Cele Ustawy z dnia 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i instrumenty ich osiągania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Organizacje pozarządowe
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 5
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Kontrola finansów publicznych
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Nowelizacja Narodowego Programu Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej Grażyna Omarska p.o. Dyrektor Departamentu Systemów Informatycznych.
Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie wyboru projektów w trybie konkursowym Szkolenie, maja 2007 r. Departament Koordynacji i Zarządzania.
Prawo administracyjne
Prawo administracyjne
Kontrola administracji
Program badań statystycznych statystyki publicznej (PBSSP) na rok 2008
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
PRAWO FINANSOWE.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Administracja publiczna
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
Obowiązki wynikające z art. 75 ustawy o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 675). (Dz. U. Nr 106, poz. 675).
Biuletyn Informacji Publicznej
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Źródła prawa podatkowego
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
1 Rola organu restrukturyzacyjnego w procesie restrukturyzacji finansowej Ministerstwo Zdrowia.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Rząd i prezydent.
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Temat: Pojęcie źródła prawa
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
System aktów prawodawczych
Organizacja pracy biurowej i techniki korespondencji
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
SIO źródło danych o kształceniu zawodowym i planowane zmiany.
Prawo administracyjne – organizacja prawna administracji – cz. 2
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach Zasady składania i tryb rozpatrywania petycji.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Konstytucyjny system źródeł prawa
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Rafał Władziński Starostwo Powiatowe w Mińsku Mazowieckim
Trybunał Konstytucyjny
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Cele Ustawy z dnia 17.02.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i instrumenty ich osiągania

Proces informatyzacji. Cele i zakres ustawy. Plan prezentacji Wprowadzenie. Proces informatyzacji. Cele i zakres ustawy. Instrumenty realizacji celów. Akty wykonawcze do ustawy. Zadania podmiotów publicznych. Zakres czynności kontrolnych.

Wprowadzenie 2002 r. – wprowadzenie nowego działu administracji rządowej o nazwie „informatyzacja”. 1.04.2003 r. – formalne powołanie Ministerstwa Nauki i Informatyzacji i powierzenie Ministrowi Nauki i Informatyzacji roli „ministra właściwego do spraw informatyzacji”. Rozpoczęcie prac nad Ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Ważne daty Opracowanie aktów wykonawczych 21.07.2005 r. Dzień wejścia w życie 20.04.2005 r. Dz. U. nr 64 poz. 565. 7.04.2005 r. Prezydent 17.03.2005 r. Senat 17.02.2005 r. Sejm 2003-2005 r. Projekt Ustawy

Instrument koordynacji procesów informatyzacji Ustawa jest podstawą prawną koordynacji procesów informatyzacji administracji publicznej i ma na celu m.in.: Zapewnienie powszechnego dostępu online do informacji publicznych, Koordynacja projektów informatycznych w administracji państwowej i umożliwienie podmiotom publicznym wymiany danych między systemami i rejestrami, Ochrona interesu publicznego, w tym zachowanie przez Państwo możliwości swobody wyboru technologii w procesach informatyzacji realizacji zadań publicznych, Ustalenie zasad interoperacyjności w zakresie wymiany informacji w formie elektronicznej, Uzyskanie jawności i neutralności technologicznej interfejsów systemów teleinformatycznych wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych.

Zakres oddziaływania procesu informatyzacji Firmy Obywatele Informatyzacja Administracji Publicznej w Polsce Samorząd gospodarczy ICT Branża ICT Administracja Rządowa Samorządowa Administracje Unii Europejskiej Uczelnie wyższe, Instytuty, JBR

Zakres podmiotowy ustawy Fundusze celowe ZUS, KRUS, NFZ Ustawa o informatyzacji (...) Samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej Państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu realizacji zadań publicznych Jednostki budżetowe, zakłady budżetowe i gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych Podmiot, któremu podmiot publiczny powierzył lub zlecił realizację zadania publicznego, jeżeli w związku z realizacją tego zadania istnieje obowiązek przekazywania informacji do lub od podmiotów niebędących organami administracji rządowej Organy administracji rządowej, kontroli państwowej i ochrony prawa, sądy, jednostki organizacyjne prokuratury, jednostki samorządu terytorialnego i ich organy

