Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Spraw Społecznych Wydział Integracji Osób Niepełnosprawnych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Starostwo Powiatowe w Kościerzynie
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO
URZĄD MIEJSKI W KRZESZOWICACH
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Departament Polityki Społecznej; „Lubuska Akademia NGO”
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Wniosek o płatność. Terminy składania wniosków o płatność: Pierwszy wniosek o płatność: 3 miesiące, licząc od daty podpisania umowy Kolejne wnioski o.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI MON
ppłk Krzysztof Cholewiński WARSZTATY DLA PRZEDSTAWICIELI ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH WSPÓŁPRACUJĄCYCH Z RESORTEM OBRONY NARODOWEJ POPOWO,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Województwa Kujawsko-Pomorskiego
PRAWIDŁOWO WYPEŁNIONA OFERTA
Wnioski o płatność i zaliczki w ramach RPO WP
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Dotacje działalność pożytku publicznego
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Wprowadzanie zmian do umów z Beneficjentami Działania 8.2 PO IG
Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich PROBLEMY POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE PRZYZNAWANIA POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA 413 WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy.
PROGRAM WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ POLSKA-BIAŁORUŚ-UKRAINA Projekty parasolowe RAPORTOWANIE Rzeszów, r.
Ul. Przy Rondzie 6, adres do korespondencji: ul. Basztowa 22, Kraków tel , faks „Narodowy Program Przebudowy.
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
Zmiana Wytycznych Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie uruchamiania i rozliczania środków przyznawanych jednostkom samorządu terytorialnego.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Zasady prawidłowego rozliczania otrzymanego wsparcia w ramach „ Z pracy do pracy” POKL /14.
Zmiany Planu Wdrażania Projektu Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział Środków.
ZAŁOŻENIA DO ROCZNEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY GMINY I MIASTA CZERWIONKA- LESZCZYNY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI DZIAŁALNOŚĆ.
MAŁE GRANTY art. 19 a ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Urząd Miasta Podkowa Leśna 2015.
Planowanie, finansowanie i rozliczanie projektów w organizacjach polonijnych. Moskwa, 2-3 listopada 2012 rok.
PRZYGOTOWANIE SPRAWOZDANIA KOŃCOWEGO. SPRAWOZDANIE (CZĘŚCIOWE/KOŃCOWE 1) ) 2) z wykonania zadania publicznego przepisać tytuł z umowy — str.2, §1 pkt.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Kryteria wyboru projektów Działanie 5.1 Gospodarka odpadowa osi priorytetowej Środowisko przyrodnicze i racjonalne wykorzystanie zasobów Regionalnego Programu.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Podsumowanie współpracy Sprawozdanie z realizacji Rocznego Programu Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2011 rok.
1. Rozstrzygnięcie konkursu ofert na realizację zadań publicznych z zakresu kultury i ochrony dziedzictwa kulturowego w 2011 roku na terenie Dolnego Śląska.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
System oceny i kryteria wyboru projektów w ramach Podziałania
System wyboru projektów w ramach Działania 5. 2
System wyboru projektów w ramach Działania 6. 1
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Spraw Społecznych Wydział Integracji Osób Niepełnosprawnych

Zlecanie zadań publicznych organizacjom pozarządowym w trybie otwartych konkursów ofert, zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) w 2012 roku

Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego ogłosił 19 otwartych konkursów ofert w 2012 roku. Konkursy te dotyczyły ośmiu obszarów tematycznych: 1. Pomoc społeczna 2. Profilaktyka uzależnień 3. Ochrona i promocja zdrowia 4. Kultura fizyczna i sport 5. Działania na rzecz NGO 6. Kultura i dziedzictwo narodowe 7. Turystyka i krajoznawstwo 8. Działania na rzecz osób niepełnosprawnych

Zestawienie otwartych konkursów w trybie pożytku publicznego w 2012 r. Liczba ogłoszonych konkursów Ilość przyznanych dotacji Pula przyznanych środków w zł 19 512 4 971 010,00

Skala dofinansowania w konkursach w trybie pożytku publicznego w 2012 r. Wysokość środków przyznanych z podziałem na dziedziny objęte wsparciem.

