Plan prezentacji Internacjonalizacja wczoraj i dziś Definicja

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

w programie „Uczenie się przez całe życie”
i jego oferta wyjazdów na praktyki zagraniczne
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Budowa powiązań z otoczeniem gospodarczym Panel.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Doświadczenia programu SOCRATES-Erasmus Jak je wykorzystać w realizacji kolejnej fazy programu Erasmus ( )? Beata Skibińska Fundacja.
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Leonardo da Vinci
Koordynator Programu Erasmus Wersja skrócona przez S.Salamon – BWZ UW
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
System KRK w Polsce – rekomendacje dla uczelni Spotkanie zespołów ds. kształcenia Uniwersytetu Gdańskiego Leźno, 14 czerwca 2011 r Na podstawie materiałów.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować style wzorca tekstu Drugi poziom Trzeci poziom Czwarty poziom Piąty poziom Polski system.
SIEĆ LLL Uniwersytet gdański,
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Jakość kształcenia zawodowego w Unii Europejskiej
dr Zbigniew E. Zieliński Wyższa Szkoła Handlowa
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
Proces Boloński Życie i twórczość.
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Prezentacja Programu Leonardo da Vinci
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Sesja panelowa - Panel 1 i 2 Korzyści wynikające z realizacji modułowych programów nauczania dla zawodu Konferencja System.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Nowy program UE wspierający edukację, szkolenia, młodzież i sport na lata
Zmiany ustawy o systemie oświaty
W skrócie o Deklaracji Bolońskiej & systemie ewaluacji punktów kredytowych ECTS Rada Wydziały Wychowania Fizycznego 22 marca 2007 Rom a n M a c i e jK.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Rama Kwalifikacji Celem projektu Europejskich Ram Kwalifikacji jest ułatwienie porównywania kwalifikacji zdobywanych w różnym czasie, miejscach i formach,
Prezentacja nowego produktu Europejski repertuar dobrych praktyk na zajęciach akademickich w językach obcych Danuta Romaniuk Centrum Kształcenia Nauczycieli.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
STUDIA W JĘZYKACH OBCYCH cel czy narzędzie? na przykładzie Centrum Kształcenia Międzynarodowego Politechniki Łódzkiej Tomasz Saryusz-Wolski, Politechnika.
CENTRUM NAUCZANIA W JĘZYKU ANGIELSKIM UNIWERSYTETU MEDYCZNEGO W POZNANIU – JAKOŚĆ KSZTAŁCENIA, WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA, PROMOCJA UCZELNI I MIASTA Prof.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
Proces boloński z perspektywy biur karier – nowe wyzwania i możliwości, Monika Domańska. Politechnika Krakowska.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
„HOTELARZE Z WODZICZKI – EUROPEJSKI RYNEK PRACY NA WAS CZEKA”
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Do you Erasmus? Praktyczne informacje dotyczące Programu „uczenie się przez całe życie” – Erasmus we WSAP dla studentów na rok akademicki 2008/2009.
Zapis prezentacji:

Plan prezentacji Internacjonalizacja wczoraj i dziś Definicja Perspektywa studenta Perspektywa uczelni Perspektywa społeczna

Nowy kontekst funkcjonowania uczelni (1): Nowa rola szkół wyższych w społeczeństwie opartym na wiedzy Upowszechnienie szkolnictwa wyższego- wzrost współczynników scholaryzacji. Jakość kształcenia- rozwój różnorodności programowej, zróżnicowanie celów, misji szkół wyższych, wprowadzanie nowych metod kształcenia. Ilość kadry akademickiej- Wraz ze wzrostem liczby studentów nie obserwuje się równie dynamicznego wzrostu liczby kadry akademickiej. Dostępność do szkolnictwa wyższego- wykształcenie wyższe staje się podstawowym zasobem w gospodarce opartej na wiedzy.