Wyłączenia podmiotowe Spółki handlowe Służby specjalne Ustawa o informatyzacji (...) JBR PAN Kancelaria Sejmu, Kancelaria Senatu, Kancelaria Prezydenta RP, Rzecznik Praw Obywatelskich, Trybunał Konstytucyjny, Sąd Najwyższy, sądy administracyjne, NIK, KRRiT, KBW, IPN, NBP; (wyjątek: realizacja zadań z przekazywaniem informacji do i od podmiotów niebędących organami administracji rządowej Przedsiębiorstwa państwowe Państwowe uczelnie wyższe

Instrumenty wsparcia procesu informatyzacji Ustawa o ochronie danych osobowych (29 VIII 1997) Ustawa o działach administracji rządowej (4 IX 1997 r.) Ustawa o dostępie do informacji publicznej (6 IX 2001) Ustawa o podpisie elektronicznym (18 IX 2001 r.) Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (18 VII 2002) Ustawa o elektronicznych instrumentach płatniczych (12 IX 2002) Prawo telekomunikacyjne (16 VII 2004) Ustawa o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne (17 II 2005)

Instrumenty wsparcia procesu informatyzacji (2) ...dziedzinowe ustawy informatyczne ... ustawa 1 ustawa 2 ustawa 3 ustawa N ustawa 1 ustawa 2 ustawa 3 ustawa N Ustawa o informatyzacji Od kilkunastu lat brakowało jednolitego aktu prawnego, który uporządkowałby stan legislacji w obszarze informatyzacji – rolę porządkującą i koordynującą przewidziano dla Ustawy o informatyzacji (...)

Akty wykonawcze do Ustawy 12 rozporządzeń do Ustawy 9 rozporządzeń do modyfikowanych ustaw 2 rozporządzenia na podstawie upoważnień z innych ustaw 9 rozporządzeń przy współuczestnictwie ministra wł. ds. informatyzacji na podstawie innych ustaw

Terminy aktów wykonawczych do Ustawy Proces informatyzacji Opracowanie aktów wykonawczych Dzień wwż Ustawy 6 miesięcy od wwż 7 do 12 miesięcy od dnia ogłoszenia 1 akt uzależniony od ustawy o podpisie elektronicznym (16.08.2006 r.)

Instrumenty realizacji celów Minister wł. ds. informatyzacji otrzymał podstawę prawną realizacji zadań tworzenia informatyzacji państwa oraz kontroli realizacji: Plan Informatyzacji Państwa; Wpływ na projekty ponadsektorowe i sektorowe; Dofinansowanie projektów teleinformatycznych; Dostosowanie systemów teleinformatycznych, rejestrów publicznych i wymiany informacji do minimalnych wymagań; Kontrola projektów informatycznych, systemów teleinformatycznych, rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej z podmiotami publicznymi; Specyfikacja rozwiązań stosowanych w oprogramowaniu umożliwiającym łączenie i wymianę informacji. w celu ochrony interesu publicznego, w tym zachowania przez Państwo możliwości swobody wyboru technologii w procesach informatyzacji realizacji zadań publicznych.

Zadania Rady Rada Informatyzacji opiniowanie projektu (Powołana przez ministra wł. ds. informatyzacji na podstawie art. 17.) Zadania Rady opiniowanie projektu Planu Informatyzacji Państwa oraz projektów rozporządzeń, spraw istotnych dla rozwoju standardów i technologii informatycznych oraz możliwości lub potrzeby ich stosowania w administracji publicznej lub gospodarce przygotowywanie propozycji lub rekomendacji w zakresie: - minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, rejestrów publicznych, - tłumaczenia na język polski norm lub dokumentów normalizacyjnych

Plan Informatyzacji Państwa Instrument planowania i koordynowania informatyzacji działalności podmiotów publicznych w zakresie realizowanych przez te podmioty zadań publicznych Ustanawiany przez Radę Ministrów na okres max 5 lat, na wniosek ministra właściwego ds. informatyzacji Realizacja Planu na podstawie ponadsektorowych (Rada Ministrów) i sektorowych (minister wł. ds. działu administracji rządowej) projektów teleinformatycznych. Plan Informatyzacji Państwa jest tworzony z udziałem wszystkich resortów administracji rządowej.

