Kuratorium Oświaty w Łodzi Sprawozdanie z działalności za rok szkolny 2009/10
wystąpienie Łódzkiego Kuratora Oświaty – kierunki polityki oświatowej państwa sprawozdanie z realizacji planu nadzoru pedagogicznego kontrole doraźne w tym problematyka bhp planowane zmiany dotyczące uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych zmiany w prawie informacja o naborze do szkół ponadgimnazjalnych komunikaty
Wdrażanie zasad nowego nadzoru pedagogicznego zmiana organizacji pracy od 1 stycznia 2010 r. - likwidacja oddziałów w Kutnie i Wieluniu.
Zadania nadzoru pedagogicznego: kontrola ewaluacja wspomaganie
Ewaluacja w rozporządzeniu w sprawie nadzoru wg zasad określonych przez MEN w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego z 7.10. 2009 r. ( Dz.U. Nr 168, poz. 1324) w obszarach wskazanych przez MEN wg wymagań określonych przez MEN
Ewaluacja: MEN określiło dla województwa łódzkiego przeprowadzenie 8 ewaluacji w obszarze efekty – zrealizowano 10 ewaluacji w tym obszarze. Ponadto przeprowadzono cztery ewaluacje całościowe w ramach „Programu wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły - etap II.” Projekt realizowany przez MEN w ramach III Priorytetu PO KL Działanie 3.1 współfinansowane z EFS.
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu ewaluacji zewnętrznej 4.10.2010 r. – powiat kutnowski i łęczycki Szkoła Podstawowa Nr 9 w Kutnie ul. Wł. Jagiełły 6 5.10.2010 r. – powiat: zgierski, pabianicki, brzeziński, łódzki wschodni Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi ul. Wólczańska 202
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu ewaluacji zewnętrznej 30.09.2010 r. – szkoły z terenu Delegatury Sieradz Kuratorium Oświaty w Łodzi, Delegatura Sieradz Plac Wojewódzki 3 98-200 Sieradz
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu ewaluacji zewnętrznej 6.10.2010 r. – szkoły z terenu Delegatury Skierniewice Gimnazjum im. ks. Stanisława Konarskiego w Skierniewicach ul. Kard. Wyszyńskiego 12
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu ewaluacji zewnętrznej 7.10.2010 r. – miasto Łódź II Liceum Ogólnokształcące w Łodzi ul. Nowa 11/13 90-031 Łódź
Szkolenia dla nauczycieli z zakresu ewaluacji zewnętrznej 5.10.2010 r. – szkoły z terenu Delegatury Piotrków Trybunalski I Liceum Ogólnokształcące w Piotrkowie Tryb. Al. Mikołaja Kopernika 1 97-300 Piotrków Trybunalski
wg zasad określonych przez MEN w rozporządzeniu w sprawie nadzoru Kontrola: wg zasad określonych przez MEN w rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego z 7.10. 2009 r. ( Dz.U. Nr 168, poz. 1324) w obszarach wskazanych przez MEN wg jednolitych arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN
Kontrole: Zaplanowano i przeprowadzono łącznie 787 kontroli zgodności funkcjonowania szkół z przepisami prawa obejmujących 29,6% szkół i placówek województwa objętych zakresem kontroli.
Typy szkół/placówek objęte planowymi kontrolami: przedszkola (punkty przedszkolne, zespoły wychowania przedszkolnego, oddziały przedszkolne) szkoły podstawowe gimnazja centra kształcenia praktycznego / ustawicznego ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego placówki doskonalenia nauczycieli poradnie psychologiczno-pedagogiczne ośrodki: SOW, SOSW, MOS, MOW, OREW
Liczba nadzorowanych szkół objętych kontrolą
Liczba przeprowadzonych kontroli w województwie
Liczba przeprowadzonych kontroli w województwie
Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do wychowania przedszkolnego placówki niepubliczne W kontrolowanych niepublicznych przedszkolach oraz niepublicznych punktach przedszkolnych i zespołach wychowania przedszkolnego zarówno w terminie rekrutacji jak i po terminie przyjęto wszystkie chętne dzieci pięcioletnie. Rekrutacja do powyższych jednostek odbywała się zgodnie z prawem, w tym zgodnie z postanowieniami statutów przedszkoli i organizacji punktów przedszkolnych i zespołów wychowania przedszkolnego.
Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do wychowania przedszkolnego placówki publiczne różnie ustalane terminy rekrutacji , najwcześniej nabór na rok szkolny 2009/2010 rozpoczął się od 01.01.2009 r., a zakończył najpóźniej 31.05.2009 r. rekrutacja do przedszkoli odbywała się w większości z nich zgodnie z obowiązującym prawem, w tym zgodnie z postanowieniami statutu.
Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do wychowania przedszkolnego Nie zawsze respektuje się zapisy statutowe dotyczące rekrutacji dzieci do przedszkola. Nieprawidłowości dotyczyły głównie: rozbieżności co do terminu rekrutacji oraz sposobu jej prowadzenia, składu komisji rekrutacyjnej, braku powołania komisji rekrutacyjnej określonej w statucie przedszkola, w jednym przypadku statut nie określał zasad rekrutacji dzieci do przedszkola
Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do wychowania przedszkolnego dyrektorzy przedszkoli prowadząc rekrutację stosują się nie tylko do przepisów prawa, ale również do ustaleń prawa miejscowego w tym zakresie niektóre organy prowadzące zapewniają miejsca w przedszkolu jedynie dla dzieci zamieszkałych na terenie gminy kryteria przyjęć dzieci do przedszkola uwzględniają pierwszeństwo dla dzieci, które mają obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne oraz w większości uwzględniają prawo dziecka pięcioletniego do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego
Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do wychowania przedszkolnego W terminie rekrutacji w kontrolowanych przedszkolach nie przyjęto ok. 2,9 tys. dzieci 3 i 4 letnich, co świadczy o dużych potrzebach dotyczących opieki przedszkolnej wśród dzieci młodszych.
Prawidłowość nadzorowania realizacji przez dzieci sześcioletnie rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego podejmowane działania zmierzające do odnalezienia miejsca i formy realizacji tego obowiązku nie zawsze są skuteczne. niektóre szkoły prowadzą księgę ewidencji na drukach z lat 60-tych 70% dyrektorów prowadzi księgi prawidłowo
Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne Nieprawidłowości: braki w danych osobowych dzieci, brak wpisów dotyczących informacji o miejscu spełniania przez dzieci obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego 80% dyrektorów kontrolowanych szkół zostało powiadomionych przez dyrektorów przedszkoli i szkół podstawowych o spełnianiu przez dzieci obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego
Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne ok. 60% dzieci zamieszkałych w obwodach kontrolowanych szkół realizuje obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego publicznych przedszkolach, a blisko 30% w oddziałach przedszkolnych publicznych szkół podstawowych. dzieci w publicznych szkołach podstawowych i przedszkolach są obejmowane indywidualnym rocznym przygotowaniem przedszkolnym
Roczne obowiązkowe przygotowanie przedszkolne Trudności dyrektorów szkół: organy ewidencji ludności w gminach nie aktualizują baz danych o mieszkańcach, spisy nie zawierają wszystkich wymaganych prawem oświatowym danych brak instrumentów prawnych pozwalających na uzyskanie rzetelnej informacji o realizacji ww obowiązku przez dzieci, które przebywają za granicą Polski problem interpretacji miejsca zamieszkania i miejsca zameldowania
Prowadzenie arkuszy ocen uczniów przez publiczne szkoły podstawowe i gimnazja dla dzieci i młodzieży 87% - niezgodność wpisów w arkuszach ocen z wpisami w księdze u uczniów, dziennikach lekcyjnych i protokołach posiedzeń rady pedagogicznej 28% - uwagi do sposobu prowadzenia arkuszy ocen 30.61% - oceny z zajęć edukacyjnych, miesiąc urodzenia, klasa nie są wpisywane wyrazami w pełnym brzmieniu
Prowadzenie arkuszy ocen uczniów przez publiczne szkoły podstawowe i gimnazja dla dzieci i młodzieży 48.9% - nieprawidłowo dokonywane sprostowania oczywistych błędów i omyłek 22.5% - w arkuszach ocen absolwentów nie wpisano wyników klasyfikacji końcowej 34.85% - nieprawidłowe prowadzenie ksiąg arkuszy ocen 4.6% - oceny opisowe w klasach I-III SP w formie załącznika nie spełniają wymagań
Prowadzenie arkuszy ocen uczniów przez publiczne szkoły podstawowe i gimnazja dla dzieci i młodzieży Ponadto: tworzone są zbiorcze protokoły z egzaminów poprawkowych, protokoły egzaminów poprawkowych wraz z pracami pisemnymi i informacją o udzielonych odpowiedziach w ustnej części egzaminu, nie są załącznikiem do arkusza ocen.
