Konsultacje społeczne w procesie stanowienia prawa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

DOBRA WIARA POWSZECHNOŚĆ PRZEJRZYSTOŚĆ
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
NIZIELSKI & BORYS C o n s u l t i n G
Ocena Skutków Regulacji
Założenia do projektu ustawy
Koncepcja utworzenia Mazowieckiej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
Plan komunikacji PO KL - założenia
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
Pomiar obciążeń administracyjnych
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
PARTNER II System komunikacji oraz przygotowania beneficjentów i projektów finansowanych z Funduszy Strukturalnych w Województwie Śląskim Urząd.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Narodowa Strategia Spójności
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Informacja nt. stanu prac nad nowelizacją rozporządzenia w sprawie KSOW oraz zarządzenia w sprawie powołania Grupy Roboczej ds. KSOW.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Organizacja i system prac nad aktualizacją Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006 – 2020 Bogdan Kawałko Dyrektor Lublin, 6 czerwca 2012.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Departament Analiz i Komunikacji Publicznej
PARTYCYPACJA PUBLICZNA – czym jest?
System Rządowy Proces Legislacyjny modyfikacje 2012/2013
ZAPROSZENIE do współpracy - skierowane do przedstawicieli administracji publicznej oraz organizacji pozarządowych tj. w szczególności: - pracowników samorządów.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Regionalny Program Operacyjny
Plan debaty i zasady. Debata przewidziana jest na ok. 50 minut.
Przygotowanie przez partnerów społecznych strategii partnerstwa na lata Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
„Top Model Współpracy w Województwie Pomorskim” Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt „Standardy współpracy międzysektorowej w powiecie oleckim” dzień 4 współfinansowany ze środków Unii Europejskiej ze środków Europejskiego Funduszu.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Województwo Opolskie otwarte na współpracę z NGO Prezentacja założeń projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Dialog Społeczny Dialog Społeczny jest najlepszą, najskuteczniejszą i najtańszą drogą rozwiązywania problemów. Warto w ten rozwój inwestować.
Warszawa, 26 maja 2015 r.. Koalicja na Rzecz Otwartego Rządu – KOR  Koalicja powstała w 2012, dziś skupia 15 organizacji działających i popierających.
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Wrocławia z organizacjami pozarządowymi w roku 2015 Wrocław,
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Propozycja współpracy Pracodawców RP z regionalnymi partnerami 2 września 2015 r.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
PORTAL DIGITALIZACJA AGATA BRATEK Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego Konferencja POLSKIE ZBIORY W EUROPEANIE – Toruń, dn. 19 X 2012 r. Japoński.
Konsultacje z zasadami dla Wrocławia Oktawiusz Chrzanowski, FISE>
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”.
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
ROLA LIDERA W AKTUALIZACJI CHARAKTERYSTYK ZASOBÓW LUDZKICH
Zapis prezentacji:

Konsultacje społeczne w procesie stanowienia prawa 4 marca 2013 r. Rządowe Centrum Legislacji Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Podstawa prawna konsultacji O randze dialogu społecznego w Polsce świadczy wskazanie go w Preambule do Konstytucji jako jedną z zasad leżących u podstaw ustawy zasadniczej. "(...) ustanawiamy Konstytucję Rzeczypospolitej Polskiej jako prawa podstawowe dla państwa oparte na poszanowaniu wolności i sprawiedliwości, współdziałaniu władz, dialogu społecznym oraz na zasadzie pomocniczości umacniającej uprawnienia obywateli i ich wspólnot". Rolę dialogu między partnerami społecznymi potwierdza art. 20, który wymienia go jako jeden z fundamentów naszego ustroju gospodarczego. Art. 20 - Społeczna gospodarka rynkowa oparta na wolności działalności gospodarczej, własności prywatnej oraz solidarności, dialogu i współpracy partnerów społecznych stanowi podstawę ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zasady konsultacji zostały rozbudowane w dokumentach rządowych: Uchwała Regulamin pracy Rady Ministrów, który opisuje ścieżkę decyzyjną przy powstawaniu dokumentów rządowych wraz z elementem uzgodnień i konsultacji; Ustawie o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa; „Zasadach konsultacji przeprowadzanych podczas przygotowywania dokumentów rządowych” (przyjęte przez Komitet Rady Ministrów w 2009 r. z zaleceniem stosowania), stanowiące uzupełnienie „Wytycznych do Oceny Skutków Regulacji”, przyjętych przez Radę Ministrów w 2006 r., zawierające wytyczne jakościowe tworzenia i konsultowania dokumentów rządowych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

