Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym dr Grażyna Tadeusiewicz Narodowe Forum Doradztwa Kariery Oddział w Łodzi
Priorytety Podmiotowość radzącego się Doradca wspiera rozwój kariery i usamodzielnienie klienta Europejski, transnacjonalny charakter Doradca posiada umiejętność zarządzania informacją Poradnictwo wirtualne Doradca korzysta z nowych technologii informacyjnych Krajowe Ramy Kwalifikacji Doradca informuje o zmianach w kompetencjach absolwentów
Nowe idee w relacji pracownik rynek pracy edukacja
rynek pracy – cecha: zmienność edukacja – cecha: jakość
Podstawa nowego wzoru pracownika - kreatywność wg twórcy andragogiki pracy prof. T. Nowackiego
PARADYGMAT EDUKACYJNY orientacja na permanentne kształcenie , samokształcenie w celu: aktualizacji kwalifikacji zawodowych
PARADYGMAT JAKOŚCIOWY uwzględniający jakość w edukacji, doradztwie zawodowym i personalnym
ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ warunek wprowadzania jakościowej edukacji i poradnictwa w społeczeństwie informacyjnym
Droga do osiągnięcia wielu celów Unii wiedzie przez społeczeństwo informacyjne Raport Bangemanna 1994
CELE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO Internet jako środek komunikacji obywatelskiej i informacji publicznej Powszechny dostęp do Internetu Edukacja Urząd Komitetu Integracji Europejskiej
Nowe technologie a doradztwo zawodowe źródło wiedzy o zawodach i pracy informacja zawodowa w relacji pracodawca- pracownik podnoszenie i zmiana kwalifikacji NnO
Wykorzystanie nowych technologii - produkcja informacyjnych środków multimedialnych - stałe, cykliczne programy zawodoznawcze w regionalnych TV - wykorzystanie programów informacyjnych w telewizji kablowej - zaktywizowanie Gminnych Centrów Informacyjnych - zwiększenie możliwości zastosowania Internetu
Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji ZALECENIE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2008 Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji wprowadzane od 2012
E i KRK - cel przejrzystość kwalifikacji porównywalność uznawalność
Standardy kwalifikacji normy opisujące wiadomości umiejętności cechy psychofizyczne konieczne do wykonywania danej pracy
stwierdzenia określające zakładane DESKRYPTORY stwierdzenia określające zakładane efekty kształcenia
WIEDZA , UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE - deskryptory Wiedza teoretyczna lub faktograficzna Umiejętności - kognitywne (z zastosowaniem myślenia logicznego intuicyjnego i kreatywnego) - praktyczne (manualne) Kompetencje określone w kategoriach odpowiedzialności i autonomii- personalne, społeczne
Kompetencje kluczowe KRAJOWYCH RAM KWALIFIKACJI dla rynku pracy planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się w aspekcie edukacji ustawicznej, skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach , umiejętność współdziałania w zespole, twórcze rozwiązywanie problemów, kompetencje informatyczne
Materiał graficzny pozyskany z sieci Internet – nie roszczę praw autorskich http://www.ahe.lodz.pl/bytom/?q=node/99
Poziomy Kwalifikacji 1 – szkoła podstawowa 2 – gimnazjum 3 – zasadnicza szkoła zawodowa 4-- szkoła średnia 5 – kolegium lub certyfikaty zawodowe 6 – dyplom licencjata 7 – tytuł magistra 8 – stopień doktora
Oczekiwania wobec E i KRK -Porównywalność efektów uczenia się w UE -Podniesienie zatrudnialności - dostosowanie edukacji do rynku pracy -Informacja o kompetencjach absolwentów – dla pracodawców i edukatorów -Przejrzystość systemów edukacyjnych -Możliwość uznawania dokonań spoza edukacji formalnej -Mobilność uczących się i absolwentów -Zwiększenie motywacji do uczenia się -Podniesienie jakości nauczania
Priorytety w E i KRK Uznanie kształcenia nieformalnego , incydentalnego Podkreślenie roli kształcenia ustawicznego Możliwość rozwoju zainteresowań, uzdolnień, motywacji.
Uznawane formy edukacji pozaformalna – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi Uczenie się nieformalne (incydentalne) – wykorzystanie doświadczeń
Kształcenie incydentalne ujawnia i rozwija: zdolności zainteresowania motywacje
Dokumenty informacyjne doradcy zawodowego opisy zawodów, teczki zawodowe, charakterystyki kwalifikacyjne, testy diagnostyczne, potwierdzanie kwalifikacji w zawodzie, Krajowe Ramy Kwalifikacji
Doradca zawodowy profesjonalizm szkolenia i konsultacje dostęp i umiejętność stosowania nowoczesnych technologii informacyjnych aktualna informacja zawodowa narzędzia diagnostyczne
DORADCA ZAWODOWY Informuje o możliwościach kształcenia monitoruje zmiany na rynku pracy wspiera usamodzielnianie klienta analizuje deskryptory klienta w kształceniu nieformalnym wskazuje możliwości ich certyfikacji
Determinanty modelu doradztwa zmiany na rynku pracy np. forma telepracy, miejsce pracy-mobilność zawodowa, porównywalność kwalifikacji zawodowych- ERK i KRK
SYNERGIA TECHNOLOGII I ZASOBÓW LUDZKICH nowy model, wzór pracownika zdeterminowany nowymi technologiami SYNERGIA TECHNOLOGII I ZASOBÓW LUDZKICH
EDUKACYJNE PRIORYTETY UE Równość szans edukacyjnych Podniesienie jakości kształcenia Nowy model nauczyciela Europejski ideał wychowawcy Stosowanie nowych technologii informacyjnych Profesjonalizacja kwalifikacji zawodowych Wydłużenie okresu kształcenia pedagogicznego Znaczny wzrost zainteresowania edukacją ustawiczną
„Jeśli człowiek napisze lepszą książkę, wygłosi lepsze kazanie lub zbuduje lepszą pułapkę na myszy niż jego bliźni, to gdyby nawet zamieszkał w lesie, świat wydepcze ścieżkę do jego drzwi” Ralph Emerson