Polityka przestrzenna w aglomeracji poznańskiej – dokąd zmierzamy?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Pkt. 2, a) Agendy spotkania Dyskusja na temat uwag zgłoszonych do rozporządzenia w sprawie wyznaczania obszaru i granic aglomeracji (kwestie merytoryczne.
Specjalna Strefa Ekonomiczna jako element promocji inwestycyjnej
Zmiany w ustawie z dnia 26 października 1995 r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego. OLSZTYN czerwiec 2012r Doskonalenie.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Przekształcenie użytkowania wieczystego we własność Kwestię tę reguluje ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przekształceniu użytkowania wieczystego we własność
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Polityki przestrzenne gmin Poznańskiego Obszaru Metropolitalnego
Wspieranie kluczowych inwestycji TAKICH JAK
ZMIANA PlanU Zagospodarowania Przestrzennego Woj. Podkarpackiego
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
CO, GDZIE, JAK ? czyli przewodnik w sieci procedur dotyczących
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
TERENY INWESTYCYJNE W GMINIE POŁANIEC
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
REJESTRY, EWIDENCJE I ARCHIWA PROWADZONE PRZEZ MPU
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Grupy wymiany doświadczeń -gospodarka mieszkaniowa -pomoc społeczna
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
   Praca dyplomowa inżynierska
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Nadzór prawny nad uchwałami z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego Warszawa, marzec 2010.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
„ZAGOSPODAROWANIE PRZESTRZENNE”
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Zagadnienia ogólne prawa zagospodarowania przestrzennego.
System aktów planowania przestrzennego
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
UCHWAŁA NR RADY MIASTA POZNANIA z dnia r. w sprawie przebiegu istniejącej drogi.
Jak zreformować prawo lokalne, by było przyjazne dla przedsiębiorców? Conrad Gadomski Stowarzyszenie Pokolenie Wolności.
Podstawy prawne planowania metropolitalnego – stan i perspektywy dr Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej.
SPOSÓB FORMUŁOWANIA ZASAD ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO W PZPW ZE SZCZEGÓLNYM UWZGLĘDNIENIEM MOFOW WPROWADZENIE DO TEMATU Anna Łoziak, Hanna Obracht-Prondzyńska.
Współpraca jednostek LP z samorządami w zakresie SIP i SIT Dariusz Korpetta
A.J.N (KRS) grupa tematyczna GP Zadanie (1): - (1.1) określenie głównych wyzwań - (1.2) propozycja celów strategicznych.
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
mib.gov.pl mib.gov.pl KODEKS URBANISTYCZNO-BUDOWLANY mib.gov.pl
System aktów planistycznych
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Ewidencja Zabytków Ewidencja w Polsce Krajowa Ewidencja Zabytków
REJESTRY, EWIDENCJE I ARCHIWA PROWADZONE PRZEZ MPU
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Operacje typu „Inwestycje w targowiska lub obiekty budowlane przeznaczone na cele promocji lokalnych produktów” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Koszty zagospodarowania przestrzennego
Zapis prezentacji:

Polityka przestrzenna w aglomeracji poznańskiej – dokąd zmierzamy? Łukasz Mikuła Instytut Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej UAM w Poznaniu Polityka przestrzenna w aglomeracji poznańskiej – dokąd zmierzamy? Dzień Urbanisty 26.01.2012

Plan prezentacji Rozwój przestrzenny aglomeracji poznańskiej w latach 2000-2010: kilka faktów Pytania do dyskusji: Kto planuje aglomerację poznańską? Kto w praktyce kształtuje jej rozwój przestrzenny? Ile płacimy za rozwój przestrzenny? Czy opłaca się przyciągać/utrzymywać mieszkańców? Jaka rola planu metropolitalnego?

Rozwój aglomeracji 2000-2010 W latach 2000-2010 w aglomeracji poznańskiej oddano do użytku 65 tys. nowych mieszkań, z czego 34 tys. w Poznaniu, a 31 tys. w powiecie poznańskim W tym samym czasie liczba mieszkańców Poznania spadła o 33 tys., a powiatu wzrosła o 70 tys.

Rozwój aglomeracji 2000-2010 W Poznaniu w systemie deweloperskim powstało ponad 65 % mieszkań, a w budownictwie indywidualnym - 21 %. W przypadku powiatu ziemskiego proporcje te są odwrócone. 64 % mieszkań wybudowano indywidualnie, a w ramach działalności deweloperskiej – 28 %.

Aktualna przeciętna powierzchnia mieszkania: Rozwój aglomeracji 2000-2010 Aktualna przeciętna powierzchnia mieszkania: miasto Poznań: 64 m2, powiat poznański: 94 m2 Tarnowo Podgórne: 125 m2 Powierzchnia mieszkania na 1 osobę: miasto Poznań: 27,2 m2, powiat poznański: 29,0 m2 Tarnowo Podgórne: 37,1 m2

Rozwój aglomeracji 2000-2010 Nowe mieszkania w 2010 r. miasto Poznań: 3,2 tys. powiat poznański: 3,8 tys. w budownictwie indywidualnym: miasto Poznań: 0,5 tys. powiat poznański: 2,4 tys. Przeciętna powierzchnia: miasto Poznań: 72 m2 powiat poznański: 124 m2 miasto Poznań: 147 m2 powiat poznański: 147 m2

Rozwój aglomeracji 2000-2010 Za demograficzny wymiar poznańskiej suburbanizacacji odpowiada przede wszystkim budownictwo jednorodzinne w systemie indywidualnym Nierównowaga podaży działek pomiędzy Poznaniem a strefą podmiejską Model rozwoju przestrzennego oparty na jednym celu i parametrze – dążeniu do maksymalizacji powierzchni mieszkalnej przy minimalizacji kosztów inwestora prywatnego A gdzie inne cele, parametry, wskaźniki stosowane niegdyś w urbanistyce?

