CO DALEJ Z LIBERALIZACJĄ RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO W POLSCE? Debata przedwyborcza z udziałem Przedstawicieli Komitetów Wyborczych: LPR, PSL, PPP, LiD,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Polish Yellow Pages Operator Telekomunikacyjny Yellow Phone ,
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Warszawa, 12 lipca 2006 r. AC-X Rewolucja na rynku usług dla ISP i portali.
Najważniejsze problemy przy implementacji znowelizowanego pakietu dyrektyw łączności elektronicznej kwiecień 2010 r.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Analiza potencjalnych skutków wdrożenia usługi WLR
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
1 Projekt System 7/24. Białystok, 9 lipiec 2007 System 7/24 - jako przykład współpracy BIZNES - SAMORZĄD Warszawa,
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Transakcje kompensacyjne
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Konieczna Koordynacja – Informacja nt. prac Grupy roboczej ds. Społeczeństwa Informacyjnego w ramach Komitetu Koordynacyjnego Narodowe Strategiczne Ramy.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
POŁĄCZONY REGULATOR BRYTYJSKI: OFCOM
STRAŻACYITRPOCZTA MICHAŁ BONI MINISTER ADMINISTRACJI I CYFRYZACJI WARSZAWA, 1 PAŹDZIERNIKA 2012 R.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Spam w Europie i w Polsce
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Zarządzanie projektami
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
WPROWADZENIE DO SYSTEMU TACHOGRAFÓW CYFROWYCH
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Zestaw usług przetargowych Wersja 2.0. Wychodząc naprzeciw potrzebom rynku, uruchomiliśmy zestaw usług, wspomagających naszych klientów w organizacji.
Biznes Online Mobile Solution Zdalny dostęp do sieci VPN.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
Robert Kroplewski Dyrektor Biura Prawnego TVP, radca prawny
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
DEBATA: Klient na rynku energii – forum odbiorców energii M.Kulesa, TOE ( Warszawa,
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Zapewnienie współkorzystania oraz dostępu telekomunikacyjnego do Regionalnych Sieci Szerokopasmowych Urząd Komunikacji Elektronicznej Departament Hurtowego.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Gwarancje przepływności transmisji danych w sieciach ruchomych - debata Warszawa, 16 maja 2011.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Polityka, strategie i regulacje w zakresie efektywności energetycznej MINISTERSTWO ENERGII Kraków, dn. 30 marca 2016 r.
STANOWISKO CP TELECOM (OPERATORA CARREFOUR MOVA) W DEBACIE UKE DOTYCZĄCEJ ASYMETRII MTR Warszawa 23 czerwca 2009.
Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji 1 Argumenty za i przeciw zmianie aktualnych warunków rozliczeń za SMS/MMS w rozliczeniach międzyoperatorskich.
UKE URZĄD KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJDEBATA O CZĘSTOTLIWOŚCIACH, 4 lipca 2006 r. DEBATA NA TEMAT KRAJOWEJ STRATEGII GODPODARKI CZĘSTOTLIWOŚCIOWEJ Polityka.
Konkurencja a polityka konkurencji
Charakter prawny współdziałania Komisji Europejskiej z Prezesem UKE w regulacjach rynku wewnętrznego Mateusz Chołodecki.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Polskie uwarunkowania instytucjonalno-prawne dla realizacji projektów PPP 22 czerwca 2015.
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
UKE Praktyczne aspekty dostępu hurtowego do sieci POPC Warszawa, 20 czerwca 2018 r.
Zapis prezentacji:

CO DALEJ Z LIBERALIZACJĄ RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO W POLSCE? Debata przedwyborcza z udziałem Przedstawicieli Komitetów Wyborczych: LPR, PSL, PPP, LiD, PiS, Samoobrona RP, PO. Warszawa, 9 października 2007 r.

STRATEGIE DOTYCZĄCE RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO (1) Strategia Regulacyjna (Minister Transportu i Budownictwa, listopad 2005 r.): Jak przyspieszyć rozwój rynku telekomunikacyjnego, obniżyć koszty usług dla Polaków i zwiększyć dostępność nowoczesnych rozwiązań? Zaakceptowana przez Radę Ministrów w dniu 4 lipca 2006 r. Akceptacja celów Strategii przez Parlamentarzystów V Kadencji Sześć podstawowych priorytetów: - Otwarcie rynku dostępu wąskopasmowego, czyli abonamentu telefonicznego - Dalsze stymulowanie rozwoju konkurencji na rynku rozmów telefonicznych - Wprowadzenie realnej konkurencji na rynku dostępu szerokopasmowego do Internetu w ramach technologii ADSL - Zwiększenie dostępności usług oraz penetracji telefonii komórkowej - Zapewnienie uczciwych warunków konkurowania operatorów komórkowych z operatorami stacjonarnymi - Wprowadzenie niezbędnych zmian legislacyjnych dotyczących URTiP i procedur regulacyjnych a także wprowadzenie zmian w organizacji i procesach URTiP oraz koncentracja zasobów na krytycznych obszarach

