Podsumowanie oceny realizacji Strategii ZHP w roku sierpnia 2010

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

„Na dobry początek – staż”
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Uwzględnienie aspektów środowiskowych. Badanie w liczbach: Liczba nadesłanych, ważnych ankiet: 12 Ankiety RPO:10 ( brakuje 6) Programy Centralne : 2 (
Przygotowała sam. Zuzanna Reif
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Uwagi i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego nad szkołami i przedszkolami w roku szkolnym 2008/2009 Słupsk, 26 sierpnia 2009 r. DELEGATURA w Słupsku.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Bilansowanie kompetencji zawodowych.
1 Zasada równości szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy Mikołajki, lutego 2010 r. Bartosz Szurmiński – Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji.
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
Uniwersytety Trzeciego Wieku
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Modernizacja Kształcenia Zawodowego Projekty systemowe KOWEZiU Od 2008 roku w KOWEZiU realizowane są projekty systemowe…
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
ANALIZA BADANIA PRZEPROWADZONEGO WŚRÓD KOMENDANTÓW HUFCÓW: WSPARCIE SZCZEPOWYCH Autor badania: pwd Katarzyna Wiśniewska.
Jaki powinien być program rozwoju Chorągwi?
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Prof. Aleksander Surdej
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Proces pracy z kadrą w ZHP – nasze mocne i słabe strony
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości © Warszawa, System ewaluacji PO KL Priorytetu II działań 2.1, 2.2 SPOTKANIE INAUGURUJĄCE PRACE GRUPY.
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Organizacja szkoleń dla pracowników socjalnych i innych pracowników instytucji pomocy społecznej na podstawie innowacyjnej metody szkoleniowej opracowanej.
Kick-off meeting PROJEKT „Poprawa zdolności administracyjnych
Co proponujemy? hm. Tomasz Kujaczyński i zespół
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
ZJAZD HUFCA Zgodnie z Uchwałą Rady Naczelnej ZHP
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tytuł projektu: Partnerstwo Nyskie 2020 – dialog między Partnerami Nazwa partnerstwa: Partnerstwo Nyskie 2020 Podmiot zgłaszający: Gmina Nysa.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Plan rozwoju Hufca ZJAZD HUFCA ZHP w RADOMSKU Radomsko –
Projekt sfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego „Ocena systemu zarządzania i wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Analiza wyników ewaluacji form doskonalenia realizowanych przez CEN w Gdańsku w okresie I-VII 2016
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
Zapis prezentacji:

Podsumowanie oceny realizacji Strategii ZHP w roku 2010 22 sierpnia 2010 hm. Rafał Bednarczyk hm. Dawid Pawłowski

Tło historyczne Strategii ZHP i obecna sytuacja ZHP Plan prezentacji Tło historyczne Strategii ZHP i obecna sytuacja ZHP Poprzednie badania stopnia realizacji obecnej Strategii ZHP Konsekwencje i problemy Podsumowanie oceny realizacji strategii ZHP w roku 2010 2

Tło historyczne Strategii i obecna sytuacja ZHP Obowiązującym dokumentem jest Strategia Rozwoju 2005 – 2009 Zasadniczym celem dokonywanych bieżących aktualizacji dotychczasowego dokumentu było uporządkowanie i zwiększenie czytelności zapisów strategicznych. Celem nie mniej ważnym było uwypuklenie tych postulatów strategii, które w toku opracowywania planów operacyjnych nie zostały właściwie zoperacjonalizowane. Była też konieczność weryfikacji zaplanowanych działań ze względu na ograniczoność zasobów, w tym głównie środków finansowych. Przez lata widziano także potrzebę dalszych zmian w zapisach strategicznych polegające m.in. na bardziej precyzyjnym rozdzieleniu kompetencji pomiędzy Główną Kwaterę, chorągwie i hufce, jak również na efektywniejszym przyporządkowaniu różnych działań/ zadań poszczególnym obszarom – czy jednak to jest poziom i zakres szczegółowości w Strategii? W roku 2010 ZHP nadal nie ma Strategii długookresowej (z celami strategicznymi a nie operacyjnymi) pozwalającej śmiało spoglądać w przyszłość i rozwiązywać problemy, które organizacja ma od kilku lat i nie może sobie z nimi poradzić. 3

