dr Elżbieta Męcina-Bednarek

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
KOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIEKOKO W W RZESZOWIE RZESZOWIE W PODSUMOWANIE DZIAŁAŃ PODJĘTYCH W RAMACH EUROPEJSKIEGO ROKU EDUKACJI OBYWATELSKIEJ 2005 rok MEiN.
FOTO Fundacje korporacyjne – sojusznik czy konkurent organizacji pozarządowych? Warszawa, 14 czerwca 2010 roku.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Program wychowawczy szkoły
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracował J. Stryjkowski
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 3 WE WROCŁAWIU
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
PREZENTACJA DYREKTORA SZKOŁY ZOFIĘ KORONA
Gimnazjum Nr 1 im. Orląt Przemyskich w Przemyślu.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ale (a może przede wszystkim)
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Koncepcja funkcjonowania Gimnazjum w Dziadowej Kłodzie
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
NAUCZYCIELE I PRACOWNICY SZKOŁY
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY NA LATA
RODZICE W SZKOLE.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Samorząd Uczniowski.
Samorząd Uczniowski.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Nasza „mała” demokracja
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2015/2016 Rok Otwartej Szkoły Pracownia Wychowania i Profilaktyki ŁCDNiKP.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
„ SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE”. Nadrzędnym celem Szkoły Promującej Zdrowie jest zdrowy styl życia całej społeczności szkolnej.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
Chciałybyśmy, aby nasza biblioteka była bliżej ucznia...
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Kodeks etyczny nauczyciela
Informacje o szkole w roku szkolnym 2017/2018
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

dr Elżbieta Męcina-Bednarek Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania dr Elżbieta Męcina-Bednarek

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania W podstawach programowych kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów znalazły się bardzo ważne zapisy dotyczące roli i miejsca szkoły w środowisku lokalnym w kontekście pracy nauczycieli. Zawierają one takie stwierdzenia, że:

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania „Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspierając w tym zakresie obowiązki rodziców, powinni zmierzać do tego, aby uczniowie w szczególności:

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym) (…)

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowywali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowaniu postaw patriotycznych”.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Przystąpienie od 1998 roku do reformy edukacji wzmogło zainteresowanie miejscem szkoły w środowisku. Dużą uwagę zaczęto zwracać na program wychowawczy szkoły opracowywany i wprowadzany wraz z rodzicami. Szkoła miała wspomagać rodziców w procesie wychowania.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Od 1 stycznia 1996 roku szkoły podstawowe znalazły się pod władzą samorządu gminnego. Przejmowanie szkół przez samorządy łączyło się z zaangażowaniem finansowym i inwestycyjnym władz lokalnych na rzecz poprawy warunków nauczania w szkołach, co powinno skutkować podniesieniem jakości ich pracy, a przez to lepszym przygotowaniem i wprowadzeniem uczniów w dorosłe życie.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Wzrosło zainteresowanie władz gminnych, i innych instytucji lokalnych tym, co się w szkole dzieje. Utworzenie w 1999 roku gimnazjów jeszcze bardziej zaangażowało samorząd w sprawy oświaty. Należało bowiem utworzyć nowe szkoły, wyposażyć je, zapewnić kadry, zorganizować dowozy uczniów.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Od początku lat 90-tych wzmogła się współpraca szkół z parafiami katolickimi. Księża rozpoczęli pracę katechetyczną w szkołach. Podejmowanych jest wiele wspólnych inicjatyw zarówno w zakresie uroczystości szkolnych, religijnych, patriotycznych, jak i ciągłej pracy wychowawczej.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Szkoły, zwłaszcza w środowisku wiejskim, podejmują współpracę z Ochotniczymi Strażami Pożarnymi. Uczniowie gimnazjum zasilają szeregi OSP, często dysponują sporą wiedzą w zakresie ekologii, ochrony środowiska, biorą udział w konkursach wiedzy pożarniczej, przeciwdziałają wypalaniu traw w ostatnich latach masowo występującemu w Polsce.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Dochodzi również do coraz częstszej współpracy szkół z policją. Ma ona na celu zwalczanie zachowań patologicznych, wspólne realizowanie programów profilaktycznych, promowanie właściwych postaw i zachowań w środowisku lokalnym.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Bardzo często szkoły wiejskie podejmują współpracę z instytucjami i organizacjami funkcjonującymi na wsi. Są to koła gospodyń wiejskich, gminne ośrodki kultury, biblioteki, biura rejonowe Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Modliszewicach. Instytucji tych jest niekiedy bardzo dużo.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Wiele zależy od specyfiki środowiska lokalnego oraz aktywności szkoły, a zwłaszcza dyrektora i zespołu nauczycielskiego, którzy inspirują niektóre działania, rozwijają je dbając zarówno o wszechstronny rozwój młodzieży jak i promocję szkoły w środowisku. Wiele zależy też od gimnazjalistów i ich rodzin, ich dążeń i aspiracji.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Szkoła jako jedna z wielu instytucji podlegających samorządowi gminnemu współpracuje z Urzędem Gminy w organizacji wielu przedsięwzięć podejmowanych przez samorząd, udostępnia sale dla przeprowadzenia konkursów, np. z wiedzy pożarniczej, zebrań wiejskich, przeprowadzenia głosowania podczas różnego rodzaju wyborów, pomaga w organizacji festynów gminnych.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Szkoła zachowuje samodzielność bądź autonomię w wielu kwestiach. To organy szkoły a przede wszystkim dyrektor decydują, z jakimi instytucjami z lokalnego środowiska współpracować. Zakres i obszary współpracy zależą od potrzeb i specyfiki danej społeczności.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Współczesna szkoła musi, bo wynika to z przepisów prawa i różnych sytuacji życiowych, współpracować z Kościołem lokalnym, np. organizacja rekolekcji, uroczystości o charakterze patriotyczno – religijnym, z policją w zakresie bezpieczeństwa, przestępczości nieletnich, działań profilaktycznych, ratownictwa, wychowania komunikacyjnego.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Często współpraca może wynikać ze względów nieformalnych. Szkoła często szuka partnerów w środowisku licząc na wsparcie w realizacji celów, do których jest powołana. Te kontakty winny zawsze nosić partnerski charakter, z zachowanie zasad tolerancji, szacunku i poszanowania godności ludzkiej.

Pozyskiwanie sojuszników wśród społeczności lokalnych na rzecz wspierania edukacji i wychowania Wszystkie te działania Szkoła podejmuje w imię szeroko pojętego dobra ucznia i stwarzania mu odpowiednich warunków do kształtowania osobowości, rozwoju edukacji i przygotowania do wejścia w dorosłe życie. Sedecznie dziękuję.