Zarządzanie zdrowiem w miejscu pracy w świetle polityki Unii Europejskiej i Światowej Organizacji Zdrowia Prof. dr hab. med. Bogusław Barański Szkoła Zdrowia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt ustawy o dodatkowym ubezpieczeniu zdrowotnym
Advertisements

FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
ABC Funduszy Strukturalnych dla Nauki Poznań, 17 lutego 2004 Fundusze Strukturalne Unii Europejskiej Ewa Kocińska - RPK Poznań
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
- dokapitalizowanie funduszu szkoleniowego w MMSP
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
1 Jacek Szlachta Jak najlepiej wykorzystać środki z Unii Europejskiej w latach – problemy strategiczne Warszawa 6 kwietnia 2006.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
Seminarium wewnętrzne IETU, 13 marzec Fundusze Europejskie UE Fundusze Strukturalne Fundusz Spójności.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Fundusze unijne od podstaw Fundusze Strukturalne na lata 2007 – 2013
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Europejski Fundusz Morski i Rybacki
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Czym jest zdrowie?.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Prezentacja przygotowana na podstawie : Małgorzata Marcińska Podsekretarz Stanu - Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Piła, maj 2014 r.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Europejski Fundusz Społeczny -
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie zdrowiem w miejscu pracy w świetle polityki Unii Europejskiej i Światowej Organizacji Zdrowia Prof. dr hab. med. Bogusław Barański Szkoła Zdrowia Publicznego Instytutu Medycyny Pracy w Łodzi

Główny cel polityki zdrowotnej Światowej Organizacji Zdrowia Osiągniecie przez wszystkich ludzi świata takiego poziomu zdrowia, który umożliwia prowadzenie społecznie i ekonomicznie produktywnego życia

Zdrowie publiczne to całokształt działań podejmowanych przez społeczeństwo dla zachowania i poprawy zdrowia całej populacji Istotą zdrowia publicznego jest więc ochrona i promocja zdrowia ludzi Społeczeństwa osiągają ten cel poprzez działania różnych organizacji, nie tylko placówek służby zdrowia

Rodzaje czynników decydujących o zdrowiu ? genetyczne jakość usług leczniczych i rehabilitacyjnych czynniki środowiska ogólnego czynniki środowiska pracy styl życia kapitał ludzki/społeczny

Traktat Rzymski z 1957 roku, art Traktat Rzymski z 1957 roku, art. 3 Powołujący Europejską Wspólnotę Gospodarczą Osiągniecie wysokiego poziomu zdrowia poprzez podnoszenie standardów życia oraz warunków pracy

Traktat z Amsterdamu z 1997 Art. 152 wysoki poziom ochrony zdrowia będzie zapewniony w formułowaniu i wdrażaniu wszystkich obszarów polityki Wspólnoty i jej działaniach działania będą ukierunkowane na poprawę zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i ograniczanie zagrożeń zdrowia

Traktat z Nicei z 2001 Art. 137 Wspólnota będzie wspierać i uzupełniać działania Państw- Członków dla poprawy środowiska pracy, aby chronić zdrowie i bezpieczeństwo pracowników

Polityka i dyrektywy kształtowane są w oparciu następujące artykuły Traktatu o utworzeniu UE ( Amsterdam 1997) Artykuł 152 : poprawa zdrowia publicznego, zapobieganie chorobom i niedomaganiom, oraz usuwanie źródeł zagrożeń dla zdrowia ludzi Artykuł 137 : Ochrona zdrowia i bezpieczeństwa pracowników poprzez poprawę środowiska pracy Artykuł 153 : Ochrona zdrowia, bezpieczeństwa i ekonomicznych interesów konsumentów Artykuł 174 : Zachowanie, ochrona i poprawa jakości środowiska

Nowy Wspólnotowy program zdrowia publicznego 2003- 2008 Trzy główne nurty działania Informacja o zdrowiu Szybka reakcja na zagrożenia zdrowotne Czynniki warunkujące zdrowie

Dyrektywy Unii Europejskiej w zakresie zdrowia i bezpieczeństwa w pracy Dotyczące zdrowia i bezpieczeństwa pracujących: 89/391 i 21 dyrektywy pochodne Dotyczące jednolitego rynku ( oznakowanie CE 93/68) łącznie 17 dyrektyw np. w sprawie sprzęt ochrony osobistej , sprzęty i systemów ochronnych Dotyczące ochrony pracujących , konsumentów i populacji np. ograniczenie handlu niektórym substancjami chemicznych -76/769 Dotyczące ochrony przed promieniowaniem jonizującym

Zapewnienie zdrowych i bezpiecznych warunków pracy Dyrektywa 89/391 środkach zachęty do poprawy bezpieczeństwa i zdrowia pracujących – dyrektywa matka Zapewnienie zdrowych i bezpiecznych warunków pracy Ocena ryzyka zawodowego Informowanie o ryzyku zawodowym Zapewnienie pierwszej pomocy Szkolenie BHP Zapewnienie służb ochronnych i zapobiegawczych ( art. 7) Monitorowanie zdrowia pracujących

Liczba niezdolnych do pracy z powodów zdrowotnych na 1000 pracujących W Polsce – 153 osoby Na Litwie – 100 osób W Niemczech – 66 osób W Szwajcarii – 44 osób ZUS podkreśla, ze renta z tytułu niezdolności do pracy nie ma charakteru socjalnej pomocy dla bezrobotnych

Według danych ZUS koszt renty z tytułu niezdolności do pracy z powodów zdrowotnych jest większy niż nakłady NFZ na funkcjonowanie zakładów opieki zdrowotnej w Polsce