Środki przyznane na realizację zadań zleconych na rzecz osób niepełnosprawnych w 2012 r. w ramach otwartego konkursu ofert : - nr 15/2012 wyniosły 169 860,00 zł, - nr 18/2012 przewidziano kwotę 30 000,00 zł, której nie przekazano z powodu nie spełnienia kryteriów oceny formalnej przez złożone oferty, - nr 19/2012 wyniosły 70 140,00 zł, oraz w ramach trybu uproszczonego przekazano kwotę 60 000,00 zł

Rozliczanie dotacji przyznanych w ramach otwartych konkursów ofert przez Samorząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego ze środków budżetu Województwa oraz ze środków PFRON.

Zakres obowiązków sprawozdawczych Zleceniobiorcy reguluje § 11 umowy o wsparcie realizacji zadania publicznego. Dokumentacja sprawozdawcza powinna być kompletna, rzetelna i zgodna pod względem merytorycznym i finansowym z realizacją zadania wskazanego w ofercie oraz korekcie stanowiącej załącznik do umowy. Sprawozdanie powinno być dostarczone w terminie nieprzekraczalnym tj. 30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania publicznego

Dokumentacja sprawozdawcza zawiera: 1 Dokumentacja sprawozdawcza zawiera: 1. Sprawozdanie końcowe z zrealizowanego zadania (sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 15 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oferty i ramowego wzoru umowy dotyczących realizacji zadania publicznego oraz wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania). 2. Tabelę zestawienie faktur (rachunków) zawierającą spis wszystkich dokumentów uzasadniających poniesione wydatki: - w ramach otrzymanych środków z dotacji, - oraz w zakresie wkładu własnego w kwocie nie mniejszej niż przedstawiona w ofercie lub korekcie zakresu rzeczowego bądź finansowego zadania.

Załączniki do sprawozdania końcowego:

1. Kserokopie potwierdzonych dwustronnie przez Zleceniobiorcę „Za zgodność z oryginałem” dokumentów finansowych (rachunków, faktur), dotyczących wydatków finansowych z dotacji Województwa. Dokumenty finansowe powinny być opatrzone przez Zleceniobiorcę: a) pieczęcią Zleceniobiorcy, opisem merytorycznym, uzasadniającym poniesione wydatki wraz ze wskazaniem numeru umowy, b) klauzulą „Płatne ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego/ze środków PFRON w wysokości (kwota)" oraz, w przypadku dzielenia wydatku na kilka źródeł finansowania, wskazanie pozostałych źródeł finansowania wraz z kwotami, c) stwierdzeniem, że dokument sprawdzono pod względem merytorycznym i formalnorachunkowym, Powyższe stwierdzenia winny być potwierdzone podpisami osób uprawnionych (wraz z pieczątką imienną, a w przypadku braku pieczątki imiennej czytelnym podpisem z podaniem stanowiska albo pełnionej funkcji).

2. Kserokopie przelewów odnoszących się do wydatków realizowanych w formie bezgotówkowej; 3. Materiały dokumentujące konieczne w trakcie realizacji zadania czynności prawne: kopie umów, kopie dokumentów dotyczących postępowania w ramach zamówień publicznych, potwierdzone przez Zleceniobiorcę za zgodność z oryginałem; 4. Pisemną informację dotyczącą wypełnienia obowiązków informacyjnych przez Zleceniobiorcę, określonych w § 8 niniejszej umowy; 5. 1 egzemplarz ulotki programowej, zaproszenia itp.; 6. Opinie, artykuły prasowe, publikacje, raporty związane z realizowanym zadaniem; 7. Inne dokumenty mogące mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wykonania zadania.

