PROF. UAM DR HAB. JACEK GULIŃSKI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

ROLĄ SAMORZĄDU JEST INTEGRACJA DZIAŁAŃ I STWORZENIE WARUNKÓW DO BUDOWY SYSTEMU INNOWACJI.
Nagroda Marszałka Województwa Wielkopolskiego
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Przedsiębiorczość akademicka na UAM
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Definicje operacji.
Wybrane działania Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w zakresie wspierania innowacji i przedsiębiorczości Irma Pęciak Dyrektor Zespołu Innowacji.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
Przedsiębiorczość innowacyjna w praktyce
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
26/03/2017 Sposób na konkurencyjność – Jak innowacyjne są polskie przedsiębiorstwa Marta Mackiewicz.
Zewnętrzne źródła finansowania przedsięwzięć innowacyjnych 9 marca 2009 r. Anna Rąplewicz Dyrektor ds. Edukacji, Doradztwa i Funduszy Europejskich Regionalna.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Slajd początkowy z animacją, animacja uruchamia się automatycznie po włączeniu tryby prezentacji 1 1.
INNOWACYJNA WIELKOPOLSKA
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
Innowacje w firmach – czy to się opłaca?
Rola uczelnianych centrów transferu technologii w komercjalizacji wyników badań naukowych Jelenia Góra, listopada 2013 r. Prof. zw. dr hab. inż.
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
AUDYTY TECHNOLOGICZNE I TRANSFERY TECHNOLOGII DLA FIRM
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Nowe instrumenty w ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej Krzysztof Krystowski Podsekretarz Stanu Ministerstwo.
Piotr Nędzewicz Poznański Park Naukowo-Technologiczny
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Spotkania konsultacyjne
Strategia przedsiębiorstwa
Wsparcie dla rozwoju technologii
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Programowanie perspektywy finansowej
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Jerzy Cieslik, Przedsiębiorczość technologiczna
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Ochrona własności intelektualnej a rozwój przedsiębiorczości dr hab. Adam Grzegorczyk Kielce,
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Jak promujemy Łódzkie z Influencerami
Stanisław Tamm Urząd Miasta Poznania Wydział Działalności Gospodarczej
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
MARKETING INTERNETOWY
Bony na innowacje dla MŚP
Zapis prezentacji:

PROF. UAM DR HAB. JACEK GULIŃSKI INNOWACYJNOŚĆ, KREATYWNOŚĆ, PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ – NA UCZELNI WYŻSZEJ I POZA NIĄ PROF. UAM DR HAB. JACEK GULIŃSKI UNIWERSYTET im. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU Opole, kwiecień, 2009

PODSTAWOWE POJĘCIA INNOWACJA INNOWACYJNOŚĆ DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNA PROCES INNOWACYJNY INNOWACYJNE PRZEDSIĘBIORSTWO INNOWACYJNE POMYSŁY

INNOWACJA (1) IDEA, POSTĘPOWANIE LUB RZECZ, KTÓRA JEST NOWA, PONIEWAŻ JEST JAKOŚCIOWO ODMIENNA OD DOTYCHCZASOWYCH. INNOWACJE W BIZNESIE OBEJMUJĄ PRODUKTY I USŁUGI ORAZ DZIAŁANIA MAJĄCE NA CELU DOPROWADZENIE ICH DO NABYWCÓW ORAZ PRZEKONANIE O ICH UŻYTECZNOŚCI.

INNOWACJA (2) INNOWACJE STWARZAJĄ DLA PRZEDSIĘBIORCÓW I MENEDŻERÓW KORZYSTNE MOŻLIWOŚCI DOKONANIA ISTOTNYCH ZMIAN, PODJĘCIA NOWEJ DZIAŁALNOŚCI, ŚWIADCZENIA NOWYCH USŁUG I POZYSKIWANIA DZIĘKI TEMU INNOWACYJNYCH NABYWCÓW. SPRAWDZIANEM UDANEJ INNOWACJI JEST JEJ POWODZENIE NA RYNKU ŹRÓDŁO: T. SZUCKI, ENCYKLOPEDIA MARKETINGU, AGENCJA WYDAWNICZO-POLIGRAFICZNA „PLACET”, WARSZAWA 1998.

