Rola projektów współfinansowanych z EFS w podnoszeniu jakości działań w pomocy społecznej i upowszechnianiu aktywnej integracji Poznań 2009 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Perspektywy rozwoju spółdzielczości socjalnej w kontekście dotychczasowych doświadczeń związanych z wdrażaniem PO KL i PO FIO.
Lublin, 5 lipca 2006 r..
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Projekt systemowy „Człowiek najlepsza inwestycja – jako rozwój zasobów ludzkich w drodze kształcenia, szkolenia i pracy” Projekt współfinansowany.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Wdrażanie w województwie pomorskim
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Formy wsparcia w ramach integracji społecznej Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
PRIORYTET VII Promocja integracji społecznej WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE.
1 Konkurs w ramach poddziałania Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym (A.1) Termin ogłoszenia konkursu: wrzesień
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie DOŚWIADCZENIA I STAN REALIZACJI PARTNERSTWA ZADANIOWEGO.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Działania pomocowe, w tym na rzecz osób niepełnosprawnych W ramach Priorytetu VII PO KL Dorota Wróblewska Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej.
Europejski Fundusz Społeczny jako instrument promocji integracji społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
ROPS Poznań wiedza zmienia przyszłość 23 kwietnia 2009
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Bolesławcu realizuje projekt: Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, współfinansowany przez Unię Europejską
Aktywni Społecznie w Powiecie Bolesławieckim, projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego.
Projekt Integracja dla samodzielności współfinansowany jest przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Program Operacyjny Kapitał Ludzki KOMPONENT REGIONALNY Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław,
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
CZAS NA AKTYWNOŚĆ W GMINIE RADOMYŚL WIELKI Radomyśl Wielki 2008.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
ROPS Poznań Porozumienie dotyczące współpracy – minimalny zakres umowy PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ W WIELKOPOLSCE wiedza.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Projekty ogólnomiejskie: realizowane i planowane do realizacji Katowice,
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Stan wdrażania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki listopada 2008 r.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Gdańsk, r. Typy operacji i kryteria wyboru projektów- konkurs w ramach Poddziałania Oś Priorytetowa 6 Regionalnego Programu Operacyjnego.
Rola zakładów karnych w przygotowaniu skazanych do podjęcia zatrudnienia w latach w aspekcie działań przewidzianych do realizacji w ramach funduszy.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty pozakonkursowe w ramach Poddziałania Programy aktywnej integracji osób i grup zagrożonych.
Konkurs Katowice r..
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Rola projektów współfinansowanych z EFS w podnoszeniu jakości działań w pomocy społecznej i upowszechnianiu aktywnej integracji Poznań 2009 r.

Polityka społeczna na poziomie europejskim Budowa bardziej zintegrowanej Europy Prowadzenie OMK od 2000 r. Angażowanie partnerów do polityki krajowej w dziedzinie integracji społecznej (NGO, związki wyznaniowe, podmioty lokalne) Wspólne stanowisko odnośnie:  zwalczanie ubóstwa wśród dzieci tworzenie rynków pracy sprzyjających integracji społecznej  zapewnienie wszystkim godnych warunków mieszkaniowych zwalczanie dyskryminacji i wzmocnienie integracji osób niepełnosprawnych, mniejszości etnicznych i imigrantów zwalczanie wykluczenia finansowego i nadmiernego zadłużenia

Wyzwania dla polityki społecznej OMK - KPDI

Wyzwania dla polityki społecznej Główne problemy społeczne: zmiany demograficzne brak usług społecznych nierówność na rynku pracy ubóstwo wśród dzieci bezrobocie - główną przyczyną ubóstwa (78%) wczesna dezaktywacja zawodowa – prawie 9 mln emerytów i rencistów różnice miasto – wieś wydatki socjalne państwa - prawie 15 % PKB wydatki na opiekę zdrowotną – 6,2 % PKB (najniższe w OECD) ubóstwo zatrudnionych osoby niepełnosprawne skutki kryzysu gospodarczego

KPDI Priorytety Krajowego Programu Zabezpieczenie Społeczne i Integracja Społeczna na lata 2008 – 2010 Priorytet 1: Przeciwdziałanie ubóstwu i wykluczeniu społecznemu dzieci Priorytet 2: Integracja przez aktywizację społeczną i zawodową osób zagrożonych wykluczeniem społecznym Priorytet 3: Rozwój wysokiej jakości usług społecznych 5