interesów pracodawców oraz dobra publicznego. Mocą ustawy w Polsce powołano Trójstronną Komisję ds. Społeczno-Gospodarczych, stanowiącą forum dialogu społecznego prowadzonego dla godzenia interesów pracowników, interesów pracodawców oraz dobra publicznego. W skład Komisji wchodzą przedstawiciele: Rządu; Związków zawodowych; Organizacji pracodawców. Wojewódzkie komisje dialogu społecznego działające obecnie we wszystkich województwach. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Instytucje dialogu społecznego powoływane przy ministerstwach Stanowią one platformę komunikacji Rządu z prawnie określonymi formami organizowania się społeczeństwa (organizacje pozarządowe, społeczne, stowarzyszenia, fundacje) w różnych płaszczyznach działania. Skład instytucji zależy od tematyki problemu. Organizacje zawodowe; Organizacje związkowe; Organizacje branżowe; Eksperci rządowi; Eksperci akademiccy. Obecnie przy ministerstwach działa 117 różnych instytucji dialogu społecznego. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zwiększenie akceptacji dla tworzonego rozwiązania. Cele konsultacji Poszerzenie wiedzy na temat problemu społeczno-gospodarczego i możliwych sposobów jego rozwiązania. Pozwalają na uzyskanie szerszego poglądu na daną sprawę oraz informacji tym cenniejszych, że uzyskanych od podmiotów, których projektowane rozwiązanie dotyczy. Ich doświadczenia mogą pomóc w oszacowaniu kosztów i korzyści każdego rozwiązania, a także wskazać nowe sposoby podejścia do problemu. Poinformowanie społeczeństwa o konkretnych rozwiązaniach (cel informacyjny). Zwiększenie akceptacji dla tworzonego rozwiązania. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

konsultacja – władze zwracają się do strony społecznej o opinię; Rodzaje możliwego zaangażowania obywateli w proces podejmowania decyzji: informacja – niski stopień uczestnictwa, ograniczający się zwykle do jednostronnego przepływu informacji; konsultacja – władze zwracają się do strony społecznej o opinię; dialog – inicjatywa dialogu może należeć do władz publicznych, jak i do strony społecznej, może mieć charakter ogólny (ma na celu regularną wymianę poglądów) lub współpracujący (oparty na wspólnych interesach, dotyczących opracowania konkretnego rozwiązania); partnerstwo – najwyższa forma zaangażowania i współpracy, zakładający podział odpowiedzialności i współpracę pomiędzy władzami a reprezentantami strony społecznej na każdym etapie procesu decyzyjnego. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