INNOWACJE – POMYŚLNA EKONOMICZNIE EKSPLOATACJA NOWYCH POMYSŁÓW ŹRÓDŁO: M.E. PORTER „THE COMPETITIVE ADVANTAGE OF NATIONS”, THE MACMILLAN PRESS LTD., LONDYN 1990

WG PODRĘCZNIKA OSLO MANUAL INNOWACJA MA MIEJSCE GDY NOWY LUB ULEPSZONY PRODUKT ZOSTAJE WPROWADZONY NA RYNEK ALBO NOWY LUB ULEPSZONY PROCES ZOSTAJE ZASTOSOWANY W PRODUKCJI, PRZY CZYM ÓW PRODUKT LUB PROCES SĄ NOWE PRZYNAJMNIEJ Z PUNKTU WIDZENIA WPROWADZAJĄCEGO JE PRZEDSIĘBIORSTWA.

RODZAJE INNOWACJI (WG PODRĘCZNIKA OSLO MANUAL) INNOWACJE TECHNICZNE (TECHNOLOGICZNE): PRODUKT TECHNOLOGICZNIE NOWY PRODUKT TECHNOLOGICZNIE ULEPSZONY INNOWACJA TECHNOLOGICZNA PROCESU INNOWACJE NIETECHNICZNE (INNOWACJE ORGANIZACYJNE I MENEDŻERSKIE, NP. TQM) ŹRÓDŁO: „INNOWACJE I TRANSFER TECHNOLOGII – SŁOWNIK POJĘĆ”, PARP, WARSZAWA 2005.

INNOWACJA TECHNOLOGICZNA W OBRĘBIE PROCESU TO PRZYJĘCIE TECHNOLOGICZNIE NOWYCH LUB ZNACZĄCO UDOSKONALONYCH METOD WYTWARZANIA, W TYM SPOSOBÓW DOCIERANIA Z PRODUKTEM DO ODBIORCÓW. METODY TE MOGĄ POLEGAĆ NA DOKONYWANIU ZMIAN W URZĄDZENIACH LUB W ORGANIZACJI PRODUKCJI, MOGĄ TEŻ STANOWIĆ POŁĄCZENIE TYCH DWÓCH RODZAJÓW ZMIAN LUB BYĆ WYNIKIEM WYKORZYSTANIA NOWEJ WIEDZY. ŹRÓDŁO: PROPONOWANE ZASADY GROMADZENIA I INTERPRETACJI DANYCH DOTYCZĄCYCH INNOWACJI TECHNOLOGICZNEJ – PODRĘCZNIK OSLO, OECD/EUROSTAT 1997

INNOWACJA TECHNOLOGICZNA W OBRĘBIE PRODUKTU LUB PROCESU (TPP – TECHNOLOGICAL PRODUCT AND PROCESS INNOVATIONS) OBEJMUJE WDROŻONE JUŻ PRODUKTY I PROCESY NOWE POD WZGLĘDEM TECHNOLOGICZNYM ORAZ ZNACZĄCE UDOSKONALENIA TECHNOLOGICZNE DOTYCZĄCE TYCH PRODUKTÓW I PROCESÓW. INNOWACJA TPP ZOSTAŁA WDROŻONA, JEŻELI ZOSTAŁA WPROWADZONA NA RYNEK (INNOWACJA W OBRĘBIE PRODUKTU) LUB WYKORZYSTANA W PROCESIE PRODUKCYJNYM (INNOWACJA W OBRĘBIE PROCESU). ŹRÓDŁO: PROPONOWANE ZASADY GROMADZENIA I INTERPRETACJI DANYCH DOTYCZĄCYCH INNOWACJI TECHNOLOGICZNEJ – PODRĘCZNIK OSLO, OECD/EUROSTAT 1997

INNOWACYJNOŚĆ – TEMPO, ZAKRES KREOWANIA ORAZ WDRAŻANIA INNOWACJI ŹRÓDŁO: K. POZNAŃSKA, A. SOSNOWSKA, ŹRÓDŁA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTW, IFGN, SGH, WARSZAWA 2002

DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNA (1) SZEREG DZIAŁAŃ O CHARAKTERZE NAUKOWYM (BADAWCZYM), TECHNICZNYM, ORGANIZACYJNYM, FINANSOWYM I HANDLOWYM (KOMERCYJNYM), KTÓRYCH CELEM JEST OPRACOWANIE I WDROŻENIE NOWYCH LUB ISTOTNIE ULEPSZONYCH PRODUKTÓW I PROCESÓW.

DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNA (2) NIEKTÓRE Z TYCH DZIAŁAŃ SĄ INNOWACYJNE SAME W SOBIE, INNE ZAŚ MOGĄ NIE ZAWIERAĆ ELEMENTU NOWOŚCI, LECZ SĄ NIEZBĘDNE DO OPRACOWANIA I WDROŻENIA INNOWACJI. ŹRÓDŁO: RAPORT O STANIE NAUKI I TECHNIKI W POLSCE 1999, GUS, WARSZAWA 2000

PROCES INNOWACYJNY (1) [DEF. PODAŻOWA ZA J.A. SCHUMPETEREM] – STANOWI PEWIEN CIĄG ZDARZEŃ POCZĄWSZY OD POWSTANIA POMYSŁU (INWENCJA) POPRZEZ UCIELEŚNIENIE POMYSŁU (INNOWACJA) ORAZ UPOWSZECHNIENIE (IMITACJA, DYFUZJA). PROCES TEN ZACHODZI NIEJAKO AUTONOMICZNIE OD PROCESÓW PRZEMYSŁOWYCH I KONIECZNE JEST WYSZUKANIE PRZEDSIĘBIORCY, KTÓRY INNOWACJĘ WYKORZYSTA W PROCESIE PRODUKCYJNYM;

PROCES INNOWACYJNY (2) [- DEF. POPYTOWA ZA P. DRUCKEREM] – CIĄG ZDARZEŃ PODEJMOWANYCH NA PODSTAWIE OBSERWACJI PROCESÓW RYNKOWYCH, NA PODSTAWIE KTÓRYCH WDRAŻANIE INNOWACJI POZWALA PRZEDSIĘBIORCY NA UZYSKANIE PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ. ŹRÓDŁO: K. POZNAŃSKA (RED.), SFERA BADAWCZO-ROZWOJOWA I PRZEDSIĘBIORSTWA W DZIAŁALNOŚCI INNOWACYJNEJ, INSTYTUT FUNKCJONOWANIA GOSPODARKI NARODOWEJ, WARSZAWA 2001

PRZEPIS NA POŻYWNĄ ZUPĘ POMIDOROWĄ SKŁADNIKI: MAŁA PORCJA WŁOSZCZYZNY, PÓŁ SZKLANKI MĄKI, 3-4 ŁYŻKI KONCENTRATU POMIDOROWEGO, 2 ŁYŻKI OLEJU, PĘCZEK NATKI LUB KOPERKU, MIELONA OSTRA PAPRYKA, SÓL SPOSÓB PRZYRZĄDZANIA: WŁOSZCZYZNĘ UMYĆ, OBRAĆ I ZETRZEĆ NA JARZYNOWEJ TARCE. DO GARNKA WLAĆ SZEŚĆ SZKLANEK WRZĄCEJ WODY… PRZEPIS NA POŻYWNĄ ZUPĘ POMIDOROWĄ

PRZEPIS KULINARNY A PROCES INNOWACYJNY PRZEPIS KULINARNY TO COŚ SCHEMATYCZNEGO I STOSUNKOWO PROSTEGO DO WYKONANIA A ZARZĄDZANIE/KIEROWANIE PROCESEM INNOWACYJNYM TO COŚ ZUPEŁNIE INNEGO, PRZECIWIEŃSTWO; ANI NIE JEST PROSTE ANI NIE MA TO GOTOWEGO PRZEPISU! KAŻDY PRZYKŁAD JEST INDYWIDUALNY, WYMAGA ODMIENNEGO PODEJŚCIA A ZWŁASZCZA DOKŁADNEGO PLANOWANIA.