Wzór prawidłowego opisu dokumentów finansowych Opis merytoryczny uzasadniający poniesione wydatki (np. Realizacja działania dla wskazanej liczby osób z podziałem na osoby niepełnosprawne oraz opiekunów itp. w dniu ….... r. wynikającym z harmonogramu zadania). Zadanie przeprowadzono w ramach umowy nr …................ (Wskazanie numeru umowy zawartej między Zleceniodawcą, a Zleceniobiorcą). “Płatne ze środków Województwa Kujawsko-Pomorskiego/ ze środków PFRON w wysokości …............ zł oraz , w przypadku dzielenia wydatku na kilka źródeł finansowania, wskazanie pozostałych źródeł finansowania wraz z kwotami. Sprawdzono pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym data……. podpis ………. Powyższego podpisu dokonują osoby uprawnione wraz z pieczęcią imienną oraz funkcją Pieczęć Dotowanego oraz pieczęcie imienne i podpisy osób uprawnionych /w przypadku braku pieczęci imiennych podpisy muszą być czytelne/ Kserokopia dokumentu finansowego powinna być potwierdzona na pierwszej i drugiej stronie „za zgodność z oryginałem” przez osoby uprawnione, tj. osoby, które podpisały umowę.

I. Rozliczenie wydatkowanych środków 1 I. Rozliczenie wydatkowanych środków 1. Dany koszt finansowy z dotacji wykazany w sprawozdaniu uznaje się za zgodny z kosztorysem, gdy zwiększenie kosztu nie nastąpiło o kwotę większą niż 20%. Z uwzględnieniem, iż koszty administracyjne nie mogą przekroczyć 10% wartości dotacji. 2. Procentowy udział dotacji w całkowitych kosztach zadania nie może być zwiększony o więcej niż 5% w stosunku do udziału dotacji wskazanego w umowie. ! Wprowadzone zmiany dokonane niezgodnie z limitami wskazanymi w pkt 1i 2 uważa się za pobranie dotacji w nadmiernej wysokości. 3. W uzasadnionych przypadkach wydatki uznaje się za zakwalifikowane tj. podlegające refundacji, gdy: a) w okresie 21 dni przed datą przed datą rozpoczęcia realizacji zadania oraz w terminie do 14 dni od ostatniego dnia realizacji zadania; b) zostały poniesione pomiędzy data rozpoczęcia realizacji zadania przez Zleceniobiorcę, a dniem podpisania umowy, ale nie wcześniej niż po dniu podjęcia przez Zarząd Województwa Kujawsko-Pomorskiego uchwały rozstrzygającej dany konkurs.

II. Dodatkowe obowiązki sprawozdawcze Zleceniobiorcy, wezwania Zleceniodawcy oraz kary umowne. 1. Obowiązek Zleceniobiorcy do składania informacji dodatkowych oraz wyjaśnień do sprawozdania na żądanie Zleceniodawcy w wyznaczonym przez niego terminie. 2.Zleceniobiorca ma obowiązek złożenia sprawozdania na pisemne wezwanie Zleceniodawcy, jeśli nie dotrzymał terminu złożenia sprawozdania wynikającego z umowy. 3. Zleceniobiorca ponosi karę umowną w wysokości 10% wartości dotacji – nie więcej jednak niż 1 000, 00 zł, w sytuacji gdy nie zastosuje się do wezwania o dostarczeniu sprawozdania. 5. Niezastosowanie się do wezwania może stanowić podstawę do odstąpienia od umowy przez Zleceniodawcę. 6. Po otrzymaniu sprawozdania końcowego Zleceniodawca posiada prawo do rozpowszechniania materiałów oraz treści zawartych w sprawozdaniu.

Dokumentacja pozafinansowego i finansowego wkładu własnego Wkład własny w zadaniu realizowanym w ramach umowy nie może pochodzić: - ze środków budżetu Województwa – przy dotacji udzielonej ze środków budżetu Województwa, - ze środków PFRON - przy dotacji udzielonej ze środków PFRON.

