Bilans kapitału ludzkiego w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekt systemowy Rynek Pracy pod Lupą - realizacja zadań w 2011 i I kwartale 2012 r. Spotkanie robocze z pracownikami PUP odpowiedzialnymi za realizację.
Projekt finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Założenia i metodologia walidacji kompetencji.
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
RAPORT.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
ZAŁOŻENIA WOJEWÓDZKIEGO URZĘDU PRACY NA ROK 2010 W ZAKRESIE WDRAŻANIA DZIAŁAŃ ORAZ PO KL.
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
EURES – co to jest? Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2008r.
Rozwój szkolnictwa zawodowego w Warszawie a potrzeby rynku pracy- diagnoza i prognoza. Projekt jest realizowany przez Biuro Edukacji Urzędu Miasta Stołecznego.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
URZĄD STATYSTYCZNY – CENTRUM WIEDZY WSPIERAJĄCE ZARZĄDZANIE W REGIONIE Wspólne budowanie przyszłości Mazowsza Warszawa, marzec 2011 r.
Wojewódzki Urząd Pracy w Lublinie w Lublinie Promocja Integracji Społecznej Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Białostocka Fundacja Kształcenia Kadr
1 Małopolskie Obserwatorium Rynku Pracy i Edukacji Warszawa, 15 lutego 2007 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
o Badanie jest częścią projektu Uniwersytet Partnerem Gospodarki Opartej na Wiedzy współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
2009 Maja DobrzyńskaWarszawa, 9 czerwca 2009 roku.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Prezentacja wyników i przyjęcie rekomendacji wypływających z badania pn.: "Ewaluacja działań skierowanych na rzecz wsparcia systemu instytucjonalnego rynku.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Promocja kształcenia ustawicznego w województwie lubuskim.
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
ANALIZA ZAŁOŻEŃ ORP III spotkanie interesariuszy w Grudziądzu, 25 sierpnia 2011 roku.
Internet jako narzędzie badań
Wdrażanie Działań 6.1 i 8.1 PO KL w województwie podlaskim w 2010 roku.
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Partner wiodący- Projektodawca: ASM- Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z. o.o Partnerzy: Wielkopolski Związek Pracodawców Prywatnych Centrum Statystyki.
5 lat Obserwatorium Obserwatorium realizuje badania cykliczne oraz badania jednorazowe, odpowiadające na bieżące potrzeby informacyjne. Przygotowuje również
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Departament Pielęgniarek i Położnych
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” Omówienie głównych działań zrealizowanych w ramach projektu.
Projekt „Indywidualne ścieżki zatrudnienia” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest realizowany.
Monitorowanie realizacji podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach zawodowych. 1.
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Gwarancje dla Młodzieży to POWER Perspektywa finansowania działań na rzecz młodzieży w okresie Bartosz Kosiński Miechów
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
Wielkopolski rynek pracy pod obserwacją
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Bezrobotni absolwenci szkół wyższych i ponadgimnazjalnych w województwie pomorskim Joanna Witkowska Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku Ogólnopolska.
Konferencja nt. Rozwój szkolnictwa zawodowego w Białymstoku a potrzeby rynku pracy Białystok, 17 czerwca 2010 r. Uczestnicy projektu:  Instytut Badań.
Badanie losów absolwentów szkół zawodowych. Struktura prezentacji przykładowe zastosowania organizacja badania odbiorcy wyników badania formy prezentacji.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Wojewódzki Urząd Pracy 18 lutego 2008 r.
- wsparcie pracodawców i ich pracowników Kielce, 28 czerwca 2016 r.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Oferta badawczo-edukacyjna dla sektora zdrowia i pomocy społecznej
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Zapis prezentacji:

Bilans kapitału ludzkiego w Polsce Bilans kapitału ludzkiego w Polsce. Podejście badawcze w kolejności występowania: Anna Świebocka, PARP Jarosław Górniak, Szymon Czarnik, Marcin Kocór, UJ Warszawa, styczeń 2010

Plan prezentacji Tło projektu Cele projektu Podejście badawcze Podsumowanie

Geneza projektu informacja jest niezbędnym elementem każdego procesu decyzyjnego, w tym decyzji programowych podejmowanych przez instytucje publiczne w zakresie wspierania rozwoju kapitału ludzkiego obecnie na rynku brak jest rzetelnych, ciągłych i reprezentatywnych badań, które dostarczałyby informacji na temat luk kompetencyjnych występujących na rynku pracy

