Kreowanie wizerunku firmy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
2.1. MISJA PRZEDSIĘBIORSTWA I JEGO CELE
Advertisements

Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Istota i przesłanki badań marketingowych
Autorzy: Janusz Melaniuk Grzegorz Manowski
Analiza ryzyka projektu
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
badania rynku turystycznego
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PHU MAXIMUM
Gościejewo 74 Gościejewo Zespół konsultantów: Jarosław Piszczek
Czym jest zarządzanie operacyjne
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
MARKETING STRATEGICZNY
Podstawy wyboru strategii marketingowej
Katedra Marketingu Usług
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
Rynek usług medycznych
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Kluczowe czynniki sukcesu
Analiza i planowanie startegiczne 3
Customer Experience ubezpieczonych Czy jest sens się troszczyć
Decyzje cenowe Przedsiębiorstwa Turystycznego
Stowarzyszenie Gmin RP Euroregion Bałtyk Produkty i usługi kulturalne
INFORMACJA MARKETINGOWA
Strategia przedsiębiorstwa
Wprowadzanie do podstaw marketingu-mix
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Instrumenty promocji (narzędzia promocji).
Wprowadzenie teoretyczne
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
Zarządzanie zagrożeniami
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
TECHNIK HANDLOWIEC.
Kultura innowacji - budowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.
Personal Management w bibliotece
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Marek Fertsch Zarządzanie produktem - wykład 1. Wykład 1. Definicja zarządzania produktem. Kategorie produktów.
Konferencja Gdańsk - PODR
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
OBSŁUGA KLIENTA WYKŁAD POMIAR JAKOŚCI OBSŁUGI KLIENTA.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Obligacje przychodowe a strategia. 2 teza bez zdefiniowanej strategii jednostka organizacyjna jest niewiarygodna.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
1 Elementy Kreacji Marki| Elementy Kreacji Marki Adam Szurgociński, Dawid Drywa.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Analiza SWOT Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Opracowanie: Dagmara Lustyk
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Kreowanie wizerunku firmy Wojciech J. Jabłoński Projekt „Mazowieckie partnerstwo na rzecz współpracy, adaptacyjności i innowacji” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Wizerunek - potrzeba Każde przedsiębiorstwo chce znaleźć swoje miejsce w świadomości klientów i zdobyć ich zaufanie oraz aby pracownicy identyfikowali się z tym, czym jest, co robi, dokąd zmierza. Można to osiągnąć jeśli zadba się o utworzenie wyraźnego, spójnego i pozytywnego wizerunku firmy na rynku.

Wizerunek - potrzeba Pozytywny wizerunek pozwala m.in. na: Różnicowanie produktów, marek i przedsiębiorstw, Tworzenie więzi z klientami, Tworzenie więzi z pracownikami, Budowanie zaufania firmy.

Wizerunek - potrzeba W przypadku przedsiębiorstw usługowych, a w szczególności przedsiębiorstw zajmujących się usługami profesjonalnymi może okazać się, że dobra reputacja i pozytywny wizerunek to cały majątek firmy. Kiedy wizerunek ten zostaje podważony przedsiębiorstwo przekracza granicę za którą nie ma już nic, bo nie ma firmy.

POJĘCIE WIZERUNKU Wizerunek to jeden z kluczowych aktywów firmy. Wizerunek oznacza najczęściej obraz, podobiznę, symbol, wyobrażenie. Stanowi zbiór przekonań, myśli i wyrażeń danego podmiotu (osoby lub grupy) o jakimś obiekcie (firmie, produkcie, marce, miejscu, osobie). Ten stworzony obraz może być prawdziwy lub fałszywy oraz może wynikać zarówno z własnego doświadczenia, jak i ze słyszanych pogłosek.

POJĘCIE WIZERUNKU Zależy od tęsknot, życzeń, obaw, doświadczeń i przesądów człowieka. Obraz wizerunku obejmuje wszystkie rzeczy widzialne, postrzegane świadomie lub nieświadomie przez otoczenie. Wizerunek nigdy nie jest pojęciem statycznym. Ulega zmianie wraz ze zmianą poglądów i upodobań. Powstaje i rozwija się niezależnie od chęci i woli zainteresowanych, nie zawsze też odzwierciedla rzeczywistość. Pewne obrazy zostają w świadomości klientów mimo widocznych zmian.

