Przydomowe oczyszczalnie ścieków

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pracownia Inżynierska Analiz Wykonalności
Advertisements

Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
" Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007 – 2013 OŚ priorytetowa IV Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa.
MAŁOPOLSKI WOJEWÓDZKI INSPEKTOR OCHRONY ŚRODOWISKA
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Pkt. 3 Agendy spotkania Bieżące działania prowadzone w ramach KPOŚK.
USTAWA z dnia 4 marca 2010 r. o zmianie ustawy – Prawo wodne 1)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9 września 2008 r. Infrastruktura wodno-ściekowa Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu.
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
OCENA STANU GOSPODARKI WODNO-ŚCIEKOWEJ W GM. ŚWIĘTA KATARZYNA
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Instytut Zaopatrzenia w Wodę i Ochrony Środowiska
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi w Gminie Bytom
Konferencja: Gospodarka gruntami rolnymi w Wielkopolsce w świetle znowelizowanej ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa Poznań
Rozliczanie oraz dokumentowanie efektów ekologicznych
OBOWIĄZKI I UPRAWNIENIA GMINY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA
Przyjazna Kłodnica.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
„Możliwości prawne działań proekologicznych”
Po zakończeniu budowy inwestor powinien, zależnie od nałożonych w pozwoleniu na budowę obowiązków zgłosić obiekt do użytkowania albo uzyskać pozwolenie.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY GO UZYSKAĆ? WAŻNA JEST BEZTERMINOWO W zakresie: warunków i wymagań ochrony ładu przestrzennego, ochrony środowiska i zdrowia ludzi.
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
   Praca dyplomowa inżynierska
PROCES BUDOWLANO-INWESTYCYJNY Regulacje dotyczące planowania i zagospodarowania przestrzennego. Nowe regulacje dotyczące prawa budowlanego.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Ustrój samorządu terytorialnego
Specjalna Strefa Ekonomiczna Pustków - Gmina Dębica
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
WOJEWÓDZKI INSPEKTORAT
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Ustawy dotyczące Nieruchomości i ich zakres zastosowania.
Proces projektowania Warunki techniczne
Reglamentacja procesu budowy
Reglamentacja procesu budowy
ROZBIÓRKA FAKULTATYWNA
HARMONOGRAM SPOTKANIA 1. Zadania Gminy oraz obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku 2. Zamierzenia Gminy mające na.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 18 grudnia 2015 r. Założenia konkursu dla działania Gospodarka Wodno-Ściekowa.
ROZPRAWA ADMINISTRACYJNA OTWARTA DLA SPOŁECZEŃSTWA Nowe Miasteczko, r.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Oczyszczanie ścieków – projekt zajęcia II Prowadzący: mgr inż. Małgorzata Balbierz.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
MOŻLIWOŚCI ZABUDOWY Urząd Miasta Poznania Wydział Urbanistyki i Architektury Prezentacja dotyczy możliwości zabudowy w przypadku braku M.P.Z.P - sąsiedztwo,
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.
Dlaczego kanalizacja jest ważna dla zdrowia naszego i naszej rodziny.
Gospodarka wodno – ściekowa Toruń, 27 października 2016 r.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
Praktyczne informacje o procedurach administracyjnych
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
DECYZJA O POZWOLENIU NA BUDOWĘ
Aspekty prawne gospodarki wodno-ściekowej
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
dr inż. Tadeusz Rzepecki
Kontrole okresowe przewodów kominowych.
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
Zasady ogólne ochrony środowiska w Polsce
Operacje typu „Gospodarka wodno – ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Zapis prezentacji:

Przydomowe oczyszczalnie ścieków Aspekty prawne

Przepisy prawne związane z budową, oddawaniem do użytkowania i eksploatacją przydomowych oczyszczalni ścieków. 1. ustawa z 23 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym zagospodarowaniu przestrzennym ( Dz.U. z 2012 r., poz. 647 ze zm.), 2. ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz.U. z 2013r., poz. 1399 ze zm.), 3. ustawa z 7 lipca 1994r. Prawo budowlane ( Dz.U. z 2013 r., poz. 1409 ze zm.) i rozporządzenia –Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. Nr 75, poz. 690), 4. ustawa z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne ( Dz. U. z 2012r., poz.145 ze zm.) i rozporządzenia –Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. z 2014r. poz. 1800) 5. ustawa z 27 kwietnia 2001r., Prawo ochrony środowiska ( Dz.U z 2013r. Poz. 1232 ze zm.) i rozporządzenia- Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz.U. 2010 nr 130 poz. 880) §§§

