Przygotowanie wniosku, część B Warsztaty: ”Jak napisać wniosek o stypendium Marie Curie” Poznań, 6 grudnia 2005r. Ewa Kocińska, RPK Poznań
Dokumentacja konkursowa – EIF – OIF Dokument programowy (Workprogramme) Przewodnik dla wnioskodawców (Guide for proposers) – formularze Tekst konkursu ( Call text ) The FP6 in Brief - broszura z informacjami na temat 6 PR Guidance Notes for Evaluators - poradnik dla oceniających wnioski Handbook
Kilka rad na początek Mam przekonać eksperta, a nie „co mam tu wpisać?” Pierwsze strony najważniejsze – czytelnik (ekspert) od razu wie, o co chodzi w projekcie Unikanie trybu przypuszczającego i zupełnie bezosobowego, „należy wykonać badania” Powtórzenie – to nie zbrodnia Kwantyfikacja (chociaż rząd wielkości)
Kilka rad na początek (2) Projekt inicjatywa oddolna Formularze B mają pomóc a nie przeszkodzić „Guidelines for drafting the proposal description” Śródtytuły, formatowanie, diagramy, rysunki Drobne pomysły np. pytania – odpowiedzi Traktowanie czytelnika jak „idiotę”
Opis projektu – część B1 i B2 B 1.1 Scientific quality of the project B 1.2 Quality of the researcher B 2.1 Quality of the research training B 2.2 Quality of the host B 2.3 Management and feasibility B 2.4 Added value and relevance to the objectives of the activity B 2.5 Previous proposals and contracts B 2.6 Other issues
B 1.1 Naukowa jakość projektu (4 str.) SCIENTIFIC QUALITY OF THE PROJECT Scientific/Technological quality + interdisciplinary & multidisciplinary aspects – State-of-the-art – Dlaczego powinno się podejmować badania w tym temacie (aspekty naukowe, techniczne, gospodarcze, społeczne) – Na sam początek kilka zdań ogólnych o projekcie?: Cel ogólny (jasno), Cele pośrednie (wypunktować) – Aspekty multidyscyplinarne (między sektorowe)
B 1.1 Naukowa jakość projektu Research methodology - Podejście metodologiczne - Wybór - Dlaczego to podejście doprowadzi do sukcesu (osiągnięcia celu) Originality and innovative nature of the project and relationship to the state of the art - Wkład do stanu wiedzy - Nowe podejście – dlaczego ? + Nowe metody Timeliness and relevance of the project - Dlaczego projekt powinien zostać zrealizowany w tym właśnie czasie - Związek z innymi dziedzinami badań
B1.2 Walory aplikanta (6 str., w tym CV i lista osiągnięć) QUALITY OF THE RESEARCHER Umiejętności potrzebne do przeprowadzenia projektu. Działania na potwierdzenie: inicjatywy, niezależnego myślenia i cech kierowniczych. Potencjał dla osiągnięcia niezależności jako naukowiec - jak projekt przyczyni się do rozwoju kariery i osiągnięcia niezależności. (OIF- wykorzystanie wiedzy spoza Europy) CV: doświadczenie zawodowe osiągnięcia, lista projektów, publikacji, patentów, zaproszeń na konferencje etc. (maksymalnie 4 strony) opis 3 głównych osiągnięć – cele, rezultaty, zastosowania, zdobyte umiejętności itd. (250 słów) Można dołączyć krótkie streszczenia jednej lub dwóch najważniejszych publikacji
Opinia - Referencje Opcjonalna, maksymalnie 3 Wysłana osobno - również elektronicznie Taka opinia powinna również cytować konkretne osiągnięcia aplikanta. Okoliczności (skąd opiniodawca zna aplikanta) Walory aplikanta: doświadczenie zdolności, potencjał osiągnięć naukowych Korzyści ze szkolenia w instytucji goszczącej Jeśli możliwe porównanie z innymi studentami, członkami zespołu itd., stopnie etc.
B2.1 Aspekt szkoleniowy (1 str.) QUALITY OF THE RESEARCH TRAINING Cele szkoleniowe wniosku Wkład do rozwoju aplikanta i jego kariery Opis, czego aplikant się nauczy podczas projektu. Komplementarne umiejętności (zarządzanie, fundrasing, prezentacja, współpraca z przemysłem, etyka itp.)