Badania stopnia realizacji Strategii ZHP W ostatnich 3 latach próbowano dokonać kompleksowego badania realizacji Strategii Rozwoju ZHP raport P. Dobosza (05.2007) oraz koncepcji metody badania B. Matyjaszczyk (04.2009) Przed Zjazdem ZHP w 2009 roku próbowano powołać zespół i przeprowadzić badanie stopnia realizacji obecnej Strategii ZHP we wszystkich chorągwiach - z wielu przyczyn organizacyjnych kompleksowe badanie nie odbyło się. Badanie musiało być zorganizowane i przeprowadzone systemowo, z zaangażowaniem komendantów i komend chorągwi, przy wsparciu zarówno GK jak i RN, z pełnym dostępem i wglądem do danych oraz dokumentów w ZHP. W ZHP brakuje mechanizmów organizacyjnych i jednostek GK, które mogłyby sprawnie i merytorycznie przeprowadzić kompleksowe badanie realizacji Strategii ZHP, rekomendować nowe zmiany i monitorować efektywność operacyjną organizacji. 4

Konsekwencje i problemy Statut ZHP i Strategia ZHP w wielu miejscach rozmijają się. Powstało w organizacji wiele wersji „Strategii ZHP”, na poziomie chorągwi i hufców – nastąpiło rozmycie celów strategicznych oraz spójnego działania jako jedna organizacja. Żaden dokument wewnętrzny nie wskazuje jaka powinna być kolejność przyjmowania programów rozwojowych poszczególnych jednostek, jaki powinien być ich czas realizacji oraz jak powinny kształtować się relacje pomiędzy poszczególnymi dokumentami. Czas obowiązywania poszczególnych programów rozwojowych w chorągwiach jest zróżnicowany i wacha się pomiędzy rokiem 2004 a 2014. Zróżnicowane są też cele główne poszczególnych dokumentów, raz najważniejszy jest cel wspierania drużynowego, w innym wzmocnienie hufców – tym samym ZHP na wielu poziomach i przy różnych założonych celach nie jest w stanie sprawnie funkcjonować i być strategicznie zarządzane. 5

Strategia ZHP 2005 – 2009 Podsumowanie oceny realizacji Zaobserwowane trendy i problemy 6

Założenia do obecnej oceny realizacji Strategii Ze względu na krótki termin i możliwy harmonogram gotowe pytania otwarte do wywiadów zostały przekształcone w ankietę internetową online. Ankieta internetowa była dostępna przez 2 miesiące do 15.08.2010 Każdej chorągwi biorącej udział w badaniu zadano 42 pytania. Pytania zostały pogrupowane w obszary strategiczne: Program, Kształcenie, Wizerunek, Rozwój Liczebny, Zarządzanie, Finanse. Wszystkie odpowiedzi były oceniane w sposób jednolity i tą samą metodyką. Poniższa prezentacja zawiera podsumowanie trendów i problemów, nie wskazuje szczegółowych odpowiedzi lub jednostek, które je udzielały. 7

Podsumowanie całościowe W badaniu wzięło udział 10 z 17 chorągwi, co stanowi 59% populacji. W większości respondentami byli sami komendanci chorągwi, czasem ich zastępcy lub członkowie komend odpowiedzialni za dane obszary Strategii ZHP. W poszczególnych badanych obszarach strategicznych zidentyfikowane zostały punkty do dalszego rozwoju i uwzględnienia przy wyznaczaniu kierunków strategicznych na lata 2010-2014, tj.: PROGRAM: 4 KSZTAŁCENIE: 3 WIZERUNEK: 3 ROZWÓJ LICZEBNY: 2 ZARZĄDZANIE: 2 FINANSE: 4 8

PROGRAM 1/2 Wszystkie badane chorągwie potwierdziły upowszechnienie i podjęcie działań w celu propagowania „Podstaw wychowawczych ZHP” głównie poprzez warsztaty, poradniki, kursy, konferencje, kolportaż, strony www. Nie istnieją wypracowane jednolite, jednoznaczne i skuteczne narzędzia w celu monitorowania funkcjonowania ciągu wychowawczego w podległych hufcach? Wszystkie badane chorągwie w różnorodny sposób i przy użyciu wielu narzędzi udzielają wsparcia metodycznego podległym jednostkom. Należy wdrożyć centralne narzędzie do gromadzenia i wymiany przez poszczególne chorągwie proponowanych atrakcyjnych form wspierających pracę programową hufców. 9

PROGRAM 2/2 W 9 na 10 chorągwiach są różne zespoły odpowiedzialne za wspieranie metodyczne działań programowych hufców, od wydziałów programowych bez/z referatami, po zespoły kadry kształcącej. Należy rozważyć ujednolicenie odpowiedzialności i nazw jednostek odpowiedzialnych za program na poziomie chorągwi. Odpowiedzi dotyczące wspierania środowisk wiejskich przez chorągiew sygnalizują ten obszar działalności jako duży potencjał do rozwoju i wypracowania rozwiązań systemowych na poziomie centralnym przy wykorzystaniu środków z UE. 10

