dr Małgorzata Marchewa – Pichlińska mgr Iwona Stawowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
KONFERENCJE POWIATOWE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Prezentacja przygotowana na konferencję
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
DIAGNOZA PEDAGOGICZNA
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ANALIZA ORZECZEŃ POD KĄTEM PRZYDATNOŚCI DO SIO Opracowała Hanna Ojcewicz.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

dr Małgorzata Marchewa – Pichlińska mgr Iwona Stawowska Wybrane problemy diagnozy psychologicznej u dzieci z głębszym upośledzeniem umysłowym. dr Małgorzata Marchewa – Pichlińska mgr Iwona Stawowska

MOTTO: „Wszechstronny znawca natury ludzkiej, jej objawów i procesów jest znacznie lepszym diagnostą nie będąc z zawodu lekarzem, aniżeli ogromna większość psychiatrów i psychologów, którzy nie mają najczęściej odpowiedniego potencjału do wykonywania swych zadań i którym parę lat studiów według programu uniwersyteckiego nie daje, nawet częściowo, wystarczającego klucza do zawiłych, indywidualnych, wielopłaszczyznowych i wielopoziomowych symptomów i syndromów”. Kazimierz Dąbrowski (Dwie diagnozy, Warszawa, 1974, PTHP, s.4)

Rozważania zawarte w raportach: 1. M Rozważania zawarte w raportach: 1. M. Marchewa – Pichlińska, Opracowanie algorytmu postępowania postdiagnostycznego, Łódź 2001, Materiały własne SPPPDZ i DzWR, 2. M. Marchewa – Pichlińska, E. Zawadzka, Działalność diagnostyczna Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Doradztwa Zawodowego i dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi, Łódź 2003, Materiały własne SPPPDZ i DzWR, 3. A. Sławińska, E. Gromek – Kotulska, I. Stawowska, Ocena procesu diagnozy w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej Doradztwa Zawodowego i dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi, Łódź 2004, Materiały własne SPPPDZ i DzWR, 4. M. Marchewa – Pichlińska, I. Stawowska, A. Zatorska, Trafność diagnozy psychologicznej i decyzji orzeczniczych w odniesieniu do dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, Łódź 2005, Materiały własne SPPPDZ i DzWR.

DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA DZIECI I MŁODZIEŻY GŁĘBIEJ UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO POWINNA SPEŁNIAĆ WYMAGANIA METODOLOGICZNE: Diagnoza psychologiczna powinna zawierać rezultaty rozpoznawania jednostkowej, indywidualnej sytuacji dziecka, uzyskane nie tylko za pomocą – opisanych w literaturze – standaryzowanych technik testowych, lecz również w oparciu o analizę dokumentacji medycznej, opinie specjalistyczne oraz własne, skategoryzowane lub kryterialne, narzędzia diagnozy. Diagnoza nie może ograniczać się tylko do typu zaburzenia, lecz powinna obejmować jego genezę, fazę, znaczenie dla całości funkcjonowania dziecka oraz przewidywanie przyszłości.

Diagnoza psychologiczna Stwierdzenie wyłącznie typu zaburzenia ≠

Diagnozowaniu problemu dziecka przyświecają: Diagnoza powinna zawierać nie tylko opis cech zastanych, ale i określenie dynamiki rozwoju danego zaburzenia. Umożliwia to bowiem adekwatne rozpoznanie sytuacji dziecka, jej specyficznych powikłań oraz przewidzenie dalszego rozwoju. Diagnozowaniu problemu dziecka przyświecają: Cele profilaktyczne – zapobieganie pewnym, ujemnym stanom rzeczy, Cele optymalizacyjne – wyznaczanie najkorzystniejszych rozwiązań w danej sytuacji, Cele terapeutyczne – łagodzenie istniejących trudności dziecka, Cele prognostyczne – przewidywanie dalszego rozwoju istniejącego stanu rzeczy.

Cele diagnozy Optymalizacja Profilaktyka Terapia Prognoza

PROCES DIAGNOZY PSYCHOLOGICZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY UPOŚLEDZONYCH UMYSŁOWO W STOPNIU GŁĘBSZYM POWINIEN BYĆ PROWADZONY W SPOSÓB PROFESJONALNY, SPEŁNIAJĄCY ZARAZEM KRYTERIA FORMALNO – PRAWNE I MERYTORYCZNE. Procedura diagnostyczna uruchamiana jest na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka i za ich zgodą, przyzwalającą na podejmowanie koniecznych czynności wyjaśniających w efekcie istotę problemu podopiecznego poradni.