Nowy kontekst funkcjonowania uczelni (2): Zanikające dotychczas znane zawody i powstające nowe Specjalizacja przedsiębiorstw, działanie firm w konsorcjach, outsourceing Innowacje w przedsiębiorstwach powstają w wyniku współpracy wielu podmiotów gospodarczych Rozwój nauki na styku dziedzin naukowych, powstawanie nowych dyscyplin Do 2020 roku zapotrzebowanie na wysoko wykwalifikowanych pracowników zwiększy się dwukrotnie Brak możliwości prognozowania sytuacji na rynku pracy już w perspektywie dziesięcioletniej Przeciętny europejczyk w ciągu życia zmienia pracę 15 razy zaś zawód 2-krotnie

Cele Europejskiego Obszaru Szklnictwa Wyższego Konkurencyjność Rozpoznawalność Uznawalność Zaufanie Jakość Różnorodność Zarudnialność Mobilność

Zadania procesu bolońskiego Zbudowanie atrakcyjnego oraz konkurencyjnego w całym Świecie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego i w całym świecie przygotowanie absolwentów do aktywności na rynku pracy, przygotowanie do bycia aktywnym obywatelem w demokratycznym społeczeństwie, także europejskim, rozwój i podtrzymanie podstaw wiedzy zaawansowanej (społeczeństwo i gospodarka wiedzy) rozwój osobowy kształconych

Narzędzia procesu bolońskiego studia 3 stopniowe ECTS Suplement do dyplomu Standardy i procedury zapewniania jakości Europejska i Krajowe Ramy Kwalifikacji Rozwój mobilności studentów i pracowników uczelni Europejski rejestr agencji akredytacyjnych inne

Historia procesu bolońskiego Sorbona, 25 maja 1998, cztery kraje (Francja, Niemcy, Wielka Brytania, Włochy) Bolonia, 19 czerwca 1999, dwadzieścia dziewięć krajów (w tym Polska) Praga, 19 maja 2001, trzydzieści dwa kraje Berlin, 19 września 2003, trzydzieści trzy kraje Bergen, 19 maja 2005, czterdzieści pięć krajów Londyn, 18 maja 2007, czterdzieści sześć krajów Leuven, 29 kwietnia 2009, czterdzieści sześć krajów Budapeszt/Wiedeń 11-12 marca 2010 …

Historia programu Erasmus 1987 – start programu ERASMUS - 3000 studentów 1989 – pilotażowe wprowadzenie systemu ECTS 1995 – Erasmus pod skrzydłami progamu „Socrates” 2000 – Erasmus częścią poszerzonego progamu „Socaretes” 2007 – Erasmus jako narządzie budowania EOSW w ramach programu „Uczenie się przez całe zycie”

Erasmus i tworzenie EOSW Tworzenie nowych innowacyjnych programów nauczania Rozwijanie współpracy uczelni z przedsiębiorstwami Wspieranie działań zmierzających do modernizacji uczelni Wspieranie form nauczania na odległość oraz kształcenia z wykorzystaniem technik informatycznych poprzez tworzenie wirtualnych campusów Promowanie uczenia się prze całe życie Rozwój uznawalności kwalifikacji

Internacjonalizacja Perspektywa studentów Perspektywa uczelni Perspektywa społeczeńśtwa

3 powody mobilności studenckiej Wzbogacenie programu studiów ERASMUS, MOST Zdobycie doświadczenia zawodowego Leonardo da Vinci, staże zawodowe Ciekawość „życia na gorąco” Rozwój osobowy, poznawanie innych kultur etc.

