Regulacje prawne dotyczące uczniów zdolnych w polskim systemie oświaty

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rekrutacja elektroniczna do szkół ponadgimnazjalnych 2010/2011
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku podstawowe informacje Opracowała: Halina Sitko Warszawa,20 sierpnia 2007 r.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
§ 1 W województwie małopolskim rekrutację kandydatów do oddziałów klasy pierwszej szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży: liceum ogólnokształcącego,
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Indywidualne nauczanie
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
ELEKTRONICZNA REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
WARTO WIEDZIEĆ…...
Zapis prezentacji:

Regulacje prawne dotyczące uczniów zdolnych w polskim systemie oświaty Opracowanie: Małgorzata Niemiec   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

wprowadzenie do ustawy Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) „…Szkoła winna zapewnić każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju…” wprowadzenie do ustawy   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: realizację prawa (…) oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju; (…) dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, (…) 6) opiekę nad uczniami szczególnie uzdolnionymi poprzez umożliwianie realizowania indywidualnych programów nauczania oraz ukończenia szkoły każdego typu w skróconym czasie;   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 3

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) W ustawie o systemie oświaty zostały szczegółowo określone kwestie przyznawania stypendium (, 90c, 90g, 90h, 90i, 90j) „Pomoc materialna jest udzielana uczniom w celu (…) wspierania edukacji uczniów zdolnych” (art. 90b ust.2)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 4

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami) Świadczeniami pomocy materialnej o charakterze motywacyjnym są: 1) stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe; 2) stypendium Prezesa Rady Ministrów; 3) stypendium ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; 4) stypendium ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 90c ust.3)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 5

Zgodnie z art. 90 k ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Rada Ministrów określiła, w drodze rozporządzenia, wysokość stypendium Prezesa Rady Ministrów, a także szczegółowy sposób i tryb przyznawania i wypłacania stypendiów ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, uwzględniając udział organów szkoły oraz kuratora oświaty w procesie wyłaniania kandydatów do stypendiów oraz terminy składania wniosków o przyznanie stypendium Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 czerwca 2005 r. w sprawie stypendiów Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego Dz. U. z 2005 r. Nr 106, poz. 890   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 6

Ogólnym celom systemu oświaty, dotyczącym kwestii kształcenia uczniów zdolnych odpowiadają regulacje zawarte w poszczególnych rozporządzeniach Ministra Edukacji Narodowej wydane na podstawie art. 22 oraz art. 66 ustawy o systemie oświaty.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 7

„Celem wychowania przedszkolnego jest: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w  sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) „Celem wychowania przedszkolnego jest: 1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień…” (…) „ Szkoła oraz poszczególni nauczyciele podejmują działania mające na celu zindywidualizowane wspomaganie rozwoju każdego ucznia, stosownie do jego potrzeb i możliwości” „Każde dziecko jest uzdolnione. Nauczyciel ma odkryć te uzdolnienia i je rozwijać. „Odpowiednio do istniejących potrzeb szkoła organizuje: zajęcia zwiększające szansę edukacyjne uczniów zdolnych…”   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

organizowane są dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. z 2002 r. nr 13, poz. 125) KONKURSY organizowane są dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, ich organizatorami są kuratorzy oświaty, mogą mieć zasięg wojewódzki lub ponadwojewódzki, mogą być interdyscyplinarne, tematyczne lub przedmiotowe   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 9

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. z 2002 r. nr 13, poz. 125) OLIMPIADY Dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych dających możliwość uzyskania świadectwa dojrzałości, z każdego przedmiotu ogólnokształcącego lub dziedziny wiedzy mogą być organizowane: 1) olimpiady interdyscyplinarne - obejmujące elementy treści podstaw programowych różnych przedmiotów, 2) olimpiady przedmiotowe - obejmujące i poszerzające treści podstawy programowej jednego przedmiotu przewidzianego w ramowym planie nauczania, 3) olimpiady z przedmiotów dodatkowych - obejmujące wiedzę z przedmiotów, które mogą być nauczane jako przedmioty dodatkowe, 4) olimpiady tematyczne - związane z wybranym przedmiotem lub dziedziną wiedzy   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 10

laureaci konkursów, rekomendowani przez komisje konkursowe Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. z 2002 r. nr 13, poz. 125) W olimpiadzie mogą również uczestniczyć - za zgodą komitetów okręgowych: laureaci konkursów, rekomendowani przez komisje konkursowe uczniowie szkół podstawowych, gimnazjów, zasadniczych szkół zawodowych i szkół zasadniczych - realizujący indywidualny program lub tok nauki, rekomendowani przez szkołę.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 11

