STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH W POWIECIE MALBORSKIM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Działania Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego na rzecz Rodziny
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
1 Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych długofalowy plan przeciwdziałania dezintegracji społecznej Opracowanie: MOPS Gdańsk Gdańsk 2004.
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO W OLSZTYNIE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
PLAN DZIAŁANIA NA ROK 2009 PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Wiesława Przybysz Dyrektor Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej Olsztyn, 4 listopada 2008.
Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
PRACA SOCJALNA.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Konkurs 01/POKL/7.2.1/2008 (Ogłoszony w dniu 31 stycznia 2008 r.) Typy projektów. w ramach podziałania możliwa będzie realizacja następujących projektów:
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Wsparcie podmiotów ekonomii społecznej wdrażane przez WUP w Lublinie Wdrażanie PO KL przez WUP w Lublinie.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Rekomendacje zmian prawnych Tworzenie i rozwijanie standardów usług pomocy i integracji społecznej w zadaniu (nr 4) w zakresie standaryzacji pracy z bezdomnymi.
CZAS NA AKTYWNOŚĆ W GMINIE RADOMYŚL WIELKI Radomyśl Wielki 2008.
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
Priorytety Polityki Społecznej. Wybrane wnioski z konsultacji społecznych.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Ilona Gosk Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych Warszawa, marzec 2009 Ekonomia społeczna w Programie Operacyjnym Kapitał Ludzki 1.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Europejski Fundusz Społeczny Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: „Promocja integracji społecznej” Działanie 7.1: „Rozwój i upowszechnianie.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
Ekonomia społeczna w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Warmińsko-Mazurskiego na lata rola podmiotów reintegracyjnych w aktywizacji.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
„Reintegracja, Aktywność, Praca. Program na rzecz integracji społeczno-zawodowej w gminie Zabrze” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
 promowanie rozwoju lokalnego Lublina i województwa lubelskiego,  budowa społeczeństwa obywatelskiego,  przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Samorządowa polityka senioralna na Mazowszu
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH W POWIECIE MALBORSKIM NA LATA 2008-2015

Zgodnie z ustawą z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej do zadań z zakresu pomocy społecznej realizowanych przez powiat należy opracowanie powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych. W załączeniu przedstawiam Państwu Powiatową Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych. Jest to dokument, który powstał dzięki udziałowi konkretnych osób reprezentujących samorządy, instytucje, organizacje społeczne. Ponadto wykorzystane zostały materiały z raportu „Malborskich Warsztatów Pracy Socjalnej” organizowanych w latach 2006/2007.

Każda społeczność wypracowuje także właściwe dla siebie systemy wsparcia uruchamiane w wypadku pojawienia się problemów społecznych lub wówczas, gdy jednostka lub grupa znajduje się w trudnej sytuacji życiowej, której przezwyciężenie wykracza poza ich własne środki, możliwości i uprawnienia. W sferze działań socjalnych celem głównym jest, zatem dbałość o to, by jednostki i rodziny (zwłaszcza żyjące w trudnych warunkach) miały dostęp do systemu wsparcia społecznego i zasobów społecznych umożliwiających osiągnięcie potencjału koniecznego do samodzielnego funkcjonowania.

Podstawą polityki społecznej w Powiecie Malborskim jest strategia, która określa, misję, cele i kierunki działania oraz Programy Operacyjne. Dokument ten określa opcje rozwoju poszczególnych dziedzin życia społeczno-gospodarczego mających bezpośredni i pośredni wpływ na politykę i integracje społeczną.

Dokument ten zawiera podstawowe informacje o polityce społecznej w powiecie na tle podstawowych danych statystycznych określających potencjał społeczno – gospodarczy powiatu.

Pomoc Społeczna Realizacją zadań wynikających z ustawy o pomocy społecznej oraz pomocą środowiskową zajmują się następujące Ośrodki Pomocy Społecznej w Powiecie Malborskim: Miejsko Ośrodek Pomocy Społecznej w Malborku, Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowym Stawie, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Miłoradzu, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Lichnowy, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Gminy Malbork, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Starym Polu.

