01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady polityki regionalnej UE
Advertisements

Podsumowanie rocznych spotkań Instytucji Zarządzających z Komisję Europejską nt. realizacji PO w 2007 roku Komitet Koordynacyjny NSRO Warszawa, 17 grudnia.
2-dniowe warsztaty dla beneficjentów projektów drogowych
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
Rola samorządów województw we wdrażaniu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Janusz Gałęziak Dyrektor Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Europejska polityka spójności jako czynnik wzrostu i wyrównywania różnic rozwojowych Panel II Fundusze europejskie na rozwój infrastruktury a bariery.
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
Obszary NATURA 2000 w Polsce
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Warszawa, wrzesień 2007 r. Kryteria wyboru projektów współfinansowanych w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 2007 – 2013 Warszawa, 7.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
Partnerstwo „Środowisko dla Rozwoju” Oceny oddziaływania na środowisko
Wymogi środowiskowe w polityce spójności UE. Wprowadzenie Polska otrzyma w ramach polityki spójności ok. 68 miliardów na lata Skala środków jest.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Kacper Sampławski Radca Prawny Zastępca Dyrektora
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Bariery w wykorzystywaniu funduszy unijnych przez samorządy Jerzy Kwieciński Europejskie Centrum Przedsiębiorczości Warszawa, 7 października 2009r.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego09-10 października 2008 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOS (problemy i niektóre aspekty ich pokonywania)
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 16 marca 2009 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOŚ (problemy – które trzeba rozwiązać)
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY DLA WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Korygowanie nieprawidłowości w PO IiŚ
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Warszawa, 16 września 2008 roku
14/01/20141 Zmiany kompetencyjne i proceduralne w zakresie ochrony przyrody od dnia r. - ustawa z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu.
funduszy europejskich
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Procedura oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć, dla których sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko jest obligatoryjne (tzw. grupa.
Polskie i europejskie aspekty infrastruktury informacji przestrzennej
„Wpływ środków europejskich na sytuację gospodarczą”
Oceny oddziaływania na środowisko – najważniejsze zmiany
Wybrane problemy - ocen oddziaływania na środowisko przedsięwzięć Andrzej Kulig.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Przygotowanie, nabór i ocena wniosków o dofinansowanie projektu systemowego Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkół podstawowych.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Formularz wniosku i wymagane załączniki Działanie 9.1 Wysokosprawne.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Postępowanie administracyjne w zarządzaniu oświatą
Regionalny Program Operacyjny
Informacja w sprawie wniosków o finansowanie lokalnych lotnisk w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych Warszawa 26 maja 2006.
PROGRAM SZKOLENIA Polskie Prawo Budowlane:
Departament Zasobów Wodnych w Ministerstwie Środowiska
Rozwój infrastruktury a ochrona środowiska Warszawa, 16 września 2008 r. Aspekty prawne systemu ocen oddziaływania na środowisko Aneta Pacek-Łopalewska.
Poznań, 15 października 2014 r. Andrzej Tyszecki Wybrane uwarunkowania formalno-proceduralne i systemowe eksploatacji gazu z łupków.
Ocena oddziaływania na środowisko dla projektów współfinansowanych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata Urząd.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Zarządzania RPO, Biuro Ewaluacji RPO Zmiany w RPO WK-P na lata Zmiany w RPO WK-P na lata
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO NA LATA Finansowanie inwestycji z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w ramach RPO WSL na.
Zmiany w dokumentowaniu oddziaływania projektów na środowisko w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014 – 2020.
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Wybrane zagadnienia w zakresie polityki ochrony środowiska w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych,
Ocena Oddziaływania na Środowisko
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Zapis prezentacji:

01 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0116 września 2008 r. System funduszy Unii Europejskiej i innych źródeł współfinansowania a wymogi środowiskowe – sposoby rozwiązywania problemów Janusz Mikuła Podsekretarz Stanu

01 Przy ustalaniu i realizacji polityk i działań Wspólnoty, w szczególności w celu wspierania stałego rozwoju, musza być brane pod uwagę wymogi ochrony środowiska naturalnego (art. 6 TWE). Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Polityka ochrony środowiska WE 0216 września 2008 r.

01 Rozporządzenie Rady WE 1083/2006 (tzw. Rozporządzenie ogólne) Pkt 22 Preambuły Działalność funduszy oraz operacje, które pomagają one sfinansować, powinny być spójne z innymi politykami Wspólnoty oraz przestrzegać prawodawstwa Wspólnoty. Art. 9 ust. 2 – Zasada spójności Komisja i państwa członkowskie zapewniają zachowanie spójności pomocy funduszy z działaniami, politykami i priorytetami Wspólnoty oraz jej komplementarności z innymi wspólnotowymi instrumentami finansowymi. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Polityka ochrony środowiska a inne polityki WE 0316 września 2008 r.

01 W związku z dofinansowaniem przedsięwzięć ze środków Unii Europejskiej właściwe instytucje krajowe muszą zapewnić, że są one realizowane zgodnie z prawem wspólnotowym, w tym z dyrektywą OOŚ, dyrektywą Siedliskową oraz dyrektywą Ptasią. zasada pierwszeństwa prawa wspólnotowego obowiązek prowspólnotowej wykładni przepisów prawa krajowego Komisja Europejska weryfikując bądź kontrolując projekt opiera się przede wszystkim na zgodności z dyrektywami!!! Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0416 września 2008 r.

