Związki międzygminne we Francji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Rozwój miast a zagospodarowanie przestrzenne : wyzwania współpracy międzygminnej w działaniach na rzecz rozwoju terytorialnego kraju Jean-François PONS.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
SAMORZĄD TERYTORIALNY W ESTONII
Samorząd terytorialny we Francji na podstawie Ustawy z dnia 2 marca 1982 o prawach i swobodach gmin, departamentów i regionów.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Stan implementacji aktów prawa UE do krajowego porządku prawnego
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
03/10/2008 Warsztat « Transport » Wystąpienie pani Jeannine MARQUAILLE Wiceprzewodniczącej Rady Regionu Nord - Pas de Calais odpowiedzialnej za sprawy.
Temat pracowni projektowej: społeczno-ekonomiczne uwarunkowania rozwoju lokalnego i regionalnego prowadzący: Grzegorz Masik.
Fundacja Partnerstwo Doliny Środkowej Odry
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Tomasz Pietrzykowski, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Śląski w Katowicach.
Plan Odnowy Miejscowości
Formy prawne Lokalnych Grup Działania tworzonych w ramach Pilotażowego Programu Leader+ Adam Futymski.
1 Budowanie silnej LGD Tadeusz Borek – FAPA Przemyśl października 2007.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Historia Integracji Europejskiej
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
JAKOŚĆ PRZESTRZENI – JAKOŚĆ ŻYCIA Proseminarium i seminarium licencjackie na kierunku gospodarka przestrzenna dr hab. Sylwia Kulczyk, dr Katarzyna Duda-Gromada.
Temat: Samorząd gminny.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
INFORMACJA O REALIZACJI I WDRAŻANIU USTAWY O UTRZYMANIU CZYSTOŚCI I PORZĄDKU W GMINACH Emilia Kołaczek Departament Gospodarki Odpadami Warszawa, dnia 16.
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Zakład administracyjny (użyteczności publ
MARKETING TERYTORIALNY
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Związki międzygminne we Francji Warszawa, 3 października 2008

Wspólnoty zdecentralizowane 36 600 gmin = wysoki poziom, urbanistyka (PLU), szkolnictwo podstawowe, uprawnienia policyjne, bardzo zróżnicowany zakres działań (gospodarka, kultura, sport, transport miejski, działania o charakterze społecznym…). Mer jest przedstawicielem państwa (wybory, urzędy stanu cywilnego…) 100 departamentów = działania o charakterze społecznym (RMI, APA, FSL…), gimnazja, drogownictwo… 22 regiony = zagospodarowanie przestrzenne i planowanie (SRADT), rozwój gospodarczy, licea, kolejnictwo... Dwie zasady : klauzula kompetencji ogólnej brak “kurateli międzysamorządowej” (nieskrępowane zarządzanie)

Długa historia związków międzygminnych Związki międzygminne o charakterze « syndykatów » Jednolity Syndykat Międzygminny (1890) Syndykat Mieszany i Syndykat Wielozadaniowy (1955 i 1959) - możliwość przynależności gminy do kilku syndykatów , - brak własnego systemu podatkowego Związki międzygminne « wspólnotowe » 1959 - Dystrykty 1966 – Wspólnoty Miejskie 1983 – Syndykaty Nowej Aglomeracji (SAN) 1992 – Wspólnoty Gmin + Wspólnoty Miast 1999 – Wspólnoty Aglomeracji (zastępują Dystrykty i Wspólnoty Miast)

Uproszczony system związków międzygminnych Po przyjęciu ustawy z dnia 12 lipca 1999 Wspólnoty gmin Wspólnoty aglomeracji miejskich Wspólnoty miast < 50 000 mieszkańców 50 - 500 000 > 500 000

Zasady związków międzygminnych posiadających własny system podatkowy (I) twory dobrowolne, inicjatywa gmin proponujących pewien zasięg przedłożenie propozycji prefektowi, który określa zasięg (możliwość zmiany) decyzja o ustanowieniu w przypadku pozytywnego wyniku głosowania ponad 50% gmin reprezentujących 2/3 ludności danego obszaru lub też 2/3 gmin reprezentujących ponad 50% ludności (często jednakże tworzone mocą jednomyślnej decyzji), zachęta finansowa : globalna subwencja na działalność związku ź międzygminnego, autonomiczne uprawnienia podatkowe…

Zasady związków międzygminnych posiadających własny system podatkowy(II) Status publicznego zakładu współpracy międzygminnej (EPCI) przestrzegającego zasady specjalizacji, Gminy zostają zwolnione z przekazanych kompetencji (zasada wyłączności), Radny wchodzący w skład Zgromadzenia Wspólnoty wyznaczani są przez rady miejskie spośród ich członków (Prezes Wspólnoty wyłaniany przez Zgromadzenie Wspólnoty), Podział mandatów na poszczególne gminy określony w sposób dowolny w statucie, jednakże żadna z gmin nie może sama mieć większości (nawet jeżeli reprezentuje ona ponad 50 % całej ludności) Zgromadzenie Wspólnoty przyjmuje statut i określa kompetencje interesujące Wspólnotę.

Kompetencje związków miast Wspólnoty aglomeracji miejskich (C.A) Kompetencje obowiązkowe Kompetencje opcjonalne (3 z 6) Zagospodarowanie przestrzenne -Rozwój gospodarczy Równowaga społ. I mieszkalnictwo - Polityka miasta Drogownictwo Oczyszczanie ścieków Woda Środowisko i jakość życia Infrastruktura w dziedzinie kultury i sportu Działania o charakterze społecznym.

Kompetencje związków miast Wspólnoty miast (C.U) Kompetencje obowiązkowe Rozwój gospodarczy, społeczny i kulturalny Zagospodarowanie przestrzenne Równowaga społeczna i mieszkalnictwo Polityka miasta Zarządzanie usługami pożytku zbiorowego Ochrona i waloryzacja środowiska oraz polityki w dziedzinie jakości życia

Kartografia miejskich związków międzygminnych 2008

Związki międzygminne we Francji w liczbach 2008 Wspólnoty miast 14 Wspólnoty aglomeracji 171 2393 Wspólnoty gmin czyli : • 93 % francuskich gmin • 54,5 milionów mieszkańców (90 % Francuzów)

Tytułem konkluzji… w kierunku nowego etapu, wyższej jakości, rozwoju miejskich związków międzygminnych ? • Sondaż AdCF / IPSOS 2007 : 89 % Francuzów jest zdania, że związki międzygminne to lepsza jakość usług publicznych • Poprawy wymaga wszakże: - zakończenie prac nad kartą związków międzygminnych - uwspólnotowienie usług - trwałość zasobów lokalnych - powiązania z innymi poziomami organizacji regionalnej (departamenty, regiony)

Assemblée des communautés de France adcf@adcf.asso.fr - www.adcf.org 191, rue St Honoré T/ +33 1 55 04 89 00 F/ +33 1 55 04 89 01 adcf@adcf.asso.fr - www.adcf.org