NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Edukacja ekologiczna, profilaktyka zdrowotna i wspieranie pozarządowych organizacji ekologicznych.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Wsparcie udziału przedsiębiorców w programach promocji”
Advertisements

Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Krajowa Izba Gospodarcza ul. Trębacka 4, Warszawa, tel.: , faks: IP-HERMES.pl.
Dofinansowanie projektów z zakresu edukacji ekologicznej ze środków krajowych NFOŚiGW Polkowice r.
1. 2 Art. 2 pkt 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (dodany nowelizacją z 2010 roku) definiuje inicjatywę lokalną jako formę
Seminarium
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
NFOŚiGW jako źródło wspierania działań z zakresu edukacji ekologicznej
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Kryteria wyboru projektów
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
KRYTERIA DODATKOWE W RAMACH OCENY PROJEKTÓW PRIORYTETU 2 ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
ROZWÓJ MIAST poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny oraz współpracę z przedstawicielami społeczeństwa obywatelskiego.
Zasady udzielania pomocy publicznej po akcesji Polski do Unii Europejskiej.
Wniosek beneficjenta o płatność w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata 2007 – 2013 oś priorytetowa I Konkurencyjna.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
1 Spotkanie Informacyjne dotyczące konkursów w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Małgorzata Falkowska Wojewódzki Urząd Pracy w.
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
POMOC PUBLICZNA w projektach Life+ Zespół ds. Pomocy Publicznej, NFOŚiGW.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Udział Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dofinansowywaniu działań edukacyjnych.
NFOŚiGW jako źródło wspierania działań z zakresu edukacji ekologicznej
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Co się zmieniło? O raz dodatkowo: 10% dla średnich 20% dla mikro i małych przedsiębiorców ( z wyłączeniem sektora transportu drogowego)
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
2009 Działanie 3.3 Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP Poddziałanie Wsparcie dla MSP Podsumowanie naboru 2008 i zmiany na 2009 Zespół
2009 Warszawa, 3 marca 2009 r. Poddziałanie POKL – podstawowe informacje ogólnopolskie projekty otwarte Wojciech Szajnar Zespół Instrumentów Szkoleniowych.
Możliwości finansowania inwestycji Inicjatywa JEREMIE dla rozwoju regionu łódzkiego Łódzka Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. Kutno, r.
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
2009 Pomoc finansowa na tworzenie i rozwój infrastruktury turystyki kongresowej i targowej Monika Borowska Warszawa, r.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej IX Priorytet PO IiŚ, Działanie 9.2 Efektywna dystrybucja energii.
1Warszawa, 27 lutego 2014 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Działanie 2.3 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Departament Systemów Informatycznych.
Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT - Warszawa Działalność Punktu Informacyjnego EUROPE DIRECT – Warszawa Karolina Iwińska Konsultantka Punktu.
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
2010 Poddziałanie POKL – podstawowe informacje studia podyplomowe Rafał Kamiński Zespół Instrumentów Szkoleniowych Warszawa, 2 marca 2010 r.
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Krajowy Fundusz Szkoleniowy - KFS
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Wydział ds. Projektów UE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego (ZPORR) lata ORGANIZACJE POZARZĄDOWE W ZPORR I PRIORYTET.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego 1 Przedstawienie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata Karina Bedrunka.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
PROJEKTY NA RZECZ RÓŻNORODNOŚCI BIOLOGICZNEJ ZE ŚRODKÓW PO INFRASTRUKTURA I ŚRODOWISKO października 2015 r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Joanna Zembaczyńska Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Europejski Fundusz Społeczny dla małych i średnich przedsiębiorstw 20 września.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Materiał opracowany przez: Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich. Instytucja Zarządzająca PROW – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi. „Europejski.
Mirosław Pachucki   Ulgi w podatku od nieruchomości jako pomoc de minimis w kontekście rozwiązań oferowanych przez miasto Racibórz Piotr Wojaczek, Mirosław.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Oś Priorytetowa 10 Otwarty rynek pracy
Wsparcie dotacyjne w ramach
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Definicja i podstawowe uregulowania pomocy publicznej
Zapis prezentacji:

NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Edukacja ekologiczna, profilaktyka zdrowotna i wspieranie pozarządowych organizacji ekologicznych – zasady dofinansowania projektów ze środków NFOŚiGW w 2010 r. Warszawa, r.

