Szkolenie dla Beneficjentów RPOWP z zakresu kontroli

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1 Zatrudnianie personelu do projektu Reguła proporcjonalności Kwalifikowalność uczestników.
Advertisements

Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Sprawozdawczość i monitoring projektów współfinansowanych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kontrola na miejscu na zakończenie realizacji projektu – doświadczenia CKPŚ Spotkanie przedstawicieli Instytucji Pośredniczącej i Instytucji Wdrażających.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej UNIA EUROPEJSKA ZASADY WYPEŁNIANIA WNIOSKU O PŁATNOŚĆ W RAMACH POIiŚ Ewa Proniewicz Departament.
Ośrodek Przetwarzania Informacji Warszawa
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
1 Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych Dla rozwoju Mazowsza Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Rozliczenia Monitoring oraz Kwalifikowalność wydatków dla Działania 1.1 RPOWŚ Kielce r.
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Plan Komunikacji Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata oraz sprawozdawczość z Planu Komunikacji Jolanta.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Kwalifikowalność w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Załączniki do wniosku o płatność Toruń, 12 kwietnia 2006 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego - Instytucja Zarządzająca RPOWP Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata
Realizacja umowy w ramach POIG
Kontrola beneficjentów działanie 6.1
Przygotowanie wniosku Złożenie wniosku Ocena Umowa o dofinansowanie Realizacja działań Kontrola.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
1 PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ Rzeczpospolita Polska – Republika Słowacka 2007 – 2013 Szkolenie z zakresu realizacji i raportowania mikroprojektów.
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Kwalifikowalność wydatków
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Ul. Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89) , Fax (0-89) Urząd Marszałkowski.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
01 Departament Wdrażania RPO Kwalifikowalność wydatków Departament Wdrażania RPO.
Działanie 9.3 Rozwój przedsiębiorczości Wymagania w zakresie wskaźników.
Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna Wymagania w zakresie wskaźników.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wnioski o płatność- informacje potrzebne do rozliczenia operacji w ramach PROW „Europejski Fundusz Rolny na Rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
spotkanie informacyjne
Rozliczanie i kontrola operacji w ramach PO RYBY
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Zapis prezentacji:

Szkolenie dla Beneficjentów RPOWP z zakresu kontroli Marta Szewczul Referat Kontroli RPOWP Departament Zarządzania RPO Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Białystok, 3 lipca 2013 r.

Podstawy prawne kontroli w ramach RPOWP na lata 2007-2013 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (art. 60) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego ogólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności oraz Rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (art. 13)

Ustawa z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju - art. 26 ust. 1 pkt. 14 (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 z późniejszymi zmianami) Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie procesu kontroli w ramach obowiązków Instytucji Zarządzającej Programem Operacyjnym (wydane na podstawie art. 35 ust. 3 pkt. 9 ww. ustawy) z dnia 5 czerwca 2012r. Instrukcja Wykonawcza Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Podlaskiego na lata 2007 - 2013, Umowa o dofinansowanie projektu.

Kontrole projektów na miejscu KONTROLA PROJEKTÓW Kontrola na zakończenie realizacji Kontrola trwałości projektu Kontrole projektów na miejscu Kontrola dokumentacji projektu Kontrola w trakcie realizacji projektu Kontrola doraźna Kontrola krzyżowa

KONTROLA NA MIEJSCU może być przeprowadzona w siedzibie Beneficjenta i/lub w każdym miejscu bezpośrednio związanym z realizacją projektu Kontrola projektów na miejscu jest formą weryfikacji wydatków potwierdzającą, że współfinansowane towary i usługi zostały dostarczone oraz że wydatki zadeklarowane przez beneficjentów w związku z realizowanymi projektami zostały rzeczywiście poniesione i są zgodne z zasadami wspólnotowymi i krajowymi. Kontrole na miejscu służą uzyskaniu uzasadnionej pewności, że projekt został zrealizowany poprawnie, a zakładane rezultaty zostały osiągnięte.

KONTROLA NA ZAKOŃCZENIE REALIZACJI PROKEKTU IZ RPOWP objęła kontrolą na zakończenie realizacji 100 % projektów. Kontrola na zakończenie realizacji projektu oznacza kontrolę na dokumentach i na miejscu realizacji projektu po złożeniu przez Beneficjenta i zweryfikowaniu przez właściwy referat rozliczeń i płatności wniosku Beneficjenta o płatność końcową, przed akceptacją tego wniosku i ostatecznym rozliczeniem projektu

KONTROLA NA ZAKOŃCZENIE REALIZACJI PROJEKTU Kontrola na dokumentach - polega na sprawdzeniu kompletności i zgodności z obowiązującymi procedurami i przepisami dokumentacji związanej z realizacją projektu, ze szczególnym uwzględnieniem dokumentów potwierdzających prawidłowość poniesionych wydatków. Sprawdzenie efektu rzeczowego w miejscu realizacji projektu.