Cele Planu Informatyzacji Państwa określenie organizacyjnych i technologicznych instrumentów rozwoju społeczeństwa informacyjnego; koordynacja realizowanych przez więcej niż jeden podmiot publiczny projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu; modernizacja oraz łączenie systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych; zapewnienie warunków bezpieczeństwa i zgodności działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych; tworzenie warunków do rozwoju współpracy międzynarodowej w zakresie informatyzacji.

Dofinansowanie projektów teleinformatycznych zadanie ministra wł. ds. informatyzacji Kryteria i tryb przeznaczania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie przedsięwzięć art. 12 ust. 6 Zarządzeniem powołano zespół ds. oceny wniosków o dofinansowanie przedsięwzięć (na podst. art. 12 ust. 4, wwż ustawy) Zespół składa się z pracowników urzędu obsługującego ministra wł. ds. informatyzacji, który określa nazwę, skład, szczegółowy zakres zadań i tryb działania powołanego zespołu. (Zespół ocenia wnioski dotyczące przedsięwzięć typu: projekty informatyczne o publicznym zastosowaniu niebędące ponadsektorowymi albo sektorowymi projektami informatycznymi; oprogramowanie interfejsowe systemu teleinformatycznego używanego do realizacji zadań publicznych, a także kodów źródłowych takiego oprogramowania; przedsięwzięcia wspierające rozwój społeczeństwa informacyjnego.)

Rozporządzenia RM w sprawie: Minimalne wymagania Rozporządzenia RM w sprawie: minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (art. 18 pkt 1), minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej (art. 18 pkt 2).

Rozporządzenie ministra wł. ds. informatyzacji w sprawie: Instrumenty kontroli Rozporządzenie ministra wł. ds. informatyzacji w sprawie: szczegółowego trybu przeprowadzania kontroli podmiotu publicznego, w tym zabezpieczania materiałów dowodowych; szczegółowych wymogów co do zawartości protokołu kontroli; wzór upoważnienia do kontroli; (art. 34 pkt 1-3)

Zadania podmiotu publicznego realizującego zadania publiczne Podmiot publiczny Podmiot niepubliczny System teleinformatyczny spełniający minimalne wymagania i zasadę równego traktowania rozwiązań teleinformatycznych Publikowanie w BIP lub inne udostępnienie: zestawień stosowanych w oprogramowaniu interfejsowym systemu teleinformatycznego struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących oraz testów akceptacyjnych (...).”

Zadania podmiotu publicznego w przypadku prowadzenia rejestru Prowadzenie rejestru w sposób zapewniający spełnianie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, w przypadku gdy rejestr działa przy użyciu systemów teleinformatycznych; (art. 13) 2) Prowadzenie rejestru zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej; (art. 14) 3) Dostarczanie informacji do rejestru oraz udostępnianie informacji z rejestru drogą elektroniczną, w przypadku gdy rejestr działa przy użyciu systemów teleinformatycznych. (art. 16)

Kompetencje w zakresie kontroli Kontroli (na podst. art. 25) pod względem zgodności z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych lub minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej dokonują: Prezes Rady Ministrów Kontrola realizacji ponadsektorowych projektów informatycznych. Minister ds. działu administracji rządowej: Kontrola realizacji sektorowych projektów informatycznych. Wojewoda: Kontrola działania systemów teleinformatycznych w jednostkach samorządowych. Organy administracji rządowej nadzorujące podmiot publiczny: Kontrola działania systemów teleinformatycznych w podmiotach podległych lub nadzorowanych przez organy administracji rządowej. Minister wł. ds. informatyzacji: Nadzór i koordynacja kontroli w zakresie spełniania wymagań zawartych w ustawie i rozporządzeniach. Celem kontroli jest obiektywne ustalenie stanu faktycznego oraz rzetelne jego udokumentowanie, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości - ustalenie ich przyczyn, zakresu i skutków oraz osób za nie odpowiedzialnych.

Skuteczna koordynacja informatyzacji całej administracji publicznej w Polsce.