienia swojej opinii ● na zrealizowanie całego zadania uczeń ma 4 minuty Uwaga! Po rozpoczęciu zadania 3. uczeń nie ma prawa powrotu do zadania 1. lub 2.
Ocenianie części ustnej egzaminu maturalnego - punktacja Uczeń zdaje ustny egzamin maturalny z języka obcego, jeżeli uzyska min. 9 punktów
Struktura egzaminu ustnego z języka obcego EGZAMIN OBOWIĄZKOWY i jeden poziom CZĘŚĆ USTNA CZĘŚĆ PISEMNA poziom podstawowy
Struktura egzaminu ustnego z języka obcego EGZAMIN DODATKOWY Z JĘZYKA OBCEGO WYBRANEGO UPRZEDNIO JAKO OBOWIĄZKOWY CZĘŚĆ PISEMNA poziom rozszerzony CZĘŚĆ USTNA X
Struktura egzaminu ustnego z języka obcego EGZAMIN DODATKOWY i CZĘŚĆ PISEMNA poziom podstawowy lub poziom rozszerzony CZĘŚĆ USTNA jeden poziom CZĘŚĆ USTNA jeden poziom CZĘŚĆ PISEMNA X CZĘŚĆ PISEMNA poziom podstawowy lub poziom rozszerzony CZĘŚĆ USTNA X
Warunki zdania egzaminu absolwent zdał egzamin maturalny, jeśli z każdego przedmiotu obowiązkowego (ustnego i pisemnego) otrzymał co najmniej 30 % punktów możliwych do uzyskania ■ absolwent uzyskuje prawo do zdawania egzaminu poprawkowego, jeżeli nie zdał jednego obowiązkowego egzaminu
Wpływ przedmiotów dodatkowych na uzyskanie świadectwa dojrzałości wyniki uzyskane z przedmiotów zadeklarowanych jako dodatkowe nie mają wpływu na zdanie egzaminu maturalnego wyniki te odnotowuje się jednak na świadectwie dojrzałości, ze wskazaniem poziomu egzaminu
Terminy składania deklaracji do 30 września 2011 - deklaracja wstępna do 7 lutego 2012 - deklaracja ostateczna
Dostosowania egzaminacyjne Zdający, który ubiega się o prawo przystąpienia do egzaminu maturalnego w warunkach i formach dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych jest obowiązany złożyć z deklaracją maturalną wniosek o dostosowanie warunków i form egzaminu /załącznik nr 14/ wraz z: ● opinią poradni psychologiczno-pedagogicznej lub ● orzeczeniem o potrzebie indywidualnego nauczania, lub ● orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, lub ● zaświadczeniem lekarskim