Uczestnicy projektu Rada Programowa PARTNERZY Firmy badawcze

Cel projektu założenia projektów systemowych PARP kryteria strategiczne do projektów konkursowych PARP monitoring luk kompetencyjnych na rynku pracy wytyczne dla działań podejmowanych w regionach polityki krajowe w obszarze kapitału ludzkiego

Cele projektu Pierwotne cele projektu zostały zweryfikowane w trakcie rozmów z kluczowymi odbiorcami wyników: Ministerstwem Rozwoju Regionalnego Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej Ministerstwem Edukacji Narodowej Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego Ministerstwem Gospodarki Konfederacją Pracodawców Polskich, PKPP Lewiatan Polską Izbą Firm Szkoleniowych Przedstawicielami WUP oraz Urzędów Marszałkowskich

Cele projektu Główny cel projektu to określenie obecnego zapotrzebowania na kompetencje i ich dostępności na rynku pracy. Oprócz tego w ramach projektu postawiono na realizację następujących zadań: Prognoza zapotrzebowania na konkretne kompetencje Ustalenie planów i prognoz liderów rynku pracy Określenie zapotrzebowania na konkretne szkolenia oraz ocena wykorzystania oferty szkoleniowej przez firmy Ocena korzystania z instytucji wspierających rynek pracy Określenie potrzeb certyfikowania kompetencji Określenie źródła zdobywanych kompetencji (edukacja formalna czy nieformalna) Próba uchwycenia losów absolwentów Określenie planów zawodowych i migracyjnych oraz oczekiwań związanych z pracą Te cele są bardzo rozległe – nie wiemy czy jest sens przedstawiać je tak szczegółowo.

ISCO ISCO Instytucje szkoleniowe / System oświatowy Kapitał ludzki Popyt Podaż ISCO ISCO Kwalifikacje /kompetencje (zapotrzebowanie) Kwalifikacje /kompetencje (samoocena) Pracodawcy Pracownicy Studenci Oferty pracy Bezrobotni Uczniowie Nieaktywni zawodowo

Moduły badawcze Osiągnięcie założonych celów wymaga przeprowadzenie badań w następujących modułach: Badanie pracodawców Analiza ofert pracy Badanie ludności (pracujący, bezrobotni, nieaktywni zawodowo) Badanie bezrobotnych Badanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych Badanie studentów Badanie instytucji szkoleniowych Analiza kierunków kształcenia

Badanie pracodawców Technika badawcza Multimode survey: wywiady osobiste z pracodawcami – liderami rynku lokalnego wywiady telefoniczne z wylosowanymi pracodawcami Narzędzie badawcze Kwestionariusz PAPI  około 180 pytań, szacowany czas 75 minut Kwestionariusz CATI  około 110 pytań, szacowany czas 30 minut Próba PAPI  300 największych pracodawców w województwie CATI  700 pracodawców w województwie Operat  baza danych ENIRO lub wyczyszczony REGON W PAPI około 50 otwartych, w CATI – około 20 otwartych.

Analiza ofert pracy Technika badawcza Analiza treści Narzędzie badawcze Kodowanie ofert pracy na podstawie klucza dostarczonego przez Zamawiającego. Główne kategorie klucza: zawód, poszukiwane kompetencje Próba Oferty pracy zgromadzone w jednym dniu w okresie trwania danej edycji badań obejmujące oferty z ostatniego miesiąca Oferty pracy z wybranych Powiatowych Urzędów Pracy wylosowanych do badań kwestionariuszowych bezrobotnych Oferty pracy z portalu www.careerjet.pl Ta propozycja jest nieco zmodyfikowana w porównaniu z pierwszym ZZW. Czy zatem możemy pokazać im takie informacje – czy to jest zgodne z prawem?

Badanie ludności Technika badawcza Wywiady osobiste w miejscu zamieszkania respondenta Narzędzie badawcze Kwestionariusz PAPI  około 280 pytań, szacowany czas 90 minut Próba 1100 wywiadów w województwie Operat  baza PESEL Pytań otwartych około 24.