INNOWACJE W GOSPODARCE (1) FIRMA INNOWACYJNA – INTELIGENTNA ORGANIZACJA, PERMANENTNIE GENERUJĄCA I REALIZUJĄCA INNOWACJE, ZNAJDUJĄCA UZNANIE U ODBIORCÓW ZE WZGLĘDU NA WYSOKI POZIOM NOWOCZESNOŚCI I KONKURENCYJNOŚCI. ŹRÓDŁO: A. SOSNOWSKA, S. ŁOBEJKO, A. KŁOPOTEK, ZARZĄDZANIE FIRMĄ INNOWACYJNĄ, DIFIN, WARSZAWA 2000

INNOWACJE W GOSPODARCE (2) PRZEDSIĘBIORSTWO INNOWACYJNE – [W ROZUMIENIU METODOLOGII OSLO] JEST TO PRZEDSIĘBIORSTWO, KTÓRE W BADANYM OKRESIE – NAJCZĘŚCIEJ TRZYLETNIM – WPROWADZIŁO PRZYNAJMNIEJ JEDNĄ INNOWACJĘ TECHNOLOGICZNĄ; NOWY LUB ULEPSZONY PRODUKT BĄDŹ NOWY LUB ULEPSZONY PROCES, BĘDĄCE NOWOŚCIĄ PRZYNAJMNIEJ Z PUNKTU WIDZENIA TEGOŻ PRZEDSIĘBIORSTWA. ŹRÓDŁO: RAPORT O STANIE NAUKI I TECHNIKI W POLSCE 1999, GUS, WARSZAWA 2000

NAKŁADY NA DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNĄ OBEJMUJĄ NAKŁADY NA: PRACE BADAWCZE I ROZWOJOWE (B+R) WYKONANE PRZEZ WŁASNE ZAPLECZE BADAWCZE PRZEDSIĘBIORSTW, JAK RÓWNIEŻ NABYTE OD INNYCH JEDNOSTEK, ZAKUP GOTOWEJ TECHNOLOGII W POSTACI DOKUMENTACJI I PRAW (PATENTY, WYNALAZKI NIEOPATENTOWANE, LICENCJE, UJAWNIENIA KNOW-HOW, ZNAKI TOWAROWE, ITP.),

NAKŁADY NA DZIAŁALNOŚĆ INNOWACYJNĄ OBEJMUJĄ NAKŁADY NA: NAKŁADY INWESTYCYJNE NA ŚRODKI TRWAŁE NIEZBĘDNE DO WPROWADZENIA INNOWACJI (MASZYNY I URZĄDZENIA TECHNICZNE ORAZ BUDYNKI, BUDOWLE I GRUNTY) PRACE WDROŻENIOWE POPRZEDZAJĄCE URUCHOMIENIE PRODUKCJI NA SKALĘ PRZEMYSŁOWĄ, SZKOLENIE PERSONELU ZWIĄZANE Z DZIAŁALNOŚCIĄ INNOWACYJNĄ ORAZ MARKETING DOTYCZĄCY NOWYCH I ZMODERNIZOWANYCH WYROBÓW.

INNOWACYJNE POMYSŁY – NIE JESTEŚMY PUSTYNIĄ! W POLSCE POWSTAJE WIELE CIEKAWYCH, NOWATORSKICH W SKALI ŚWIATOWEJ, ROZWIĄZAŃ NAUKOWO-TECHNICZNYCH, DOCENIANYCH NA ŚWIECIE (LICZNE MEDALE NA WYSTAWACH INNOWACJI I WYNALAZKÓW)

INNOWACYJNE POMYSŁY WSZYSTKIE TE NOWE ROZWIĄZANIA WDRAŻANE DO PRODUKCJI MOGŁYBY PRZYNIEŚĆ ZNACZĄCE KORZYŚCI; NA PRZESZKODZIE BARDZO CZĘSTO STOI BRAK ŚRODKÓW NA KOŃCOWE ETAPY PRAC, TZW. DOKOŃCZENIE PRAC ROZWOJOWYCH I PRACE WDROŻENIOWE;

10 REGUŁ TŁUMIENIA INNOWACJI (1) (WG ROSABETH MOSS KATNER) TRAKTUJ PODEJRZLIWIE KAŻDY NOWY POMYSŁ PODWŁADNEGO. NALEGAJ NA TO, ABY LUDZIE, KTÓRYM POTRZEBA TWOJE ZGODY NA DZIAŁANIE, NAJPIERW UZYSKALI PODPISY OSÓB NA KILKU INNYCH SZCZEBLACH ZARZĄDZANIA.