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz. U. z 2002 r. nr 13, poz. 125) TURNIEJE organizowane dla uczniów zasadniczych szkół zawodowych, szkół zasadniczych i szkół średnich zawodowych, są to trójstopniowe zawody o zasięgu ogólnopolskim, obejmujące problematykę związaną z przygotowaniem do podjęcia pracy zawodowej.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 12

przyjmowania dzieci do klasy pierwszej szkoły podstawowej, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do szkół publicznych oraz przechodzenia z  jednych typów szkół do innych (Dz. U. z 2004 r. Nr 26, poz. 232 z późniejszymi zmianami) określa m. in. zasady: przyjmowania dzieci do klasy pierwszej szkoły podstawowej, przyjmowania do klasy pierwszej gimnazjum laureatów konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim, przyjmowania do klasy pierwszej szkół ponadgimnazjalnych laureatów i finalistów ogólnopolskich olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 13

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w  szkołach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późniejszymi zmianami) wskazuje, iż egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń, realizujący na podstawie odrębnych przepisów indywidualny tok nauki, określa warunki promowania ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej w ciągu roku szkolnego, określa preferencje dla laureatów i finalistów konkursów przedmiotowych i olimpiad   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 14

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2002 Nr 15, poz. 142 z późniejszymi zmianami) § 2 (…) 5a. Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły mogą być przeznaczone również na realizację: zajęć zwiększających szansę edukacyjne uczniów: na pracę z uczniem zdolnym (…), 2) zajęć rozwijających zainteresowania uczniów - w wymiarze ustalonym przez dyrektora szkoły, z uwzględnieniem art.42 ust. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 15

2. Do zadań poradni należy w szczególności: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w  sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w  tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 5, poz. 46) „§ 1 (…) 2. Do zadań poradni należy w szczególności: wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, (…) 6) pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości oraz mocnych stron uczniów” „3.(…)Działalność poradni specjalistycznych może być ukierunkowana w szczególności na: 5) udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z wybitnymi uzdolnieniami”   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 16

§ 2. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na: Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w  sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114 ) § 2. 1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna polega w szczególności na: diagnozowaniu środowiska ucznia; 2) rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia; (…); 4) wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami; (…)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 17

3. Do zadań pedagoga należy w szczególności: (…) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w  sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 11, poz. 114 ) § 15. (…) 3. Do zadań pedagoga należy w szczególności: (…) 2) określanie form i sposobów udzielania uczniom, w tym uczniom z wybitnymi uzdolnieniami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb; 4. Do zadań psychologa należy w szczególności: 1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących uczniów, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości oraz wspieranie mocnych stron ucznia;   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 18

3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły Rozporządzenie Ministra edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506) § 1. Innowacją pedagogiczną, zwaną dalej "innowacją", prowadzoną w publicznych szkołach i placówkach, zwanych dalej "szkołami", są nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu poprawę jakości pracy szkoły. 2. Eksperymentem pedagogicznym, zwanym dalej "eksperymentem", są działania służące podnoszeniu skuteczności kształcenia w szkole, w ramach których są modyfikowane warunki, organizacja zajęć edukacyjnych lub zakres treści nauczania, prowadzone pod opieką jednostki naukowej. 3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 19

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 30 lipca 2002 r. w sprawie warunków tworzenia, organizacji oraz działania klas i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego (Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1078) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i  szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. z 2005 r. Nr 52, poz. 467 z późniejszymi zmianami)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 20

USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela Tekst jednolity: (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami) (…) Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawcza i opiekuńczą, (…) 2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju;   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 21

USTAWA z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela Tekst jednolity: (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami) Art. 42. 1. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. 2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: (…) 2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów, (…)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 22

3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym, Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 listopada 2000r. w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela, trybu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powoływania zespołu oceniającego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1066 z późniejszymi zmianami) §2 (…) 8. Dyrektor szkoły dokonuje oceny pracy nauczyciela, uwzględniając w szczególności: (…) 2) zaangażowanie zawodowe nauczyciela (uczestnictwo w pozalekcyjnej działalności szkoły, (…), podejmowanie innowacyjnych działań w zakresie nauczania, wychowania i opieki, zainteresowanie uczniem i jego środowiskiem, współpraca z rodzicami), 3) aktywność nauczyciela w doskonaleniu zawodowym, 4) działania nauczyciela w zakresie wspomagania wszechstronnego rozwoju ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości i potrzeb,   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 grudnia 2001 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz. U. z 2002 r. Nr 3, poz. 28)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 24

