DEBATA WPROWADZAJĄCA Kościerzyna, 12 marca 2010 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Strategia Rozwoju Gminy Zawonia
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji dla Mazowsza i określenie inteligentnej specjalizacji regionu – stan prac Małgorzata Rudnicka Wydział Innowacyjności.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Polityka spójności na lata
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Wojewoda Kujawsko-Pomorski OPINIA WOJEWODY KUJAWSKO-POMORSKIEGO na temat zgodności celów Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Leśny Krąg Naturalna Przedsiębiorczość w Leśnym Kręgu.
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Zarząd Powiatu Kościerskiego
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Aktywni zawodowo Aktywni zawodowo projekt realizowany na podstawie.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Spotkania konsultacyjne
Strategia Rozwoju Gminy Kalisz Pomorski na lata
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
mieszkańców pomorskiej wsi
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Analiza dla funkcjonalnego obszaru krośnieńsko- jasielskiego w ramach projektu pn. „Dla spójności i dostępności – analiza możliwości rozwojowych obszaru.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

DEBATA WPROWADZAJĄCA Kościerzyna, 12 marca 2010 r. STRATEGIA ROZWOJU ZIEMI KOŚCIERSKIEJ NA LATA 2010-2025 DEBATA WPROWADZAJĄCA Kościerzyna, 12 marca 2010 r.

CZYM JEST STRATEGIA?

Jest to dokument długookresowy (15 lat) Dokument nadrzędny w stosunku do innych dokumentów i opracowań szczegółowych Ma charakter ogólny, kierunkowy, programowy Jest opracowywana dla społeczności lokalnej z jej aktywnym udziałem Nastawiona jest na osiągnięcie długofalowych efektów i rozwiązywanie obecnych problemów w perspektywie wieloletniej W jej wdrażaniu biorą udział wszyscy mieszkańcy, firmy, organizacje z terenu objętego dokumentem

PO CO NAM STRATEGIA?

Poprzedni dokument strategiczny powiatu miał horyzont czasowy do roku 2006 Od roku 2010 następują zmiany w polityce rozwoju na szczeblu krajowym i regionalnym Do roku 2010 rozpoczęto realizację większości projektów i inwestycji z funduszy unijnych 2007-2013 Od roku 2011 rozpoczyna się przygotowanie pod „nowy” okres programowania unijnego 2014-2020 Sytuacja Powiatu Kościerskiego z uwagi na niekorzystne uwarunkowania zewnętrzne wymaga podjęcia zdecydowanych, przemyślanych i długofalowych działań

OBSZAR REALIZACJI STRATEGII

KOGO DOTYCZY STRATEGIA?

MIESZKAŃCÓW POWIATU KOŚCIERSKIEGO Władz Powiatu i gmin Rady i Zarządu Powiatu, Rad Gmin i Rady Miasta Wójtów i Burmistrza Instytucji powiatowych i gminnych: samorządów (starostwa, urzędów gmin) i ich instytucji podległych Organizacji pozarządowych Firm i podmiotów prawnych Innych instytucji publicznych MIESZKAŃCÓW POWIATU KOŚCIERSKIEGO

PROCES OPRACOWANIA DOKUMENTU

ROZPOCZĘCIE REALIZACJI STRATEGII POWOŁANIE ZESPOŁU MONITORUJĄCEGO DIAGNOZA STANU ISTNIEJĄCEGO EWALUACJA OBECNEJ STRATEGII ANALIZA SWOT IDENTYFIKACJA GŁÓWNYCH PROBLEMÓW POWIATU OPRACOWANIE SCENARIUSZY ROZWOJOWYCH OKREŚLENIE GŁÓWNYCH PRIORYTETÓW OPRACOWANIE CELÓW KIERUNKÓW DZIAŁAŃ KONSULTACJA OPRACOWANYCH KIERUNKÓW DZIAŁANIA OPRACOWANIE PLANU DZIAŁANIA OPRACOWANIE SYSTEMU REALIZACJI STRATEGII OPRACOWANIE SYSTEMU MONITORINGU PRZYJĘCIE STRATEGII ROZPOCZĘCIE REALIZACJI STRATEGII

