Projekty edukacyjne w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2009/2010 ZSM - NYSA 2009.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Poznawanie metody projektu
Program Młodzi Przedsiębiorczy jest realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i dofinansowany ze środków Narodowego Banku Polskiego oraz premiowany.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Przykładowe formy oceny projektu oraz kontraktu z uczniami
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
EGZAMIN MATURALNY 2012 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
1 ZASADY OGÓLNE EGZAMINU POTWIERDZAJĄCEGO KWALIFIKACJE ZAWODOWE W ROKU SZKOLNYM 2010/2011 ZSM - NYSA 2010.
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ
Projekt edukacyjny w gimnazjum
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obserwacja wybranych uczniów
Idea oceniania kształtującego
EGZAMIN MATURALNY ’2015 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Dobre praktyki TIK. Dla kogo program? Program skierowany jest do wszystkich tych nauczycieli, którzy widzą potrzebę edukacji medialnej w szkole, chcą.
Szkoła z klasą 2.0. Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i„Gazetę Wyborczą”. Od.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Podstawa prawna: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
EGZAMIN MATURALNY ’2016 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7.IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
PROJEKT EDUKACYJNY - STRUKTURA PROJEKTU OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Jak zrealizować projekt edukacyjny w gimnazjum?
Praca metodą projektu edukacyjnego
Program eTwinning Planowanie projektów
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Program eTwinning Planowanie projektów
Obserwacja wybranych uczniów
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Zapis prezentacji:

Projekty edukacyjne w szkole Oprac. mgr Patrycja Martyna Cichy

Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

Dlaczego projekt edukacyjny? Program Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów – wyniki badań w Polsce z 2006 r.: Uczniowie osiągnęli bardzo dobre wyniki w przedstawianiu zjawisk przyrodniczych w sposób naukowy. Uczniowie rozpoznawali zagadnienia naukowe oraz interpretowali i wykorzystywali wyniki i dowody naukowe stanowiące element rozumowania naukowego na poziomie niższym niż przeciętny w innych krajach objętych programem.

Dlaczego projekt edukacyjny? PRZYCZYNA: nauczanie poprzez przekazywanie dużej ilości wiedzy teoretycznej nacisk na wiadomości WNIOSEK: wyuczenie powoduje, że wiadomości ulegają zapomnieniu i nie zostają wykorzystane podczas ćwiczeń praktycznych

Dlaczego projekt edukacyjny? Słyszę i zapominam widzę i pamiętam robię i rozumiem. Konfucjusz

Rodzaje projektów: klasowe międzyklasowe przedmiotowe społeczno – obywatelskie zgodne z podstawą programową wykraczające poza podstawę programową

Karta projektu: TYTUŁ CELE ZADANIA (działania) REZULTATY (efekty) edukacyjne praktyczne ZADANIA (działania) REZULTATY (efekty) PREZENTACJA PODSUMOWANIE

Etapy realizacji projektu: Sformułowanie problemu. Sformułowanie celów edukacyjnych i praktycznych. Sformułowanie instrukcji do projektu - KONTRAKT. Zaplanowanie działań. Działania uczniów. Prezentacja. Podsumowanie, ocena…

Sformułowanie problemu!!! Od czego zacząć? Sformułowanie problemu!!! najlepiej w formie pytania, problem powinien być bliski uczniom, realny, życiowy – to zwiększa zaangażowanie, zadbać o brzmienie tytułu – będzie wpisany na świadectwie.

Cele projektu: konkretne – zamiast: „uczymy się o układzie słonecznym”, lepiej: „konstruujemy model układu słonecznego”, mierzalne, sformułowane w formie efektu – zamiast: „czytamy poezję Miłosza”, lepiej: „organizujemy wieczór z poezją Miłosza”, Zadaniowe – zamiast: „poznajemy sarmatyzm”, lepiej: „wykonanie prezentacji na temat sarmatyzmu”, realne – możliwe do wykonania, określone w czasie, atrakcyjne dla odbiorców (prezentacja!).

