Dojrzałość szkolna.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

„Sześciolatek w szkole”
informacje i wskazówki dla rodziców
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
„Sześciolatek w szkole”
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
SZE Ś CIOLATEK W SZKOLE. Senat RP przyj ą ł 1 lutego nowelizacj ę ustawy o systemie o ś wiaty, która o dwa lata ­ z 2012 r. na 2014 r. ­ przesuwa wprowadzenie.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
Informacja dla Rodziców Sześciolatek w szkole. Zmiana w ustawie o systemie oświaty uchwalona 27 stycznia 2012 r. przedłuża o dwa lata - do września 2014r.
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Sześciolatek w I klasie
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
„Sześciolatek w szkole”
Mój sześciolatek idzie do szkoły
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
6-LATEK W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
SP 6 GOTOWOŚĆ SZKOLNA Pedagog szkolny Patela M. Wnuk R.
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
„Sześciolatek w szkole”
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Sześciolatek w szkole”
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
„Sześciolatek w szkole”
„Sześciolatek w szkole”
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dojrzałość szkolna

Podjęcie przez dziecko obowiązku szkolnego wiąże się z początkiem nowego, bardzo ważnego etapu w jego życiu. Przechodząc z wieku przedszkolnego w wiek wczesnoszkolny ulega zmianie podstawowa forma działalności dziecka. Dotąd była to zabawa. Teraz będzie nauka. Osiągnięcia w nauce będą podstawowym kryterium oceny dziecka. Jednak, aby dziecko mogło sprostać wymaganiom szkolnym i w pełni się rozwijać musi osiągnąć dojrzałość szkolną.

GOTOWOŚĆ (DOJRZAŁOŚĆ) SZKOLNA oznacza osiągnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju – fizycznego, emocjonalno społecznego i umysłowego - który pozwoli mu sprostać obowiązkom i wymaganiom szkolnym

Gotowość szkolna zależy od: czynników biologicznych: stanu zdrowia, indywidualnego rozwoju dziecka, w tym dojrzałości jego układu nerwowego, czynników środowiskowych (społecznych),związanych z rodziną np. wpływu rodziny, przedszkola, innych instytucji.

własnej aktywności dziecka jego indywidualnych predyspozycji: osobistych doświadczeń życiowych zbieranych od najwcześniejszych okresów życia,

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zakłada: • umiejętności społeczne potrafi porozumiewać się z dorosłymi i dziećmi, zgodnie funkcjonować w zabawie i w sytuacjach zadaniowych •czynności samoobsługowe nawyki higieniczne i inne: związane z ubieraniem się, ,jedzeniem, załatwianiem potrzeb fizjologicznych, • umiejętności szkolne (przygotowanie do nauki czytania, pisania i matematyki)

• kompetencje poznawcze dotyczą poznawania i rozumienia siebie i najbliższego otoczenia, • sprawność ruchowa • odpowiednio rozwinięta mowę,

Umiejętności społeczne Dziecko potrafi: • sprzątać zabawki i pomoce, dbać o swoje rzeczy • zapamiętać i stosować zasady bezpiecznego zachowania w grupie • uwzględniać prawa innych – np. czekać na swoją kolej •radzić sobie w pokojowy sposób, nie reagować agresją

Umiejętności społeczne • w sytuacji konfliktu wykazywać dojrzałość- nie obwinia innych, nie skarży bez powodu, nie obraża się, nie odwraca, nie odchodzi, • unikać sytuacji konfliktowych, • kontrolować emocje – rzadko wybucha płaczem, złością • wykonywać polecenia skierowane do całej grupy, nie sprzeciwiać się,

Umiejętności społeczne • wypowiadać się z sposób zrozumiały dla innych – dzieci i dorosłych, • zapraszać rówieśników do rozmów i zabaw • pomagać innym dzieciom, pocieszać je w razie potrzeby • współodczuwać - rozpoznawać i nazywać - uczucia innych ludzi

Umiejętności społeczne • stawać w obronie innych dzieci • mówić o ważnych dla siebie sprawach • okazywać radość z osiągniętego sukcesu • zadawać pytania, prosić o dodatkowe wyjaśnienia i informacje

Umiejętności społeczne • umie się przedstawić: podać swoje imię i nazwisko, adres zamieszkania, wie, komu należy podawać takie informacje.

Umiejętności samoobsługowe Dziecko potrafi • umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby; • właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie; • samodzielnie korzysta z toalety; • samodzielnie rozbiera się i ubiera,

Umiejętności samoobsługowe • dbać o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie i kradzież; • utrzymywać porządek w swoim otoczeniu. • radzić sobie w sytuacjach zadaniowych i społecznych bez pomocy dorosłych – nie stara się wciąż przebywać blisko rodziców i nauczycieli

Umiejętności samoobsługowe • nie unikać sytuacji i zadań wymagających samodzielności, • zapamiętać i wykonać polecenie • podejmować próby poradzenia sobie z trudnością, nie zrażać się niepowodzeniami,

Umiejętności samoobsługowe • przejawiać inicjatywę, wypróbowywać różne sposoby działania • kończyć swoją pracę – jest zainteresowane wynikiem • dążyć do jak najlepszego wykonania pracy, poprawiać ją

Kompetencje poznawcze Dziecko potrafi: • wyjaśniać obserwowane zjawiska • przewidywać konsekwencje zdarzeń • definiować nazwy przez odniesienie do ogólniejszej kategorii • rozwiązywać zagadki matematyczne, • grać w gry wymagające liczenia

Kompetencje poznawcze • umieścić nowy obiekt w ułożonym szeregu • ułożyć i opowiedzieć historyjkę obrazkową • trafnie opowiedzieć, co wie i umie • wykazać się wiedzą wykraczającą poza bezpośrednie doświadczenie

Umiejętności szkolne Dziecko potrafi: • odróżniać kierunki lewo – prawo • wskazywać kierunki na kartce – np. prawo – lewo, góra – dół • rozumieć pojęcia związane z przestrzenią - np. nad, pod, za, obok • w opowiadaniu ujmować związki przyczynowo – skutkowe

Umiejętności szkolne • liczyć obiekty i rozróżniać błędne liczenie od poprawnego; • rozróżniać strony, kierunki, położenie obiektów względem siebie, • wie, na czym polega pomiar długości, zna proste sposoby mierzenia; • określać następstwo pór roku, dni tygodnia, miesięcy, dni i nocy.

Umiejętności szkolne • słuchać uważnie, skupiać uwagę na wykonywanej czynności, • powiedzieć, jaki jest dzień tygodnia i jaki będzie następny • wymienić pory roku i związane z nimi zjawiska, • porównać obrazki różniące się kilkoma szczegółami

Umiejętności szkolne • układać układanki według wzoru, puzzle • odwzorować szlaczki i proste figury geometryczne • odliczać na konkretach, dodawać i odejmować w zakresie 10 • dzielić zdanie na wyrazy • dzielić wyrazy na sylaby i łączyć sylaby w wyraz

Sprawność ruchowa: Dziecko potrafi: • wykonywać ćwiczenia gimnastyczne i ruchowe–lubi aktywność sportową • wykonywać prace manualne – wycinać, lepić z plasteliny, wyklejać, itp. • łapać i rzucać piłkę, • jeździć na rowerze, wspinać się na drabinki

Sprawność ruchowa • budować z drobnych klocków • prawidłowo trzymać ołówek, • dbać o swoje zdrowie, • orientuje się w zasadach zdrowego żywienia; • dostrzega związek między chorobą a leczeniem,

Rozwój mowy: Dziecko potrafi: • zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, • stara się mówić poprawnie • mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji; • uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach;

Rozwój mowy • w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

W podjęciu decyzji o rozpoczęciu przez dziecko sześcioletnie edukacji szkolnej pomoże Państwu: Ocena gotowości szkolnej dziecka dokonywana przez nauczyciela – diagnoza gotowości szkolnej dziecka (do końca kwietnia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym dziecko ma obowiązek albo może rozpocząć naukę w szkole podstawowej) Diagnoza w poradni psychologiczno – pedagogicznej ( Powiatowa Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Nowym Sączy – Filia w Starym Sączu ul. Partyzantów 15 tel. 18 4441360)

Dlaczego warto, by sześciolatek rozpoczął naukę w szkole? Odroczenie obowiązku szkolnego to wydłużenie edukacji szkolnej Odpowiednia stymulacja rozwoju - stały postęp, kształtowanie samodzielności. Program dostosowany do możliwości dziecka, szkoła gotowa na przyjęcie sześciolatków. Zgodnie z nową podstawą programową w szkole zachowane są proporcje pomiędzy nauką w ławce, a nauką poprzez zabawę.