10 REGUŁ TŁUMIENIA INNOWACJI (2) (WG ROSABETH MOSS KATNER) ŻĄDAJ OD DZIAŁÓW I OSÓB ABY WZAJEMNIE ANALIZOWALI I KRYTYKOWALI PROPOZYCJE. GŁOŚNO WYRAŻAJ KRYTYKĘ, A POWSTRZYMUJ SIĘ OD POCHWAŁ. TRAKTUJ ZGŁASZANIE PROBLEMÓW JAKO OBJAW NIEPOWODZENIA: W TEN SPOSÓB ZNIECHĘCISZ LUDZI DO INFORMOWANIA CIĘ, KIEDY COŚ U NICH NIE DZIAŁA.

10 REGUŁ TŁUMIENIA INNOWACJI (3) (WG ROSABETH MOSS KATNER) WSZYSTKO STARANNIE KONTROLUJ. NIECH LUDZIE LICZĄ WSZYSTKO CO SIĘ DA POLICZYĆ, I TO CZĘSTO. PODEJMUJ W TAJEMNICY DECYZJE DOTYCZĄCE REORGANIZACJI LUB ZMIANY POLITYKI I ZASKAKUJ NIMI LUDZI. WYMAGAJ ABY PROŚBY O INFORMACJĘ BYŁY W PEŁNI UZASADNIONE, I SPOWODUJ, BY ICH NIE UDZIELANO ZBYT ŁATWO KIEROWNIKOM.

10 REGUŁ TŁUMIENIA INNOWACJI (4) (WG ROSABETH MOSS KATNER) W IMIĘ DELEGOWANIA I UCZESTNICTWA PRZYDZIELAJ KIEROWNIKOM ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA OBMYŚLENIE SPOSOBÓW REDUKOWANIA ZATRUDNIENIA I PRZENOSZENIA LUDZI ORAZ WDRAŻANIA INNYCH DECYZJI, KTÓRE TY SAM PODJĄŁEŚ. ZMUŚ ICH PRZY TYM ABY ROBILI TO SZYBKO. A PRZEDE WSZYSTKIM NIGDY NIE ZAPOMINAJ, ŻE TO WY, LUDZIE NA GÓRZE, JUŻ WSZYSTKO WIECIE O WASZEJ FIRMIE. ŹRÓDŁO: „KIEROWANIE” J.A.F. STONER, PWE, WARSZAWA, 1999.

INNOWACJE W SZKOLE WYŻSZEJ - ZAGADNIENIA WARSZTATOWE BADANIA DYDAKTYKA ZARZĄDZANIE RELACJE Z OTOCZENIEM GOSPODARCZYM I SPOŁECZNYM

INNOWACYJNOŚĆ W BADANIACH PODEJMOWANIE NOWYCH WYZWAŃ BADAWCZYCH NOWE NARZĘDZIA/INSTRUMENTY BADAWCZE NOWE METODOLOGIE PRAC NAUKOWYCH PODEJŚCIE ZESPOŁOWE, INTERDYSCYPLINARNE

INNOWACJE A NAUKA SEKTOR NAUKI INNOWACJI ZADANIA KLUCZOWY PERSONEL ODKRYWANIE NOWOŚCI WDRAŻANIE KLUCZOWY PERSONEL UCZENI – SPECJALIŚCI INTEGRATORZY

ODPOWIEDZIALNOŚĆ NAUKI ZA INNOWACYJNOŚĆ KSZTAŁCENIE NA 2 i 3 STOPNIU STUDIÓW NA POTRZEBY SEKTORA INNOWACJI (INTEGRATORZY, NIE SPECJALIŚCI) INTERDYSCYPLINARNOŚĆ BADAŃ NAUKOWYCH PODEJŚCIE SYSTEMOWE – UWZGLĘDNIANIE W BADANIACH „WDRAŻALNOŚCI” WYNIKÓW