Opinie studentów – dodatnie i ujemne strony mobilności Nabieranie doświadczeń, które zaowocują w kraju Uczenie się języka Poznawanie innych kultur, partnerskie związki międzykulturowe Promocja własnego kraju, kultury Kształtowanie tolerancji, otwartości Sprawdzenie się w samodzielności Sprawdzian dla trwałych związków Łatwiejszy dostęp do rynku pracy (postrzeganie osoby mobilnej jako gotowej na zmiany, nie bojącej się ryzyka) Możliwość korzystania z programów edukacyjnych w innych krajach, uczestniczenia w kursach niedostępnych na naszej uczelni, lepsze zaplecze naukowe za granicą Koszty/Problemy finansowe Bariera językowa Przerwanie realizacji planów i drogi rozwojowej w miejscu zamieszkania/Utrata więzi Tęsknota Problemy z akomodacją po powrocie Możliwość utraty ludzi, którzy wyjechali i nie chcą wrócić/Napędzanie obcej koniunktury Zatrata własnej kultury Poczucie alienacji w obcej kulturze/Brak akceptacji Różnice programowe/Problemy z realizacją programu studiów Brak opiekuna, koordynatora

Opinie studentów – oczekiwania względem uczelni za granicą/w kraju Opiekun, który pomoże rozwiązać wszelkie problemy Dopełnienie wszystkich warunków umowy – tj. mieszkania, programu studiów itp. Pomoc w adaptacji w nowym środowisku Wsparcie językowe Pomoc w zorganizowaniu wolnego czasu, umożliwienie rozwijania zainteresowań W kraju Przejrzysta informacja o wymianach zagranicznych Pomoc w uregulowaniu wszelkich formalności Opiekun, który pomoże w realizacji programu/ Pomoc w zaplanowaniu nauki na innej uczelni Elastyczność przy zaliczaniu przedmiotów z innej uczelni/ Pomoc w realizacji różnic programowych/ Pomoc w dopasowaniu programu Informacja o prawach i obowiązkach na uczelni naszej i obcej Pomoc „na odległość” (szybka! efektywna!) Dopełnienie warunków umowy

Perspektywa uczelni Tworzenie wspólnych programów studiów Kształcenie ponad granicami Rozszerzenie oferty zajęć prowadzonych w językach obcych Poprawa jakość obsługi studentów Stworzenie mechanizmów przenoszenie osiągnięć studenta Harmonizacja systemów i programów kształcenia z EOSW Aktualizacja treści kształcenia i wprowadzanie innowacji w zakresie treści i metod kształcenia Uznawalność nadawanych kwalifikacji Nazewnictwo programów status studenta, który nie zawsze może być studentem kilku uczelni Regulacje dotyczące wykładowego języka Bariery językowe Niedostateczna elastyczność wymagań związanych z programem studiów w macierzystej uczelni, utrudniająca uznawanie punktów ECTS zdobytych za granicą

Perspektywa społeczna Zwiększenie elastyczności studiów Nowa polityka językowa Standardy międzynarodowe Drenaż mózgów Nieuczciwa konkurencja Zatracenie różnorodności Marginalizacja badań naukowych w uczelniach naszej części europy

„Studia Erasmusa i doświadczenie mobilności dają dzisiejszym studentom szansę na XXI-wieczny renesans, budujący nową europejską tożsamość. To program o największym mnożnikowym wpływie na życie Europejczyków – studentów Erasmusa, ich rodziny, przyjaciół i uczelnie. To odmiana życia, która pozostawia trwały ślad na wszystkich uczestnikach.” John Reilly – Były koordynato Erasmusa w UK „Nie sposób utworzyć Europy jednym pociągnięciem pióra lub zwykłym aktem zjednoczenia. Europa musi powstawać przez konkretne czyny, tworzące najpierw solidarność w działaniu… cóż jest lepszą gwarancją solidarnego działania niż prawdziwa, oparta o wspólne przeżycia ludzka przyjaźń?” Beata Skibińska – Koordynator programu Erasmus w Polsce

Źródła: „Proces Boloński to już 10 lat” A. Kraśniewski, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji 2009 „10 lat Erasmusa w Polsce 1998-2008” Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji 2008 „Erasmus – co to dla mnie znaczy?” Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji 2007

Pytania? PRZEMYSŁAW RZODKIEWICZ przemyslaw@rzodkiewicz.eu www.ekspercibolonscy.pl