Badanie bezrobotnych Technika badawcza Wywiady osobiste w miejscu zamieszkania respondenta Narzędzie badawcze Kwestionariusz PAPI  około 180 pytań, szacowany czas 70 minut Próba 500 wywiadów w województwie Operat  bazy danych PUP (Krajowy System Monitorowania Rynku Pracy ) Pytań otwartych około 14.

Badanie uczniów szkół ponadgimnazjalnych Technika badawcza Ankieta audytoryjna realizowana w szkołach ponadgimnazjalnych Narzędzie badawcze Kwestionariusz ankiety audytoryjnej  około 90 pytań, szacowany czas 45 minut Próba Uczniowie ostatnich roczników szkół ponadgimnazjalnych Wylosowane zostanie 100 oddziałów w każdym województwie Operat  baza danych SIO Pytań otwartych około 3.

Badanie studentów Technika badawcza Ankieta audytoryjna realizowana w uczelniach Narzędzie badawcze Kwestionariusz ankiety audytoryjnej  około 130 pytań, szacowany czas 45 minut Próba Studenci ostatnich lat studiów (II i III roku studiów licencjackich – I stopnia, IV i V studiów jednolitych 5-letnich oraz I i II studiów uzupełniających – II stopnia) Wybranych zostanie 1600 kierunków w całej Polsce (kierunek rozumiany jest jako jednostka organizacyjna studiów na poszczególnych uczelniach). Na każdym kierunku zebranych zostanie przynajmniej 20 poprawnie wypełnionych kwestionariuszy Operat  baza danych MNiSW Pytań otwartych około 15.

Badanie instytucji szkoleniowych Technika badawcza Badania przebiegać będą dwuetapowo: Sporządzenie wyczerpującego rejestru instytucji szkoleniowych w Polsce Przeprowadzenie ankiety internetowej wspomaganej wywiadem telefonicznym Rozszerzona wersja ankiety internetowej będzie realizowana tylko w pierwszej i ostatniej edycji badań. Analiza oferty kształcenia (wersja uproszczona) będzie realizowana w każdej edycji. W każdej edycji weryfikowana będzie baza danych instytucji szkoleniowych Narzędzie badawcze Kwestionariusz ankiety CAWI  około 55 pytań w wersji rozszerzonej Próba Wyczerpująca baza instytucji szkoleniowych w Polsce Pytań otwartych około 15.

Analiza kierunków kształcenia Badania będą realizowane przez Zamawiającego Technika badawcza Analiza treści Narzędzie badawcze Kodowanie kierunków na podstawie klucza dostarczonego przez Wykonawcę Próba Bazy danych MNiSW oraz dane GUS

Podsumowanie Zadania Wykonawcy:  przeprowadzenie badań w przedstawionym zakresie  współpraca z Zamawiającym w zakresie kontroli jakości realizowanych badań  sporządzenie i dostarczenie baz danych z wynikami w formacie określonym przez Zamawiającego

Podsumowanie – BKL w liczbach Okres realizacji projektu: 15.09.2008 – 31.12.2014 1 przetarg = 1 wykonawca usługi badawczej, Wartość komponentu przeznaczonego na realizację badań terenowych – ok. 17,5 mln zł brutto Pięć edycji badań w każdej te same moduły badawcze w latach 2010-2014, czas realizacji każdej edycji wynosi maksymalnie 3 miesiące. Ogłoszenie przetargu – do 28 lutego 2010 roku Czy na pewno 3 miesiące – czy nie dać więcej czasu – 4 miesiące?

Podsumowanie – rezultaty projektu raporty z badań strona internetowa dokumentacja techniczna system samodzielnej analizy danych on-line konferencje

Podsumowanie wyników I przetargu Po pierwszym przetargu koszt realizacji poszczególnych modułów badawczych prezentował się następująco: Moduł badawczy Oferent A Oferent B Badanie pracodawców - CATI   Badanie pracodawców - PAPI Analiza ofert pracy Badanie ludności Badanie bezrobotnych Badanie uczniów  ! Badanie studentów Badanie instytucji szkoleniowych Jest to porównanie wobec naszych szacunków. Zielona strzałka w dół oznacza, że zaproponowano realizację danego modułu badawczego w cenie niższej od przyjętej przez nas. Natomiast czerwona strzałka w górę oznacza, że dany moduł badawczy proponowano zrealizować po wyższej cenie od zakładanej przez nas. Wykrzyknik oznacza, że cena ta było dużo wyższa.

Dziękuję za uwagę