B2.2 Walory gospodarza (4 str.) QUALITY OF THE HOST Scientific expertise in the field of the host Doświadczenie w dziedzinie projektu (OIF – host 1 i 2) Osiągnięcia, projekty, współpraca międzynarodowa (publikacje, patenty, projekty, nagrody etc. ) Informacja o opiekunie naukowym (doświadczenie, dorobek) Quality of the group/supervisors - doświadczenie Expertise in training experienced researchers and the capacity to provide mentoring/tutoring Plany prowadzenia, nadzoru i pomocy naukowej Zdolność do przekazania innych umiejętności Quality of infrastructures and international collaboration Jaki sprzęt zostanie udostępniony (udowodnienie, że spełni wymagania projektu); Opis aktualnej współpracy międzynarodowej
B2.3 Zarządzanie i wykonalność (2 str.) MANAGEMENT AND FEASIBILITY Praktyczne ustalenia, dzięki którym projekt będzie mógł być wykonany (zwłaszcza po stronie hosta) Plan pracy (harmonogram, zależność wynikowa, kwantyfikacja, metody) – diagramy, wykresy Cele pośrednie, które pozwolą na ocenę postępów projektu (tabela?) Informacja o przerwach (jeśli są planowane) i o potrzebie badań poza „hostem” (eksperci ocenią pozytywny/negatywny wpływ na jego przebieg) Ustalenia, plany związane z prawami własności intelektualnej (własność, patentowanie, publikacje, wykorzystanie) Ustalenia administracyjne – pomoc dla stypendysty w znalezieniu się w nowym kraju (nauka języka, administracja lokalna, mieszkanie, szkoły dla dzieci itp.)
Wykres Gantta
Diagram PERT
Uproszczony schemat projektu Problem Cel Cele szczegółowe -….. Działanie 6 Działanie 5 Działanie 4 Działanie 3 Działanie 2Działanie 1 RezultatFollow up
Milestones (punkty zwrotne) No.NameTimingCriteria 1Model of the process X 3rd monthSet of data on …. 2Correlation between phenomena Z and Y 12th month50 values of H are dependent on K 3Confirmation of thesis T 16 month…….. 4Improved methodology for … 24 monthThe results are 20% more accurent than state of the art
B 2.4 Zgodność z celami akcji i wartość dodana dla UE (2 str.) ADDED VALUE AND RELEVANCE TO THE OBJECTIVES OF THE ACTIVITY Zgodność z celami akcji Marie Curie (związek z Workprogramme’em) Wymiar europejski co do potrzeby badań (dlaczego ma być wykonany za granicą) Jak przyczyni się do rozwoju poziomu nauki w Europie Jak stypendysta będzie kontynuował drogę podjętą w projekcie Korzyści dla aplikanta (zwłaszcza długoterminowe) Wpływ na rozwój kariery stypendysty
B 2.4 Zgodność z celami akcji i wartość dodana dla UE (2 str.) - Jak projekt przyczynia się do powstania/celów ERA - Jak projekt przyczynia się do realizacji/rozwoju polityki EU w konkretnej dziedzinach. (Środowisko, zdrowie, transport, cele społeczne, wzrost zatrudnienia). - Synergie działań na poziomie europejskim- krajowym-regionalnym - Jak projekt przyczynie się dla atrakcyjności Europy dla naukowców - Jak projekt przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Europy (gospodarki, przemysłu itd.)
Inne B2.5 PREVIOUS PROPOSALS AND CONTRACTS – poprzednie wnioski i kontakty (1 str.) Jeśli wniosek jest ponownym złożeniem (nawet z 5PR) – informacja: (a) Numer wniosku (b) Czym obecny wniosek różni się od poprzedniego Inne publiczne środki finansowania związane z projektem (aby uniknąć podwójnego finansowania). B2.6 OTHER ISSUES – Inne zagadnienia (1 str.) Proste wypełnienie tabelki związanej ze sprawami etycznymi. Jeśli dotyczy, opis jak wymagania prawne będą respektowane, czy trzeba wziąć pod uwagę aspekty polityki UE Gotowość zaangażowania różnych czynników do rozpowszechniania wyników, podnoszenia świadomości itd.
Dziękuję Państwu za uwagę