Wkład własny pozafinansowy 1 Wkład własny pozafinansowy 1. Do wkładu osobowego zalicza się: a) koszty osobowe pracy społecznej członków organizacji Zleceniobiorcy b) świadczenia wolontariuszy, które wymaga: - określenia zakresu, sposobu oraz liczby godzin pracy wolontariusza na podstawie pisemnego porozumienia zawartego zgodnie z art. 44 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, - prowadzenia karty pracy wolontariusza z opisem wykonywanej pracy (dokumentacja ta musi być przechowywana jak dokumenty finansowe), - potwierdzenia kwalifikacji wolontariusza odpowiednich do rodzaju i zakresu podejmowanych prac, - kalkulacji wkładu pracy wolontariusza przy czym wartość pracy jednego wolontariusza nie może przekroczyć kwoty 15 zł za 1 godzinę pracy. Zakres wkładu pozafinansowego w wyżej wskazanej postaci Zleceniobiorca może wnieść na wartość nie większą niż do 10 % całkowitych kosztów zadania. 2. Wkład rzeczowy – obowiązujące procedury konkursowe nie przewidują wnoszenia wkładu rzeczowego

Wkład własny finansowy Są to środki pochodzące m. in Wkład własny finansowy Są to środki pochodzące m.in. z: - darowizny, - 1% podatku, - wpłat sponsorów, - składek członkowskich, - oraz przekazane w ramach umowy partnerstwa. ! Wkład finansowy należy udokumentować w sposób analogiczny do dokumentacji środków pochodzących z dotacji.

Koszty realizacji projektów przedstawione w sprawozdaniu z wykonania zadania winny być: 1. Niezbędne do realizacji projektu i poniesione zgodnie z zawartą umową tj. adekwatnie do kalkulacji kosztów oraz harmonogramu poszczególnych działań przedstawionych w realizacji zadania. 2. Zgodne z wymogiem racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi z zachowaniem zasady uzyskania najlepszych efektów z danych nakładów. 3. Faktycznie poniesione w okresie objętym umową i odzwierciedlają koszty rzeczywiste i skalkulowane proporcjonalnie do przedsięwzięcia. 4. Poparte stosownymi dokumentami i wskazane w odrębnej dokumentacji finansowej i księgowej Dotowanego dla środków finansowych otrzymanych na realizację przedsięwzięcia. 5. Racjonalnie wydatkowane na podstawie aktualnych cen rynkowych.

Główne nieprawidłowości występujące w dokumentacji sprawozdawczej 1 Główne nieprawidłowości występujące w dokumentacji sprawozdawczej 1. Sporządzanie dokumentacji sprawozdawczej niezgodnie z treścią umowy (dokonywanie zmian w zakresie finansowym i rzeczowym zadania bez uprzedniego zgłoszenia zmian w terminie przewidzianym w umowie). 2. Błędy pisarskie w dokumentach finansowych (np. w nazwie, adresie oraz numerach NIP Dotowanego). 3. Niekompletne opisy na dokumentach finansowych (np. brak ilości beneficjentów objętych kosztami wskazanej faktury). 4. Przedstawione wydatki nie są zgodne z zasadą racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi (np. ilości zakupionych produktów jest niewspółmierna do liczby beneficjentów i ilości dni realizowanego zadania). 5. Dokonywanie zmian między pozycjami kalkulacji kosztów powyżej 20% bez wniosku o aneks do umowy.

6. Zaliczanie nieprawidłowych kosztów do danej pozycji budżetu (np 6. Zaliczanie nieprawidłowych kosztów do danej pozycji budżetu (np. zaliczenie środków czystości w pozycji kalkulacji kosztów pt. „wyżywienie uczestników”). 7. Dokonywanie znaczących dla realizacji zadania zmian terminów lub działań w harmonogramie. 8. Brak dokumentacji wkładu własnego (np. faktur na zakupione ze środków własnych materiały niezbędne do realizacji zadania). 9. Brak dokumentacji dotyczącej promocji zadania oraz oświadczenia o wykonaniu obowiązków informacyjnych. 10. Brak opisu ewaluacji projektu (tj. zbadania efektywność i skuteczność zadania zgodnie ze wskaźnikami ewaluacji wskazanymi w ogłoszeniu konkursu).

Dziękuję za uwagę kontakt: (0-56) 62 18 577, (0-56) 62 18 345, (056) 62 18 268 niepelnosprawni@kujawsko-pomorskie.pl www.kujawsko-pomorskie.pl