7 zasad konsultacji 1. DOBRA WIARA – prowadzenie konsultacji w duchu dialogu obywatelskiego. Strony słuchają się nawzajem, wykazując wolę zrozumienia odmiennych racji. 2. POWSZECHNOŚĆ – każdy zainteresowany tematem powinien móc dowiedzieć się o konsultacjach i wyrazić w nich swój pogląd. 3. PRZEJRZYSTOŚĆ – informacje o celu, regułach, przebiegu i wyniku konsultacji muszą być powszechnie dostępne. Jasne musi być, kto reprezentuje jaki pogląd. 4. RESPONSYWNOŚĆ – każdemu, kto zgłosi opinię, należy się merytoryczna odpowiedź w rozsądnym terminie. 5. KOORDYNACJA – konsultacje powinny mieć gospodarza odpowiedzialnego za konsultacje tak politycznie jak organizacyjnie. Powinny one być odpowiednio umocowane w strukturze administracji. 6. PRZEWIDYWALNOŚĆ – konsultacje powinny być prowadzone od początku prac nad zmianą i od początku procesu legislacyjnego. Powinny być prowadzone w zaplanowany sposób i w oparciu o czytelne reguły. 7. POSZANOWANIE INTERESU OGÓLNEGO – choć poszczególni uczestnicy konsultacji mają prawo przedstawiać swój partykularny interes, to ostateczne decyzje podejmowane w wyniku przeprowadzonych konsultacji powinny reprezentować interes publiczny i dobro ogólne. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekt aktu Prawnego z uzasadnieniem i OSR Polityka Oparta na Dowodach Ex-post Ewaluacja Problem Wykaz Test regulacyjny Założenia Projekt aktu Prawnego z uzasadnieniem i OSR Obowiązujące prawo Konsultuj problem Konsultuj koszty Konsultuj wpływ Konsultuj opcje Poproś o dowody Beneficjenci Prawa Konsultacje Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Tworzenie społeczeństwa obywatelskiego Cele konsultacji (cd.) Zbieranie danych Zbieranie opinii Rozpowszechnianie informacji Poszukiwanie partnerów Pozyskiwanie akceptacji Inne Tworzenie społeczeństwa obywatelskiego Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego 1111

Zbieranie opinii o nieprawidłowościach Zbieranie danych liczbowych potwierdzających skalę problemu Poszukiwanie partnerów Weryfikacja celów Uzyskanie akceptacji Zbieranie danych pozwalających oszacować koszty i korzyści Weryfikacja analizy kosztów i korzyści 12 Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Długość trwania konsultacji zależy od przyjętej metody konsultacji, a możliwości organizacyjne wyznaczają ich ramy czasowe Metoda Okres konsultacji Wywiad bezpośredni, niewielka próba 2 tygodnie Wywiad bezpośredni, duża próba Miesiąc i więcej Panele obywatelskie [grupa obywateli, która regularnie bierze udział w badaniach] Kilka miesięcy dla jednej grupy Konsultacje pisemne - kwestionariusz 4 tygodnie Konsultacje przy użyciu poczty elektronicznej – kwestionariusz 10 dni roboczych Spotkania publiczne [w administracji publ., polegające na wysłuchaniu komentarzy i odpowiedzi na pytania] 1 dzień (informacja o spotkaniu min. miesiąc wcześniej) Przesłuchania publiczne [oficjalne panelowe spotkania administracji publ. z interesariuszami, prowadzone przez stronę neutralną] Prośba o opinie 6 tygodni Prośba o opinie (wysyłana pocztą elektroniczną) Konsultacje poprzez strony internetowe urzędu 6 tygodni lub więcej