Program szkolenia: Wystąpienie Prezesa Władysława Majki Wystąpienie Dyrektora Mirosława Sobali Sprawy organizacyjne Edukacja ekologiczna w 2009 r. Programy priorytetowe w 2010 r. – zasady i kryteria - Edukacja ekologiczna - Nabory wniosków; regulamin konkursu; wniosek o dofinansowanie - Wspieranie pozarządowych organizacji ekologicznych Harmonogram rzeczowo – finansowy Pomoc publiczna Przerwa /kawa, herbata, kanapki/ Warsztaty

Edukacja ekologiczna w 2009 r. Ilość obsługiwanych wniosków Ilość prowadzonych umów Ilość umów zawartych w 2009 r Kwota wydatkowanych środków - 43 mln zł

Programy priorytetowe w 2010 r. Edukacja ekologiczna Wspieranie pozarządowych organizacji ekologicznych

Edukacja ekologiczna Priorytet A : Wspieranie edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju, w tym gospodarki wodnej Priorytet B: Wspieranie działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej dzieci i młodzieży z obszarów, na których występują przekroczenia standardów jakości środowiska

Edukacja ekologiczna Priorytet B: Wspieranie działań z zakresu profilaktyki zdrowotnej dzieci i młodzieży z obszarów, na których występują przekroczenia standardów jakości środowiska - do 80 % kosztów kwalifikowanych

Edukacja ekologiczna Działanie A.9: Wspieranie konkursów i przedsięwzięć upowszechniających wiedzę ekologiczną - do 90 % kosztów kwalifikowanych - max kwota dofinansowania – do ,00 zł

Edukacja ekologiczna Działanie A.8 : Wspieranie konferencji i seminariów o zasięgu krajowym i międzynarodowym, szczególnie istotnych dla realizacji polityki ekologicznej państwa - do 80 % kosztów kwalifikowanych - max kwota dofinansowania – do ,00 zł

Edukacja ekologiczna Działanie A.7 : Wspieranie ponadregionalnych projektów szkoleniowych dla wybranych grup społecznych i zawodowych mające na celu podnoszenie kwalifikacji i kształtowanie świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju - do 80 % kosztów kwalifikowanych

Edukacja ekologiczna Działanie A.6 : Wspieranie działalności wydawniczej wspomagającej edukację ekologiczną - do 80 % kosztów kwalifikowanych

Edukacja ekologiczna Działanie A.5: Wspieranie promocji zagadnień związanych z ochroną środowiska oraz edukacji prowadzonej na łamach prasy Kategoria I – do 50 % kosztów kwalifikowanych wydania wkładki o objętości do 4 kolumn w numerze; Kategoria II – do 40 % kosztów kwalifikowanych; Kategoria III – do 40 % kosztów kwalifikowanych; Kategoria IV – do 50 % kosztów kwalifikowanych wydania wkładki o objętości do 4 kolumn w numerze;

Edukacja ekologiczna Działanie A.4 : Wspieranie produkcji pomocy dydaktycznych - do 50 % kosztów kwalifikowanych

Działanie A.3 : Wspieranie realizacji filmów, cyklicznych programów telewizyjnych i radiowych emitowanych na antenie ogólnopolskiej - do 60 % kosztów kwalifikowanych - max kwota dofinansowania – do ,00 zł Edukacja ekologiczna

Działanie A.2 : Wspieranie realizacji programów edukacyjnych w zakresie aktywnej edukacji ekologicznej oraz w ramach kampanii informacyjno – promocyjnych - do 90 % kosztów kwalifikowanych Edukacja ekologiczna

Działanie A.1 : Rozwój bazy służącej edukacji ekologicznej realizowanej przez parki narodowe, parki krajobrazowe, leśne kompleksy promocyjne, wiodące w regionie centra edukacji ekologicznej, ośrodki prowadzące edukację ekologiczną szczególnie istotne w skali kraju oraz inne ośrodki edukacyjne, a także wspieranie realizowanych przez te ośrodki programów edukacyjnych Edukacja ekologiczna

Działanie A.1: - ośrodki szczególnie ważne w skali kraju, ośrodki parków narodowych i parków krajobrazowych - do 80 % kosztów kwalifikowanych - ośrodki Lasów Państwowych funkcjonujące na terenie LKP i wiodace w regionie centra edukacji ekologicznej - do 70 % kosztów kwalifikowanych - inne ośrodki prowadzące edukację ekologiczną - do 50 % kosztów kwalifikowanych Edukacja ekologiczna

-Tematyka priorytetowa (pkt Programu); -Minimalna kwota dofinansowania ,00 zł (wyjątek: Działanie A 5, A8 i projekty dotyczące gospodarki odpadami ,00 zł) - Ponadregionalny zasięg (wyjątek - projekty dotyczące gospodarki odpadami) Edukacja ekologiczna

Nabory wniosków: I konkurs – od r. do r. Priorytet A - Działania A.1, A.8 i A.9 Priorytet B Tematyka – zgodna z określoną w pkt 7.3. Programu Edukacja ekologiczna

Nabory wniosków: II konkurs – od r. do r. Priorytet A - Działania A.2 - A.9 Tematyka: I kategoria – Gospodarka odpadami ze szczególnym uwzględnieniem selektywnej zbiórki odpadów i recyklingu oraz kwestii związanych z funkcjonowaniem spalarni odpadów II kategoria – Energetyka przyjazna środowisku Edukacja ekologiczna

Nabory wniosków: III konkurs – od r. do r. Priorytet A - Działanie A.2 Tematyka: I kategoria – Ochrona wód i gospodarka wodna ze szczególnym uwzględnieniem ochrony Wisły II kategoria – Ochrona przyrody i obszary NATURA 2000 III kategoria – Racjonalne gospodarowanie energią IV kategoria – Biokomponenty i paliwa płynne Edukacja ekologiczna

Postępowanie z wnioskiem: 1.rejestracja; 2.ocena formalna; 3.ocena merytoryczna; 4.listy rankingowe; 5.ocena pomocy publicznej; ocena finansowa (jeśli dotyczy); 6.negocjacje, ew. aktualizacja wniosku; 7.decyzja Zarządu; 8.umowa !!!!! Edukacja ekologiczna

Wspieranie pozarządowych organizacji ekologicznych Zadanie 1 Wspieranie działalności pozarządowych organizacji ekologicznych,działających przez co najmniej 4 pełne lata kalendarzowe, na dzień złożenia wniosku Zadanie 2 Wspieranie działalności pozarządowych organizacji ekologicznych,działających przez co najmniej 2 pełne lata kalendarzowe, na dzień złożenia wniosku

Wspieranie pozarządowych organizacji ekologicznych Maksymalny poziom dofinansowania ze środków NFOŚiGW do 100% kosztów kwalifikowanych przedsięwzięcia. Maksymalna kwota dofinansowania - dla organizacji działających co najmniej 4 lata do 100,00 tys. zł (okres finansowania – 2 lata); - dla organizacji działających co najmniej 2 lata do 50,00 tys. zł (okres finansowania – 1 rok);

Harmonogram rzeczowo-finansowy

Szkolenie dla Wnioskodawców POMOC PUBLICZNA

Pomoc publiczna w prawie unijnym Reguły udzielania pomocy publicznej stanowią część unijnego prawa konkurencji Art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) (dawny art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską) Z zastrzeżeniem innych postanowień przewidzianych w Traktatach, wszelka pomoc przyznawana przez Państwo Członkowskie lub przy użyciu zasobów państwowych w jakiejkolwiek formie, która zakłóca lub grozi zakłóceniem konkurencji poprzez sprzyjanie niektórym przedsiębiorstwom lub produkcji niektórych towarów, jest niezgodna z rynkiem wewnętrznym w zakresie, w jakim wpływa na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi

Pomoc publiczna w prawie unijnym Udzielanie wsparcia publicznego może stanowić źródło naruszenia konkurencji przedsiębiorstw na rynku unijnym dlatego zakazane jest wsparcie publiczne, które spełnia przesłanki określone w art. 107 ust. 1 TFUE

Pomoc publiczna w prawie unijnym Zakaz wyrażony w art. 107 ust. 1 TFUE jest ograniczony, tzn. wsparcie publiczne może zostać udzielone jeżeli: nie stanowi pomocy publicznej tj. gdy nie zostanie spełniona choćby jedna z przesłanek określonych w art. 107 ust.1 TFUE (skutki dla Wnioskodawcy) stanowi pomoc publiczną, ale uznaje się je za dopuszczalne zgodnie z przepisami art. 107 ust. 2 i 3 TFUE oraz unijnymi i krajowymi aktami prawnymi o charakterze wykonawczym (skutki dla Wnioskodawcy)

Pojęcie pomocy publicznej Przesłanki występowania pomocy publicznej: przedsiębiorstwo – beneficjent pomocy selektywność środki publiczne – środki państwa korzyść (uprzywilejowanie) zakłócenie lub groźba zakłócenia konkurencji wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi dla dofinansowania ze środków NFOŚiGW przesłanki zawsze spełnione

Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej NFOŚiGW każdorazowo weryfikuje czy wnioskowane z jego środków dofinansowanie będzie stanowiło pomoc publiczną: dla Wnioskodawcy, dla podmiotów trzecich związanych z realizacją projektu Dlatego we Wniosku o dofinansowanie Wnioskodawca składa oświadczenie dotyczące pomocy publicznej Ze względu na specyficzne znaczenie pojęć stosowanych w oświadczeniu, przed jego wypełnieniem należy bezwzględnie zapoznać się z wyjaśnieniami zawartymi w Instrukcji wypełniania oświadczenia dotyczącego pomocy publicznej, dostępnej na stronie internetowej:

Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej 1)Czy Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu wspólnotowego prawa konkurencji? Oferowanie odpłatnych towarów lub usług na rynku: Niezależnie od formy prawnej i źródeł finansowania Nie ma znaczenia fakt, czy jest nastawiony na zysk, jak organizacja non-profit (istotny jest fakt osiągania przychodu) TAKNIE TAK NIE W przypadku zaznaczenia odpowiedzi NIE, należy podać szczegółowe uzasadnienie

Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej Jeżeli Wnioskodawca w punkcie 1 zaznaczył NIE i właściwie uzasadnił kwalifikację, wówczas w kolejnych punktach zaznacza również NIE, gdyż jeśli nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu wspólnotowego prawa konkurencji, nie ma możliwości zakłócenia konkurencji na rynku wewnętrznym UE

Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej 2)Czy planowane przedsięwzięcie związane jest z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu wspólnotowego prawa konkurencji? Wnioskodawca może prowadzić zarówno działalność gospodarczą, jak i inną działalność, niebędącą działalnością gospodarczą (w rozumieniu wspólnotowego prawa konkurencji). Jeżeli ubiega się o dofinansowanie tej drugiej działalności, możliwe jest wskazanie odpowiedzi NIE, pod warunkiem, że oba rodzaje działalności, ich koszty i finansowanie można wyraźnie rozdzielić TAK NIE W przypadku zaznaczenia odpowiedzi NIE, należy podać szczegółowe uzasadnienie

Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej Jeżeli Wnioskodawca w punkcie 2 zaznaczył NIE i właściwie uzasadnił kwalifikację, wówczas w kolejnych punktach zaznacza również NIE, gdyż jeśli dofinansowanie nie ma wpływu na działalność gospodarczą w rozumieniu wspólnotowego prawa konkurencji, nie ma możliwości zakłócenia konkurencji na rynku wewnętrznym UE

Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej 3)Czy w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca spotyka się z konkurencją lub konkurencja taka może wystąpić? Czy podobną działalność na rynku prowadzą lub mogłyby prowadzić inne podmioty (potencjalny wpływ na konkurencję)? działalność rynkowa a działalność w ramach monopolu naturalnego bądź prawnego TAK NIE W przypadku zaznaczenia odpowiedzi NIE, należy podać szczegółowe uzasadnienie

Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej 4) Czy wnioskowane dofinansowanie wpłynie lub może wpłynąć na wymianę handlową między Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej? działalność na rynku UE otwartym na wymianę handlową a działalność lokalna nie ma znaczenia fakt, że Wnioskodawca faktycznie nie uczestniczy w wymianie handlowej (brak eksportu, brak importu) TAK NIE W przypadku zaznaczenia odpowiedzi NIE, należy podać szczegółowe uzasadnienie

Oświadczenie dotyczące pomocy publicznej Jeżeli we wszystkich punktach zaznaczono TAK wnioskowane dofinansowanie stanowić będzie pomoc publiczną i należy wypełnić Część A.1 Wniosku (Część dotyczącą pomocy publicznej) W części A1 wniosku należy wypełnić oraz przekazać do NFOŚiGW sekcje: Informacje ogólne oraz Pomoc de minimis Niezależnie od oświadczenia złożonego przez Wnioskodawcę, NFOŚiGW dokona oceny wniosków w zakresie występowania pomocy, w razie potrzeby zażąda przedstawienia dodatkowych wyjaśnień, a w przypadku stwierdzenia występowania pomocy przedstawienia Części A.1 Wniosku (Część dotyczącą pomocy publicznej)

Pomoc publiczna dla podmiotów trzecich W przypadku gdy ostatecznym odbiorcą dotacji NFOŚiGW jest, nie Wnioskodawca, ale podmiot trzeci prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu wspólnotowego prawa konkurencji, może się on stać beneficjentem pomocy publicznej a Wnioskodawca staje się wówczas podmiotem udzielającym tej pomocy (nie NFOŚiGW). Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca jest właścicielem i dysponentem środków jakie otrzymał w ramach zawartej umowy z NFOŚiGW, jak również z faktu, że pochodzą one ze środków publicznych.

Pomoc publiczna dla podmiotów trzecich W umowie dotacji, na Dotowanego stającego się udzielającym pomocy publicznej, nakładane są, wynikające z obowiązujących przepisów, obowiązki: W zakresie weryfikacji dopuszczalności udzielenia pomocy publicznej podmiotowi trzeciemu Wydawania zaświadczeń o pomocy de minimis (jeżeli udzielana jest pomoc tego rodzaju) W zakresie sprawozdawczości W zakresie archiwizacji wszelkich informacji o udzielanej pomocy publicznej

Pomoc publiczna dla podmiotów trzecich W związku z powyższym w przypadku, gdy Wnioskodawca pośredniczy w przekazywaniu wsparcia do beneficjentów końcowych (np. organizując bezpłatne szkolenia dla pracowników samorządu, organizacji pozarządowych czy przedsiębiorców), do Wniosku dołącza się dodatkowy załącznik, w którym należy: scharakteryzować grupy beneficjentów końcowych (samorządy, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy itp.) oraz przeanalizować spełnienie wymienionych powyżej przesłanek odrębnie dla każdej z grup beneficjentów

NARODOWY FUNDUSZ OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ Dziękujemy za uwagę Zapraszamy do składania Wniosków Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ul. Konstruktorska 3 A; 02 – 673 Warszawa Opracowanie: Anna Majewska Małgorzata Sikora Marta Zakrzewska Małgorzata Głowacka Renata Micińska - Hanolajnen