KONTROLA W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTU Przeprowadzana jest na części projektów wybranych określoną przez IZ RPOWP procedurą. Kontrolą w trakcie realizacji projektu objęte są wszystkie projekty dotyczące wsparcia instrumentów inżynierii finansowej

KONTROLA DORAŹNA w szczególności po powzięciu informacji o zaistniałej lub możliwej do zaistnienia nieprawidłowości w realizowanym lub zrealizowanym projekcie. Podstawę do przeprowadzenia kontroli mogą stanowić m.in. informacje/skargi o niewłaściwej realizacji projektu IZ może przeprowadzić kontrolę doraźną w siedzibie lub/i miejscu realizacji przedsięwzięcia u grup docelowych (mikroprzedsiębiorstwa, małe i średnie przedsiębiorstwa) w celu sprawdzenia prawidłowości realizacji przedsięwzięcia. IZ może przeprowadzić kontrolę doraźną u Beneficjenta w zakresie szkolenia objętego cross- financingiem. O kontroli doraźnej Beneficjent nie musi być informowany z wyprzedzeniem.

CEL KONTROLI NA MIEJSCU sprawdzenie faktycznego stanu realizacji projektu; sprawdzenie czy charakter projektu jest zgodny z założonym we wniosku aplikacyjnym; sprawdzenie czy realizacja projektu następuje zgodnie z harmonogramem rzeczowo-finansowym zawartym we wniosku aplikacyjnym; zidentyfikowanie potencjalnych problemów na możliwie wczesnym etapie realizacji projektu i udzielenie zaleceń mających na celu podjęcie działań korygujących, określenie efektywnych i skutecznych rozwiązań oraz tzw. dobrych praktyk.

ZAKRES PRZEDMIOTOWY KONTROLI NA MIEJSCU weryfikacja zgodności realizacji projektu z jego założeniami określonymi w umowie/decyzji o dofinansowanie projektu, a w szczególności: Prawidłowość rozliczeń finansowych, Zgodność danych przekazywanych we wniosku o płatność w części dotyczącej postępu rzeczowego, w tym realizacji wskaźników oraz postępu finansowego z dokumentacją dotyczącą realizacji projektu dostępną w siedzibie beneficjenta, Zgodność z politykami horyzontalnymi (w tym zgodność z zasadami dotyczącymi ochrony środowiska i zasadami dotyczącymi pomocy publicznej, Sposób realizacji działań informacyjnych i promocyjnych, Sposób prowadzenia i archiwizacji dokumentacji projektu.

KONTROLA ROZLICZEŃ FINANSOWYCH weryfikacja oryginałów dokumentów księgowych dokumentujących wydatki poniesione w ramach projektu, które zostały zweryfikowane w zatwierdzonych wnioskach o płatność, w tym weryfikacja opisu dokumentów księgowych o poniesieniu wydatku w ramach projektu, weryfikacja dowodów zapłaty i innych dokumentów potwierdzających fakt zakupu zamówionych towarów i usług, sprawdzenie, czy prowadzona jest wyodrębniona/odrębna ewidencja wydatków dla projektu.

Kontrola obowiązków z zakresu promocji i informacji sposób informowania o realizacji projektu i dofinansowaniu projektu z EFRR, weryfikacja prawidłowości oznaczenia dokumentacji związanej z realizacją projektu, sposób oznakowania pomieszczeń, w których realizowany jest projekt, sposób oznakowania wyposażenia i innych rzeczy zakupionych w ramach projektu, sposób informowania uczestników projektu o udziale współfinansowania z EFRR w projekcie, zamontowanie tablic informacyjnych i pamiątkowych

Weryfikacja zamówień publicznych objęta jest osobną procedurą. Kontrola na miejscu nie obejmuje co do zasady weryfikacji prawidłowości udzielenia zamówień publicznych objętych ustawą PZP. Weryfikacja zamówień publicznych objęta jest osobną procedurą.