Na terenie Powiatu Malborskiego działa również Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie. Zadania Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie wynikające z ustawy o pomocy społecznej można podzielić na cztery podstawowe grupy tematyczne, i tak są to: - zadania z zakresu pomocy instytucjonalnej - zadania związane z organizacją opieki w rodzinach zastępczych - zadania z zakresu rehabilitacji osób niepełnosprawnych

Organizacje pozarządowe Z punktu widzenia interesu, jakim jest rozwiązywanie problemów społecznych, szczególne znaczenie mają takie organizacje, które w Powiecie Malborskim są dosyć liczne.

Wykaz ważniejszych stowarzyszeń, związków, fundacji działających na terenie Powiatu w sferze działalności społecznej Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym i Osobom z Trudnościami w Komunikowaniu Się Stowarzyszenie Pomocy "MIŚ" Stowarzyszenie Amazonek Stowarzyszenie na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną "PARASOL„ Polski Związek Niewidomych, Koło Powiatowe w Malborku PCK - Zarząd Rejonowy w Malborku Malborskie Stowarzyszenie Abstynenckie "TU i TERAZ" Stowarzyszenie "Bezpieczny Malbork„ Stowarzyszenie Św. Faustyny "FIDES„ Polski Związek Głuchych Oddział Malbork Zarząd Miejski PKPS w Malborku Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów, Zarząd Rejonowy w Malborku Stowarzyszenie Na Rzecz Osób Niepełnosprawnych "SŁONECZNY PROMYK„ Stowarzyszenie Wspierania Przedsiębiorczości w Malborku Fundacja Humanitarna „Nadzieja” im. Stefanii Zaorskiej w Nowym Stawie Stowarzyszenie Na rzecz Bezdomnych Dom Modlitwy „Agape” – ośrodki Nowy Staw, Kraśniewo, Szawałd

Uwarunkowania zewnętrzne

Uwarunkowania zewnętrzne krajowe Priorytet 1 – Poprawa warunków dla powstawania i funkcjonowania rodzin. Wsparcie rodzin w wychowaniu i edukacji dzieci Priorytet 2 – Wdrożenie aktywnej polityki społecznej Priorytet 3 – Kompleksowa rehabilitacja i aktywizacja osób niepełnosprawnych Priorytet 4 – Budowa systemu wsparcia dla osób w wieku poprodukcyjnym Priorytet 5 – Aktywizacja i mobilizacja partnerów lokalnych Priorytet 6 – Partnerstwo publiczno-społeczne jako podstawa rozwoju usług społecznych Priorytet 7 – Integracja społeczna i zawodowa imigrantów

Uwarunkowania zewnętrzne regionalne Na poziomie regionalnym dokumentem bezpośrednio odnoszącym się do opracowania wyższego rzędu jest Strategia Polityki Społecznej Województwa Pomorskiego do 2013 roku przyjęta uchwałą nr 1056/L/06 Sejmiku Województwa Pomorskiego z dnia 24 lipca 2006 roku. Dokument ten określa priorytety i cele wraz z kierunkami działania.

Priorytet I: Wzrost zatrudnienia i mobilności zawodowej Cel 1 Dostosowanie oferty edukacyjnej do rynku pracy Cel 2 Zwiększenie dostępności do instytucji rynku pracy Cel 3 Rozwój kształcenia ustawicznego Cel 4 Aktywizacja zawodowa osób będących w trudnej sytuacji na rynku pracy

Priorytet II. Wzmacnianie integracji społecznej Cel 1 Zapobieganie wykluczeniu społecznemu: Cel 2 Tworzenie warunków do wczesnego diagnozowania i wsparcia w sytuacjach zagrożenia wykluczeniem społecznym. Cel 3 Tworzenie warunków do wyzwalania aktywności indywidualnej osób zagrożonych wykluczeniem i wykluczonych społecznie. Cel 4 Wspieranie działań środowisk lokalnych na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej.