Przeciwdziałanie ubóstwu i wykluczeniu społecznemu dzieci Aktywizacja zawodowa niepracujących rodziców Zmiany w systemie podatkowym Zintensyfikowanie wsparcia dzieci w ramach systemu świadczeń społecznych Rozwój form opieki nad dzieckiem (w tym również opieki zastępczej) Rozwój działań profilaktycznych w zakresie wsparcia rodzin doświadczających trudności w sprawach opiekuńczo-wychowawczych Obniżenie wieku obowiązku szkolnego oraz upowszechnienie wychowania przedszkolnego Wyrównywanie szans edukacyjnych w dostępie do kształcenia dzieci z rodzin ubogich Wyrównywanie szans edukacyjnych wynikających z różnic pomiędzy miastem a wsią

Integracja przez aktywizację Wsparcie Klubów i Centrów Integracji Społecznej Wsparcie rozwoju spółdzielni socjalnych Wypracowanie modelu integracji społecznej na poziomie lokalnym Rozwój narzędzi pracy socjalnej Prace społecznie użyteczne Nowa forma aktywizacji zawodowej osób znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji na rynku pracy (programy specjalne)

Dostęp do wysokiej jakości usług społecznych Modernizacja systemu kształcenia zawodowego i ustawicznego Rozwój budownictwa socjalnego Profilaktyka i rozwiązywanie problemów alkoholowych Rozwój usług dla ludzi starszych

Miejsce Polski w perspektywie finansowej 2007 - 2013 Polska - największy beneficjent unijnej pomocy W latach 2007-2015 - 67,3 mld euro tj. blisko 1/5 całości funduszy na politykę spójności Drugie miejsce Hiszpania – 35,5 mld euro Co 7 – 8 EUR z funduszy strukturalnych UE wydawane będzie w Polsce

EFS – narzędzie wsparcia polityki społecznej Utworzony już w 1957 r. Lata 60-te: wsparcie górnictwa i sektora hutniczego Lata 80-te: Od przemysłu do usług Lata 90-te: globalizacja i wyzwania demograficzne Obecnie – strategia lizbońska, gospodarka oparta na wiedzy, solidarność społeczna

Europejski Fundusz Społeczny w Polsce Ponad milion beneficjentów projektów latach 2004 – 2006 Budżet EFS w Polsce (2007-2013) – ok. 15% budżetu EFS w UE PO KL – największy w historii program współfinansowany ze środków EFS (wartość rocznego EFS dla całej UE) Polska – największy beneficjent EFS – wyzwanie dla polityki spójności po 2013 r.

Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia

Rozporządzenie (WE) nr 1081/2006 dotyczące EFS Europejski Fundusz Społeczny wspiera działania w państwach członkowskich objęte wymienionymi poniżej priorytetami: zwiększanie zdolności adaptacyjnych pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców w celu lepszego przewidywania zmian gospodarczych i pozytywnego zarządzania nimi zwiększanie dostępu do zatrudnienia oraz trwała integracja na rynku pracy osób poszukujących pracy i nieaktywnych zawodowo, zapobieganie bezrobociu, zwłaszcza bezrobociu długoterminowemu i bezrobociu wśród młodzieży, zachęcanie do aktywności w starszym wieku i dłuższej aktywności zawodowej oraz zwiększanie uczestnictwa w rynku pracy zwiększanie integracji społecznej osób znajdujących się w niekorzystnej sytuacji w celu ich trwałej integracji na rynku pracy oraz zwalczanie wszelkich form dyskryminacji na rynku pracy wzmacnianie kapitału ludzkiego - edukacja wspieranie partnerstw, paktów i inicjatyw lokalnych

Cele PO Kapitał Ludzki Cel główny: Wzrost poziomu zatrudnienia i spójności społecznej Cele szczegółowe Cel 1: Dopasowanie zasobów pracy do zmieniającej się sytuacji na rynku pracy Cel 2: Zmniejszenie obszarów wykluczenia społecznego Cel 3: Podniesienie poziomu i jakości wykształcenia społeczeństwa oraz powiązanie ich z rynkiem pracy Cel 4: Wsparcie dla budowy sprawnego i partnerskiego państwa Cel 5: Wzrost spójności terytorialnej Diagnoza społeczno - ekonomiczna

