Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Postulaty Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w sprawie uczenia się przez całe życie Ireneusz Górecki, Prezes Zarządu Warszawa, 18 grudnia 2012 roku.
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Od kompetencji do kwalifikacji
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Kogo szukają pracodawcy?
Rodzic jako doradca zawodowy
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Znaczenie podręcznika
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Model Polskich Ram Kwalifikacji na podstawie materiałów przygotowanych przez Zespół KRK z IBE
Agnieszka Chłoń-Domińczak Instytut Badań Edukacyjnych
Otwarcie Centrum Naukowego ds. KRK 22 marca 2011 r. aula H 116 AHE w Łodzi przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 52. PROGRAM WTOREK, 22 MARCA :00-11:10.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
______________________________ Kilka sygnałów z rynku pracy
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie Katedra Pedagogiki Pracy dr hab. Henryk Bednarczyk Technologia kształcenia zawodowego Współczesne technologie.
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
PORADNICTWO ZAWODOWE w WIELKIEJ BRYTANII
Krajowe Ramy Kwalifikacji a przygotowanie nauczycieli Anna Beata Kwiatkowska WMiI UMK, PTI Konferencja Przygotowanie nauczycieli i nauczycieli akademickich.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Prace nad Polską Ramą Kwalifikacji oraz integracją krajowego systemu kwalifikacji Horacy Dębowski Instytut Badań Edukacyjnych Krajowy Zespół Ekspertów.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym dr Grażyna Tadeusiewicz Narodowe Forum Doradztwa Kariery Oddział w Łodzi

Priorytety Podmiotowość radzącego się Doradca wspiera rozwój kariery i usamodzielnienie klienta Europejski, transnacjonalny charakter Doradca posiada umiejętność zarządzania informacją Poradnictwo wirtualne Doradca korzysta z nowych technologii informacyjnych Krajowe Ramy Kwalifikacji Doradca informuje o zmianach w kompetencjach absolwentów

Nowe idee w relacji pracownik rynek pracy edukacja

rynek pracy – cecha: zmienność edukacja – cecha: jakość

Podstawa nowego wzoru pracownika - kreatywność wg twórcy andragogiki pracy prof. T. Nowackiego

PARADYGMAT EDUKACYJNY orientacja na permanentne kształcenie , samokształcenie w celu: aktualizacji kwalifikacji zawodowych

PARADYGMAT JAKOŚCIOWY uwzględniający jakość w edukacji, doradztwie zawodowym i personalnym

ZARZĄDZANIE INFORMACJĄ warunek wprowadzania jakościowej edukacji i poradnictwa w społeczeństwie informacyjnym

Droga do osiągnięcia wielu celów Unii wiedzie przez społeczeństwo informacyjne Raport Bangemanna 1994

CELE SPOŁECZEŃSTWA INFORMACYJNEGO Internet jako środek komunikacji obywatelskiej i informacji publicznej Powszechny dostęp do Internetu Edukacja Urząd Komitetu Integracji Europejskiej  

Nowe technologie a doradztwo zawodowe źródło wiedzy o zawodach i pracy informacja zawodowa w relacji pracodawca- pracownik podnoszenie i zmiana kwalifikacji NnO

Wykorzystanie nowych technologii - produkcja informacyjnych środków multimedialnych - stałe, cykliczne programy zawodoznawcze w regionalnych TV - wykorzystanie programów informacyjnych w telewizji kablowej - zaktywizowanie Gminnych Centrów Informacyjnych - zwiększenie możliwości zastosowania Internetu

Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji ZALECENIE Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2008 Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji wprowadzane od 2012

E i KRK - cel przejrzystość kwalifikacji porównywalność uznawalność

Standardy kwalifikacji normy opisujące wiadomości umiejętności cechy psychofizyczne konieczne do wykonywania danej pracy

stwierdzenia określające zakładane DESKRYPTORY stwierdzenia określające zakładane efekty kształcenia