INDYWIDUALNY PROGRAM I TOK NAUKI Na czym polega? Kiedy uczeń może go realizować? Kiedy można wystąpić z wnioskiem? Kto może wystąpić z wnioskiem? Do kogo składa się wniosek? Co przygotowuje wychowawca? Jakie działania podejmuje dyrektor szkoły po otrzymaniu wniosku? Na jaki okres dyrektor wydaje zezwolenie?   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 25

INDYWIDUALNY PROGRAM I TOK NAUKI Czy może być kontynuowany w przypadku przejścia do innej szkoły? W jakiej sytuacji uczeń o wybitnych uzdolnieniach jednokierunkowych może mieć dostosowane wymagania edukacyjne? Jak klasyfikuje się i promuje ucznia? Kto opracowuje indywidualny program nauki? Jakie warunki musi spełnić zaproponowany uczniowi indywidualny program nauki?   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 26

Opieka nad uczniem zdolnym i praca z uczniem zdolnym w Polsce   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 27

Indywidualny program i tok nauki Konkursy, olimpiady, turnieje Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie Stypendia Innowacje i eksperymenty Pomoc psychologiczno-pedagogiczna Klasy i szkoły sportowe oraz szkoły mistrzostwa sportowego Placówki oświatowo -wychowawcze umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 28

Matura międzynarodowa (International Baccalaureate IB) powstała pod koniec lat 60 ubiegłego wieku w Szwajcarii i wspierana jest przez UNESCO uznawana jest za najlepszy program szkolnictwa średniego - na program składa się 2-letni kurs o charakterze przed-uniwersyteckim, przypadający w Polsce na klasy 2 i 3 zreformowanego liceum ogólnokształcącego - jest to obszerny i starannie przygotowany program nauczania realizowany w języku angielskim i zakończony egzaminem - dyplom IB jest honorowany i uznawany za prestiżowy w wielu uczelniach na całym świecie, jego posiadanie nie zapewnia jednak absolwentowi miejsca bez egzaminu na wielu prestiżowych uczelniach wyższych na świecie,   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 29

Matura międzynarodowa (International Baccalaureate IB) szkoły realizujące program poddawane są surowym zasadom akredytacji w Polsce program matury międzynarodowej realizowany jest od 1993 roku. nauka w systemie IB jest w szkołach publicznych, nieodpłatna (uczeń ponosi jednak opłatę za sam egzamin, w 2008 roku ok. 2400 zł), realizuje ją 29 szkół, w tym 13 państwowych   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 30

Matura międzynarodowa (International Baccalaureate IB) Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 56 poz. 458). Data wejścia w życie – 22 kwietnia 2009 Art. 17 Działające w dniu wejście w życie niniejszej ustawy oddziały realizujące programy nauczania określone przez International Baccalaureate Organization w Genewie stają się oddziałami międzynarodowymi, o których mowa w art.3 pkt 2g ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Oddziały, o których mowa w ust. 1 dostosują programy nauczania do wymagań określonych w art. 7b ust. 2 i 3 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie do dnia 31 sierpnia 2012 r.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 31

Matura międzynarodowa (International Baccalaureate IB) Zasady tworzenia i funkcjonowania oddziałów międzynarodowych zostały określone w art. 7a, 7b, 7c, 7d ustawy o systemie oświaty Obowiązują od dnia 22 kwietnia 2009 r.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 32

Matura międzynarodowa (International Baccalaureate IB) pierwsza i jedyna szkoła w Krakowie i Polsce południowej, która prowadzi w liceum klasy IB z programem Matury Międzynarodowej to Kolegium Europejskie - Europejskie Prywatne Liceum i Gimnazjum strona internetowa: www.ke.edu.pl   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 33

Matura międzynarodowa (International Baccalaureate IB) Kolegium Europejskie w Krakowie WYNIKI MATURY MIĘDZYNARODOWEJ 2008/2009 Do matury przystąpiło 27 uczniów. Pozytywny wynik matury uzyskało 20 uczniów co stanowi 74% zdających w szkole. 11 uczniów uzyskało wynik powyżej 30 punktów (40%) Trzy osoby uzyskały wynik na najwyższym światowym poziomie.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 34