Cele projektu: Cele edukacyjne: formułowane przez nauczyciela, często powiązane z podstawą programową, określają, czego uczniowie dowiedzą się, co nauczą się robić lub jakie predyspozycje rozwiną. Cele praktyczne: wytyczają kierunki działań uczniów, grup uczniowskich, są przedstawione w formie rezultatów, efektów.

Cele projektu: Przykład: Cel edukacyjny: Cel praktyczny: doskonalenie umiejętności redagowania biografii Cel praktyczny: opracować biografię Miłosza wykorzystując Internet, encyklopedię…

Kontrakt: ELEMENTY: Temat projektu. Cele projektu. Zadania do wykonania z dokładnymi wytycznymi. Terminy wykonania zadań. Źródła konieczne do wykorzystania, Terminy konsultacji. Termin i wstępny sposób prezentacji projektu. Kryteria oceny projektu.

Zaplanowanie działań: Nauczyciel i uczniowie planują działania, dzięki którym zostanie rozwiązany, przybliżony problem sformułowany w temacie projektu. Opracowują harmonogram. Ustalają terminy konsultacji. Przykładowe plany: podzielmy się na grupy i przydzielmy zadania, wyznaczmy osoby odpowiedzialne, przygotujmy potrzebne materiały, opracujmy harmonogram i terminy konsultacji…

Harmonogram: Przykład: Na 10.10 – przydział zadań. Na 15.10 – zebranie materiałów. Do 17.10 – zebranie materiałów źródłowych. Na 20.10 – plan prezentacji. 30.10 – prezentacja. 30.10 – podsumowanie.

Konsultacje: Zadanie Konsultant Konsultujący Termin Uwagi Gromadzenie informacji na temat życia Miłosza w Kalifornii. Nauczyciel bibliotekarz Uczeń Jaś Kowalski 15.10. Korzystać nie tylko z Internetu

Działania uczniów: Uczniowie realizują zaplanowane działania, zadania. Kontrolują terminowość. Przestrzegają instrukcji wytyczonych w instrukcji. Działają zgodnie z harmonogramem. Pracują w zespołach.

dla mieszkańców miasta, wsi… Prezentacja: Publiczne przedstawienie efektów działań. Publiczne: na forum klasy, na forum szkoły, dla mieszkańców miasta, wsi… dla rodziców, …

Podsumowanie: wspólnie z nauczycielem, w terminie natychmiastowym po prezentacji, refleksja na temat: co się udało?, czego się nauczyliśmy?, co można było zrobić inaczej?... dokonanie przez uczniów samooceny, oceny pracy grupy oraz wypełnienie karty ewaluacyjnej, nauczyciel podsumowuje pracę uczniów – np.: wg karty oceny projektu i karty oceny prezentacji.

Ocenianie projektu: Kryteria musza być opracowane przed przystąpieniem do realizacji projektu. Uczniowie powinni mieć wpływ na kryteria oceniania. Zgodne z ocenianiem kształtującym – jasny cel sformułowany w języku ucznia. Oceniać należy proces, a nie efekt końcowy.

Korzyści ze stosowania metody projektu: Poprawa umiejętności uczniów w zakresie: gromadzenie informacji, opracowywania informacji, komunikowania się, podejmowania i realizacji konkretnych zadań, kształtowania poczucia odpowiedzialności, prezentowania efektów swoich działań.

Błędy „projektowe”: niejasne, nierealne cele, tematyka niezgodna z zainteresowaniami uczniów, niewłaściwie przydzielone zadania, niefortunny podział na grupy, brak opieki nauczyciela, zmiana zasad podczas realizacji, brak prezentacji, brak podsumowania,

Cechy dobrego projektu: temat odpowiada zainteresowaniom uczniów, cele są jasne i zrozumiałe, dostosowane do wieku i możliwości uczniów, pole do samodzielności uczniów, prawidłowy podział zadań, kryteria oceny są znane od początku, solidne narzędzia oceny – karty oceny, właściwy sposób prezentacji.