Cele integracji społecznej w PO KL Objęcie 15% klientów instytucji pomocy społecznej (w wieku aktywności zawodowej, nie pracujących) działaniami aktywnej integracji Objęcie 10% klientów instytucji pomocy społecznej (w wieku aktywności zawodowej) kontraktami socjalnymi Objęcie 100% pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej (bezpośrednio zajmujących się aktywną integracją) szkoleniami i innymi formami podnoszenia kwalifikacji Zapewnienie funkcjonowania instytucji wspierających ekonomię społeczną (przynajmniej dwie w każdym województwie) Zapewnienie trwałości funkcjonowania jednostek ekonomii społecznej (minimum 30% przychodów ogółem powinno pochodzić z działalności własnej jednostek ekonomii społecznej)

Efekty PO KL w integracji społecznej Liczba klientów instytucji pomocy społecznej, którzy zakończyli udział w projektach dotyczących aktywnej integracji 630 tys. w tym 220 tys. wieś Liczba klientów instytucji pomocy społecznej objętych kontraktami socjalnymi w ramach realizowanych projektów (ogółem/k/m) 420 tys. Liczba pracowników instytucji pomocy i integracji społecznej bezpośrednio zajmujących się aktywną integracją, którzy w wyniku wsparcia z EFS podnieśli swoje kwalifikacje w systemie pozaszkolnym (ogółem/k/m) 17 tys. Liczba osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, które zakończyły udział w projekcie 142 tys. Liczba instytucji wspierających ekonomię społeczną, które otrzymały wsparcie w ramach Działania – podmioty w 7.2.2 40 Liczba inicjatyw z zakresu ekonomii społecznej wspartych z EFS 350 Liczba osób, które otrzymały wsparcie w ramach instytucji ekonomii społecznej (ogółem/k/m) 29 tys. Liczba projektów wspierających rozwój inicjatyw na rzecz aktywizacji i integracji społeczności lokalnych 2,2 tys.

Rola PO KL w systemie pomocy społecznej EFS jako narzędzie rozszerzające możliwości pomocy społecznej Propozycja nowatorskich, ponadstandartowych działań Ukierunkowanie na aktywizację klientów pomocy społecznej Łączenie integracji społecznej z integracją zawodową Ponadsektorowe podejście do klienta Zwiększenie atrakcyjności działań pomocy społecznej Zwiększenie potencjału i znaczenia instytucji pomocy społecznej Wzmocnienie kadrowe systemu pomocy społecznej poprzez edukację i podnoszenie kompetencji

Rola PO KL w systemie pomocy społecznej Budowa spójnego systemu programowania polityki społecznej połączonego z wdrażaniem środków UE Zintegrowanie działań służb społecznych na rzecz aktywizacji zawodowej i społecznej Określenie zastawu działań na rzecz aktywnej Integracji Upowszechnianie działań wspólnych, komplementarnych Rozwijanie partnerstwa publiczno – społecznego Rozwój ekonomii społecznej i innych nowatorskich form pomocy Dopasowanie oferty pomocowej do rzeczywistych potrzeb społecznych

Projekty EFS w pomocy społecznej Nowa strategia – „myślenie projektowe, zadaniowe” Sukces jako wynik dobrego planowania, proste rozwiązania Korzyści wynikające z realizacji projektu – każda ze stron, wszyscy interesariusze: Ograniczenie problemów społecznych Zadowolenie klientów pomocy społecznej Wartość dodana w postaci współpracy różnych podmiotów Rozwój zawodowy kadr pomocy społecznej Rozwój lokalny

PO Kapitał Ludzki – stan realizacji (20 kwietnia 2009 r.) ocenę formalną zakończyło pozytywnie ok. 38,7 tys. wniosków na kwotę prawie 36,1 mld zł ponad 7,5 tys. umów na kwotę ponad 8 mld zł, co stanowi 15 % alokacji na lata 2007-2013 zatwierdzono 10,6 tys. wniosków o płatność o łącznej wartości 1,6 mld zł, co stanowi 3 % alokacji na lata 2007-2013 oraz 46,3% wartości wydatków kwalifikowalnych, które będą certyfikowane do KE do końca 2009 r. 20