INNE OBSZARY Ewidencja środków trwałych (czy dana inwestycja została ujęta w ewidencji środków trwałych) Proces budowlany (m. in. pozwolenie na budowę, pozwolenie na użytkowanie, dziennik budowy, uprawnienia inspektora, kierownika budowy) Potwierdzenie poziomu realizacji wskaźników produktu i rezultatu

ETAPY KONTROLI NA MIEJSCU Zaplanowanie czynności kontrolnych (zebranie dokumentów i informacji o projekcie, powołanie zespołu kontrolującego) Przekazanie Beneficjentowi zawiadomienia o kontroli (co najmniej 5 dni kalendarzowych przed rozpoczęciem kontroli, przy kontroli doraźnej 1 dzień lub brak zawiadomienia) Przeprowadzenie czynności kontrolnych (termin wynika z upoważnienia lub z pisma zawiadamiającego o kontroli) Sporządzenie i przekazanie Beneficjentowi informacji pokontrolnej Sformułowanie i przekazanie ewentualnych zaleceń pokontrolnych Weryfikacja wdrożenia zaleceń pokontrolnych Weryfikacja korespondencyjna Kontrola sprawdzająca (na miejscu realizacji projektu lub w siedzibie Beneficjenta)

KONTROLA TRWAŁOŚCI Obejmuje: weryfikację Sprawozdania rocznego/Ankiety dotyczącej zabezpieczenia trwałości projektu zrealizowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007 -2013, wizyty monitorujące na miejscu realizacji projektu. Wizyty monitorujące przeprowadzane są na próbie projektów wytypowanej zgodnie z określoną przez IZ RPOWP metodologią

KONTROLA TRWAŁOŚCI Celem kontroli trwałości projektów jest potwierdzenie, czy: w projekcie nie nastąpiły zasadnicze modyfikacje w rozumieniu art. 57 rozporządzenia nr 1083/2006: wynikające ze zmiany charakteru własności elementu infrastruktury, zaprzestania działalności produkcyjnej i mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji operacji, powodujące uzyskanie nieuzasadnionej korzyści przez przedsiębiorstwo lub podmiot publiczny, cel projektu został zachowany i jest utrzymywany w zgodzie z prawem krajowym i wspólnotowym (m.in. czy elementy infrastruktury/sprzętu są utrzymywane w dobrym stanie bądź czy aktywa nabyte w ramach projektu zostały w okresie trwałości zastąpione nowszymi jeśli ze względu na postęp technologiczny stały się przestarzałe); Beneficjent wypełnia obowiązki wynikające z umowy w zakresie promocji projektu; system archiwizacji akt istnieje i jest odpowiedni.

OBOWIĄZKI BENEFICJENTA W ZAKRESIE KONTROLI Poddać się kontroli i audytowi w zakresie prawidłowości realizacji projektu dokonywanej przez IZ RPOWP oraz inne podmioty uprawnione do ich przeprowadzania Zapewnić kontrolerom prawo między innymi do: pełnego wglądu we wszystkie dokumenty, w tym dokumenty elektroniczne związane z realizacją projektu oraz umożliwić tworzenie ich uwierzytelnionych kopii, odpisów i wyciągów; pełnego dostępu w szczególności do urządzeń, obiektów, terenów i pomieszczeń, w których realizowany jest projekt lub zgromadzona dokumentacja dotycząca realizowanego projektu; Zapewnienia obecności osób, które udzielą wyjaśnień na temat wydatków i innych zagadnień związanych z realizacją projektu Niedopełnienie ww. obowiązków może zostać uznane za niepoddanie się kontroli co stanowi przesłankę do rozwiązania umowy od dofinansowanie projektu.

UPRAWNIENIA KONTROLERÓW Do swobodnego poruszania się po terenie jednostki kontrolowanej, z wyjątkiem miejsc podlegających szczególnej ochronie z uwagi na tajemnicę państwową Do wglądu oraz tworzenia kopii i odpisów dokumentów związanych z działalnością jednostki kontrolowanej zgodnie z przepisami i postanowieniami o ochronie informacji niejawnych i ochronie danych osobowych, w zakresie dotyczącym tematu kontroli Do przeprowadzenia oględzin obiektów i składników majątkowych w zakresie dotyczącym tematu kontroli Do żądania od pracowników jednostki kontrolowanej ustnych i pisemnych wyjaśnień Do zabezpieczania materiałów dowodowych Do sprawdzania przebiegu określonych czynności w zakresie dotyczącym tematu kontroli Do przyjmowania oświadczeń i wyjaśnień od osób kontrolowanych