Cel 2 Wzmacnianie postaw obywatelskich Priorytet III: Rozwój społeczeństwa obywatelskiego Cel 1 Tworzenie warunków do budowania instytucjonalnego wsparcia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Cel 1 Tworzenie warunków do budowania instytucjonalnego wsparcia rozwoju społeczeństwa obywatelskiego Cel 2 Wzmacnianie postaw obywatelskich Cel 3 Podnoszenie jakości działalności organizacji pozarządowych

Priorytet IV: Poprawa infrastruktury i systemów wsparcia integracji Cel 1 Zwiększenie dostępności usług instytucji wspierających Cel 2 Podnoszenie jakości usług instytucji wspierających Cel 3 Stwarzanie warunków do powstawania i funkcjonowania koalicji i partnerstw na rzecz rozwiązywania problemów społecznych Cel 4 Budowanie komplementarnego systemu i standaryzacja usług

STRATEGIA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH W POWIECIE MALBORSKIM - CZĘŚĆ STRATEGICZNA

MISJA POMOC SPOŁECZNA W POWIECIE MALBORSKIM TO ZINTEGROWANY SYSTEM WSPIERANIA DZIECI, MŁODZIEŻY, OSÓB SAMOTNYCH ORAZ RODZIN ZNAJDUJACYCH SIĘ CZASOWO LUB NA STAŁE W TRUDNEJ SYTUACJI MATERIALNEJ LUB OBCIĄŻONYCH NIEKORZYSTNYMI DLA ICH ROZWOJU ZJAWISKAMI SOCJOLOGICZNYMI. SYSTEM OPARTY NA MODELOWEJ WSPÓŁPRACY OFICJALNYCH STRUKTUR SAMORZĄDOWYCH Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI O CHARAKTERZE SPOŁECZNYM, KTÓRY OPIERA SIĘ NA ZASADZIE:

„RZETELNA I WSZECHSTRONNA POMOC W TRUDNYCH SYTUACJACH ŻYCIOWYCH OPARTA JEST NA POSZANOWANIU GODNOŚCI I WZAJEMNYCH PRAW”

PRIORYTETY I CELE POWIATOWEJ STRATEGII ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH Rozmiar problemów poszczególnych osób z grup szczególnego ryzyka wskazuje na konieczność wytyczenia kierunków rozwiązywania problemów społecznych w powiecie malborskim w zakresie trzech priorytetów: Cel główny 1: Przeciwdziałanie skutkom długotrwałego bezrobocia Cel główny 2: Sprawny system zapobiegania kryzysom rodziny oraz kompleksowe wsparcie rodziny Cel główny 3: Bezpieczeństwo socjalne Cel główny 4: Marginalizacja grup społecznych Cel główny 5: Poprawa warunków zdrowotnych mieszkańców powiatu poprzez podniesienie jakości usług medycznych, zwiększenie ich dostępności . Zorganizowanie systemu działań profilaktycznych Cel główny 6: Stworzenie warunków sprzyjających integracji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych. Budowa systemu wsparcia dla osób w wieku starszym Cel główny 7: Wielokierunkowa współpraca administracji publicznej z organizacjami pozarządowymi w celu realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej

MONITOROWANIE STRATEGII Opracowana strategia umożliwi inicjowanie i wdrażanie różnorakich rozwiązań mających na celu poprawę sytuacji życiowej osób i grup społecznych wymagających okresowego i długofalowego wsparcia w codziennym funkcjonowaniu i pomocy w rozwiązywaniu problemów społecznych. Przyjęcie tego dokumentu uchwałą Rady Powiatu umożliwi budowanie na terenie powiatu zintegrowanego systemu pomocy społecznej i pozwoli na pozyskiwanie środków unijnych. Nie można pominąć faktu, że podstawowym warunkiem wdrażania Strategii jest dobra współpraca samorządów, instytucji i organizacji pozarządowych funkcjonujących na terenie powiatu i włączających się w realizację Strategii. Założono, że cele będą realizowane do 2015 roku. Nie oznacza to jednak, że jest to dokument zamknięty. Strategię można, a nawet wydaje się konieczne jej modyfikowanie pod wpływem zmieniających się warunków.

Zarządzanie Strategią zostanie powierzone Zespołowi osób wybranych spośród grup roboczych – do 5 osób.