Właściciele nieruchomości zainteresowani budową przydomowej oczyszczalni ścieków, oprócz wyboru producenta i obiektu oczyszczalni, powinni zrobić rozeznanie warunków lokalnych wynikających z: miejscowego planu zagospodarowania gminy; warunków gruntowo-wodnych; gminnego programu ochrony środowiska; gminnego programu kanalizacji -koncepcji gospodarki ściekowej dla terenu gminy.     Jeżeli posesja, na której planowana jest budowa oczyszczalni znajduje się w granicach terenu objętego prawną ochroną przyrody, należy brać pod uwagę te warunki.Właściciel nieruchomości musi dowiedzieć się, czy w najbliższych latach gmina planuje budowę sieci kanalizacyjnej, która objęłaby również jego gospodarstwo. Budowa sieci kanalizacyjnej powinna być określona w programie kanalizacji, zgodnie z którym na terenie gminy powinny być wyznaczone tereny, gdzie przewidziane będą sieci kanalizacji oraz obszary przeznaczone pod indywidualną gospodarkę ściekową.

Jeśli dla danego terenu nie ma planu zagospodarowania przestrzennego to zgodnie z art. 59 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym  – potrzebna jest decyzja o warunkach zabudowy. Organem wydającym decyzję jest wójt, burmistrz, prezydent miasta

Decyzja odmowna najczęściej związana jest z dwoma powodami Decyzja odmowna najczęściej związana jest z dwoma powodami. Pierwszym z nich jest lokalizacja działki w pobliżu lub bezpośrednio na terenach cennych przyrodniczo lub chronionych. Dotyczy to aspektów ochrony środowiska związanych z utrudnioną kontrolą jakości zrzucanych ścieków. Drugim z nich jest koncepcja skanalizowania, jaką posiada gmina. Wiąże się to z tym, że dąży ona  do zbilansowania ekonomicznego sieci wodno-kanalizacyjnej. Budowa dużej ilości przydomowych oczyszczalni ścieków w danym regionie może to znacznie utrudnić. Obowiązki właścicieli nieruchomości wynikające z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Art. 5 ust 1 pkt 2. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez: 2) przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych.

Przy projektowaniu oczyszczalni należy zachować wymagania, które wynikają z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w tym rozdz. 7 § 31, 36 i 37. Np. odległości: do studni - od zbiorników gromadzenia nieczystości (osadnika gnilnego) - 15 m, od najbliższego przewodu rozsączającego kanalizacji indywidualnej - 30 m. Drenaż rozsączający 2 m od granicy działki, 5 m od poziomu wód gruntowych, 1,5 m od rurociągów z gazem, wodą, 0,8 m od kabli elektrycznych, 3 m od drzew i krzewów.

CIEKAWOSTKA Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie ( Dz. U. Nr 75, poz. 690), § 26. 1. Działka budowlana, przewidziana pod zabudowę budynkami przeznaczonymi na pobyt ludzi, powinna mieć zapewnioną możliwość przyłączenia uzbrojenia działki lub bezpośrednio budynku do sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, elektroenergetycznej i ciepłowniczej. 3. W razie braku warunków przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej działka, o której mowa w ust. 1, może być wykorzystana pod zabudowę budynkami przeznaczonymi na pobyt ludzi, pod warunkiem zapewnienia możliwości korzystania z indywidualnego ujęcia wody, a także zastosowania zbiornika bezodpływowego lub przydomowej oczyszczalni ścieków, jeżeli ich ilość nie przekracza 5 m3 na dobę. Jeżeli ilość ścieków jest większa od 5 m3, to ich gromadzenie lub oczyszczanie wymaga pozytywnej opinii właściwego terenowo inspektora ochrony środowiska.