Dynamika wdrażania PO KL

Priorytet VII PO KL - wdrażanie Liczba wniosków złożonych od początku programu – prawie 8 tysięcy na kwotę ponad 2,8 mld zł Wnioski odrzucone - 1766 Wnioski w trakcie oceny - 2449 Liczba wniosków zatwierdzonych do realizacji – 3 779 na kwotę ponad 1,1 mld zł Liczba podpisanych umów – 2 637 na kwotę 638 mln zł Tj. 8,7 % środków na lata 2007- 2013 Wartość dokonanych płatności w ramach projektów – 3 194 wnioski o płatność na sumę prawie 195 mln zł Tj. 2,6 % środków na lata 2007- 2013

Jednostki pomocy społecznej w PO KL 100% 63% 93% 96% 26% 71% 64% 69% 95% 69% 63% 73% 77% 93% Średnio – 73,5 % 57% 67%

Uczestnicy projektów wg Priorytetów

Uczestnicy projektów w PO KL

Charakterystyka projektów systemowych Dostępność środków na realizację projektu Realizacja zgodnie z przepisami krajowymi Informacje na temat wkładu własnego, dostępnej alokacji i terminów – IP Brak możliwości odrzucenia projektu Wzmocnienie potencjału podmiotu realizującego projekt Odrębne regulacje np. „Zasady realizacji projektów systemowych OPS, PCPR i ROPS”

Finansowanie Całość środków PO KL – 11,4 mld EUR Środki krajowe – 9,7 mld EUR Komponent regionalny – 7,1 mld EUR Priorytet VII ogółem – 1,5 mld EUR Województwo wielkopolskie – 609 mln EUR Województwo wielkopolskie (P. VII) – 132,4 mln EUR

Zatrudnienie i integracja społeczna Priorytet I Zatrudnienie i integracja społeczna Działanie 1.1 Wsparcie systemowe instytucji rynku pracy (systemowy) Działanie 1.2 Wsparcie systemowe instytucji pomocy i integracji społecznej (systemowy) Działanie 1.3 Ogólnopolskie programy integracji i aktywizacji zawodowej (konkursowy - systemowy)

Promocja integracji społecznej Priorytet VII Promocja integracji społecznej Działanie 7.1 ROZWÓJ I UPOWSZECHNIENIE AKTYWNEJ INTEGRACJI Działanie 7.2 PRZECIWDZIAŁANIE WYKLUCZENIU I WZMOCNIENIE SEKTORA EKONOMII SPOŁECZNEJ Działanie 7.3 INICJATYWY LOKALNE NA RZECZ AKTYWNEJ INTEGRACJI

Narzędzia realizacji projektu systemowego pomocy społecznej Kontrakt socjalny Program aktywności lokalnej Program integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych

Instrumenty aktywnej integracji Aktywizacja zdrowotna Aktywizacja zawodowa Nowa formuła instrumentów aktywizacyjnych stosowanych wobec klientów pomocy społecznej Aktywizacja edukacyjna Aktywizacja społeczna

Instrumenty aktywizacji zawodowej Skierowanie i udział w zajęciach Centrum Integracji Społecznej; Skierowanie i udział w zajęciach Klubu Integracji Społecznej; Usługi wspierające aktywizację zawodową (trener pracy, doradca zawodowy itp.) Dofinansowanie usamodzielnienia ekonomicznego lub zmiany miejsca zamieszkania w celu ekonomicznego usamodzielnienia – planowane od 2009 r.

Instrumenty aktywizacji edukacyjnej zajęcia szkolne związane z uzupełnieniem wykształcenia ogólnego na poziomie podstawowym, gimnazjalnym lub średnim lub policealnym zajęcia w ramach kształcenia ustawicznego mające na celu uzyskanie zawodu, podniesienie kwalifikacji lub zdobycie przygotowania zawodowego – konsultacja z PUP zajęcia w ramach podnoszenia kluczowych kompetencji o charakterze zawodowym lub zdobywania nowych kompetencji i umiejętności zawodowych - konsultacja z PUP usługi wspierające aktywizację edukacyjną (np. brokera edukacyjnego) część kosztów nauki na studiach dla osób usamodzielnianych