KSZTAŁCENIE 1/2 Wszystkie badane chorągwie przyjęły plany kształcenia w ostatnich 2 latach, także 9 na 10 dokonała ich ewaluacji. We wszystkich badanych chorągwiach istnieje Chorągwiany Zespół Kształcenia Kadry (ZKK). Badane chorągwie są organizatorem aktywnych form kształcenia i pracy z kadrą, podane ich przykłady wskazują dużą różnorodność i zakres. Dzięki posiadaniu zespołów ZKK, aż 7 z 10 badanych chorągwi prowadziło kursy na komendantów hufców, z reguły raz do roku, średnia liczba uczestników to 15. Jedynie 3 z 10 chorągwi przeprowadziło w ostatnich 2 latach tylko po 1 kursie dla komendantów szczepów, średnia uczestników to 8. Wszystkie badane chorągwie prowadzą wiele warsztatów dla komend hufców z różnorodnej tematyki. 11

KSZTAŁCENIE 2/2 Połowa badanych chorągwi nie prowadzi na swoim poziomie agregowania informacji o zamkniętych próbach instruktorskich w międzyhufcowych i hufcowych KSI. Otwieranych prób harcmistrzowskich i podharmistrzowskich jest na poziomie po 15 , zamykanych pozytywnie jest średnio 10 w ostatnich 2 latach. Jedynie w połowie chorągwi zdobywano Złotą Odznakę Kadry Kształcącej, w większości był to tylko jeden instruktor. W 2 z 10 badanych chorągwi nie zdobywano SOKK, w pozostałych średnio zdobywano po 2-3 w ostatnie 2 lata. 12

WIZERUNEK Zaledwie 3 z 10 badanych chorągwi stworzyła plan promocji i komunikacji w latach 2008 oraz 2009 i tylko 2 dokonały ewaluacji tego planu. Wszystkie badane chorągwie podejmują działania ukierunkowane na promocję harcerstwa wśród różnych środowisk społecznych poprzez propagowanie ZHP i metodyki w internecie (m.in. facebook), prasie i formach pracy np. imprezy okolicznościowe i miejskie, konferencje, obozy. Aż 8 na 10 chorągwi prowadzi spotkania i szkolenia dotyczące wizerunku, komunikacji i promocji, jednakże podana ich ilość (1-2 na 2 lata) i formy wskazują na bardzo duże pole do rozwoju i wsparcia chorągwi w tym obszarze. Jedynie 1 na 10 chorągwi prowadzi szkolenia informatyczne dla webmasterów i z wiedzy informatycznej, inni nie robią tego z braku wykwalifikowanej kadry. 13

ROZWÓJ LICZEBNY Wszystkie badane chorągwie monitorują stan liczebny swoich jednostek, jednakże tylko 4 z 10 wdrożyła plany rozwoju liczebnego chorągwi. Aż 60% badanych chorągwi nie analizuje sytuacji dzieci i młodzieży poza ZHP na swoim terenie, nie wykorzystują dodatkowych badań wew., statystyk i analiz zew. 7 z 10 chorągwi promuje środowiska rozwijające się liczebnie i zachęca je do dzielenia się swoimi doświadczeniami z innymi środowiskami na naradach hufców, też poprzez nagrody pieniężne, wyróżnienia i specjalne wyjazdy. Zaledwie 3 z 10 chorągwi analizuje liczebność środowisk wiejskich funkcjonujących na jej terenie poprzez spis harcerski i rozmowy z komendantami hufców. 14

ZARZĄDZANIE Jedynie 2 chorągwie z 10 stwierdziły, iż nie prowadzą działalności gospodarczej, 6 z 10 nie podjęły działania w celu oddzielenia działalności gospodarczej, zarobkowej od działalności statutowej. Jedynie 1 z 10 podała przykład takiego podziału - utworzenie fundacji do celów gospodarczych. Większość badanych chorągwi podała wiele przykładów na opracowanych standardów i procedur sprzyjających wzrostowi efektywności zarządzania organizacją – należy wykorzystać te informacje do centralnych narzędzi. Stosunek osób pracujących zawodowo na etacie do społecznych wolontariuszy to średnio 10 osób (zakres od 3 do 26) w całej chorągwi i podległych jednostkach. Stanowiska powtarzające się to członkowie komend chorągwi, komendanci (hufców i baz), obsługa finansowo-organizacyjna. 15