bez pozwolenia na budowę, ale zgodnie…… ze zgłoszeniem PRAWO BUDOWLANE bez pozwolenia na budowę, ale zgodnie…… ze zgłoszeniem Zgodnie z art. 29, ust. 1, pkt 3 ustawy Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 r., nie wymaga pozwolenia na budowę: budowa indywidualnych przydomowych oczyszczalni ścieków o wydajności do 7,5 m3 na dobę. Jednakże należy dokonać zgłoszenia budowlanego w charakterze wniosku ( art. 30 ust. 1 pkt Ustawy – Prawo budowlane) do Starosty.  Zgłoszenie to powinno precyzować rodzaj, zakres, sposób wykonania robót budowlanych oraz termin ich rozpoczęcia. Do powyższego zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W zależności od potrzeb bierze się pod uwagę dołączenie do zawiadomienia szkiców i rysunków. Decyduje o tym organ, gdy uzna, że to konieczne. Organ ma 30 dni na zajęcie stanowiska. Zgodę na budowę wydaje starostwo powiatowe. Jeśli organ w tym terminie nie wniesie w drodze decyzji sprzeciwu wtedy można uznać go jako rozpatrzony pozytywnie. Oczywiście urząd może wydać decyzje odmowną. Może wiązać się ona z faktem naruszenia ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego w przypadku, gdy inwestycja wymaga pozwoleń na budowę oraz w sytuacji, gdy inwestor nie uzupełnił brakujących dokumentów, mimo wezwani. Prace budowlane mogą nastąpić w ciągu 2 lat od podanego terminu rozpoczęcia budowy.

Oczyszczalnie przydomowe a Prawo Wodne Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków o wydajności do 5 m3 na dobę nie wymaga pozwolenia wodno-prawnego pod warunkiem, że oczyszczone ścieki wprowadza właściciel nieruchomości w granicach własnej działki do grunt lub cieku, zgodnie z Art. 36 ustawy Prawo wodne „1. Właścicielowi gruntu przysługuje prawo do zwykłego korzystania z wód stanowiących jego własność oraz z wody podziemnej znajdującej się w jego gruncie; prawo to nie stanowi prawa do wykonywania urządzeń wodnych bez wymaganego pozwolenia wodnoprawnego. 2. Zwykłe korzystanie z wód służy zaspokojeniu potrzeb własnego gospodarstwa domowego oraz gospodarstwa rolnego, z zastrzeżeniem ust. 3. 3. Nie stanowi zwykłego korzystania z wód: 1) nawadnianie gruntów lub upraw wodą podziemną za pomocą deszczowni; 2) pobór wody powierzchniowej lub podziemnej w ilości większej niż 5 m3 na dobę; 3) korzystanie z wód na potrzeby działalności gospodarczej; 4) rolnicze wykorzystanie ścieków lub wprowadzanie do wód lub do ziemi oczyszczonych ścieków, jeżeli ich łączna ilość jest większa niż 5 m3 na dobę.” W przypadku szczególnego korzystania z wód, należy opracować dokumentację, zwaną operatem wodnoprawnym i uzyskać pozwolenie na korzystanie z wód.

Przykładowe ograniczenia wynikające z Prawa Wodnego Art. 39. 1. Zabrania się wprowadzania ścieków: bezpośrednio do wód podziemnych; 2) do wód: powierzchniowych w obrębie kąpielisk, plaż publicznych nad wodami oraz w odległości mniejszej niż 1 kilometr od ich granic, 3) do ziemi: jeżeli stopień oczyszczania ścieków lub miąższość utworów skalnych nad zwierciadłem wód podziemnych nie stanowi zabezpieczenia tych wód przed zanieczyszczeniem Art.41. 1. Ścieki wprowadzane do wód lub do ziemi w ramach zwykłego albo szczególnego korzystania z wód powinny być oczyszczone w stopniu wymaganym przepisami ustawy i nie mogą: zawierać: a) odpadów oraz zanieczyszczeń pływających, b) dwuchloro-dwufenylo-trójchloroetanu (DDT), polichlorowanych bifenyli (PCB), polichlorowanych trifenyli (PCT), aldryny, dieldryny, endryny, izodryny, heksachlorocykloheksanu (HCH), c) chorobotwórczych drobnoustrojów pochodzących z obiektów, w których leczeni są chorzy na choroby zakaźne; 2) powodować w tych wodach: a) zmian w naturalnej, charakterystycznej dla nich biocenozie, b) zmian naturalnej mętności, barwy, zapachu, c) formowania się osadów lub piany. 2. Zabrania się rozcieńczania ścieków wodą w celu uzyskania ich stanu, składu oraz minimalnego procentu redukcji zanieczyszczeń zgodnego z przepisami.