01 weryfikując wnioski o dofinansowanie właściwa instytucja musi sprawdzić czy prawidłowo i rzetelnie przeprowadzono postępowanie w sprawie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (w tym wpływ na obszary Natura 2000) procedura OOŚ przeprowadzona niezgodnie z prawem oznacza niekwalifkowalność w całości lub w części wydatków na daną inwestycję!!! Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0516 września 2008 r.

01 W związku z niezgodnością ustawy Prawo ochrony środowiska z dyrektywą 337/85/EWG z dnia 27 czerwca 1985 r. w sprawie oceny skutków wywieranych przez niektóre przedsięwzięcia publiczne i prywatne na środowisko naturalne (dyrektywa OOŚ) przygotowane zostały wytyczne jako narzędzie możliwe do wykorzystania w okresie przejściowym tj. do czasu wejścia w życie ustawy dostosowującej prawo polskie do dyrektywy OOŚ. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0616 września 2008 r.

01 Wytyczne nie są prawem powszechnie obowiązującym! Wytyczne nie tworzą norm prawa! Wytyczne zawierają zalecenia, wskazówki, porady dla beneficjentów, instytucji odpowiedzialnych za wdrażanie środków unijnych oraz organów administracji publicznej – jak i w jakim zakresie stosować obowiązujące rozwiązania prawne, by nie naruszać przepisów dyrektywy OOŚ! Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0716 września 2008 r.

01 Wytyczne zawierają 2 całkowicie nowe rozdziały: Niezgodność prawa polskiego z przepisami dyrektywy OOŚ Zalecenia związane z nieprawidłową transpozycją dyrektywy OOŚ Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0816 września 2008 r.

01 Wytyczne zawierają: wymogi w zakresie dokumentacji środowiskowej dla projektów ubiegających się o dofinansowanie wzór formularza w zakresie OOŚ (fragment wniosku o dofinansowanie) wraz z instrukcją jego wypełniania Ministerstwo Rozwoju Regionalnego0916 września 2008 r.

01 Najważniejsze zarzuty KE dotyczące niezgodności prawa polskiego z dyrektywą OOŚ: Brak możliwości przeprowadzenia dodatkowej (powtórnej) oceny oddziaływania na środowisko w przypadku projektów realizowanych w wieloetapowym procesie inwestycyjnym Rozwiązanie problemu Nowa ustawa o o udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko zapewni możliwość dokonania powtórnej OOŚ na etapie pozwolenia na budowę (nowej decyzji drogowej) – ustawa powinna wejść w życie 15 listopada 2008 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego1016 września 2008 r.

01 Najważniejsze zarzuty KE dotyczące niezgodności prawa polskiego z dyrektywą OOŚ: Nieprawidłowa transpozycja pojęcia zainteresowana społeczność – ograniczenie udziału organizacji ekologicznych w stosunku do stron postępowania w rozumieniu Kpa (21 dnia na zgłoszenie, uzasadnić chęć udziału miejscem swojego działania) Rozwiązanie problemu Nowa ustawa o OOŚ zrówna uprawnienia organizacji ekologicznych z prawami stron Do czasu wejścia w życie ustawy – nie należy odmawiać dostępu do postępowania organizacjom ekologicznym mimo niespełnienia przez nie wymogów formalnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego1116 września 2008 r.

01 Najważniejsze zarzuty KE dotyczące niezgodności prawa polskiego z dyrektywą OOŚ: Dopuszczanie do realizacji przedsięwzięć podlegających OOŚ na podstawie milczącej zgody – zgłoszenia budowy Rozwiązanie problemu Nowa ustawa o OOŚ wprowadzi obowiązek uzyskiwania pozwolenia na budowę dla przedsięwzięć podlegających OOŚ Do czasu wejścia w życie ustawy – należy dokonywać zgłoszeń wnioskując jednocześnie do organu budowlanego o wyrażenia sprzeciwu i nałożenie obowiązku uzyskania pozwolenia na budowę Inwestycje już zrealizowane na podstawie zgłoszeń przed wejściem w życie Wytycznych MRR – KE zaakceptuje takie projekty, o ile uzyskano prawidłową decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach Ministerstwo Rozwoju Regionalnego1216 września 2008 r.

01 Inne problemy związane z OOŚ organizacja administracji właściwej ds. OOŚ – braki kadrowe, duża rotacja pracowników (nowa ustawa tworzy wyspecjalizowaną instytucję: Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz 16 regionalnych dyrektorów ochrony środowiska) częste zmiany w obowiązującym prawie – słaba znajomość przepisów wśród urzędników i inwestorów stare decyzje administracyjne – konieczność aktualizacji pod kątem wymogów ochrony środowiska Ministerstwo Rozwoju Regionalnego1316 września 2008 r.

01 Częste błędy beneficjentów 1) jakość raportów o oddziaływaniu na środowisko niespójna logicznie dokumentacja nieuwzględnienie łącznego oddziaływania przedsięwzięć brak oceny oddziaływania na obszary Natura 2000 brak analizy wariantów bądź pominięcie niektórych dostępnych wariantów brak propozycji odpowiednich działań kompensujących lub minimalizujących 2) konsultacje społeczne – brak jawności informacji o planowanym przedsięwzięciu, brak współpracy z organizacjami ekologicznymi i społecznością lokalną Ministerstwo Rozwoju Regionalnego1416 września 2008 r.

01 Dziękuję za uwagę! Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ul. Wspólna 2/4 Ministerstwo Rozwoju Regionalnego1516 września 2008 r.