Można to osiągnąć poprzez: Promocja zdrowia w miejscu pracy według Deklaracji Luksemburskiej Europejskiej Sieci Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy Zintegrowane zarządzanie zdrowiem w miejscu pracy to połączone wysiłki pracodawców, pracowników i społeczeństwa mające na celu poprawę zdrowia i dobrostanu ludzi w miejscu pracy. Można to osiągnąć poprzez: Poprawę organizacji pracy i środowiska pracy Promowanie aktywnego udziału pracowników w działaniach pro-zdrowotnych Wspieranie rozwoju indywidualnych osób  

Dobra praktyka w zintegrowanym zarządzaniu zdrowiem w miejscu pracy, a właściwie czynnikami wpływającymi na zdrowie, to: Systematyczny proces mający na celu poprawę wyników przedsiębiorstwa w zakresie oddziaływania na zdrowie, środowisko, bezpieczeństwo, podtrzymanie zdolności do pracy i kapitał społeczny. W proces ten zaangażowani są partnerzy społeczni i eksperci zarówno z samego przedsiębiorstwa, jak i z organizacji i instytucji spoza przedsiębiorstwa

Dobra praktyka z zarządzaniu zdrowiem umożliwia pracodawcom i pracownikom zwiększenie kontroli nad determinantami ich własnego zdrowia zależnymi od: środowiska pracy (uwarunkowań zawodowych) stylu i kultury życia społecznych uwarunkowań zdrowia wpływu przedsiębiorstwa na środowisko (emisje zanieczyszczeń, wpływ produktów na zdrowie i środowisko

Przykłady wskaźników Oczekiwana długość życia (latach) mieszkańców w wieku 20, 45 i 65 lat Częstość choroby niedokrwiennej serca (ICD-10: I20-I25, chorób układu mięśnio-szkieletowego (M00-M99), chorób psychicznych (F00-F99) wśród mieszkańców w wieku produkcyjnym Częstość śmiertelnych wypadków zawodowych Nowe przypadki trwałej niezdolności do pracy z powodu złego stanu zdrowia na 100 000 mieszkańców Liczba zgonów w populacji w wieku produkcyjnym (18-65 lat) według przyczyny, płci, zawodu lub sektora zatrudnienia

Kluczowi partnerzy w zarządzaniu zdrowiem w miejscu pracy Władze rządowe i samorządowe Instytucje ubezpieczeniowe i finansowe Pracodawcy, pracownicy i ich organizacje Organizacje społeczne, pozarządowe Służby medycyny pracy, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony środowiska Stowarzyszenia zawodowe Instytucje naukowe i edukacyjne

System dobrej praktyki w zarządzaniu zdrowiem w miejscu pracy deklaracja i zaangażowanie kierownictwa aktywne uczestnictwo pracowników wsparcie systemu przez profesjonalistów ocena potrzeb w zakresie promocji zdrowia i podtrzymywania zdolności do pracy identyfikacja zagrożeń zawodowych, ocena ryzyka, informowanie o ryzyku plan działania ustalony przez pracodawcę i pracowników skuteczny system zarządzania uzgodnione wskaźniki do oceny zmian roczne raporty i ocena wyników

Oczekiwane rezultaty dobrej praktyki w zarządzaniu zdrowiem w miejscu pracy utrzymanie dobrego stanu zdrowia pracowników wydłużenie oczekiwanego okresu życia wydłużenie okresu sprawności fizycznej i psychicznej podtrzymanie zdolności do pracy poprawa kwalifikacji zawodowych wzrost kapitału społecznego zmniejszenie kosztów ponoszonych przez ZUS i NFZ niższe koszty leczenia i rehabilitacji skuteczniejsza prewencja wypadkowa skuteczniejsza prewencja rentowa

CELE POLITYKI STRUKTURALNEJ UE Celem Wspólnoty jest wzrost spójności społeczno - gospodarczej Realizacji celu głównego służą w okresie perspektywy finansowej 2000 - 2006 trzy cele priorytetowe: Cel 1 - wspieranie rozwoju i strukturalnego dostosowania regionów opóźnionych w rozwoju Cel 2 - wspieranie gospodarczej i społecznej konwersji obszarów stojących w obliczu problemów strukturalnych Cel 3 - wspieranie adaptacji i modernizacji polityk i systemów kształcenia, szkolenia i zatrudnienia CELE POLITYKI STRUKTURALNEJ UE

PROGRAMOWANIE ROZWOJU REGIONALNEGO - PROGRAMY OPERACYJNE Podstawy Wsparcia Wspólnoty dla Polski w latach 2004-2006 będą wdrażane za pomocą: pięciu jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO), dotyczących: konkurencyjności gospodarki, rozwoju zasobów ludzkich, restrukturyzacji i modernizacji sektora żywnościowego oraz rozwoju obszarów wiejskich, rybołówstwa i przetwórstwa ryb infrastruktury transportowej, wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) – projekty realizowane w ramach Funduszu Spójności, programu operacyjnego pomocy technicznej, służącego pomocy we wdrażaniu funduszy strukturalnych na poziomie Podstaw Wsparcia Wspólnoty oraz programów operacyjnych.

Środki na Zdrowie Publiczne w UE Fundusze strukturalne Fundusz spójności Sektorowy Program Operacyjny (SPO) wzrost konkurencyjności gospodarki SPO rozwój zasobów ludzkich SPO transport, SPO Rybołówstwo SPO restrukturyzacja sektora żywnościowego i rozwój obszarów wiejskch Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego