CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Advertisements

WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Jakie strategie podczas czytania polskiego hipertekstu stosują uczący się języka polskiego jako obcego?
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Specyficzne trudności w uczeniu się
Czytanie ze zrozumieniem
Opracowała mgr Maria Różańska
RODZAJE WYDAWNICTW INFORMACYJNYCH
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Podsumowanie z realizacji projektu
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Przeszkody w czytaniu ze zrozumieniem (tekst)
Objawy DYSLEKSJI.
Sprawozdanie z realizacji projektu „Indywidualizacja nauczania i wychowania uczniów klas I-III SP z gminy Charsznica” w szkole podstawowej im. Mikołaja.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Czytanie ze zrozumieniem
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
„Zdolności a umiejętności”
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Dysleksja i trudności szkolne
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Nowa podstawa programowa- proces dydaktyczny – egzamin Katowice 2009 Matura a podstawa programowa – nowe perspektywy dydaktyczne dr Kornelia Rybicka dr.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
SPRAWDZIAN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE SZÓSTEJ Czy powinien wzbudzać nasze obawy?
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Metody pracy samokształceniowej ucznia
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Sprawdzian szóstoklasisty
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
PRÓBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY 2015
Język polski na sprawdzianie szóstoklasisty *. Zgodnie z nową formułą sprawdzianu szóstoklasiści przystępujący do sprawdzianu w 2016 roku będą musieli.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM Krystyna Pańszczyk Lucyna Zarębczan Bożena Marek

Co to jest czytanie? Czytanie jest jedną z form komunikowania się. Jego istotą jest kojarzenie obrazów graficznych z odpowiadającymi im znaczeniami. Umieć czytać, to nie tylko przekładać na język mówiony czy na język wewnętrzny znaki graficzne rękopisu lub tekstu drukowanego. Umieć czytać - to w istocie rozumieć rzecz przeczytaną, umieć ocenić jej wartość i słuszność, zastanowić się, osądzić i zająć stanowisko.

Fizjologiczno-psychologiczne podstawy procesu czytania - objęcie okiem pola spostrzeżeń, - odbiór wrażeń tekstu na siatkówce oka, - ruch oczu (postępowy, wsteczny, zwrotny), - transmisja impulsów z siatkówki do wzrokowych ośrodków mózgowych, - pobudzenie procesów kojarzenia i interpretacja impulsów wzrokowych.

Rodzaje czytania Czytanie płynne - polega na tym, że dziecko czyta tekst, chociaż wolno, ale całymi wyrazami. Czytanie poprawne - polega na prawidłowym odczytywaniu wyrazów, tj. zgodnie z ich brzmieniem. Czytanie biegłe - polega na indywidualnym, świadomym stosowaniu właściwego tempa czytania, umożliwiającego czytającemu i słuchaczowi uchwycenie treści poszczególnych wyrazów, płynnie i poprawnie odczytanych. Czytanie wyraziste - polega na zachowaniu pauz gramatycznych logicznych i psychologicznych, na zachowaniu właściwej intonacji i zastosowaniu odpowiedniego tempa. Czytanie wyraziste ma wydobyć walory uczuciowe tekstu.

Czytanie ze zrozumieniem Istotę rozumienia czytanego tekstu stanowi uchwycenie jego sensu, czyli treści. Może to być sens dosłowny albo sens dodatkowy zawierający coś więcej niż to, co jest wyrażone w tekście.

Profesor Ryszard Więckowski wyróżnia trzy poziomy rozumienia tekstów: Poziom I - uczniowie wyodrębniają konkretne fakty i zdarzenia, zapamiętują je i odtwarzają na polecenie nauczyciela. Poziom II - w przeczytanym tekście uczniowie wyodrębniają związki przyczynowo – skutkowe miedzy faktami i zdarzeniami. Poziom III - uczniowie potrafią wyodrębnić ideę utworu (myśl przewodnią).

Ośrodek Badań Edukacyjnych i Informacji wyróżnia pięć poziomów czytania ze zrozumieniem: Poziom I – zdolność odszukania przynajmniej pojedynczej prostej części informacji w materiałach pisanych prostym językiem. Poziom II – zdolność odszukania części informacji na podstawie prostego kojarzenia wymagającego niskiego poziomu wnioskowania. Poziom III - zdolność wykorzystania materiałów pisemnych przy niskim poziomie wnioskowania , biorąc pod uwagę liczne części informacji Poziom IV – zdolność wykonania zadań o wielu właściwościach lub mniej prostych przy użyciu złożonej informacji. Poziom V - zdolność wykonania złożonych zadań łączących kilka części informacji , które należy wyszukać w materiale pisanym.

Czynniki wpływające na rozumienie tekstu - psychologiczne tkwiące w dziecku (słuch fonematyczny, percepcja wzrokowa, zdolności intelektualne, pamięć, koncentracja uwagi, pewność siebie, zainteresowania, doświadczenia życiowe), - psychologiczne tkwiące poza dzieckiem (sytuacja, w której się czyta), - pedagogiczne tkwiące w dziecku (stopień zmechanizowania czytania, umiejętność dostosowania metody i tempa do czytanego tekstu, orientacja w układzie zdań i akapitów, wszechstronne przygotowanie do czytanego tekstu, tj. znajomość poprawnej wymowy i znaczenia trudnych nowych słów i pojęć), - pedagogiczne tkwiące poza dzieckiem (styl tekstu, struktura języka, bodźce stosowane przez nauczyciela).

Propozycje ćwiczeń doskonalących umiejętność czytania ze zrozumieniem. szukanie wyznaczonych wyrazów w tekście, układanie rozsypanek wyrazowych według wskazówek nauczyciela (dobieranie czasownika do odpowiedniego rzeczownika), układanie rozsypanek zdaniowych, wybieranie zdania z rozsypanki do odpowiedniego rysunku, dobieranie podpisów do obrazków lub odwrotnie, przygotowanie odpowiedzi do przeczytanego po cichu pytania, odczytywanie fragmentu tekstu do pytania lub ilustracji.

Stosowanie poniższych ćwiczeń pomoże uczniom osiągnąć wyższy stopień zrozumienia różnego rodzaju tekstów. Poszerzanie słownictwa w zakresie poszczególnych przedmiotów nauczania(objaśnianie niezrozumiałych wyrazów, korzystanie z różnego typu słowników)‏ Poszukiwanie informacji na podany temat Czytanie i omawianie tekstów biograficznych, encyklopedycznych, informacyjnych Wyłanianie istotnych szczegółów Wyszukiwanie odpowiedzi na podane pytania Wyszukiwanie wskazanych fragmentów

Czytanie i objaśnianie pytań i poleceń Uzupełnianie tekstów z lukami Kształtowanie rozumienia pojęć geograficznych, przyrodniczych, matematycznych, historycznych, związanych z literaturą, teatrem, itp. Czytanie znaków, skrótów, symboli, map, planów, schematów, dat, wskazań termometru Analiza, porównywanie i interpretacja danych (tabelki, wykresy, diagramy)‏ Czytanie map, legendy na mapie, uzupełnianie map konturowych, zaznaczanie na mapie trasy wycieczki, opisywanie wycieczki na podstawie planu graficznego

Analizowanie danych statystycznych, znaków, instrukcji, rozkładów jazdy Korzystanie z katalogów bibliotecznych (alfabetycznych i rzeczowych)‏ Układanie i rozwiązywanie krzyżówek, gier planszowych Tworzenie komiksów Plastyczna interpretacja przeczytanego tekstu Przedstawianie scenek związanych z przeczytanym tekstem Stosowanie programów edukacyjnych wymagających od ucznia czytania pytań i udzielania odpowiedzi

Specyficzne trudności w czytaniu Trudności w nauce czytania są przeważnie związane z deficytami analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej. W celu dokładnego wskazania rodzaju występujących trudności u dziecka używa się czterech terminów: dysleksja - trudności w opanowaniu czytania, dysortografia - trudności w pisaniu przejawiające się popełnianiem różnego typu błędów, w tym ortograficznych, dysgrafia - to zniekształcenia strony graficznej pisma, hiperdysleksja - trudności w czytaniu ze zrozumieniem.

BIBLIOGRAFIA G. Jargiłło, Ćwiczenia ułatwiające nauką czytania. „Życie Szkoły" 1993, nr 2. J. Malendowicz, O trudnej sztuce czytania i pisania, warszawa 1978. J. Tarkowska, Rozwijanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. „Życie Szkoły" 1995, nr7. M. Cackowska, Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa 1984. J. Konopnicki, Powodzenia i niepowodzenia szkolne. Warszawa 1966. R. Więckowski. Psychologiczne i fizjologiczne podstawy początkowej nauki czytania i pisania. Życie Szkoły 2000/1. J. Bałachowicz, Kształtowanie umiejetności czytania ze zrozumieniem. Warszawa 1988. E. Malmąuist, Nauka czytania w szkole podstawowej, Warszawa 1982. Z. Ryndlak, Kształcenie umiejętności cichego czytania ze zrozumieniem. „Życie Szkoły" 1987. A. Warsicka, Stopień opanowania cichego czytania a powodzenie dziecka w nauce szkolnej Poznań 1977.