Kto w praktyce kształtuje rozwój przestrzenny aglomeracji? Formalnie: Gmina: pośrednio przez studium, ale w praktyce tylko poprzez uchwalanie planów miejscowych, ograniczona samodzielność w zakresie decyzji WZ

Kto w praktyce kształtuje rozwój przestrzenny aglomeracji? Formalnie: Gmina: pośrednio przez studium, ale w praktyce tylko poprzez uchwalanie planów miejscowych, ograniczona samodzielność w zakresie decyzji WZ Faktycznie: wnioskodawcy decyzji WZ SKO i sądy administracyjne geodeci banki właściciele gruntów

Ile kosztuje rozwój przestrzenny? Dochody: realne – podatek od nieruchomości dla terenów AG, sprzedaż gruntów komunalnych, PIT (trudny do wyliczenia) w praktyce wirtualne: podatek od nieruchomości dla terenów mieszkaniowych, opłata planistyczna Koszty bardzo realne: odszkodowania i wykupy mniej groźne (ale ostatecznie i tak bardzo wysokie): budowa infrastruktury

Ile kosztuje rozwój przestrzenny? Dochody i wydatki gmin związane z rozwojem zabudowy mieszkaniowej: dochody: charakter ciągły i obligatoryjny koszty: charakter skokowy i fakultatywny Koszty pojawiają się w większym stopniu przy planach miejscowych niż przy decyzjach WZ Łatwiej nie rozwijać nowej infrastruktury niż zwijać już istniejącą

Jaki plan metropolitalny? Koordynacja planistyczna w aglomeracji jest koniecznością: rozwiązywanie problemów prognostyczno-bilansowych – konieczność ponownego zbilansowania potrzeb i terenów inwestycyjnych, rozwiązywanie problemów „ogólnoaglomeracyjnych” – ustalanie lokalizacji dla obiektów i sieci o funkcjach ponadlokalnych rozwiązywanie problemów „granicznych” – uzgadnianie przeznaczenia terenu i przebiegu sieci infrastruktury w obszarach buforowych gmin rozwiązywanie problemów techniki planistycznej – wspólny system oznaczeń planistycznych rozwiązywanie problemów informacyjnych – zintegrowany i ogólnodostępny system pozyskiwania informacji z opracowań planistycznych

Jaki plan metropolitalny? Charakter planu metropolitalnego jest określony w ustawie bardzo lakonicznie: „Dla obszaru metropolitalnego uchwala się plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego jako część planu zagospodarowania przestrzennego województwa” (art. 39 ust. 6. UPZP) Jaki charakter i zakres przedmiotowy planu? Brak rozporządzenia wykonawczego wydanego na podstawie art. 40 UPZP (od 2003 r.!): „Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej określi, w drodze rozporządzenia, wymagany zakres projektu planu zagospodarowania przestrzennego województwa w części tekstowej i graficznej, […]

Jaki plan metropolitalny? W planie zagospodarowania przestrzennego województwa uwzględnia się ustalenia koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju (art. 39 ust. 4 UPZP) Wytyczne z Koncepcji Zagospodarowania Przestrzennego Kraju 2030 (dokument przyjęty uchwałą Rady Ministrów w dniu 13 grudnia 2011 r.) - podstawy planu przestrzennego zagospodarowania i strategii rozwoju obszaru metropolitalnego: zasada pierwszeństwa regeneracji (odnowy) zabudowy nad zajmowaniem nowych terenów pod zabudowę. deglomeracja usług na całym obszarze metropolitalnym - racjonalne nasycenie całego obszaru różnorodnymi funkcjami metropolitalnymi oraz usługami wyższego rzędu.

Mozaika SUiKZP

Mozaika SUiKZP

Jaki plan metropolitalny? Stosunek do polityki przestrzennej gmin: zbiór zasad, wskazówek, zaleceń, dobrych praktyk czy wiążący dokument, ścisła podstawa do uzgadniania studiów gminnych? Skuteczność planowania metropolitalnego vs. ochrona samodzielności planistycznej gmin

Jaki plan metropolitalny? Stosunek do polityki samorządu województwa: dokument ściśle planistyczny, stosowany do uzgadniania studiów i planów miejscowych, czy również dokument wyznaczający politykę inwestycyjną samorządu województwa w zakresie jego zadań (np. drogi wojewódzkie)? a może nawet dokument programowy w zakresie polityki regionalnej wyznaczający kierunki działań w ramach WRPO 2014-2020?

Jaki plan metropolitalny? Stosunek do polityki administracji rządowej: bierny – włączenie do dokumentu aktualnych polityk i stanowisk administracji rządowej (np. w zakresie docelowej sieci dróg krajowych) czy aktywny – postulatywny, wskazujący rozwiązania najbardziej korzystne z punktu widzenia obszaru metropolitalnego?

Pytania na koniec Czy gminy są w stanie zrobić krok w tył w swoich studiach? A potem jeszcze zabezpieczyć tereny wyłączone z zabudowy poprzez plany miejscowe? Czy zdążą to zrobić przed chaotycznym „skonsumowaniem” terenów mieszkaniowych w obecnych studiach przez decyzje WZ? Czy metoda „marchewki” – wskazywanie obszarów preferowanych do zabudowy i ograniczenie zewnętrznego wsparcia finansowego wyłącznie do nich – ma szansę skutecznie wpłynąć na rozwój przestrzenny aglomeracji?