WIEDZA , UMIEJĘTNOŚCI, KOMPETENCJE - deskryptory Wiedza teoretyczna lub faktograficzna Umiejętności - kognitywne (z zastosowaniem myślenia logicznego intuicyjnego i kreatywnego) - praktyczne (manualne) Kompetencje określone w kategoriach odpowiedzialności i autonomii- personalne, społeczne

Kompetencje kluczowe KRAJOWYCH RAM KWALIFIKACJI dla rynku pracy planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się w aspekcie edukacji ustawicznej, skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach , umiejętność współdziałania w zespole, twórcze rozwiązywanie problemów, kompetencje informatyczne

Materiał graficzny pozyskany z sieci Internet – nie roszczę praw autorskich http://www.ahe.lodz.pl/bytom/?q=node/99

Poziomy Kwalifikacji 1 – szkoła podstawowa 2 – gimnazjum 3 – zasadnicza szkoła zawodowa 4-- szkoła średnia 5 – kolegium lub certyfikaty zawodowe 6 – dyplom licencjata 7 – tytuł magistra 8 – stopień doktora

Oczekiwania wobec E i KRK -Porównywalność efektów uczenia się w UE -Podniesienie zatrudnialności - dostosowanie edukacji do rynku pracy -Informacja o kompetencjach absolwentów – dla pracodawców i edukatorów -Przejrzystość systemów edukacyjnych -Możliwość uznawania dokonań spoza edukacji formalnej -Mobilność uczących się i absolwentów -Zwiększenie motywacji do uczenia się -Podniesienie jakości nauczania

Priorytety w E i KRK Uznanie kształcenia nieformalnego , incydentalnego Podkreślenie roli kształcenia ustawicznego Możliwość rozwoju zainteresowań, uzdolnień, motywacji.

Uznawane formy edukacji pozaformalna – uczenie się poza instytucjami edukacyjnymi i szkoleniowymi Uczenie się nieformalne (incydentalne) – wykorzystanie doświadczeń

Kształcenie incydentalne ujawnia i rozwija: zdolności zainteresowania motywacje

Dokumenty informacyjne doradcy zawodowego opisy zawodów, teczki zawodowe, charakterystyki kwalifikacyjne, testy diagnostyczne, potwierdzanie kwalifikacji w zawodzie, Krajowe Ramy Kwalifikacji

Doradca zawodowy profesjonalizm szkolenia i konsultacje dostęp i umiejętność stosowania nowoczesnych technologii informacyjnych aktualna informacja zawodowa narzędzia diagnostyczne

DORADCA ZAWODOWY Informuje o możliwościach kształcenia monitoruje zmiany na rynku pracy wspiera usamodzielnianie klienta analizuje deskryptory klienta w kształceniu nieformalnym wskazuje możliwości ich certyfikacji

Determinanty modelu doradztwa zmiany na rynku pracy np. forma telepracy, miejsce pracy-mobilność zawodowa, porównywalność kwalifikacji zawodowych- ERK i KRK

SYNERGIA TECHNOLOGII I ZASOBÓW LUDZKICH nowy model, wzór pracownika zdeterminowany nowymi technologiami SYNERGIA TECHNOLOGII I ZASOBÓW LUDZKICH

EDUKACYJNE PRIORYTETY UE Równość szans edukacyjnych Podniesienie jakości kształcenia Nowy model nauczyciela Europejski ideał wychowawcy Stosowanie nowych technologii informacyjnych Profesjonalizacja kwalifikacji zawodowych Wydłużenie okresu kształcenia pedagogicznego Znaczny wzrost zainteresowania edukacją ustawiczną

„Jeśli człowiek napisze lepszą książkę, wygłosi lepsze kazanie lub zbuduje lepszą pułapkę na myszy niż jego bliźni, to gdyby nawet zamieszkał w lesie, świat wydepcze ścieżkę do jego drzwi” Ralph Emerson