Program Interreg IIIA Polska – Republika Słowacka 2004-2006 Bielsko-Biała, 30 marca 2007 roku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Kształcenie zawodowe pielęgniarek i położnych w ramach studiów pomostowych” w ramach Priorytetu II, Działania 2.3, Poddziałania Programu Operacyjnego.
Advertisements

Realizacja Programu IW INTERREG III A Polska-Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 17 lutego 2009 r. Program współfinansowany.
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska-Rzeczpospolita Polska Rola Instytucji Regionalnych – możliwości nawiązywania współpracy.
MAPA WSPARCIA REGIONALNEGO
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
System ewaluacji NPR i NSRO
Kryteria wyboru projektów pomocy technicznej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Departament Koordynacji Programów Infrastrukturalnych.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy Komitet Monitorujący ZPORR 5. posiedzenie POMOC TECHNICZNA Warszawa,
POMOC TECHNICZNA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Narodowa Strategia Spójności
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
EWALUACJA Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie warmińsko-mazurskim.
Informacja dotycząca pierwszych miesięcy wdrażania Priorytetu VII Promocja integracji społecznej. Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 29 marca 2013.
Realizacja Programu Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka w województwie małopolskim Stan na 31 grudnia 2012.
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
BEZPIECZEŃSTWO. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego1 Podsumowanie wdrażania Regionalnego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Omówienie kryteriów formalnych oceny wniosków Szkolenie dla beneficjentów.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego PROGRAMY INICJATYWY WSPÓLNOTOWEJ INTERREG III A w Polsce w latach.
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO PROGRAM OPERACYJNY WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ PROGRAM OPERACYJNY WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ RZECZPOSPOLITA POLSKA – REPUBLIKA.
Realizacja Programu IW INTERREG III A Polska – Republika Słowacka 2004 – 2006 Polska – Republika Słowacka 2004 – 2006 w Województwie Śląskim Bielsko –
Praca po sąsiedzku Współpraca transgraniczna urzędów pracy Polski i Słowacji w celu promocji zatrudnienia, przedsiębiorczości i rozwoju instytucji rynku.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Nabór wniosków INTERREG IIIA / TACIS Wspólny Sekretariat Techniczny INTERREG 2005.
1 Program Sąsiedztwa Polska-Białoruś-Ukraina INTERREG IIIA/Tacis CBC I nabór projektów (17 stycznia – 7 marca 2005 r.)
Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Podsumowanie wdrażania ZPORR w pomorskim PRZEDSIĘBIORCY I INNOWACJE Łukasz Żelewski.
1 Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych przez Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Europejski Fundusz Społeczny w Działaniach realizowanych.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Nowy Targ 16 czerwca 2008.
Stan realizacji Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Polska-Republika Słowacka Nowy Targ, 16 czerwca 2008 roku.
Rola i zadania Związku Euroregion „Tatry” we wdrażaniu mikroprojektów
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
[ Biuro Zarządzania Funduszami Europejskimi MUW w Krakowie ] Rola i doświadczenia Wojewody Małopolskiego w obecnym i przyszłym okresie programowania Stanisław.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim na koniec I kwartału 2006 r.
IW INTERREG III A Program Polska – Republika Słowacka Stan realizacji w województwie małopolskim do końca IV kwartału 2005 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Program Interreg IIIA Polska – Republika Słowacka – dobre praktyki w kontekście zadań Wspólnego Sekretariatu Technicznego Nowy Targ, 16 czerwca.
Projekt współfinansowany se środków UE Podstawowe zasady i aktualne informacje o Programie Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG IIIA Czechy – Polska Walbrzych.
Możliwość finansowania przedsięwzięć telekomunikacyjnych z funduszy unijnych na lata Szczecin, 20 października 2009 r. Krzysztof Kozakowski Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Konferencja Podsumowująca IW INTERREG IIIA Czechy – Polska , Ołomuniec, Hotel Flora Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Świlcza, r.. Ocena formalna wniosków Ocena merytoryczna wniosków Ocena strategiczna wniosków Wybór projektów do dofinansowania Urząd Marszałkowski.
Wykorzystanie funduszy unijnych w sektorze środowiska Sławomir Mazurek Rzecznik Prasowy Ministerstwa Środowiska Warszawa, 12 września 2007 r.
dr Paweł Kuca - Uniwersytet Rzeszowski
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Stan przygotowań w zakresie wdrażania Narodowego Planu Rozwoju/ Podstaw Wsparcia Wspólnoty na lata Ministerstwo Gospodarki i Pracy Warszawa,
Program Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Czechy - Polska Bielsko - Biała, 10 marca 2006 r.
PROGRAM WSPÓŁPRACY INTERREG POLSKA – SAKSONIA
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
XI Posiedzenie Podlaskiego Komitetu Monitorującego Kontrakt Wojewódzki Projekt współfinansowany przez Unię Europejską oraz Budżet Państwa Unia Europejska.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Najważniejsze elementy ze stanu wdrażania X posiedzenie KM RPO WKP
Program Współpracy Transgranicznej INTERREG VA Polska – Słowacja
Realizacja Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata w roku 2016 Warszawa, czerwiec 2017.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Stan realizacji RPO WM na lata wg stanu na r.
Mikroprojekty w ramach III osi priorytetowej
Zapis prezentacji:

Program Interreg IIIA Polska – Republika Słowacka Bielsko-Biała, 30 marca 2007 roku

Program Interreg IIIA Polska – Republika Słowacka - podstawowe informacje Dotyczy budżetu na lata 2004 – 2006 Został zatwierdzony przez Komisję Europejską 15 listopada 2004 roku Zakończony zostanie 31 grudnia 2008 roku Celem Programu jest wspieranie współpracy transgranicznej na pograniczu polsko – słowackim poprzez działania na rzecz zrównoważonego rozwoju w sferze gospodarczej, społecznej i kulturowej Alokacja środków finansowych Unii Europejskiej na lata 2004 – 2006 wynosiła 20 mln EUR łącznie dla strony polskiej i słowackiej: 10,5 mln wniosła strona polska 9,5 mln wniosła strona słowacka

Obszar wsparcia

W Programie Interreg kluczowe struktury są wspólne i są zlokalizowane po stronie polskiej w Warszawie: Instytucja Zarządzająca – Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Instytucja Płatnicza – Ministerstwo Finansów Wspólny Sekretariat Techniczny – Władza Wdrażająca Programy Europejskie oraz w regionach: Regionalne Punkty Kontaktowe – Urzędy Marszałkowskie województw: śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego Instytucje te współpracują ze słowackimi instytucjami wdrażającymi Program: Instytucją Krajową (Ministerstwem Budownictwa i Rozwoju Regionalnego), Instytucją Subpłatniczą (Ministerstwo Finansów) oraz oddziałem WST na Słowacji, Punktami Informacyjnymi Struktura organizacyjna Programu

Podział na priorytety i działania Priorytet 1 - Rozwój infrastruktury Działanie Infrastruktura techniczna i komunikacyjna Działanie Infrastruktura ochrony środowiska Priorytet 2 - Rozwój społeczno-ekonomiczny Działanie Rozwój zasobów ludzkich i promocja przedsiębiorczości Działanie Ochrona dziedzictwa naturalnego i kulturowego Działanie Wspieranie inicjatyw lokalnych (mikroprojekty) Priorytet 3 - Pomoc techniczna

Środki programu (EFRR) w podziale na priorytety (%) Łączny budżet: EUR 55% 38% 7%

Beneficjenci - przykłady Jednostki Samorządu Terytorialnego Związki i stowarzyszenia JST, miast i wsi Dyrekcje lasów państwowych, parków narodowych i krajobrazowych Organizacje pozarządowe Organizacje zrzeszające przedsiębiorców, turystyczne, kulturalne Szkoły, instytucje naukowe i badawcze

Wspólny Sekretariat Techniczny - zadania WST (WWPE): pomaga Instytucji Zarządzającej i Instytucji Płatniczej w operacyjnym zarządzaniu programem; do jego zadań należy: Ogłaszanie naboru wniosków Przyjmowanie i rejestracja wniosków Ocena formalna i techniczna wniosków Obsługa Komitetów: Sterującego i Monitorującego Działalność informacyjna i promocyjna Organizacja i prowadzenie szkoleń dla beneficjentów Przygotowywanie raportów z realizacji programu

Główne działania podjęte przy udziale WST po zatwierdzeniu programu (po 15 listopada 2004 r.) Pomoc w przygotowaniu szczegółowych wytycznych dot. funkcjonowania programu Uzupełnienia Programu, Podręcznika beneficjenta, Formularza Wniosku i Instrukcji wypełnienia wniosku, Kryteriów oceny projektów Intensywna akcja informacyjna i promocyjna: przeprowadzenie dwóch serii szkoleń dla wnioskodawców, wydanie dokumentów programowych w wersji zeszytowej i na CD-ROM-ach, przygotowanie i wydanie ulotek dot. programu, opracowanie logo programu, organizacja przetargów i nadzór nad wykonaniem materiałów promocyjnych, nadzór nad wykonaniem map dot. obszaru objętego programem (administracyjnej, komunikacyjnej, ochrony środowiska oraz Natura 2000), przygotowanie i wydanie dwóch numerów biuletynu dot. Programu, szeroka dystrybucja ww. materiałów na obszarze objętym programem, opracowanie i uruchomienie strony internetowej dot. programu, opracowanie i uruchomienie bazy danych w WST dotyczącej programu i projektów

Działania WST – cd. Organizacja spotkań Komitetu Monitorującego i Komitetu Sterującego: 3 spotkań Komitetu Monitorującego 3 spotkań Komitetu Sterującego Organizacja 2 naborów wniosków ogłoszenie naborów, przeprowadzenie szkoleń dla wnioskodawców, rejestracja wniosków, dokonanie oceny formalnej i technicznej, przygotowanie merytoryczne i organizacyjne posiedzeń Komitetu Sterującego, przekazanie zatwierdzonych wniosków do właściwych instytucji celem podpisania umów o realizacji Przy wykonywaniu wielu ww. zadań WST ściśle współpracował z RPK

Nabory projektów w ramach Programu Interreg IIIA Polska – Republika Słowacka Przeprowadzono 2 nabory projektów równocześnie po stronie polskiej i słowackiej: I kwartał 2005 roku III/IV kwartał 2005 roku Projekty I naboru zatwierdził Komitet Sterujący w lipcu 2005 roku Projekty II naboru zatwierdził Komitet Sterujący w marcu 2006 roku

Pierwszy nabór - liczba złożonych wniosków Liczba wszystkich złożonych wniosków: 180 (strona polska – 122, słowacka – 58)

Drugi nabór – liczba złożonych wniosków Liczba wszystkich złożonych wniosków: 189 (strona polska – 60, słowacka – 129) Woj. małopolskie Woj. podkarpackie Woj. śląskie Kraj preszowski Kraj żyliński

I i II nabór – rekomendowane wnioski (bez mikroprojektów) ŁĄCZNIE: Rekomendowano: 245 wniosków

ŁĄCZNIE Zatwierdzono: 119 wniosków I i II nabór – zatwierdzone wnioski (bez mikroprojektów)

I i II nabór – rekomendowane kwoty dofinansowania z EFRR (w milionach euro – bez mikroprojektów i Pomocy Technicznej) ŁĄCZNIE: Rekomendowana wartość projektów: ,52

I i II nabór – zatwierdzone kwoty dofinansowania z EFRR (w milionach euro – bez mikroprojektów oraz Pomocy Technicznej) ŁĄCZNIE: Zatwierdzona wartość projektów : ,00

Realizacja projektów Podpisano 117 umów (łącznie I i II nabór) –41 umów po stronie polskiej (2 beneficjentów zrezygnowało z realizacji projektów) –76 umów po stronie słowackiej Po stronie polskiej w czasie wdrażania projektów powstały oszczędności w wysokości ok. 4 mln. PLN (ok. 10% dofinansowania UE w Programie) Umożliwia to realizację 2 projektów rezerwowych Planowane zakończenie realizacji wszystkich projektów koniec grudnia 2007 roku

Mikroprojekty Kontynuacja Wspólnego Funduszu Małych Projektów istniejącego w ramach Programu Współpracy Przygranicznej Phare Polska-Słowacja Jedno z działań w programie (Priorytet 2, Działanie 3), właściwie podprogram Osobny Formularz Wniosku, Wytyczne i nabór projektów Charakter miękki – infrastruktura wykluczona Projekty mogą trwać maks. 12 miesięcy Za wdrażanie mikroprojektów odpowiedzialne są: - po stronie polskiej - trzy Euroregiony (Karpacki, Tatry, Beskidy) - po stronie słowackiej - dwie Wyższe Jednostki Terytorialne: Žilina i Presov – z wykorzystaniem Agencji Rozwoju Regionalnego Projekty wybierane przez Podkomitet Sterujący (po stronie polskiej członkami są: MRR, Marszałkowie 3 woj., 3 Euroregiony)

Mikroprojekty – 10% łącznej kwoty programu – EUR Wartość wsparcia z EFRR dla projektu: – EUR Wymagany partner zagraniczny (słowacki/polski) W ramach EFRR: EUR po stronie polskiej i słowackiej, z czego: EUR po stronie polskiej (trzy Euroregiony: po EUR) EUR po stronie słowackiej (2 regiony: po EUR) Mikroprojekty – środki finansowe

Mikroprojekty – I i II nabór Przeprowadzono 2 nabory mikroprojektów (zatwierdzone we wrześniu 2005 r. i w maju 2006 r.) Zatwierdzono: 196 mikroprojektów polskich - 84 słowackie Rozdysponowano całą kwotę - 2 mln EUR z EFRR (1,05 mln. EUR po stronie polskiej i 0,95 mln. EUR po stronie słowackiej) Zakończenie realizacji projektów – grudzień 2007 r.

Uwagi końcowe Największą popularnością cieszyły się działania z zakresu infrastruktury, w szczególności drogowej Najmniejszą popularnością cieszyły się działania z zakresu rozwoju zasobów ludzkich i wspierania przedsiębiorczości (konieczna była realokacja środków do innego działania) Mikroprojekty znakomicie uzupełniły projekty o większej skali (196 mikroprojektów/2 mln. EUR, 118 dużych projektów/16,6 mln. EUR) Środki pomocowe Unii Europejskiej umożliwiły realizację wielu projektów, które bez tej pomocy w ogóle nie zostałyby przeprowadzone. Fundusze unijne istotnie wzmocniły rozwój polsko – słowackiej współpracy transgranicznej Wielokrotnie większa liczba projektów rekomendowanych od zatwierdzonych świadczy o ogromnym, a wciąż niewykorzystanym potencjale w zakresie rozwijania współpracy transgranicznej na tych obszarach Wskazane jest znaczące zwiększenie budżetu na ten cel na lata 2007 – 2013