Dotrzymywane są ustawowe terminy, niezbędne do przeprowadzenia badań diagnostycznych, posiedzeń zespołów orzekających i wydawania stosownych dokumentów, poczynając od daty złożenia wniosku przez rodziców dzieci. Wszelkie wyjaśnienia problemów i trudności dziecka mają charakter poufny. Badania diagnostyczne prowadzi wykwalifikowany zespół specjalistów, posiadający uprawnienia i kompetencje w zakresie stosowania różnego typu metod, technik i narzędzi diagnostycznych.

Diagnoza psychologiczna dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu głębszym powinna być rzetelnie prowadzana, a także odznaczać się trafnością i obiektywizmem. Miarą diagnozy w tym względzie są informacje zwrotne, pochodzące: - z opinii nauczycieli - z opinii rodziców - liczby spraw odwoławczych w tym zakresie

O wyborze metod i technik diagnostycznych decydować winny wytyczone przez badającego zadania i hipotezy diagnostyczne o głębszym upośledzeniu umysłowym, uzasadniające użycie odpowiedniego zestawu: - standaryzowanych testów psychologicznych, - metod i technik niestandaryzowanych (np. obserwacja, rozmowa z rodzicami, opinie specjalistyczne), - własnych, kryterialnych lub skategoryzowanych narzędzi diagnozy

Standaryzowane testy psychologiczne stosowane są zgodnie z procedurami opisanymi w podręcznikach testowych. Protokoły badań testowych, jako odbicie zalecanej procedury, zawierać powinny: zapisy dosłownych wypowiedzi, reakcji czy wytworów dziecka podczas wykonywania poszczególnych prób testowych, ocenę rozwiązań poszczególnych prób testowych („dobrze” lub „źle”), zamianę punktów surowych na punkty przeliczone, obliczony wiek życia dziecka, odczytany wiek rozwoju dziecka, ocenę poziomu rozwoju badanej sfery, opis zachowania się dziecka podczas badania.

Wyjątkowo uzasadnione odstępstwa od procedury należy dokładnie zaznaczyć i uzasadnić w protokole badań. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość odstąpienia od standaryzowanych procedur badawczych i stosowanie pozatestowych, kryterialnych narzędzi diagnozy.

Proces diagnostyczny powinien przebiegać w oparciu o więcej niż jedną metodę badania i obejmować wykorzystanie metod standaryzowanych i kryterialnych. Wszystkie zastosowane metody, techniki i narzędzia diagnostyczne mają służyć w sposób komplementarny opracowaniu diagnozy funkcjonalnej, uwzględniającej: etiologię i wyjaśnienie istniejącego stanu rzeczy (przyczyny medyczne, psychologiczne, socjalne, itp.) opis funkcjonowania dziecka z uwzględnieniem dynamiki przebiegu zaburzeń, proponowane kierunki, formy i metody rewalidacji, prognozę istniejącego stanu rzeczy.

Proces diagnozy głębszych upośledzeń umysłowych powinien zostać sfinalizowany na posiedzeniach zespołów orzekających, podejmujących optymalne, kolegialne decyzje edukacyjne w sprawach podopiecznych.

zrozumiała dla odbiorcy, wystarczająco szczegółowa, DIAGNOZA PSYCHOLOGICZNA DZIECKA UPOŚLEDZONEGO UMYSŁOWO W STOPNIU GŁĘBSZYM MA SWOJE ODBICIE W WYDAWANYCH PRZEZ PORADNIĘ DOKUMENTACH Część diagnostyczna orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego i opinii psychologicznych powinna być: zrozumiała dla odbiorcy, wystarczająco szczegółowa, istotna dla problemów dziecka, pomocna w pokonywaniu istniejących trudności.

W wydawanych przez poradnie dokumentach, diagnoza uzasadnia różne formy pomocy świadczonej na rzecz dziecka: potrzebę kształcenia specjalnego, formę kształcenia specjalnego, typ placówki mającej realizować wskazaną formę kształcenia specjalnego, kierunki ramowego programu rewalidacji dziecka, potrzebę wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, potrzebę dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości ucznia.

W części diagnostycznej wydawanych przez poradnie dokumentów, placówki oświatowe oczekują informacji określających rozwojowy potencjał dziecka, czyli: danych z zakresu rozwoju poznawczego, danych z zakresu rozwoju społeczno-emocjonalnego, danych o rozwoju mowy, danych o rozwoju makro- i mikromotoryki, danych o rozwoju zaradności życiowej, opisu umiejętności dziecka uzyskanych w procesie dydaktycznym, opisu sytuacji rodzinnej dziecka (w szczególnie uzasadnionych przypadkach).