WNIOSKI Z DIAGNOZY

Sposoby wykorzystania / ograniczenia Cecha rozpatrywana (+) (-) Sposoby wykorzystania / ograniczenia położenie powiatu na tle województwa i Aglomeracji Trójmiejskiej Centralne położenie w skali regionu Położenie w bezpośrednim zapleczu aglomeracji Brak w pobliżu Kościerzyny większych ośrodków usług Lokalizacja poza Aglomeracją Niska ranga ośrodka Kościerskiego w skali regionu Niska ranga powiązań regionalnych z innymi ośrodkami Położenie poza głównymi korytarzami transportowymi Położenie poza obszarami wskazanymi do rozwoju w zakresie wysokich technologii i wsparcia instytucji otoczenia biznesu POPRAWIĆ DOSTĘPNOŚĆ TRANSPORTOWĄ WYKORZYSTAĆ MOŻLIWOŚCI ROZWINIĘCIA USŁUG I PRODUKCJI W OPARCIU O TAŃSZĄ SIŁĘ ROBOCZĄ ROZWINĄĆ POTENCJAŁ TURYSTYCZNY – STAĆ SIĘ ZAPLECZEM TURYSTYCZNYM AGLOMERACJI

Położenie Powiatu Kościerskiego na tle Aglomeracji Trójmiejskiej

Sposoby wykorzystania / ograniczenia Cecha rozpatrywana (+) (-) Sposoby wykorzystania / ograniczenia warunki naturalne i potencjał wynikający z cech fizyczno- geograficznych obszaru powiatu oraz możliwości jego wykorzystania Położenie w strefie pojeziernej – dużo ładnych czystych i dużych jezior Bardzo dogodne warunki dla rozwoju wielu form turystyki Duży udział obszarów leśnych Predyspozycje dla rozwoju branży drzewnej Dostępne zasoby kruszywa naturalnego Możliwości dla rozwoju przemysłu drzewnego Długi sezon zimowy – warunki dla rozwoju turystyki zimowej Zróżnicowanie warunków naturalnych poszczególnych gmin Surowy klimat niedogodny dla rolnictwa Średnia przydatność zasobów agroekologicznych Słabe lub średnie warunki glebowe Ograniczona dostępność komunikacyjna środkowej i południowej części powiatu, wynikająca z położenia wśród lasów WSPIERANIE ROZWOJU TURYSTYKI WEWNĘTRZNA DYWERSYFIKACJA ROZWOJU POWIATU ROZWÓJ BRANŻY DRZEWNEJ RACJONALNE KORZYSTANIE Z ZASOBÓW ŚRODOWISKA I POPRAWA JEGO STANU

Powiat kościerski regionalizacja geograficzna

Zróżnicowanie wewnętrzne – przykład: udział % lasów w powierzchni gmin powiatu

Zróżnicowanie wewnętrzne – przykład: udział % obszarów chronionych w powierzchni gmin powiatu

Centralne położenie ośrodka usługowego – Kościerzyny Cecha rozpatrywana (+) (-) Sposoby wykorzystania / ograniczenia układ przestrzenny i struktura osadnictwa Centralne położenie ośrodka usługowego – Kościerzyny Brak innych dużych ośrodków w okolicy Niski stopień urbanizacji i wysoki odsetek ludności wiejskiej Nierównomierne rozmieszczenie ludności Rozdrobnienie sieci osadniczej Problemy z dostępnością komunikacyjną wielu miejscowości powiatu Racjonalny rozwój ośrodka centralnego Tworzenie sieci powiązań wewnętrznych w powiecie

6 tys. 27 tys. 7,5 tys. 3 tys. 23 tys. 0,6 tys. 1,3 tys. MODEL ROZMIESZCZENIA LUDNOŚCI W POWIECIE NA TLE SIECI POWIĄZAŃ KOMUNIKACYJNYCH

Zrównoważona struktura płci Młoda struktura wieku mieszkańców Cecha rozpatrywana (+) (-) Sposoby wykorzystania / ograniczenia demografia Zrównoważona struktura płci Młoda struktura wieku mieszkańców Wysoki przyrost naturalny Mała liczba mieszkańców w porównaniu z innymi powiatami woj. Spadek liczby ludności w wielu przedprodukcyjnym Malejący stosunek ludności w wieku produkcyjnym do pozostałych grup

Prognoza demograficzna dla województwa do roku 2030 (GUS)

Przyrost naturalny w gminach powiatu na tle regionu

Potencjalnie Kościerzyna stanowi ośrodek węzłowy ruchu pasażerskiego Cecha rozpatrywana (+) (-) Sposoby wykorzystania / ograniczenia dostępność komunikacyjna Położenie w korytarzach drugo – i trzeciorzędnych (DK 20, drogi wojewódzkie) Potencjalnie Kościerzyna stanowi ośrodek węzłowy ruchu pasażerskiego Istniejące połączenie kolejowe z Gdynią Potencjalny ośrodek węzłowy tras rowerowych Położenie z dala od głównych korytarzy transportowych Brak połączenia kolejowego z Gdańskiem (Kolej Kaszubska) Długi czas dojazdu do Trójmiasta Rozwinąć kolej – sieć powiązań w oparciu o istniejącą infrastrukturę Aktywnie włączyć się w rozwój Kolei Kaszubskiej Zaplanować i rozwinąć w powiecie sieć dróg rowerowych dla mieszkańców i turystów