POJĘCIE WIZERUNKU Każde przedsiębiorstwo posiada wiele wizerunków … wizerunek w oczach klientów, pracowników udziałowców Wizerunek jak każde działanie w sferze komunikacji przedsiębiorstwa z otoczeniem powinien być dokładnie zaplanowany a jego kształtowanie powinno odbywać się po dokładnej analizie sytuacji oraz podlegać kontroli.

POTRZEBY KREOWANIA WIZERUNKU Czynnikami, które skłaniają do zarządzania wizerunkiem są: Brak lojalności klientów lub zmniejszenie udziału w rynku Przestarzały wizerunek Wewnętrznie sprzeczny wizerunek Zmiany w strukturze organizacji Nowe produkty, nowe rozwiązania i nowe usługi Zmiana w krajobrazie współzawodnictwa Zmiana charakterystyki klientów Wejście na nowe rynki Większe zasoby.

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIZERUNEK Najbardziej istotnym punktem zarządzania wizerunkiem w przedsiębiorstwie usługowym jest zidentyfikowanie czynników mających wpływ na kształtowanie wizerunku. W przypadku wizerunku, który powstaje wśród klientów można wyróżnić 5 kluczowych czynników: Tożsamość firmy, Reputację, Ofertę usługową, Otoczenie fizyczne/środowisko, Personel pierwszego kontaktu

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIZERUNEK 1. Tożsamość firmy Nazwa, Logo, Ceny, Poziom i jakość reklamy.

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIZERUNEK 2. Reputacja Styl zarządzania i przywództwa, Gwarancja poziomu świadczenia usług, Kultura organizacyjna skupiona na potrzebach nabywcy

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIZERUNEK 3. Oferta usługowa Usługi podstawowe i dodatkowe, Dostępność usług, Procedury operacyjne.

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIZERUNEK 4. Otoczenie fizyczne -środowisko Atmosfera, Wystrój wnętrza, Oświetlenie, Architektura, Parking.

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE WIZERUNEK 5. Personel pierwszego kontaktu Atmosfera, Wystrój wnętrza, Oświetlenie, Architektura, Parking.

Tożsamość firmy Istotę tożsamości firmy stanowi jej osobowość, a więc ujednolicone zasady postępowania, wyrażające przyjęty przez organizację system wartości. Osobowość firmy to także jej indywidualna inicjatywa i wzorce komunikacyjne. Z upływem czasu staje się ona coraz lepiej znana pracownikom, jak i otoczeniu. Czasami mówi się o niej kultura organizacyjna lub dusza firmy.

Tożsamość firmy Pierwotnie słowo tożsamość było używane dla określenia całości symboliki używanej przez firmę. Z czasem jednak tożsamość zaczęto wiązać głównie z osobowością i kulturą organizacyjną. Tożsamość wypływa z wnętrza firmy, jest sposobem, w jaki organizacja manifestuje swoją filozofię wobec otoczenia poprzez komunikację i zachowanie.

Reputacja przedsiębiorstwa Pojęciem wizerunku nierozerwalnie związana jest reputacja przedsiębiorstwa. Reputacja odnosi się do tego, jak firma jest postrzegana na rynku, ale uwypukla percepcję firmy w dłuższym okresie. Na reputację mogą składać się nawet bardzo odmienne od siebie wizerunki posiadane przez firmę w przeszłości. Reputacja firmy usługowej jest tworzona przez działania kadry zarządzającej, uwiarygodniające takie intencje firmy jak np. bezwarunkową gwarancję jakości świadczonych usług.

Środowiska Środowisko, w którym usługi są produkowane i konsumowane, to tzw. Krajobraz usługowy, który wywiera silny wpływ na percepcję wizerunku, zarówno przez klientów przedsiębiorstwa, jak i jego pracowników. Atmosfera, panująca w miejscu świadczenia usług wywiera silny wpływ na motywacje pracowników i jakość obsługi klientów.

Środowiska Oferta usługowa przedsiębiorstwa składa się z podstawowej usługi i z usług dodatkowych. Usługa podstawowa to powód, dla którego klienci wybierają firmę usługową. Usługi dodatkowe stanowią otoczkę, która dodaje wartości ofercie podstawowej, stanowi wyróżnik oferty wśród konkurencji. Dlatego oferta usługowa, jej złożoność i bogactwo ma niebagatelny wpływ na sposób pozycjonowania przedsiębiorstwa i na jego wizerunek.