Instrumenty aktywizacji zdrowotnej badania profilaktyczne lub specjalistyczne w związku z możliwością podjęcia zatrudnienia terapię psychologiczną lub psychospołeczną dla rodzin lub osób program korekcyjno-edukacyjny dla osób stosujących przemoc w rodzinie, program psychoterapii w zakładzie lecznictwa odwykowego w przypadku osób uzależnionych od alkoholu, program terapeutyczny w zakładzie opieki zdrowotnej, dla osób uzależnionych od narkotyków lub innych środków odurzających zespoły ćwiczeń fizycznych usprawniających psychoruchowo lub zajęcia rehabilitacyjne turnusy rehabilitacyjne – również dla opiekuna osoby niepełnosprawnej w stopniu znacznym

Instrumenty aktywizacji społecznej uczestnictwo w ośrodkach dziennego wsparcia, świetlicach i klubach, pomoc w uzyskaniu warunków mieszkaniowych – mieszkanie chronione, zagospodarowanie się czy na zatrudnienie usługi wspierające, w tym tłumacz osoby głuchoniemej, przewodnik osoby niewidomej, asystent personalny osoby niepełnosprawnej usługi wspierające animację lokalną, w tym np. animator lokalny, lider klubu integracji społecznej, streetworker, asystent rodzinny organizacja wolontariatu uczestnictwo w grupach i klubach samopomocowych organizacja i finansowanie treningów kompetencji i umiejętności społecznych

Główne zmiany w realizacji projektów systemowych OPS/PCPR od 2009 r. Nowy podział środków pomiędzy gminy i powiaty Nowy wzór bilansu realizacji projektu Minimum 3 instrumenty aktywnej integracji (nie dot. CIS, KIS, WTZ) Zatrudnieni – do 50% Kontrakty w PCPR Wskaźniki jako rezultaty projektu Wymogi merytoryczne udziału w projekcie – upowszechnianie pracy socjalnej i strategia

Współpraca = Partnerstwo Realizacja w partnerstwie co najmniej 50% projektów kierowanych do osób wykluczonych społecznie (wskaźnik w Priorytecie I PO KL) Premia finansowa za partnerstwo w 7.1.1 i 7.1.2 Art. 28a ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju Premiowane jako kryterium strategiczne Wytyczne IZ dla realizacji projektów partnerskich

Współpraca z PUP Fakultatywna – chyba że IP określi inaczej Obowiązkowa (Zasady) – w przypadku objęcia projektem zarejestrowanych bezrobotnych Obowiązek ustawowy (również dla PUP - w przypadku skierowania przez PUP do OPS) Powinna być organizowana wstępnie już w ramach projektów ROPS w 7.1.3 Podstawa prawna: art. 50 ust. 2 ustawy o promocji zatrudnienia… 38

Sposób współpracy z PUP (art. 50) Bezrobotnym, będącym w szczególnej sytuacji na rynku pracy (art. 49) korzystającym ze świadczeń pomocy społecznej, w okresie 6 miesięcy od dnia utraty prawa do zasiłku z powodu upływu okresu jego pobierania PUP powinien: przedstawić propozycję zatrudnienia, innej pracy zarobkowej, szkolenia, stażu, odbycia przygotowania zawodowego dorosłych, zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych lub skierować do uczestnictwa w: kontrakcie socjalnym (aktywizacyjnym) indywidualnym programie usamodzielnienia lokalnym programie pomocy społecznej uczestnictwa w indywidualnym programie zatrudnienia socjalnego 39

Charakterystyka trybu konkursowego Kryteria wyboru projektów – Plan działania Dokumentacja konkursowa – źródło informacji Niewymagany wkład własny Możliwość realizacji innych działań niż w systemie Możliwość ponoszenia kosztów pośrednich w projekcie Procedura odwoławcza System realizacji PO KL

Ekonomia społeczna – „nowe” narzędzie integracji społecznej Projekty i rezultaty IW Equal SKES Portal ekonomiaspoleczna.pl Zespół ds. ekonomii społecznej – projekt EFS Wsparcie dla CIS i KIS – projekt EFS Podręcznik ekonomii społecznej w PO KL

Inne możliwości finansowania rozwoju pomocy i integracji społecznej Regionalne Programy Operacyjne Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Krajowe Programy Pomocy Społecznej Poakcesyjny Program Wspierania Obszarów Wiejskich

Dziękuję za uwagę.