Układ powiązań komunikacyjnych w województwie pomorskim

Strefa rolno-leśna ekologizacji rolnictwa Cecha rozpatrywana (+) (-) Sposoby wykorzystania / ograniczenia rolnictwo Strefa rolno-leśna ekologizacji rolnictwa Predyspozycje do rozwoju agroturystyki Złe warunki naturalne (gleby) Rozdrobnienie gospodarstw Nadmiar osób zatrudnionych w rolnictwie Malejące dochody gospodarstw rolnych

Warunki do rozwoju rolnictwa w gminach powiatu

Udział użytków rolnych w powierzchni gmin powiatu

Duża liczba osób młodych wchodzących w wiek produkcyjny Cecha rozpatrywana (+) (-) Sposoby wykorzystania / ograniczenia rynek pracy, zatrudnienie i bezrobocie Duża liczba osób młodych wchodzących w wiek produkcyjny Nadwyżka popytu na pracę nad podażą miejsc pracy w powiecie Mała mobilność zawodowa mieszkańców Wysokie bezrobocie wśród ludzi młodych Duży odsetek pracowników niewykwalifikowanych

Liczba bezrobotnych w (stan na 30 września 2009) Jednostka administracyjna Ogółem Kobiety Bez prawa do zasilku Liczba Udział % Powiat Kościerski 3 695 2 040 55,21% 2 866 77,56% 1 657 81,23% Miasto Kościerzyna 1 341 724 54,0 1043 77,8 568 78,5 Dziemiany 220 142 64,5 176 80,0 120 84,5 Karsin 365 193 52,9 264 72,3 148 76,7 Kościerzyna 705 388 55,0 561 79,6 323 83,2 Liniewo 235 133 56,6 186 79,1 115 86,5 Lipusz 185 62,2 140 75,7 89 77,4 Nowa Karczma 313 168 53,7 233 74,4 83,3 Stara Kiszewa 331 177 53,5 263 79,5 154 87,0 Liczba bezrobotnych w (stan na 30 września 2009)

Przyrost bezrobocia w gminach powiatu w okresie 09.2009 – 01.2010 Jednostka administracyjna Przyrost bezrobocia (w ciągu 4 miesięcy: 09.2009-01.2010) Przyrost bezrobocia ogółem W tym kobiet W tym bez prawa do zasiłku osoby % Powiat Kościerski 699 18,92% 252 12,35% 735 25,65% Dziemiany 35 15,91% 16 11,27% 42 23,86% Karsin 82 22,47% 33 17,10% 98 37,12% Miasto Kościerzyna 155 11,56% 55 7,60% 187 17,93% Kościerzyna 171 24,26% 65 16,75% 150 26,74% Liniewo 56 23,83% 12 9,02% 48 25,81% Lipusz 36 19,46% 6 5,22% 40 28,57% Nowa Karczma 84 26,84% 25,00% 101 43,35% Stara Kiszewa 80 24,17% 23 12,99% 69 26,24% Przyrost bezrobocia w gminach powiatu w okresie 09.2009 – 01.2010

ZIDENTYFIKOWANE GŁÓWNE OBSZARY PROBLEMOWE

OBSZAR III JAKOŚĆ ŻYCIA OBSZAR I GOSPODARKA OBSZAR II ŚRODOWISKO OBSZAR III JAKOŚĆ ŻYCIA

Możliwe scenariusze rozwojowe 2010+ Czynniki zewnętrzne Czynniki wewnętrzne Przewaga szans nad zagrożeniami Przewaga Zjawisk negatywnych nad szansami Sukces (wykorzystanie silnych stron i ograniczenie słabości powiatu): aktywna polityka wewnętrzna - prorozwojowa Umiarkowany sukces (zrównoważony rozwój) (+ / +) Marginalizacja powiatu (stabilizacja) (+ / - ) Porażka (niewykorzystanie czynników przewagi, brak ograniczenia słabości powiatu) Brak aktywności w zakresie polityki wewnętrznej Drenaż – wymywanie czynników rozwojowych (stagnacja) ( - / +) Regres (spadek liczby miejsc pracy i obniżenie jakości życia) (- / -) Możliwe scenariusze rozwojowe 2010+