INNOWACYJNOŚĆ W DYDAKTYCE (1) NOWE PROGRAMY STUDIÓW, KIERUNKI, SPECJALNOŚCI NOWE ŚRODKI TECHNICZNE I TECHNOLOGIE KSZTAŁCENIA NOWE METODYKI I METODOLOGIE PROWADZENIA ZAJĘĆ

INNOWACYJNOŚĆ W DYDAKTYCE (2) NOWA ORGANIZACJA ZAJĘĆ (W ROKU AKADEMICKIM, W TYGODNIU) ZWROT W KIERUNKU WZMOCNIENIA PRACY WŁASNEJ STUDENTA NOWE ZASADY ROZLICZANIA I NAGRADZANIA/PREMIOWANIA PRACY DYDAKTYCZNEJ

INNOWACYJNOŚĆ W ZARZĄDZANIU ZARZĄDZANIE STRATEGICZNE NA UCZELNI STRATEGIA ZARZĄDZANIE ZARZĄDZANIE FINANSAMI SZKOŁY WYŻSZEJ ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI ZARZĄDZANIE POTENCJAŁEM INTELEKTUALNYM ZARZĄDZANIE MAJĄTKIEM UCZELNI

INNOWACYJNOŚĆ W RELACJACH Z OTOCZENIEM SPOŁECZNYM I GOSPODARCZYM TWORZENIE NOWYCH PLATFORM POROZUMIENIA I WSPÓŁPRACY Z GOSPODARKĄ Z JEDNOSTKAMI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO OTWARCIE UCZELNI NA SPOŁECZEŃSTWO (OD 7+ DO 70+) GOSPODARKA I SPOŁECZEŃSTWO W PROCESIE DYDAKTYCZNYM I BADAWCZYM

PODSTAWOWE POJĘCIA - KREATYWNOŚĆ -

KREATYWNOŚĆ - DEFINICJA (1) KREATYWNOŚĆ JEST SPOSOBEM MYŚLENIA, POLEGAJĄCYM NA WYSZUKIWANIU SZCZEGÓLNYCH ZALEZNOŚCI MIĘDZY ELEMENTAMI I ŁĄCZENIU ICH W NIESPOTYKANY SPOSÓB. EFEKT KREATYWNOŚCI POLEGA NA ROZBICIU WYUCZONEGO SCHEMATU MYŚLENIA I WYKORZYSTANIA POSIADANEJ WIEDZY DO GENEROWANIA NOWYCH POMYSŁÓW ŹRÓDŁO: M.A. WEST „ROZWIJANIE KREATYWNOŚCI WEWNĄTRZ ORGANIZACJI” PWN, WARSZAWA, 2000

KREATYWNOŚĆ - DEFINICJA (2) KREATYWNOŚĆ INDYWIDUALNA - PRZYMIOT JEDNOSTKI, JEJ ZDOLNOŚĆ ORAZ UMIEJĘTNOŚĆ DO TWÓRCZEGO PODCHODZENIA DO PROBLEMÓW

KREATYWNOŚĆ - DEFINICJA (3) KREATYWNOŚC ZBIOROWA TWÓRCZY SPOSÓB MYŚLENIA PREZENTOWANY PRZEZ GRUPĘ. POLEGA ONA NA WZAJEMNYM ODDZIAŁYWANIU OSÓB TWORZĄCYCH ZESPÓŁ TWÓRCZY, MAJĄCYM ODDZIAŁYWAĆ POBUDZAJĄCO NA PROCES SKOJARZENIOWY POSZCZEGÓLNYCH JEDNOSTEK

WSKAŹNIK KREATYWNOŚCI (1) WSKAŹNIK KREATYWNOŚCI – JEST WYNIKIEM OCENY LUDZKICH UMIEJĘTNOŚCI, STRUKTUR RYNKOWYCH ZACHĘCAJĄCYCH DO PODEJMOWANIA INICJATYW, A TAKŻE WSPÓŁDZIAŁANIA POMIĘDZY SFERĄ BIZNESU I NAUKI