Matura międzynarodowa (International Baccalaureate IB) Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 kwietnia 2006r. w sprawie nostryfikacji świadectw szkolnych i świadectw maturalnych uzyskanych za granicą (Dz. U. Nr 63, poz. 443) (…) § 10. Za równorzędne polskiemu świadectwu dojrzałości, bez obowiązku przeprowadzania nostryfikacji, uznaje się: 1) dyplomy IB (International Baccalaureate), wydawane przez organizację International Baccalaureate Organization w Genewie; 2) dyplomy EB (European Baccalaureate), wydawane przez Szkoły Europejskie zgodnie z Konwencją sporządzoną w Luksemburgu dnia 21 czerwca 1994r. o statusie Szkół Europejskich.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 35

Eksperyment toruński – Szkoła dla wybitnie zdolnych Na mocy decyzji MEN z dnia 17 grudnia 1997 r od roku szkolnego 1998/1999 istnieje Zespół Szkół Ogólnokształcących- Gimnazjum i Liceum Akademickie w Toruniu. Szkoła powstała jako eksperyment prowadzony według odrębnych założeń programowo-organizacyjnych: Skrócenie czasu nauki z 6 do 5 lat Liczba uczniów w oddziałach do 20 Prowadzenie zajęć fakultatywnych dla uczniów szczególnie zainteresowanych poszczególnymi przedmiotami nauczania   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 36

Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci ( od 1981 r.) Program pomocy wybitnie zdolnym 30 marca 1983 roku Zarząd Funduszu podjął decyzję o rozpoczęciu działań na rzecz dzieci wybitnie zdolnych. W roku szkolnym 1983/84 nominacje na stypendystów wręczono 56 uczniom szkół podstawowych i średnich z 22 województw. W latach 1983-2007 przyznano 9367 nominacje do udziału w programie Funduszu uczniom z 49 dawnych województw. W roku szkolnym 2008/2009 do programu zakwalifikowano 588 uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych ze wszystkich 16 województw, w tym 369 - o uzdolnieniach poznawczych, 181 - muzycznych, 17 - baletowych, 21 - plastycznych. 31 procent spośród nich pochodzi ze wsi i małych miasteczek, 61 procent spoza miast wojewódzkich, 39 procent stanowią dziewczęta.   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 37

Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci ( od 1981 r.) Fundusz nie udziela pomocy pieniężnej o charakterze socjalnym - nominacje Funduszu są przyznawane osobom, które mają znaczące osiągnięcia i chcą pracować nad swoim rozwojem. Fundusz zapewnia bezpłatny udział w zajęciach prowadzonych przez pracowników wyższych uczelni i instytutów Polskiej Akademii Nauk, takich jak: obozy naukowe, warsztaty badawcze, seminaria, organizuje warsztaty muzyczne i plastyczne, koncerty i wystawy; stypendystom pomaga też finansowo w realizacji działań służących rozwojowi, np. w udziale w muzycznych kursach mistrzowskich i konkursach międzynarodowych, w obozach języków obcych. Nowe wnioski o pomoc Funduszu powinny wpłynąć do Biura Funduszu do 31 maja każdego roku. Mogą być złożone przez każdą instytucję czy osobę, również przez bezpośrednio zainteresowanego. Więcej na stronie www.fundusz.org/   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 38

Dolnośląski System Wspierania Uzdolnień Zainicjowany w 2001 roku przez Fundacja Edukacji Międzynarodowej oraz Samorząd Województwa Dolnośląskiego. Obejmuje: Program stypendialny "zDolny Śląsk" skierowany do uzdolnionych uczniów dolnośląskich szkół podstawowych, gimnazjów i szkół średnich, których osiągnięcia naukowe, artystyczne lub sportowe oraz aktywność społeczną. Program szkoleń dla nauczycieli oraz program edukacyjny kierowany do placówek oświatowych każdego szczebla. W ramach Dolnośląskiego Systemu Wspierania Uzdolnień prowadzone są m.in. następujące rodzaje działań: badanie i promocja uzdolnień wśród uczniów szkół wszystkich szczebli w różnych dziedzinach aktywności intelektualnej (konkursy przedmiotowe "zDolny Ślązak Gimnazjalista", "zDolny Ślązaczek").   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 39

Inne formy pracy z uczniem zdolnym w województwie małopolskim Sieć szkół jagiellońskich Gimnazja i licea akademickie Programy stypendialne województwa małopolskiego Interdyscyplinarne konkursy dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych Realizowane projekty przez samorządy lokalne ( EFS)   Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 40