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 18 listopada 2014 r ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ŚRODOWISKA z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego § 13. 1. Ścieki bytowe, ścieki komunalne, ścieki pochodzące ze stacji uzdatniania wody, ścieki przemysłowe biologicznie rozkładalne, ścieki, o których mowa w § 12 ust. 1, wody z odwodnienia zakładów górniczych oraz ścieki oczyszczane w procesie odwróconej osmozy mogą być wprowadzane do ziemi, jeżeli: POZA AGLOMERACJĄ 5. Ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego, zlokalizowanego poza aglomeracją, mogą być wprowadzane do ziemi, w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki: 1) ich ilość nie przekracza 5,0 m3 na dobę; 2) BZT5 ścieków dopływających do indywidualnego systemu oczyszczania ścieków jest redukowane co najmniej o 20%, a zawartość zawiesin ogólnych co najmniej o 50%; 3) miejsce wprowadzania ścieków do ziemi jest oddzielone warstwą gruntu o miąższości co najmniej 1,5 m od najwyższego użytkowego poziomu wodonośnego wód podziemnych. 7. Ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego, zlokalizowanego poza aglomeracją, mogą być wprowadzane do urządzenia wodnego, w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki: 2) nie przekraczają najwyższych dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń dla oczyszczalni o RLM od 2000 do 9999 określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia; 3) najwyższy użytkowy poziom wodonośny wód podziemnych znajduje się co najmniej 1,5 m pod dnem tego urządzenia.

W aglomeracji 6.Ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego, zlokalizowanego w aglomeracji, mogą być wprowadzane do ziemi, w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki: ich ilość nie przekracza 5,0 m3 na dobę; nie przekraczają najwyższych dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń właściwych dla RLM aglomeracji, na obszarze której zlokalizowane jest gospodarstwo, określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia; miejsce ich wprowadzania do ziemi jest oddzielone warstwą gruntu o miąższości co najmniej 1,5 m od najwyższego użytkowego poziomu wodonośnego wód podziemnych. 8. Ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego, zlokalizowanego w aglomeracji, mogą być wprowadzane do urządzenia wodnego, w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki: 1) ich ilość nie przekracza 5,0 m3 na dobę; 2) nie przekraczają najwyższych dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń właściwych dla RLM aglomeracji, na obszarze której zlokalizowane jest gospodarstwo, określonych w załączniku nr 3 do rozporządzenia; 3) najwyższy użytkowy poziom wodonośny wód podziemnych znajduje się co najmniej 1,5 m pod dnem tego urządzenia.

§ 26. Do dnia 31 grudnia 2015 r. ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego, wprowadzane do wód, nie powinny zawierać substancji zanieczyszczających w ilościach przekraczających najwyższe dopuszczalne wartości wskaźników zanieczyszczeń dla RLM poniżej 2000, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia. § 28. Do dnia 31 grudnia 2015 r. ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego mogą być wprowadzane do ziemi, w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki: 1) ich ilość nie przekracza 5,0 m3 na dobę; 2) BZT5 ścieków jest redukowane co najmniej o 20%, a zawartość zawiesin ogólnych co najmniej o 50%; 3) miejsce ich wprowadzania do ziemi jest oddzielone warstwą gruntu o miąższości co najmniej 1,5 m od najwyższego użytkowego poziomu wodonośnego wód podziemnych. § 29. Do dnia 31 grudnia 2015 r. ścieki pochodzące z własnego gospodarstwa domowego lub rolnego mogą być wprowadzane do urządzenia wodnego, w granicach gruntu stanowiącego własność wprowadzającego, jeżeli są spełnione łącznie następujące warunki: 1) ich ilość nie przekracza 5,0 m3 na dobę; 2) nie przekraczają najwyższych dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń dla oczyszczalni o RLM od 2000 do 9999, określonych w załączniku nr 2 do rozporządzenia; 3) najwyższy użytkowy poziom wodonośny wód podziemnych znajduje się co najmniej 1,5 m pod dnem tego urządzenia.