JAK SIĘ PRZYGOTOWAĆ DO KONTROLI? Przeczytać dokładnie zawiadomienie o kontroli Przygotować książkę kontroli Przygotować całość dokumentacji związanej z realizacją projektu w tym przede wszystkim dokumenty wymienione w zawiadomieniu Przygotować zrealizowaną inwestycję do oględzin Zapewnić obecność kierownika jednostki kontrolowanej Zapewnić obecność osoby kompetentnej do udzielania informacji w zakresie projektu Zapewnić miejsce kontrolującym do swobodnej pracy

Niezwłoczne dostarczanie kontrolującym wymaganych dokumentów i wyjaśnień znacznie przyspiesza zakończenie kontroli i ostateczne rozliczenie projektu!

JAK PRZYGOTOWAĆ DOKUMENTACJĘ Przygotować ORYGINAŁY dokumentów, Przygotować dokumenty źródłowe dotyczące realizacji wskaźników (ewidencja środków trwałych, umowy o pracę, dokumenty ZUS, oferta firmy, protokoły odbioru, ewidencja księgowa, decyzje, sprawozdania, zestawienia) określone we wniosku o dofinansowanie Przygotować całość dokumentacji procesu budowlanego Przygotować dokumentację związaną z zakupionymi urządzeniami (gwarancje, atesty, dokumentacja techniczno-ruchowa) Przygotować korespondencję z IZ RPOWP Wszelkie wydruki i poświadczenia za zgodność z oryginałem przygotowywać z datą kontroli na miejscu

JAK PRZYGOTOWAĆ DOKUMENTACJĘ cd. Nie kopiować umów o pracę ani innych dokumentów zawierających dane osobowe Przygotować wcześniej oryginały dokumentów w przypadku księgowości prowadzonej przez firmę zewnętrzną Pomocne jest ułożenie dokumentacji według jakiegoś klucza ułatwiającego kontrolującym odszukanie poszczególnych dokumentów Nie tworzyć sztucznie dokumentów wyłącznie w celu okazania ich kontrolującym Przekazywanie kontrolującym konkretnych wymaganych dokumentów, zamiast całego stosu zbędnych

DOBRE PRAKTYKI Informować o wszelkich zmianach w projekcie Zaznajomić się z zapisami dokumentacji aplikacyjnej Zapewnić dostęp do wszystkich pomieszczeń objętych projektem Upewnić się, że wszystkie urządzenia są dostępne Sprawdzić plakietki znamionowe urządzeń czy są zgodne z dokumentacją zakupu Zapewnić obecność osoby, która będzie potrafiła uruchomić i obsługiwać urządzenia, czy oprogramowanie Zapewnić dobrą komunikację pomiędzy poszczególnymi komórkami jednostki Nie bać się zadawać pytań kontrolującym

PRZYKŁADY UCHYBIEŃ I NIEPRAWIDŁOWOŚCI WYKRYTYCH W TRAKCIE KONTROLI Nieinformowanie IZ RPOWP o odchyleniach w realizacji wskaźnika produktu i rezultatu. Wykazywanie wskaźnika produktu, rezultatu nie na dzień sprawozdawczy wniosku, ale na dzień wypełniania wniosku Białkowanie (użycie korektora) opisów na oryginałach faktur Niedostateczna promocja projektu i/lub Programu (niezgodna z warunkami umowy o dofinansowanie lub wytycznych) Przeprowadzanie robót budowlanych bez wymaganych prawem pozwoleń i zgłoszeń, Niezainstalowanie urządzeń w projekcie

PRZYKŁADY UCHYBIEŃ I NIEPRAWIDŁOWOŚCI WYKRYTYCH W TRAKCIE KONTROLI Zaniechanie robót budowlanych Przedstawianie do refundacji robót dodatkowych, nie określonych we wniosku o dofinansowanie projektu Zakup urządzeń o innych parametrach lub funkcjonalności niż określone w dokumentacji aplikacyjnej Przedstawianie do refundacji nieruchomości, które nie są bezpośrednio niezbędne do realizacji celów projektu Przedstawianie do refundacji wydatków nie związanych z realizacją projektu, Zawyżanie kosztów zakupu lub robót budowlanych

Kontrola nie jest audytem ani inspekcją Nie należy oczekiwać uzyskania zgody kontrolującego np. na stosowanie pewnych metod księgowania

Zapraszam do zadawania pytań

Dziękuję za uwagę.