? Ciągłość Strategii Regulacyjnej, czy jej podstawowe priorytety, cele i środki będą utrzymane? Czy te wszystkie zastrzeżenia i czarne scenariusze jakie towarzyszyły przyjęciu Strategii Regulacyjnej na lata o zaniechaniu inwestycji w telekomunikacji w Polsce się sprawdziły? STRATEGIE DOTYCZĄCE RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO (2)

Efekty realizacji Strategii Regulacyjnej : po 1,5 roku działania UKE wprowadzenie przez UKE usługi hurtowego dostępu do sieci (WLR) – umożliwienie zakupu od TP SA po cenie hurtowej usługi abonamentu (uwolnienie abonamentu) implementacja usługi BSA umożliwiającej operatorom alternatywnym zakup po cenach hurtowych usługi szerokopasmowego dostępu do sieci Internet w technologii ADSL (uwolnienie neostrady tp) tańszy dostęp do łączy dzierżawionych TP (obniżenie opłat hurtowych w Ofercie Ramowej w zakresie dzierżawy łączy) wprowadzenie Oferty Ramowej w zakresie łączenia sieci (tańsze usługi, usprawnienie procesów) zmiana Oferty Ramowej o dostępie do lokalnej pętli abonenckiej (uwolnienie ostatniej mili) (zmiana cen i ułatwienie uwolnienia) nowi operatorzy telefonii mobilnej: P4 (Play), Centernet (rozstrzygnięcie przetargu w paśmie GSM1800) Cyfrowy Polsat,Avon,mBank,WPmobil możliwość w praktyce wyboru operatora bez zmiany numeru telefonicznego Wzrost konkurencji na rynku detalicznym i hurtowym Wojna cenowa na rynkach detalicznych (spadek cen połączeń telefonicznych: stacjonarnych i komórkowych oraz dostępu do Internetu) – oszczędności dla Klientów Zwiększenie dostępności usług Możliwość wyboru dostawcy przez Abonentów Czy strategia została zrealizowana??? STRATEGIE DOTYCZĄCE RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO (3)

Inne pola działalności Prezesa UKE wyznaczenie TP S.A. do świadczenia usługi powszechnej analiza rynków i nałożenie obowiązków regulacyjnych (niezakończenie żadnej analizy przez Prezesa URTiP, a przez 1,5 roku funkcjonowania UKE zakończenie analiz 15 z 18 rynków właściwych) wyznaczenie TP S.A. do świadczenia wszystkim użytkownikom usługi ogólnokrajowego spisu abonentów i usługi ogólnokrajowej informacji o numerach telefonicznych przetargi na rezerwacje powiatowe w paśmie MHz Nowe zasady działania konsultacje decyzji i działań (transparentność) grupy robocze publikacja stanowisk przyspieszenie postępowań egzekucja decyzji i sankcje Czy takie praktyki zostaną utrzymane??? STRATEGIE DOTYCZĄCE RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO (4)

wówczas przejście do zasady regulacji rynku na podstawie przepisów o ochronie konkurencji jedynie w warunkach efektywnej konkurencji po faktycznej demonopolizacji to zniwelowanie przewagi rynkowej operatorów zasiedziałych (konieczność regulacji ex ante) Rozwój rynku Efektywna konkurencja Faktyczna demonopolizacja Efektywna konkurencja na rynku Regulacja czy deregulacja rynku telekomunikacyjnego? czy dalsza regulacja rynku daje wzrost konkurencyjności i w konsekwencji obniżenie kosztów dla użytkowników końcowych? czy regulacja to także nieskrępowany dostęp do infrastruktury telekomunikacyjnej dla wszystkich operatorów? zachowanie obecnych tendencji w zakresie regulacji i liberalizacji? STRATEGIE DOTYCZĄCE RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO (5)