Wydawanie przez poradnie psychologiczno- pedagogiczne opinii w sprawie: 1. dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie wymaganiom. 2. przystąpienia ucznia lub absolwenta z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu lub egzaminu.
Opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych dokumentacja prowadzona przez poradnie psychologiczno – pedagogiczne dotycząca badań i wydawanych opinii - bez zastrzeżeń opinie wydawane przez poradnie czasami nie zawierają niektórych danych zdarza się podejmowanie badań bez wniosku rodzica niektóre opinie wydawane przez poradnie zawierają stanowisko w więcej niż jednej sprawie
Opinie poradni psychologiczno-pedagogicznych Należy doskonalić wydawane opinie w kontekście wskazania odpowiedniej formy pomocy oraz szczegółowego uzasadnienie wskazanej formy pomocy tak, aby wydawane opinie były bardziej zrozumiałe dla wnioskodawcy.
Organizacja zajęć rewalidacyjnych, w tym liczba godzin i rodzaj tych zajęć oraz ich zgodność z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego SOSW 73% - zbyt mała liczba godzin zajęć rewalidacyjnych organizacja zajęć rewalidacyjnych jest zgodna z przepisami prawa i zaleceniami poradni bogata i różnorodna oferta zajęć dla młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim i umiarkowanym
Zgodność przyjmowania, przenoszenia, zwalniania i pobytu nieletnich z przepisami prawa. MOS/MOW nieletni są przyjmowani i zwalniani zgodnie z przepisami prawa wszyscy przyjmowani do ośrodków nieletni zostali zapoznani ze swoimi prawami, obowiązkami i zasadami pobytu w ośrodku praktyka przenoszenia wychowanków odbiega od zasad opisanych w rozporządzeniu
Zgodność organizacji kursów kwalifikacyjnych z obowiązującymi przepisami prawa publiczne lub niepubliczne placówkę doskonalenia nauczycieli sposób dokonywania naboru uczestników kursu kwalifikacyjnego dla nauczycieli opracowanie programu ramowego kursu kwalifikacyjnego dla oświatowej kadry kierowniczej rekrutacja uczestników kursów kwalifikacyjnych dla oświatowej kadry kierowniczej
Realizacja zadań przez nauczycieli-doradców metodycznych publiczne placówki doskonalenia nauczycieli realizacja zadań przez nauczycieli doradców metodycznych jest zgodna z rozporządzeniem MEN, ale nie wszystkie obszary zostały uwzględnione równomiernie nauczyciele doradcy metodyczni realizują swoje zadania we wszystkich formach określonych w rozporządzeniu, lecz nieproporcjonalnie – wskazana większa liczba zajęć otwartych i warsztatowych
Kontrole doraźne Łącznie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym 188 dotyczących problematyki bezpieczeństwa i higieny pracy.