PYTANIE: JAK ZDEFINIOWAĆ GŁÓWNE KIERUNKI DZIAŁANIA

OBSZAR I GOSPODARKA ZAPEWNIĆ POWSTANIE NOWYCH MIEJSC PRACY W POWIECIE KOŚCIERSKIM DLA JEGO MIESZKAŃCÓW ZAPEWNIĆ POWIĄZANIA GOSPODARCZE I TRANSPORTOWE Z AGLOMERACJĄ TRÓJMIASTA STWORZYĆ ZAPLECZE (PRACOWNICY) I TURYSTYCZNE DLA AGLOMERACJI TRÓJMIASTA WYKORZYSTAĆ POTENCJAŁ LOKALNY DLA ROZWOJU GOSPODARKI W POWIECIE : Branża drzewna turystyka, medycyna ...

OBSZAR II ŚRODOWISKO ZACHOWAĆ I PIELĘGNOWAĆ ISTNIEJĄCE ZASOBY ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO (wody, lasy...) ORAZ KRAJOBRAZ I PRZESTRZEŃ POPRAWIĆ STAN ŚRODOWISKA – OGRANICZAĆ ZANIECZYSZCZENIA KOMUNALNE I PRZEMYSŁOWE ORAZ WPŁYW CZŁOWIEKA NA ŚRODOWISKO NATURALNE MĄDRZE I RACJONALNIE WYKORZYSTYWAĆ ISTNIEJĄCE ZASOBY PRZYRODNICZE DLA ROZWOJU GOSPODARKI I POPRAWY JAKOŚCI ŻYCIA MIESZKAŃCÓW …

OBSZAR III JAKOŚĆ ŻYCIA ZAPEWNIĆ MIESZKAŃCOM POZIOM DOCHODÓW WYSTARCZAJĄCY NA POKRYCIE WYDATKÓW BEZ KONIECZNOŚCI EMIGRACJI ZAROBKOWEJ ZAPEWNIĆ DOSTĘP DO OŚWIATY I EDUKACJI DLA DZIECI I MŁODZIEŻY ORAZ DOROSŁYCH NA WYSOKIM POZIOMIE ZABEZPIECZYĆ POTRZEBY W ZAKRESIE MIESZKALNICTWA, USŁUG I INFRASTRUKTURY KOMUNALNEJ ZAPEWNIĆ DOSTĘP DO SZEROKIEJ OFERTY KULTURY, SPORTU, REKREACJI I TURYSTYKI …

DALSZE DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z PROCESEM OPRACOWANIA STRATEGII

OPRACOWANIE WNIOSKÓW Z EWALUACJI OBECNEJ STRATEGII (do 22 marca 2010) OPRACOWANIE OSTATECZNEJ WERSJI DIAGNOZY WRAZ Z ANALIZĄ SWOT I SCENARIUSZAMI ROZWOJU (do 22 marca 2010) KONSULTACJE W GMINACH POWIATU: pomiędzy 22 marca a 10 kwietnia DEBATY TEMATYCZNE: Gospodarka (29 marca) Kościerzyna Jakość życia (30 marca) Kościerzyna Środowisko (7 kwietnia) Kościerzyna 5. PRZEDSTAWIENIE WNIOSKÓW Z DEBAT I DOKUMENTU STRATEGII : ok. 20 kwietnia

NA STRONIE POWIATU ZOSTANIE UMIESZCZONY (do 22 marca) DOKUMENT ZAWIERAJĄCY: Diagnozę stanu Wnioski z obecnej strategii Przewidywane scenariusze rozwoju Analizę SWOT Identyfikację głównych problemów powiatu Wskazanie priorytetów i kierunków rozwoju Propozycje konkretnych działań Założenia systemu realizacji i monitoringu

Zapraszamy do przekazywania uwag do dokumentu Uwagi prosimy przekazywać na piśmie Pocztą na adres: Starostwo Powiatowe w Koscierzynie Ul. 3-go Maja 9c 83-400 Kościerzyna; na e-mail: k.cichosz@powiatkoscierski.pl lub faxem pod nr. 58-680-18-58 Do dnia ostatniej debaty tj. 7 kwietnia 2010 r.

Zapraszamy do aktywnego udziału w debatach w gminach i debatach tematycznych Szczegółowy harmonogram debat zostanie umieszczony na stronie internetowej powiatu ww.powiatkoscierski.pl oraz poszczególnych gmin w terminie do 22 marca br.

Prosimy o głosy w dyskusji

Dziękuję za uwagę Kościerzyna, 12 marca 2010 r.