WSKAŹNIK KREATYWNOŚCI (2) Lp. Kraj Wartość wskaźnika 1 Stany Zjednoczone 6,44 2 Tajwan 5,92 3 Finlandia 5,71 10 Niemcy 4,36 22 Łotwa 3,52 23 Słowenia 3,51 26 Estonia 3,38 29 POLSKA 3,20 31 Grecja 3,02 37 Węgry 2,76 44 Słowacja 2,58 ŹRÓDŁO: "POCKET ŚWIAT W LICZBACH 2005", THE ECONOMIST

WSKAZÓWKI JAK POPIERAĆ TWÓRCZOŚĆ W ORGANIZACJI (1) DOPROWADŹ DO AKCEPTACJI ZMIAN CZŁONKOWIE ORGANIZACJI MUSZĄ UWIERZYĆ, ŻE ZMIANA PRZYNIESIE KORZYŚĆ; WSPÓLNE PODEJMOWANIE DECYZJI. ZACHĘCAJ DO NOWYCH POMYSŁÓW – KIEROWNICY MUSZĄ WYKAZYWAĆ SŁOWAMI I CZYNAMI, ŻE PRZYCHYLNIE TRAKTUJĄ NOWOŚCI.

WSKAZÓWKI JAK POPIERAĆ TWÓRCZOŚĆ W ORGANIZACJI (2) DOPUSZCZAJ DO CZĘSTYCH WZAJEMNYCH KONTAKTÓW – TWÓRCZEMU KLIMATOWI SPRZYJA MOŻLIWOŚĆ KONTAKTOWANIA SIĘ Z CZŁONKAMI WŁASNEJ I INNYCH GRUP ROBOCZYCH; TAKIE KONTAKTY ZACHĘCAJĄ DO WYMIANY POŻYTECZNYCH INFORMACJI. BĄDŹ TOLERANCYJNY WOBEC NIEPOWODZEŃ – LICZNE NOWE POMYSŁY OKAZUJĄ SIĘ NIEREALNE LUB BEZUŻYTECZNE W PRAKTYCE.

WSKAZÓWKI JAK POPIERAĆ TWÓRCZOŚĆ W ORGANIZACJI (3) OKREŚL JASNE CELE I ZAPEWNIJ SWOBODĘ W ICH OSIĄGANIU. OKAZUJ UZNANIE – JEDNOSTKI TWÓRCZE MAJĄ SILNĄ MOTYWACJĘ DO PRACY NAD TYM, CO JE INTERESUJE. ALE WSZYSCY LUBIĄ OTRZYMYWAĆ NAGRODY ZA DOBRZE WYKONANĄ PRACĘ. PREMIA LUB PODWYŻKA UDOWODNI IM, ŻE W ICH ORGANIZACJI CENI SIĘ TWÓRCZE DZIAŁANIE. ŹRÓDŁO: „KIEROWANIE” J.A.F. STONER, PWE, WARSZAWA 1999.

PODSTAWOWE POJĘCIA - PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ -

BRAK UNIWERSALNYCH I JEDNOZNACZNYCH DEFINICJI HISTORYCZNY CHARAKTER ZŁOŻONA I WIELOWYMIAROWA NATURA ZJAWISKA ZAFAŁSZOWANIA I UPROSZCZENIA NIEPRZEWIDYWALNOŚĆ SKUTKÓW ŹRÓDŁO: K.B. MATUSIAK, „INNOWACJE I TRANSFER TECHNOLOGII – SŁOWNIK POJĘĆ”, PARP, WARSZAWA, 2008

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ TO ZDOLNOŚĆ DO PODEJMOWANIA PRZEDSIĘWZIĘĆ DLA CELÓW ZAROBKOWYCH. W WĘZSZYM ZNACZENIU TO CECHA PSYCHICZNA (ZESPÓŁ CECH), DETERMINUJĄCA OSIĄGANIE SUKCESÓW W ORGANIZOWANIU I KIEROWANIU FIRMĄ

INICJATYWA → DZIAŁANIE → RYZYKO → NAGRODA DZIAŁANIE PRZEDSIĘBIORCZE PRZEBIEGA WG SCHEMATU INICJATYWA → DZIAŁANIE → RYZYKO → NAGRODA I PROWADZI (PO OPŁACENIU KOSZTÓW) W PRZYPADKU POWODZENIA DO NADWYŻKI EKONOMICZNEJ (ZYSKU)

PRZEDSIĘBIORCZOŚC PO POLSKU… (1) W KAŻDYM SPOŁECZEŃSTWIE NAPRAWDĘ AKTYWNYCH I ZDOLNYCH DO TWÓRCZEGO MYŚLENIA JEDNOSTEK JEST MNIEJ WIĘCEJ 2-3% PODSTAWOWE BARIERY OGRANICZAJĄCE ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI: BIUROKRACJA FATALNE I NIESPRAWNE SĄDOWNICTWO ROSNĄCE KOSZTY PRACY

PRZEDSIĘBIORCZOŚC PO POLSKU… (2) W NIEMCZECH PRACA URZĘDÓW SKARBOWYCH KONCENTRUJE SIĘ W: 40% NA ŚCIGANIU NIEUCZCIWYCH PODATNIKÓW 60% NA DORADZANIU W POLSCE PRACA URZĘDÓW SKARBOWYCH KONCENTRUJE SIĘ W: 90% NA ŚCIGANIU NIEUCZCIWYCH PODATNIKÓW 10% NA DORADZANIU

PRZEDSIĘBIORCZOŚC PO POLSKU… (3) W USA POWOŁANO SPECJALNĄ INSTYTUCJĘ DO OCHRONY PRZEDSIĘBIORCÓW (SZCZEGÓLNIE MAŁYCH I ŚREDNICH). CHRONI ICH PRZED ZAKUSAMI PARLAMENTU. KAŻDY NIEKORZYSTNY PRZEPIS JEST GRUNTOWNIE ANALIZOWANY I W RAZIE USTALENIA, ŻE MÓGŁBY ON NIE BYĆ KORZYSTNY DLA DROBNYCH PRZEDSIĘBIORCÓW WRACA NA DROGĘ LEGISLACYJNĄ W POLSCE KAŻDY KOLEJNY PARLAMENT UCHWALA CO RAZ TO WIĘCEJ USTAW, NIESTETY CORAZ MNIEJ (LUB WCALE) PRZEPISÓW WSPIERAJĄCYCH PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

PRZEDSIĘBIORCZOŚC PO POLSKU… (4) ABY OTWORZYĆ FIRMĘ, TRZEBA W POLSCE PRZEJŚĆ 10 RÓŻNYCH PROCEDUR BIUROKRATYCZNYCH. DWUKROTNIE WIĘCEJ NIŻ NA LITWIE CZY NA SŁOWACJI W POLSCE ISTNIEJE 40 INSTYTUCJI MOGĄCYCH KONTROLOWAĆ PRZEDSIĘBIORCĘ

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W SZKOLE WYŻSZEJ (ZAGADNIENIA WARSZTATOWE) BADANIA DYDAKTYKA ZARZĄDZANIE RELACJE Z OTOCZENIEM GOSPODARCZYM I SPOŁECZNYM

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W BADANIACH ORGANIZACJA GRUPY BADAWCZEJ I WARSZTATU BADAWCZEGO ZDOBYWANIE ŚRODKÓW NA BADANIA PRACA W ZESPOLE, KULTURA ORGANIZACYJNA

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W DYDAKTYCE ORGANIZACJA PROCESU ZARZĄDZANIA PROECESEM DYDAKTYCZNYM ZDOBYWANIE KANDYDATÓW NA STUDIA ZDOBYWANIE ŚRODKÓW NA INNOWACYJNE POMYSŁY W DYDAKTYCE

PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ W RELACJACH Z OTOCZENIEM SPOŁECZNYM I GOSPODARCZYM BUDOWA SZCZEGÓLNYCH RELACJI Z PRZEDSTAWICIELAMI WŁADZ RÓŻNYCH SZCZEBLI (I POLITYKAMI) TWORZENIE EFEKTYWNEJ PLATFORMY WSPÓŁPRACY Z ABSOLWENTAMI ZDOBYWANIE ŚRODKÓW NA BADANIA I DYDAKTYKĘ ZE ŚRODOWISKA GOSPODARCZEGO

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ prof. UAM dr hab. Jacek Guliński Prorektor ds. programów europejskich i współpracy z gospodarką Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu tel. +48 61 829 43 32 fax +48 61 829 44 44 e-mail: jgulins@amu.edu.pl