WIZERUNEK A CAŁOŚCIOWA IDENTYFIKACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Zarządzanie wizerunkiem stanowi podstawę koncepcji całościowej identyfikacji organizacji, naczelnej strategii identyfikacyjnej przedsiębiorstwa, realizowanej przez wizualne, komunikacyjne i organizacyjne zabiegi zmierzające do ukazania: indywidualności, rozpoznawalności i wyróżniającej osobowości firmy.

WIZERUNEK A CAŁOŚCIOWA IDENTYFIKACJA PRZEDSIĘBIORSTWA W ramach koncepcji całościowej identyfikacji organizacji rozważane są trzy oddzielne, ale skorelowane ze sobą tematy: spójność, symbolizm i pozycjonowanie przedsiębiorstwa na rynku.

WIZERUNEK A CAŁOŚCIOWA IDENTYFIKACJA PRZEDSIĘBIORSTWA Każda organizacja chce zaprezentować siebie jako przejrzystą i zrozumiałą dla otoczenia, chce zaprezentować swój etos, kulturę, postawy tak, aby każdy pracownik mógł się z nimi utożsamiać i przekazywać je otoczeniu. Każda organizacja chce wreszcie wyróżnić swoje produkty i siebie samą wśród konkurencji.

PROGRAM KSZTAŁTOWANIA WIZERUNKU Przy takich założeniach można zaproponować następujący program kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa usługowego: Ustalenie bieżącej strategii przedsiębiorstwa -wizerunek powinien być zgodny z misją i wizją firmy, z jej celami strategicznymi.

PROGRAM KSZTAŁTOWANIA WIZERUNKU Określenie istniejącego i docelowego wizerunku - chcąc budować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwo musi określić najpierw tę części swojego otoczenia, na które będzie oddziaływać w dalszych etapach i których opinie będą dla niego reprezentatywne. Otoczeniem przedsiębiorstwa usługowego mogą być nabywcy, dostawcy, konkurenci, dziennikarze, środki masowego przekazu, lokalna społeczność, pracownicy, rada nadzorcza, akcjonariusze i konsultanci.

PROGRAM KSZTAŁTOWANIA WIZERUNKU Określenie celów komunikacji - polega na wybraniu przez przedsiębiorstwo docelowego wizerunku, a więc ideału, do którego będzie ono konsekwentnie dążyć. Przedsiębiorstwo musi też dokonać wyboru czy działania maja zmierzać do: Zbudowania nowego wizerunku od podstaw, Zmiany obecnego wizerunku, Utrzymania dotychczasowego wizerunku.

PROGRAM KSZTAŁTOWANIA WIZERUNKU Określenie planu komunikacji - to jest: Wybór instrumentów kształtowania wizerunku. Projektowanie działań. Ustalenie budżetu. Do najczęściej stosowanych instrumentów należą: system identyfikacji wizualnej, zarządzanie jakością, reklama, public relations, sponsorowanie i komunikacja nieformalna.

PROGRAM KSZTAŁTOWANIA WIZERUNKU Realizacja programu - etap ten obejmuje wprowadzenie w życie projektu kształtowania wizerunku, wdrożenie rozwiązań zaplanowanych w planie. Ryzyko towarzyszące wprowadzaniu projektu najczęściej związane jest z tym, w jaki sposób firma przekazuje informacje o projekcie do otoczenia.

PROGRAM KSZTAŁTOWANIA WIZERUNKU Kontrola programu - powinna być prowadzona we wszystkich etapach procesu kształtowania wizerunku przedsiębiorstwa. Powinno ono stale monitorować wszelkie działania prowadzone w ramach tego procesu, ponieważ najmniejsze nawet niedopatrzenie może niekorzystnie odbić się na tworzonym dopiero wizerunku

Kształtowanie wizerunku Kształtowanie wizerunku przedsiębiorstwa usługowego jest rzeczą trudną. Szczególnie, gdy przedsiębiorstwo działa w warunkach nasilającej się konkurencji i dojrzałego rynku. Niemniej jednak to właśnie wizerunek stanowi najczęściej podstawę do trwałego wyróżnienia się na rynku, tworzenia więzi z coraz bardziej wymagającymi klientami, budowy zaufania.

Misja i Wizja Bez Misji i Wizji Z Misją i Wizją Wszyscy wielcy byli kiedyś mali. Aby osiągnąć sukces trzeba marzyć.  

Dziękuję za uwagę wojciech.jablonski@wjjconsulting.pl Projekt „Mazowieckie partnerstwo na rzecz współpracy, adaptacyjności i innowacji” jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego