Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot, 20.06.2008.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Związku Miast Polskich
Lublin, 5 lipca 2006 r..
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Polityka rozwoju obszarów wiejskich na lata /5
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Inwestowanie w regiony oraz kraje członkowskie UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Narodowa Strategia Spójności
JASPERS – JEREMIE – JESSICA
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Stan prac nad projektami dokumentów programowych na lata Konferencja w sprawie ustalenia podziału priorytetów środowiskowych między PO Infrastruktura.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Strategia innowacyjności i efektywności gospodarki
POLITYKA RÓWNOŚCI PŁCI I EFS
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Województwo Zachodniopomorskie rozpoczyna wdrażanie Inicjatywy JESSICA.
INTERREG IV C Międzyregionalny wymiar Europejskiej Współpracy Terytorialnej Konferencja projektu B2N Warszawa, 18 maja 2010 r. Teresa Marcinów, Departament.
Rola spójności terytorialnej w rozwoju obszarów wiejskich Prof. dr hab. K. Duczkowska-Małysz Warszawa, lutego 2009.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Kształt instrumentów strukturalnych po 2007r. Prezentacja: Aleksandra Malarz Zastępca Dyrektora Departamentu Integracji Europejskiej Ministerstwo Środowiska.
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Zalecenia Komisji Europejskiej w ramach rocznego przeglądu RPO dla Woj. Warmińsko-Mazurskiego Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Zapis prezentacji:

Rozwój miast w polityce spójności UE Jan Olbrycht Poseł do Parlamentu Europejskiego Sopot,

Polityka miejska w polityce spójności Włączenie wymiaru miejskiego do głównego nurtu programowania (mainstreaming) NSRO Programy Operacyjne Miasta – partnerzy przy realizacji celów Strategii Lizbońskiej Rozszerzenie dotychczasowego programu URBACT Regiony na rzecz zmian gospodarczych (Regions for Economic Change) Innowacyjne instrumenty finansowania (JESSICA, JEREMIE)

Polityka miejska w polityce spójności EFRR wspiera zintegrowany rozwój obszarów miejskich poprzez finansowanie: Infrastruktury miejskiej (transport, gospodarka wodna i odpadami, społeczeństwo informacyjne, rekultywacja środowiska naturalnego, rewitalizacja terenów poprzemysłowych, turystyka, infrastruktura społeczna…) Inicjatyw lokalnych w zakresie rozwoju i tworzenia miejsc pracy Wymiany doświadczeń Mieszkalnictwa (art.. 7.2) Wspólnych, zrównoważonych strategii rozwoju obszarów miejskich (art.. 8) Fundusze na rzecz rozwoju obszarów miejskich (inżynieria finansowa; art.. 44 Rozporządzenie ogólne)

Polityka miejska w polityce spójności Strategiczne Wytyczne Wspólnoty (punkt 5.1) Promowanie miast jako siły napędowej rozwoju regionu Promowanie wewnętrznej spójności na obszarach miejskich Promowanie zrównoważonego i policentrycznego rozwoju Średnio- i długoterminowe plany zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich Governance Komunikat Komisji - Polityka spójności a miasta: rola miast i aglomeracji w odniesieniu do wzrostu i zatrudnienia w regionach Ok. 60 wytycznych dla miast

Alokacja Funduszu Spójności i EFRR w poszczególnych dziedzinach – UE 27 Źródło: opracowanie KE,

Alokacja Funduszu Spójności i EFRR w poszczególnych dziedzinach – PL Źródło: opracowanie KE,

Alokacja EFS w poszczególnych dziedzinach – UE 27 Źródło: opracowanie KE,

Alokacja EFS w poszczególnych dziedzinach – PL Źródło: opracowanie KE,

Narzędzia planowania i zarządzania (governance)* *Na podstawie informacji z Komisji Europejskiej, DG REGIO, Urban Actions

Zrównoważony rozwój obszarów miejskich Zrównoważony rozwój obszarów miejskich wymaga: Planowania opartego na przyszłościowej wizji Efektywnego zarządzania angażującego partnerów publicznych i prywatnych Uwzględnienia problemów ekonomicznych, społecznych i środowiskowych Planowania przestrzennego Multilevel governance Opracowania master planu

Strategiczny master plan dla całego obszaru miejskiego lub metropolitarnego Opisuje słabe i mocne strony miasta i jego otoczenia Definiuje cele rozwoju w oparciu o wizję strategiczną Koordynuje różne sektorowe i techniczne programy z sąsiadujących obszarów Koordynuje zastosowanie poszczególnych instrumentów przez partnerów publicznych i prywatnych Stanowi ramy dla koordynacji inwestycji współfinansowanych z Funduszy Strukturalnych na obszarach miejskich

Strategiczny master plan dla całego obszaru miejskiego lub metropolitarnego Jest realizowany poprzez: Działania sektorowe w zakresie transportu, gospodarki wodnej i odpadami, energii, zdrowia, edukacji… Działania nakierowane na poprawę potencjału innowacyjnego Działania nakierowane na rekultywację/rewitalizację wybranych obszarów miejskich w celu wzmocnienia rozwoju gospodarczego, zwalczania wyłączenia społecznego, poprawy stanu mieszkalnictwa, ochrony dziedzictwa kulturowego i rozwoju kultury…

Zrównoważony rozwój obszarów miejskich - narzędzia planistyczne Master plan i plany poszczególnych działań powinny być/uwzględniać: Zintegrowane:pomiędzy sektorami, komplementarne i skoordynowane Partnerstwo:sektor publiczny, sektor prywatny, społeczeństwo obywatelskie Bottom-up:bliskie obywatelom, działające z dołu w górę Skierowany interaktywne za zewnątrz:

Zrównoważony plan rozwoju obszarów miejskich i polityki sektorowe Strategie rozwoju obszarów miejskich Polityki narodowe/strategie Polityki sektorowe … Transport Środowisko MiŚP Badania Dziedzictwo Umiejętności

Planowanie Średnio- i długookresowe plany rozwoju obszarów miejskich Plany uwzględniające całe funkcjonalne obszary miejskie/metropolitarne i specyficzne działania miejskie (regionalne czy tematyczne) Zapewnienie zintegrowanego i spójnego podejścia Partnerstwo Delegacja odpowiedzialności na rzecz władz miejskich Zaangażowanie obywateli Wzmacnianie zdolności administracyjnych poprzez szkolenia

Przyszłość polityki spójności po roku 2013

Dzisiejszy kontekst przyszłej polityki spójności Kwestie ustrojowe (konstytucja, zakres działań wspólnotowych współpraca) Debata n/t przyszłych poszerzeń (Turcja, Chorwacja, Bałkany Południowe) Tempo wzrostu gospodarczego UE i poszczególnych regionów Procesy demograficzne (przyrost naturalny, migracja)

Kroki przygotowawcze IV Raport na temat spójności gospodarczej i społecznej Rewizja budżetu wspólnotowego 2008/2009 V Sprawozdanie okresowe na temat spójności 2008 V Raport na temat spójności gospodarczej i społecznej 2010

Dylematy Polityka UE czy polityki narodowe? Polityka traktatowa stałego wyrównywania dysproporcji czy polityka pomocy dla najsłabszych (ewentualne stopniowe wygaszanie polityki spójności) Polityka spójności dla wszystkich czy dla niektórych? (ewentualna rezygnacja z celu II) Polityka spójności czy/lub polityka wzrostu? (zmiana charakteru polityki spójności)

Dylematy Polityka spójności = polityka regionalna? (jaki poziom interwencji? państwo, region, miasto?) Polityka spójności wobec jednostek administracyjnych czy wobec obszarów? (zmiany w klasyfikacji NUTS) Polityka oparta na wytycznych czy polityka programów proponowanych przez UE?

Dylematy Redystrybucja środków czy kierowane dotacje obarczone wymogami? Polityka oparta na dotacjach czy na rozbudowanej inżynierii finansowej? (kredyty, pożyczki) Polityka spójności oparta na sztywnych regułach czy polityka elastyczna? (phasing-out, phasing-in) Spójność: cel czy środek?

Dziękuję za uwagę! Jan Olbrycht