Empiryczna weryfikacja oceny skali zjawiska Liczba respondentów- podmiotów od których pozyskujemy informację zwrotną Ankieta Ankieta internetowa Wywiad telefoniczny – mała lub duża próba Opinia ekspertów Badanie metodą delficką Wizja lokalna Stopień złożoności informacji Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Zakresu oczekiwanej informacji; Metody konsultacji powinny być dopasowane do profilu respondenta pod względem: Nakładu czasu jaki respondent może lub jej skłonny poświęcić na wzięcie w nich udziału; Zakresu oczekiwanej informacji; Prostoty instrukcji dotyczących udzielania i przekazywania odpowiedzi; Sposobu organizacji pozyskiwania informacji; Korzyści wynikających z udzielenia odpowiedzi. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Identyfikacja respondenta Jacy respondenci są skłonni brać udział w konsultacjach ? Jakich respondentów potrzebujemy ? Jakich informacji chcemy aby nam dostarczono ? Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Kroki w kierunku elektronizacji Aby zapewnić uczestnikom wiedzę potrzebną do zgłaszania uwag w proces konsultacji została wprowadzona dostępność do prawa w postaci elektronicznej poprzez: Wykaz prac Rządu (dostępny na stronie internetowej KPRM); Internetowy System Aktów Prawnych (w postaci PDF); Elektroniczny Monitor Polski (w postaci PDF); Dzienniki Urzędowe (w postaci PDF); Rządowy Proces Legislacyjny (BIP RCL) zawierający informacje o aktualnie toczonych pracach legislacyjnych wraz z informacją o konsultacjach społecznych i odpowiedziach strony rządowej na przedstawione w konsultacjach opinie (w postaci PDF); Biuletyny Informacji Publicznych (BIP) ministerstw. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Program Lepsze Regulacje 2015 Zmiana Regulaminu pracy Rady Ministrów; Utworzenie rządowego systemu e-legislacji; Doskonalenie procesu programowania prac Rządu; Wspólne szkolenia dla legislatorów rządowych i parlamentarnych mające na celu ujednolicenie praktyki legislacyjnej; Opracowywanie i upowszechnianie Dobrych Praktyk Legislacyjnych. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Program Lepsze Regulacje 2015 Opracowanie narzędzi informatyczno-komunikacyjnych (system konsultacji on-line); Utworzenie portalu internetowego dla przedsiębiorców, umożliwiającego partycypację przedsiębiorców w doskonaleniu regulacji; Utworzenie zespołu wspierającego działania Ministra Gospodarki i Pełnomocnika Rządu ds. deregulacji gospodarczych Gospodarczych; Przyjęcie programu współpracy z organizacjami pozarządowymi (na zasadzie rekomendacji); Wykorzystywanie spotkań roboczych z interesariuszami jako jednej z form zasięgania opinii i gromadzenia informacji (na zasadzie rekomendacji); Utworzenie listy podmiotów zaangażowanych w proces konsultacji projektowanych dokumentów rządowych (na zasadzie rekomendacji). Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Program Lepsze Regulacje 2015 Budowa Publicznego Portalu Informacji o Prawie na bazie elektronicznych dzienników urzędowych; Udostępnianie projektów aktów prawnych i aktów prawnych dodatkowo w formie elektronicznej edytowalnej; Publikowanie orzeczeń sądowych; Ułatwienie dostępu do ponownego wykorzystania danych używanych przy przeprowadzaniu ocen wpływu; Uzgodnienie z Sejmem i Senatem wspólnych reguł formatowania tekstu projektu ustawy; Utworzenie wstępnej wersji ujednoliconego standardu przechowywania plików dokumentacji procesu legislacyjnego. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Praktyka konsultacji w Ministerstwie Gospodarki Powołano Zespół ds. Doskonalenia Regulacji Gospodarczych. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele organizacji przedsiębiorców, pracodawców, samorządu adwokackiego i radcowskiego. Aplikacja Zmieniaj z nami prawo. Monitoring prawa ex-post. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Pilotażowy system konsultacji on-line Głównym celem projektowanego systemu jest zwiększenie transparentności w konsultacji i prezentacji nowo tworzonych regulacji. Celem pośrednim jest utworzenie: Platformy wymiany myśli, doświadczeń, ekspertów rządowych i społecznych; Miejsca dyskusji nad analizami i propozycjami, rekomendacjami przy tworzeniu danej regulacji; Odpowiedniego miejsca do przechowywania danych i odpowiedniego archiwizowania procesu legislacyjnego na etapie rządowym; Prostego narzędzia, które pozwoli uwidocznić proces ewolucji danej regulacji; Miejsca udostępnienia danych z procesu legislacyjnego do ponownego wykorzystania przez parterów społecznych; Aktywizacja jak najszerszej grupy konsultantów; Ułatwienie zarządzania dokumentacją procesu legislacyjnego i konsultacji we wszelkich fazach powstawania dokumentu rządowego. Wizja Utworzenie międzyinstytucjonalnego edytora aktów prawnych umożliwiającego pracę i współpracę nad dokumentami rządowymi. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Dziękuję Państwu za uwagę Artur Kopijkowski – Gożuch Ministerstwo Gospodarki Departament Doskonalenia Regulacji Gospodarczych Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego