© SMWI, 2008 Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. Uczmy się przez całe życie! Alfabetyzacja cyfrowa podstawą gospodarki wiedzy Krzysztof Głomb.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Unia dla Innowacji – perspektywy polityki UE
Advertisements

Założenia aktualizacji Regionalnej Strategii Innowacji Województwa Małopolskiego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Strategia rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Rok w Unii. Ocena i perspektywy dla biznesu
Polityka spójności na lata
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
1 Warszawa, 17 grudnia 2007 r. Ewaluacje horyzontalne realizowane na zlecenie KJO Dr Piotr Żuber Dyrektor Departamentu Koordynacji Polityki Strukturalnej.
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Znaczenie wartości niematerialnych w aspekcie wyzwań dla rozwoju społeczno- gospodarczego Polski praca zbiorowa pod kierunkiem Rafała Antczaka CASE-Doradcy,
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Witam na spotkaniu z Latarnikiem Polski Cyfrowej Równych Szans
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Uniwersytet Medyczny im
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Prof. Danuta Hübner Bruksela, 30 Maja 2007
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Kadry dla innowacyjnej gospodarki – rola priorytetu IV PO Kapitał Ludzki Agnieszka Gryzik dyrektor Departamentu.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
Wdrażanie EFS w Polsce w latach Całość wsparcia EFS w Polsce na lata Podział środków finansowych w ramach PO KL: Alokacja finansowa.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Projekty zrealizowane w ZS1
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
Zapis prezentacji:

© SMWI, 2008 Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. Uczmy się przez całe życie! Alfabetyzacja cyfrowa podstawą gospodarki wiedzy Krzysztof Głomb prezydent European Local Authorities Telematic Network (ELANET), członek Rady Informatyzacji, członek Komitetu Sterującego IPTS DG Nauka KE w Sewilli

Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. 2 Motorem gospodarki wiedzy jest skorelowany z transformacją wzrost kompetencji cywilizacyjnych pracowników Źródło: S. Scherbov, M. Mamolo, Probablistic Population Projections [2006] Piramida wieku mieszkańców UE pokazuje, iż populacja pracowników starzeje się dynamicznie! Obecny model społeczny i gospodarczy większości krajów europejskich nie jest do utrzymania bez zasadniczych zmian w priorytetach polityki edukacyjnej i transformacji systemów opieki zdrowotnej Zasadnicze kierunki zmian: w roku % społeczeństwa europejskiego stanowić będą osoby w wieku powyżej 65 roku życia znacząco zmniejszy się liczba osób zasilających systemy emerytalne swoimi składkami jedynym sposobem utrzymania wzrostu PKB niezbędnego do zbilansowania podaży pracy będzie przedłużenie okresu aktywności zawodowej Europejczyków w zawodach GOW mocno nasycone technologiami ICT środowisko życia i pracy wymusza podnoszenie kompetencji - zdobywanie nowej wiedzy oraz kwalifikacji zawodowych i niezbędnych do swobodnego życia Gospodarka wiedzy, gospodarka oparta na wiedzy gospodarka kraju, w którym co najmniej 15% zatrudnionych pracuje w sektorze edukacji, gałęziach przemysłu wysokich technologii, sektorze nauki i badawczo-rozwojowym, usługach biznesowych związanych z GOW oraz usługach społeczeństwa informacyjnego.

Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. 3 Dynamika wzrostu kompetencji jest w Polsce bardzo słaba – co wynika głównie z zaniechań i błędów kolejnych rządów Większość wskaźników e - rozwoju poniżej średniej europejskiej regularni użytkownicy Internetu w 2006 roku - 34,4% (46,7% w UE) najniższy w UE poziom penetracji szerokopasmowego do Internetu – zaledwie 4,5 % (w 2006r. – 15,7%) tylko 46,4% dużych i średnich przedsiębiorstw dysponuje szerokopasmowym dostępem do Internetu – ostatnie miejsce w UE trzecia pozycja od końca wg. wskaźnika komputerów z dostępem do Internetu na 100 uczniów drugie miejsce od końca wg. wskaźnika pracowni komputerowych z szerokopasmowym dostępem do Internetu (28% - 67% w UE) Większość wskaźników określających poziom innowacyjności i rozwoju społeczeństwa Informacyjnego w Polsce sytuuje nasz kraj na końcu stawki europejskiej. Tak było i jest! Nie zanotowaliśmy na tym polu od 1990 roku żadnych znaczących sukcesów. Najważniejsze negatywne czynniki związane z zarządzaniem rozwojem SI brak zintegrowanej polityki rozwoju SI - mylnie utożsamianej z tzw. informatyzacją brak powiązania celowego budowanej infrastruktury z programami edukacyjnymi i e-integracyjnymi resortowość i myślenie inwestycjami w ICT – nie osiąganiem strategicznych celów w sferze społecznej i gospodarczej państwa znikoma aktywność samorządów lokalnych na polu rozwoju edukacji cywilizacyjnej oraz e-Integracji (edukacja publiczna jako obowiązek wyczerpuje temat) Do czego Polsce są potrzebne kompetencje cywilizacyjne Polaków? blisko 50% wzrostu produktywności oraz ponad 25% wzrostu PKB jest wynikiem inwestycji w ICT – to najsilniejszy czynnik wzrostu, o czym w Polsce nie pamiętamy! Bez upowszechnienia alfabetyzacji cyfrowej utrzymanie wzrostu będzie niemożliwe inwestycje w zastosowania ICT w branżach nie - ICT są najsilniejszym motorem rozwoju gospodarek narodowych – np. w przemyśle rolno – spożywczym, turystyce, transporcie, farmaceutyce. Innowacyjność wymaga kompetencji cywilizacyjnych. alfabetyzacja cyfrowa jest prerekwizytem aktywności na współczesnym rynku pracy. Każdy projektowany proces transformacyjny w państwie w XXI wieku musi zakładać posiadanie odpowiednich kompetencji cywilizacyjnych przez grupy docelowe transformacji – np. pracowników administracji i opieki zdrowotnej, mieszkańców wsi, nauczycieli w Polsce zarówno rząd, jak i samorządy wydają się nie brać pod uwagę lub nie rozumieć powyższej silnie manifestującej się w gospodarkach światowych zależności, powszechności zjawiska oraz skali zaniechań i zaniedbań, do których dopuszczono po 1990 roku.

Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. 4 Alfabetyzacja cyfrowa to nie programowanie komputerowe To zbiór funkcjonalnych kompetencji cywilizacyjnych Kluczowe kompetencje cywilizacyjne wg raportu Komisji Europejskiej 1. Porozumiewanie się w języku ojczystym 2. Porozumiewanie się w językach obcych 3. Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo – techniczne 4. Kompetencje informatyczne 5. Zdolność uczenia się 6. Kompetencje interpersonalne, międzykulturowe i społeczne oraz kompetencje obywatelskie 7. Przedsiębiorczość 8. Ekspresja kulturalna Trwałe bariery rozwoju GOW w Polsce, których źródłem jest system edukacji hierarchiczny nie sieciowy model szkoły - przeciwny dynamice gospodarki wiedzy niska funkcjonalność wiedzy absolwentów szkół licealnych – katastrofalna szkół zawodowych (czytanie, matematyka, nauki ścisłe) niski i bardzo niski – w relacji do tej grupy zawodowej w krajach UE 15 - poziom alfabetyzacji cyfrowej nauczycieli i kadry kierowniczej przewaga działań inwestycyjnych nad edukacyjnymi w działaniach MEN i samorządów deficyt polskojęzycznych treści i usług edukacyjnych w Internecie W Polsce zintegrowany program alfabetyzacji cyfrowej nie istnieje a podział odpowiedzialności za upowszechnienie w całości społeczeństwa kluczowych kompetencji cywilizacyjnych niezbędnych do uczenia się przez całe życie odstaje od potrzeb rozwojowych państwa i oczekiwań indywidualnych. Źródło: Komisja Europejska, COM(2005)548 końcowy

Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. 5 Aktywna i kompetentna cywilizacyjnie grupa Polaków wyjechała do Wlk. Brytanii. Kto ich zastąpi na rynku pracy? Ogółem lata lata55-74 lataStudenci Osoby z wy ż szym wykształceniem Bezrobotni UE Dania Niemcy 21110b.d Estonia b.d. 24b.d. Grecja Włochy Cypr Łotwa Litwa Luksemburg Węgry Austria Polska Portugalia b.d.1557 Słowacja Szwecja W. Brytania 25717b.d. 7 Islandia Norwegia Odsetek osób nieposiadających podstawowych umiejętności informatycznych, 2005 r. Źródło: EUROSTAT

Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. 6 Osiągnięcie odpowiednich kompetencji cywilizacyjnych jest gwarantem pozycji na rynku pracy i inkluzji cyfrowej Zasoby ludności - materialne, wiedzy Pojedyncze powody wykluczenia cyfrowego np. brak umiejętności Wiele powodów wykluczenia cyfrowego Grupy bliskie zintegrowania Nauczyć ludzi jak korzystać z ICT w pracy Zastosować ICT, aby pomóc ludziom – dopiero potem nauka Ludność E-Zintegrowani Nieskuteczność (niska efektywność) dotychczasowych działań wynika także z niezrozumienia złożoności procesów społecznych i operowania na grupach społecznych traktowanych resortowo. Z punktu widzenia poziomu wykluczenia cyfrowego społeczeństwo rozwarstwione jest zgodnie w modelu long tail (długi ogon) Inspirowany: C. Anderson, 2004

Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. 7 Polityka budowania potencjału kompetencji cywilizacyjnych w obecnym kształcie jest drogą donikąd. Co zrobimy? Niezaspokojony popyt na kompetencje cywilizacyjne silnie ogranicza możliwości rozwojowe państwa zmiany demograficzne - silne pokolenie y (pokolenie Internetu, ) + rosnąca liczba wykluczonych cyfrowo z pokolenia 50+; potencjalny konflikt społeczny o priorytety polityki państwa zwiększona chłonność na rozwiązania ICT w sektorach tradycyjnych: administracji, opiece zdrowotnej i innych - warunek efektywności podnoszenie jakości życia jako powszechne oczekiwanie Polaków w okresie wzrostu gospodarczego - wzrost poziomu integracji społecznej poprzez wdrażanie rozwiązań ICT służących e – Integracji wzrastająca innowacyjność produktów i usług firm sektora prywatnego – warunek konkurencyjności globalnej. Władze publiczne – rząd i samorządy powinny potraktować kreowanie i rozwój kompetencji cywilizacyjnych jako priorytet należy nadać najwyższy priorytet uzyskaniu kompetencji cywilizacyjnych przez Polaków od przedszkola do doktoratu – jest to warunkiem rozwoju państwa realizacja takiego programu wymaga innowacyjności, ponadresortowej wizji i przełamania endogennych barier w sposobie zarządzania polityką edukacji w Polsce samorządy – regionalne i lokalne odgrywać winny w realizacji takiego celu kluczową rolę, wykraczającą daleko poza tradycyjne zadania edukacji publicznej. zintegrowany system edukacji przez całe życie powinien łączyć partnerów potrójnej helisy w działaniach na rzecz podniesienia jakości edukacji Władze publiczne powinny zdobywać wiedzę na temat kluczowych czynników warunkujących procesy edukacji - osiągania kompetencji cywilizacyjnych i ich rozwój a w następstwie analizy budować i wdrażać realistyczne programy finansowane z różnych źródeł. Polityka w tym zakresie nie może polegać na wykorzystaniu środków i szans polityki spójności UE.

Prezentacja EDU-NET, Tarnów, 17 stycznia 2008r. 8 Podsumujmy! Krzysztof Głomb, 1.W Polsce – w perspektywie strategicznej mamy do czynienia z kryzysem efektywności polityki społecznej i zagrożeniem dynamiki rozwoju ku GOW 2. odpowiedzią władz publicznych winna być efektywna realizacja programu rozwoju kapitału ludzkiego - kluczowe znaczenie ma alfabetyzacja cyfrowa, która odgrywać będzie coraz większe znaczenie dla przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu (w tym cyfrowemu) 3. wspólnoty lokalne są kluczowe - wiedzą o tym od dawna w krajach najdynamiczniej i nowocześnie się rozwijających - tutaj rodzi się i może być likwidowane wykluczenie 4. udostępnienie komputerów i dostępu do Internetu nie powinno być celem samym w sobie - trzeba uruchomić programy edukacyjne i szkolenia w zakresie alfabetyzacji cyfrowej - nowoczesne, dostosowane do potrzeb i specyfiki różnorodnych grup docelowych 5. obecny potencjał instytucjonalny, model zarządzania rozwojem społeczeństwa informacyjnego, uwarunkowania prawne związane z wdrażaniem polityki spójności nie stwarzają realnych szans na efektywną realizację programu alfabetyzacji cyfrowej – dokonania skoku cywilizacyjnego Polaków !