Pierwsze posiedzenie Grupy Strategicznej Programu Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL Piotr Stronkowski Zastępca Dyrektora Departamentu Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 marzec 2007 r.
Cel PIW EQUAL Cel EQUAL Generowanie nowatorskich metod i instrumentów działań na rzecz grup dyskryminowanych i doświadczających nierówności na rynku pracy. Cel mainstreamingu Celem działań mainstreamingowych jest przekształcanie nowatorskich metod wypracowanych przez Partnerstwa na rzecz Rozwoju w instrumenty i standardy polityki rynku pracy i integracji społecznej.
Etapy mainstreamingu Analiza wyników i doświadczeń Walidacja innowacyjnych rozwiązań Upowszechnianie na zewnątrz Propagowanie rezultatów Wywieranie wpływu na proces tworzenia polityki Włączanie rezultatów do głównego nurtu polityki Rozwój innowacyjnych rozwiązań w ramach Partnerstw na rzecz Rozwoju UPOWSZECHNIENIE TRANSFER
Rodzaje mainstreamingu mainstreaming horyzontalny – transfer informacji na temat dobrych praktyk do zewnętrznych aktorów EQUAL, którzy zajmują się podobnymi obszarami problemowymi. Większość proponowanych rozwiązań ma charakter horyzontalny. mainstreaming horyzontalny – transfer informacji na temat dobrych praktyk do zewnętrznych aktorów EQUAL, którzy zajmują się podobnymi obszarami problemowymi. Większość proponowanych rozwiązań ma charakter horyzontalny. mainstreaming wertykalny – powiadamianie o innowacyjnych praktykach decydentów i wywieranie wpływu na kreowanie polityk krajowych. mainstreaming wertykalny – powiadamianie o innowacyjnych praktykach decydentów i wywieranie wpływu na kreowanie polityk krajowych.
Rezultaty horyzontalne Przykłady rezultatów horyzontalnych: Spółdzielnia socjalna jako narzędzie aktywizacji zawodowej i reintegracji społecznej kobiet doświadczających przemocy Spółdzielnia socjalna jako narzędzie aktywizacji zawodowej i reintegracji społecznej kobiet doświadczających przemocy Model wspierania elastycznych form zatrudnienia i zasad pracy na odległość dla osób sprawujących opiekę nad osobami zależnymi Model wspierania elastycznych form zatrudnienia i zasad pracy na odległość dla osób sprawujących opiekę nad osobami zależnymi
Rezultaty wertykalne Przykłady rezultatów wertykalnych: Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej Asystent Osobisty Osoby Niepełnosprawnej Propozycja rozwiązań systemu wsparcia Propozycja rozwiązań systemu wsparcia dla podmiotów gospodarki społecznej: Fundusz poręczeniowy, Fundusz poręczeniowy, Fundusz pożyczkowy, Fundusz pożyczkowy, System usług (doradztwo, szkolenia, inkubatory). System usług (doradztwo, szkolenia, inkubatory).
Rola PRR w mainstreamingu identyfikacja najlepszych rezultatów testowanych identyfikacja najlepszych rezultatów testowanych i wypracowanych przez PRR w Działaniu 2 i przedstawienie ich do walidacji Krajowych Sieci Tematycznych (KST) wdrażanie Działania 3 - przekazywanie, we współpracy wdrażanie Działania 3 - przekazywanie, we współpracy z KST, doświadczeń EQUAL: innym instytucjom działającym w tej samej lub podobnej dziedzinie, innym instytucjom działającym w tej samej lub podobnej dziedzinie, decydentom politycznym oraz organom administracyjnym. decydentom politycznym oraz organom administracyjnym.
Rola KST w mainstreamingu Zadania Krajowych Sieci Tematycznych: analiza projektów w celu identyfikacji obszarów priorytetowych i zakresu Działania 3, analiza projektów w celu identyfikacji obszarów priorytetowych i zakresu Działania 3, analiza testowanych rozwiązań i osiągniętych rezultatów oraz walidacja rezultatów, analiza testowanych rozwiązań i osiągniętych rezultatów oraz walidacja rezultatów, wypracowanie skutecznego sposobu komunikowania się z osobami odpowiedzialnymi za tworzenie polityki wypracowanie skutecznego sposobu komunikowania się z osobami odpowiedzialnymi za tworzenie polityki i nawiązanie dialogu w obszarze włączania rezultatów do głównego nurtu polityki.
Rola KST w mainstreamingu Krajowe Sieci Tematyczne pracują w ramach obszarów problemowych z uwzględnieniem gender mainstreaming: 1.Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych; 2.Wspieranie rozwoju obszarów wiejskich; 3.Ekonomia społeczna – tworzenie warunków prawnych, społecznych i ekonomicznych; 4.Nowe sposoby wspierania wchodzenia i powrotu na rynek pracy grup dyskryminowanych; 5.Adaptacja pracodawców i pracowników do zmian strukturalnych poprzez wykorzystywanie elastycznych form zatrudnienia oraz technologii ICT; 6.Kształcenie przez całe życie w zwiększaniu konkurencyjności przedsiębiorstw; 7.Aktywizacja zawodowa więźniów i byłych więźniów; 8.Godzenie życia zawodowego i rodzinnego.
Rola IZ EQUAL prezentacja rezultatów wypracowanych w ramach PIW EQUAL tzw. dobrych praktyk, które mogą być propozycjami rozwiązań zgodnymi z priorytetowymi prezentacja rezultatów wypracowanych w ramach PIW EQUAL tzw. dobrych praktyk, które mogą być propozycjami rozwiązań zgodnymi z priorytetowymi dziedzinami prowadzonych polityk krajowych dziedzinami prowadzonych polityk krajowych rekomendacja najlepszych rozwiązań, które mogą być przełożone na poziom ogólny i na konkretne zmiany rekomendacja najlepszych rozwiązań, które mogą być przełożone na poziom ogólny i na konkretne zmiany wypracowanie wspólnej płaszczyzny efektywnego dialogu pomiędzy Grupą Strategiczną a Krajowymi Sieciami Tematycznymi w obszarze implementacji najlepszych rezultatów wypracowanie wspólnej płaszczyzny efektywnego dialogu pomiędzy Grupą Strategiczną a Krajowymi Sieciami Tematycznymi w obszarze implementacji najlepszych rezultatów
Rola Grupy Strategicznej rozpoznanie potrzeb innowacyjnych rozwiązań rozpoznanie potrzeb innowacyjnych rozwiązań w określaniu kierunków i wdrażaniu polityk krajowych zapewnienie powiązań między rezultatami a procesem programowania i wdrażania polityk krajowych zapewnienie powiązań między rezultatami a procesem programowania i wdrażania polityk krajowych rekomendowanie zmian w strategii i kierunków prac nad rezultatami w poszczególnych sieciach tematycznych rekomendowanie zmian w strategii i kierunków prac nad rezultatami w poszczególnych sieciach tematycznych
Dziękuję za uwagę Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/