FINANSE 1/2 Połowa z badanych chorągwi posiada finanse chorągwi pod stałą, profesjonalną kontrolą Skarbnika, a informacja o finansach jest dostępna i zrozumiała dla hufców oraz instruktorów. Niektóre jednostki w w/w celu wykorzystują jedynie Chorągwiane Komisje Rewizyjne jako formę kontroli. Zaledwie 4 z 10 badanych chorągwi posiada przeterminowane zobowiązania finansowe, podane przykłady głównie dotyczą rozliczeń z GK ZHP. Aż 6 z 10 badanych chorągwi wdrożyła mechanizmy niedopuszczające do generowania nowych długów zarówno na swoim poziomie jak w jednostkach podległych. Większość jednostek nie potrafiła jednoznacznie podać wykazu oraz wartości najważniejszych obliczanych wskaźników finansowych w chorągwi świadczących o kondycji finansowej jednostki – należałoby opracować wykaz takich wskaźników liczonych lokalnie i agregowanych centralnie w GK ZHP. 16

FINANSE 2/2 Większość skarbników w badanych chorągwiach nie posiada kierunkowego wykształcenia lub wiedzy zdobytej poza ZHP w obszarze zarządzania finansami. Podane przykłady wskazują na wieloletnie doświadczenie na funkcjach w ZHP i jedynie kursach doszkalających. Skarbnicy chorągwi posiłkują się wsparciem od posiadających wykształcenie i doświadczenie pracowników księgowości. Na poszczególnych szczeblach struktury chorągwi zarządzanie informacją finansową, pozyskiwanie środków i dywersyfikacja źródeł finansowania opiera się głównie na 1% i miejskim dofinansowaniu. Rzadko są komórki / osoby wyspecjalizowane w zdobywaniu i rozliczaniu finansowania zewnętrznego UE. Zazwyczaj wprowadzoną zasadą rozliczeń pomiędzy szczeblami struktury i przekazywania majątku w trakcie zmiany władz chorągwi / funkcji finansowej jest protokół zdawczo-odbiorczy pomiędzy władzami odchodzącymi i nowo wybranymi. Brak mechanizmów np. egzekucji odpowiedzialności materialnej z własnego majątku przy nierozliczeniu się z przekazywanej władzy. 17

Wnioski i rekomendacje do pracy nad nową Strategią ZHP 1/2 Zbyt małą uwagę w ZHP jednostki przywiązują do utrzymywania i funkcjonowania ciągu wychowawczego w ZHP. Nadal brak wielu narzędzi do agregowania i wymiany informacji strategicznych między chorągwiami, mimo ich dużego potencjału i posiadanej wiedzy. Należy ustalić jak istotny i strategiczny dla ZHP jest obszar wiejski, w tym analizowanie jego liczebności, jego rozwój z wykorzystaniem środków UE. System odznak kształcenia obowiązujący w latach 2008-2009 był nieefektywny i nie wspierał realizacji strategicznych celów z obszaru Kształcenia. Szkolenia dla kadr hufców na poziomie chorągwianym są realizowane w bardzo małej ilości, także ich poziom nie jest wystarczająco weryfikowany. Obszar nowych technologii informatycznych i informacyjnych na poziomie chorągwianym wymaga silnej stymulacji i rozwoju jako jeden z filarów nowej strategii. 18

Wnioski i rekomendacje do pracy nad nową Strategią ZHP 2/2 Prowadzone analizy i zbierane informacje dotyczą głównie sytuacji wewnątrz ZHP. Brak szerokiego spojrzenia strategicznego poza ZHP i poszukiwaniu odpowiedzi na zachodzące zjawiska społeczne oraz nowe trendy w grupach wiekowych, którymi ZHP jest szczególnie zainteresowane. Nadal pozostaje kwestia rozdzielenia działalności gospodarczej od statutowej, brak wypracowanych rozwiązań systemowych i strategicznych. Brak benchmarków odnośnie liczby osób na etatach do liczby wolontariuszy w jednostkach ZHP, tak aby sprawnie zarządzać organizacją i jednocześnie optymalizować koszty operacyjne działalności organizacji w obecnej sytuacji. Najpilniejszym i najbardziej istotnym obszarem strategicznym są Finanse. Zaobserwowane trendy i problemy wskazują, iż ZHP od najniższego szczebla nie potrafi skutecznie zarządzać finansami – ten obszar wymaga kompleksowego i systemowego przebudowania od poziomu hufca w nowej Strategii ZHP. 19

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ hm. Rafał Bednarczyk hm. Dawid Pawłowski 20