Podział TP Pomysł wydzielenia pojawił w praktyce europejskiej w niektórych państwach członkowskich: Wielkiej Brytanii, Włoch i Szwecji Wielka Brytania rok wydzielenie z BT infrastrukturalnej części operatora narodowego (Openreach), która zarządza liniami abonenckimi w dyspozycji BT. Udostępnia je macierzystej firmie na tej samej zasadzie i po takich samych stawkach jak każdemu innemu operatorowi. Nie jest oddzielną firmą ale działa z własnym zarządem, i jego funkcjonowanie podlega kontroli Włochy w lipcu 2007 AGCOM ogłosił, że Telecom Italia do końca 2007r. ma dokonać funkcjonalnej separacji poprzez wydzielenie części infrastrukturalnej od części detalicznej. TI Infrastruktura będzie kontrolowana przez radę nadzorczą, którą większość członków mianować będzie AGCOM. Szwecja, podobny pomysł jak we Włoszech pojawił się w czerwcu 2007r. Komisja Europejska – pomysł podziału był sugerowany na roboczych spotkaniach dotyczących rewizji nowego pakietu dyrektyw. Środek zaradczy w postaci wydzielenia ma: 1) dotyczyć operatorów, którzy posiadają znaczącą pozycję rynkową zarówno na rynku detalicznym i hurtowym oraz 2) polegać na oddzielenia infrastrukturalnej części przedsiębiorstwa oraz usługowej A Polska??? STRATEGIE DOTYCZĄCE RYNKU TELEKOMUNIKACYJNEGO (6)

KOMUNIKACJA ELEKTRONICZNA W NOWYM RZĄDZIE (1) Nadzór nad Regulatorem – kto i na jakich zasadach? Komu Prezes UKE ma podlegać? Parlament, Premier, Minister Czy potrzebne jest ministerstwo zajmujące się szeroko rozumianą problematyką komunikacji elektronicznej? Może wystarczy Komitet RM do Spraw Informatyzacji i Łączności? Scentralizowanie jednostek zajmujących się regulacją komunikacji elektronicznej (krzyżowanie kompetencji- KRRiT,UOKiK, UKE)? Czy nie warto zastanowić się nad stworzeniem jednej silnej instytucji regulacyjnej, poprzez wyłączenie z UOKiK kompetencji w zakresie komunikacji elektronicznej? Może warto ograniczyć kompetencje KRRiT jedynie do kontroli treści? Czy KRRiT jest w ogóle potrzebna w dobie konwergencji technologicznej? Może wystarczy jedynie Rada ds. Mediów? Co dalej z UKE???

Niezależność Prezesa UKE? jeżeli Prezes UKE będzie podlegał Premierowi Rządu RP lub ministrowi, to czy musi się on wpisywać w bieżącą realizację cel ó w politycznych rządu? Problem zwiększenia środków budżetowych dla UKE. Jak zapobiec fluktacji kadr? może warto zastanowić się nad stworzeniem modelu wynagrodzania pracowników w taki sposób, aby średnie wynagrodzenie w UKE wynosiło na poziomie 3- 3,5 krotności średniego wynagrodzenia w branży. KOMUNIKACJA ELEKTRONICZNA W NOWYM RZĄDZIE (2)

ZMIANY W PRZEPISACH PRAWNYCH Pt ORAZ OCENA DOTYCHCZASOWYCH PROPOZYCJI (1) nowelizacja PT czy i kiedy??? ochrona konsument ó w ochrona i wspieranie inwestycji retencja danych przerzucanie na operator ó w obowiązk ó w na rzecz obronności (braku rekompensat dla operator ó w) nowela ekspercka??? Tryb prac??? Czy kontynuacja projektu nowelizacji???

Likwidacja barier inwestycyjnych – zmiany w prawie budowlanym, w prawie ochrony środowiska oraz innych przepisach regulujących proces inwestycyjny W wyniku prac m.in. Komitetu Stałego Rady Ministr ó w do Spraw Informatyzacji i Łączności w sprawie barier procesu inwestycyjnego w telekomunikacji, przedstawiono na posiedzeniu Komisji Infrastruktury Sejmu RP następujące bariery: związane z inwestycjami planowanymi na obszarach nieobjętych miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego, związane z inwestycjami planowanymi na obszarach objętymi planami zagospodarowania przestrzennego, związane z funkcjonowaniem zespoł ó w uzgadniania dokumentacji projektowej, związane z brakiem przepis ó w w zakresie wymagań technicznych dla budynk ó w obligujących do należytego uwzględnienia potrzeb związanych z dostępem do sieci i usług telekomunikacyjnych, zbyt wąskim i nieprecyzyjnym katalogiem rob ó t zwolnionych z obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę, zbyt dużą swobodą organ ó w administracji w zakresie zgłaszania sprzeciwu do zgłoszenia rob ó t budowlanych niewymagających pozwolenia na budowę oraz z zakresie nakładania obowiązku uzyskania pozwolenia, związane obowiązkiem składania oświadczeń o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane dotyczące nieruchomości, kt ó rych właściciel nie jest znany z miejsca pobytu, ZMIANY W PRZEPISACH PRAWNYCH Pt ORAZ OCENA DOTYCHCZASOWYCH PROPOZYCJI (2)