Dlaczego warto, by sześciolatek rozpoczął naukę w szkole? Jak najwcześniejsze objęcie dziecka zorganizowaną edukacją zapewnia mu szybszy rozwój, wcześniejsze odkrywanie jego talentów i korygowanie ewentualnych deficytów.

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 1. Wykonać przesiewowe badania wzroku , słuchu, mowy lub korygować istniejące wady. 2. Wspierać naturalną w tym wieku u dziecka ciekawość do poznawania nowych wiadomości oraz uczenia się

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 3. Wzmacniać dojrzałość emocjonalno – społeczną dziecka: • uczyć radzenia sobie z porażkami, • zachęcać do wytrwałego dążenia do celu pomimo trudności, a także do kończenia rozpoczętej czynności • wzmacniać wiarę we własne możliwości • uczyć wyrażania emocji

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? • zachęcać do inicjatywy i samodzielności ale i do współdziałania 4. Kształtować umiejętność słuchania osoby dorosłej, rozumienia i zapamiętywania poleceń (także skierowanych do całej grupy) i wykonywania ich pomimo trudności.

Jak wspierać dziecko w osiąganiu gotowości szkolnej? 5. Wzmacniać kompetencje poznawcze oraz kształtować gotowość do nauki czytania, pisania i matematyki poprzez: • wspomaganie rozwoju mowy • kształtowanie pojęcia liczby i operowania liczbami (na materiale konkretnym) • rozwijanie percepcji wzrokowej i słuchowej • ćwiczenie sprawności manualnej,

Skutki niewłaściwej oceny gotowości szkolnej dziecka • niewykorzystanie potencjału dziecka, zbyt niski poziom wymagań w stosunku do możliwości, brak wyzwań, nuda – w efekcie spadek motywacji do nauki • zbyt wysokie wymagania w stosunku do możliwości dziecka – skutkujące trudnościami w nauce, zaburzeniami motywacji lub zaburzeniami emocjonalnym i późniejszymi niepowodzeniami szkolnymi

Sześciolatek w szkole Szkoła: Daje Szansę na nowe przyjaźnie. Wykorzystuje naturalny zapał dziecka do zdobywania nowych umiejętności. Rozwija samodzielność, odpowiedzialność. Odpowiednia przestrzeń – dostosowanie sal lekcyjnych i pomieszczeń szkolnych do potrzeb młodszych dzieci.

Sześciolatek w szkole Nowe rozwiązania organizacyjne – pomoc nauczyciela, Nauka poprzez zabawę, z wykorzystaniem wielozmysłowej stymulacji, ocenianie opisowe.

ORAZ DOSTOSOWANIE PROCESU NAJWAŻNIEJSZE - INDYWIDUALNE PODEJŚCIE DO DZIECKA, REALNA OCENA JEGO POTENCJAŁU I EWENTUALNYCH PROBLEMÓW ROZWOJOWYCH ORAZ DOSTOSOWANIE PROCESU DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEGO DOMOŻLIWOŚCI I POTRZEB DZIECI (A NIE ODWROTNIE!!!)

Dziękuję za uwagę

Dzieci urodzone w 2006 i 2007 roku odpowiednio od 1 września 2012 r Dzieci urodzone w 2006 i 2007 roku odpowiednio od 1 września 2012 r. i 1 września 2013 r. realizują obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego na wniosek rodziców zostają objęte obowiązkiem szkolnym lub są przedszkolakami (w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej) są uczniami

Dzieci urodzone w 2006 i 2007 roku odpowiednio od 1 września 2012 r Dzieci urodzone w 2006 i 2007 roku odpowiednio od 1 września 2012 r. i 1 września 2013 r. Sześciolatek w szkole podstawowej jest przedszkolakiem, jeżeli chodzi do oddziału przedszkolnego w szkole jest uczniem, jeżeli chodzi do I klasy