Obszary funkcjonowania szkół będące przedmiotem kontroli: kontrola realizacji zaleceń kontrola przestrzegania przez szkołę niepubliczną art.7 ust.3 ustawy badanie zasadności skargi zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
Obszary funkcjonowania szkół będące przedmiotem kontroli: realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania, przestrzeganie praw dziecka i ucznia, sprawowanie nadzoru pedagogicznego i kierowanie szkołą przez dyrektora przestrzeganie statutów szkoły/placówki przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania
Najczęściej występujące problemy i nieprawidłowości: stosowanie przez dyrektorów szkół/placówek nieaktualnych przepisów prawa wynikające m.in. z częstych jego zmian prowadzenie dokumentacji szkolnej na nieobowiązujących drukach i nie zawsze z należytą starannością brak nowelizacji zapisów statutów szkół/placówek zgodnie z obowiązującymi przepisami
Działania monitorujące monitorowanie przygotowania przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego oraz szkół do obniżenia wieku rozpoczynania rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego oraz obowiązku szkolnego – przedszkola i SP monitorowanie wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego – SP i GM monitorowanie rekrutacji młodzieży niepełnosprawnej i przewlekle chorej do szkół ponadgimnazjalnych – szkoły ponadgimnazjalne
Monitorowanie wdrażania podstawy programowej kształcenia ogólnego Cel monitorowania : pozyskanie informacji o stosowanych przez przedszkola i szkoły rozwiązaniach organizacyjnych i metodycznych stopień uwzględnienie zalecanych warunków i sposobów jej realizacji, których stosowanie sprzyja osiąganiu zamierzonych efektów edukacyjnych (głównie organizacyjnych i metodycznych)
Dziecko 6 letnie jako uczeń I klasy szkoły podstawowej upowszechnianie informacji promocja dobrych praktyk realizacja projektu „Promocja edukacji przedszkolnej – kampania informacyjna” współdziałanie z organami prowadzącymi 1 września 2010 r. naukę w klasie I rozpocznie 2098 dzieci
Działania monitorujące monitorowanie realizacji obowiązkowych godzin zajęć wychowania fizycznego w formach alternatywnych 34% uczniów – szkoły podstawowe 52% uczniów – gimnazja 15% uczniów – szkoły ponadgimnazjalne Najczęściej wskazywany termin wprowadzenia zajęć 1 września 2010 r.
Rekrutacja młodzieży niepełnosprawnej i przewlekle chorej do szkół ponadgimnazjalnych 3 sierpnia 2010 r. - komunikat wraz z ankietą do 1 września br. – określenie terminu i sposobu przeprowadzenia monitorowania do 15 września br. - przesłanie wypełnionych ankiet do Kuratorium Oświaty do 15 października br. – weryfikacja 10% szkół ponadgimnazjalnych samodzielnych i 10% zespołów szkół
„Szkoła zawodowa szkołą pozytywnego wyboru” Projekt współfinansowany ze środków EFS w ramach POKL (Działanie 3.4) Cel: badanie stanu szkolnictwa zawodowego Adresat projektu: wszystkie publiczne szkoły dla młodzieży kształcące w zawodach
Konferencje szkoleniowe dla dyrektorów Wspomaganie Konferencje szkoleniowe dla dyrektorów i nauczycieli „Karate tradycyjne najlepszą formą profilaktyki i leczenia wstępnych etapów skoliozy” Istota zagrożenia zakażeniem człowieka przez wirusy grypy i możliwości zapobiegania im” „Współpraca szkoły z instytucjami działającymi na rzecz pomocy dziecku i rodzinie – przykłady dobrych praktyk” Sytuacja dziecka w rodzinie migrującej zarobkowo – prawne, ekonomiczne i psychologiczno-pedagogiczne skutki migracji”
Konferencje szkoleniowe dla dyrektorów Wspomaganie Konferencje szkoleniowe dla dyrektorów i nauczycieli „Ruch włączający – nowa jakość edukacji dzieci niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych” „Modernizacja kształcenia zawodowego – kształcenie w systemie szkolnym oraz prawa i obowiązki rodziców” (Łęczyca, Kutno) „5 lat programu „e-Twining” w województwie łódzkim”
Organizacja konkursów ELEKTRONICZNY SYSTEM OBSŁUGI - w 13 konkursach przedmiotowych uczestniczyło 21651 uczniów, wyłoniono 98 laureatów i 269 finalistów racjonalność zgłaszania uczniów do konkursów niesamodzielność prac uczniowskich znaczące dysproporcje między wynikami w eliminacjach szkolnych i rejonowych (98% → 7%) brak protokołów po etapie szkolnym nieprzestrzeganie ustaleń regulaminowych (godziny przeprowadzania eliminacji) ELEKTRONICZNY SYSTEM OBSŁUGI
Wspieranie nauczycieli poprzez granty edukacyjne : 1320 nauczycieli w 9 obszarach tematycznych 228 rad pedagogicznych w 2 obszarach tematycznych 370 nauczycieli i dyrektorów 2 obszarach (kursy kwalifikacyjne)
Dziękuję za uwagę