Wg załącznika nr 2 (BZT5 przy 20o C) RLM poniżej 2000- 40 mg O2/l RLM od 2000 do 9999- % redukcji 25 albo 70–90 mg O2/l RLM od 10000 do 14999 - % redukcji 25 albo 70–90 mg O2/l RLM od 15000 do 99999- % redukcji 15 albo 90 mg O2/l RLM 100000 i powyżej - % redukcji 15 albo 90 mg O2/l Wg załącznika nr 3 (BZT5 przy 20o C) dla RLM aglomeracji RLM od 2000 do 9999 - % redukcji 25 albo 70–90 mg O2/l RLM od 10000 do 14999 % redukcji 25 albo 70–90 mg O2/l RLM od 15000 do 99999 % redukcji 15 albo 90 mg O2/l RLM 100000 i powyżej 1 % redukcji 15 albo 90 mg O2/l Ważne – dla parametrów technicznych dobieranych oczyszczalni

Przystąpienie do eksploatacji W ciągu miesiąca od zakończenia wybudowania oczyszczalni konieczne jest dokonanie zgłoszenia jej do gminy, celem wpisania do gminnej ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków, ponieważ zgodnie z art. 3. ust 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Gminy prowadzą ewidencję: 1) zbiorników bezodpływowych w celu kontroli częstotliwości ich opróżniania oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej; 2) przydomowych oczyszczalni ścieków w celu kontroli częstotliwości i sposobu pozbywania się komunalnych osadów ściekowych oraz w celu opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej

Art. 378 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz.U. 2010 nr 130 poz. 880) Instalacja, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogąca negatywnie oddziaływać na środowisko, podlega zgłoszeniu organowi ochrony środowiska na podstawie art. 152 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jednolity Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.). Organem właściwym do przyjęcia zgłoszenia instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko jest starosta z wyłączeniem przedsięwzięć i zdarzeń na terenach zamkniętych, oraz przedsięwzięć i zdarzeń, o których mowa w art. 378 ust.2 2a i 3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska. Art. 378 ust. 3 ustawy Prawo ochrony środowiska W przypadku zwykłego korzystania ze środowiska przez osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami wójt, burmistrz lub prezydent miasta jest właściwy w sprawach: 1) wydawania decyzji, o których mowa w art. 150 ust. 1 i art. 154 ust. 1; 2) przyjmowania wyników pomiarów, o których mowa w art. 149 i 150; 3) przyjmowania zgłoszeń, o których mowa w art. 152 ust. 1

czas funkcjonowania instalacji (dni tygodnia i godziny), Stosownie do art. 152 ust. 2 ustawy Prawo ochrony środowiska zgłoszenie instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogącej negatywnie oddziaływać na środowisko winno zawierać: oznaczenie prowadzącego instalację, jego adres zamieszkania lub siedziby, adres zakładu, na którego terenie prowadzona jest eksploatacja instalacji, rodzaj i zakres prowadzonej działalności, w tym wielkość produkcji lub wielkość świadczonych usług, czas funkcjonowania instalacji (dni tygodnia i godziny), wielkość i rodzaj emisji, opis stosowanych metod ograniczania wielkości emisji, informację, czy stopień ograniczania wielkości emisji jest zgodny z obowiązującymi przepisami. Wymagania odnośnie zgłoszeń powinny być zawarte w Gminnym Programie Ochrony Środowiska i podane do publicznej wiadomości.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