Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Małopolski Komitet Monitorujący
Advertisements

Nieprawidłowości zgłoszone przez państwa członkowskie do KE za 2006 r.
System zarządzania i kontroli w ramach ZPORR
Fundusze:Strukturalne i Spójności w Polsce
System przepływów finansowych w nowym okresie programowania
Autor prezentacji: Szymon Dziubek
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Działanie 3.4 Mikroprzedsiębiorstwa Monitoring informacyjny (stan na 31 sierpnia 2006 r.) Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo.
1 Przygotowania do zamknięcia ZPORR Ewa Wnukowska – Dyrektor Departamentu Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Warszawa, 15 kwietnia 2008 r.
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Ministerstwo Finansów
Założenia systemu kontroli i audytu w latach
1 Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Nieprawidłowości w ZPORR – przypadki nadużyć, obszary ryzyka, działania Instytucji Zarządzającej.
Krajowy system kontroli wdrażania programów operacyjnych.
Funkcja kontrolno-sprawdzająca Instytucji Certyfikującej
Procedury audytu zamknięcia pomocy Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z Unii Europejskiej, Ministerstwo Finansów.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Rola Instytucji Audytowej
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
System monitorowania przygotowania projektów indywidualnych do realizacji Warszawa, 17 kwietnia 2008 r. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
ZARYS PLANU DZIAŁAŃ EWALUACYJNYCH na lata
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Propozycje uproszczeń systemowych mających na celu usprawnienie.
WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
1 1 System zarządzania i wdrażania projektów. Prezentacja przygotowana przez Zespół ds. Kontroli EFS Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Rzeszowie LucjanKozioł
Słowniczek pojęć podstawowych związanych z funkcjonowaniem funduszy UE.
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, Działanie 1.5 lata Przepływy finansowe.
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Korygowanie nieprawidłowości w PO IiŚ
438/2001 Kontrola 5% Zamknięcie pomocy 1083/2006, 1828/2006 Audyt systemów Audyt operacji Ustawa z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej.
Wykrywanie nieprawidłowości i system informowania o nieprawidłowościach
2009 Zamówienia publiczne w projektach dotacyjnych realizowanych przez Beneficjentów Magdalena Łempicka Warszawa, 8 czerwca 2009r.
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA
Generalny Inspektor Informacji Finansowej
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Funkcjonowanie procedury notyfikacji w ramach dyrektywy 98/34/WE Koordynacja systemu notyfikacji na szczeblu krajowym Warsztaty legislacyjne w zakresie.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Regionalny Program Operacyjny
Finansowanie projektów z EFS w ramach Działań 1.1, 1.5, 1.6 SPO RZL Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
ZPAiSA-LKW Postępowanie egzekucyjne w administracji - zmiany prof. UWr dr hab. Lidia Klat-Wertelecka.
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Zainwestujmy razem w środowisko Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Z a i n w e s t u j m y r a z e m w ś r o d o w i s k o Kontrole.
Nieprawidłowości w perspektywie finansowej
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SZKODĘ WYRZĄDZONĄ PRZY WYKONYWANIU WŁADZY PUBLICZNEJ.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
System wdrażania RPO Warmia i Mazury na lata Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Kościuszki 83, Olsztyn Tel. (0-89)
Prezentacja wyników zawartych w Rocznym sprawozdaniu audytowym Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Prezentacja wyników audytu rocznego IA Paweł Krawański Departament Wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego 01 Mój region w Europie.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
SPOTKANIE PARTNERSTW NA RZECZ ROZWOJU WARSZAWA 24 LISTOPADA 2004
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Zmiany związane z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) stosowane od dnia r.
Zapis prezentacji:

System informowania o nieprawidłowościach w wykorzystaniu funduszy strukturalnych

Podstawy prawne Rozporządzenie 1260/1999 ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych Rozporządzenie 1681/94 zmienione Rozporządzeniem 2035/2005 dotyczące nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot nieprawidłowo wypłaconych w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie Ustawa o Narodowym Planie Rozwoju (Dz.U. z 2004r. Nr 116, poz.1206 ze zm.) Rozporządzenie RM w sprawie przyjęcia NPR 2004-2006 (Dz.U. z 2004r. Nr 149, poz.1567 ze zm.) System informowania o nieprawidłowościach w wykorzystaniu funduszy strukturalnych Procedury poszczególnych Instytucji Zarządzających

Definicje - Nieprawidłowość naruszenie przepisów prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniedbania ze strony podmiotu gospodarczego, które spowodowało lub mogło spowodować szkodę w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich w związku z finansowaniem nieuzasadnionego wydatku z budżetu Wspólnoty (Art. 1 a Rozporządzenia Komisji (WE)nr 1681/94)

Nieprawidłowość - cechy naruszenie przepisów prawa wspólnotowego działanie lub zaniedbanie ze strony podmiotu gospodarczego potencjalna lub rzeczywista szkoda w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich polegająca na sfinansowaniu nieuzasadnionego wydatku z budżetu Wspólnoty

Definicje - Nieprawidłowość Naruszenie prawa Wspólnotowego Do skutecznego działania prawa wspólnotowego konieczne jest odpowiednie stosowanie prawa krajowego, dlatego jakiekolwiek naruszenie prawa krajowego oznacza jednocześnie naruszenie prawa Wspólnotowego. Nieprawidłowość występuje także wtedy, gdy prawo krajowe jest bardziej restrykcyjne niż przepisy wspólnotowe.

Definicje - Nieprawidłowość Podmiot gospodarczy każda osoba fizyczna lub prawna bądź inny podmiot biorący udział w administrowaniu pomocą z Funduszy z wyjątkiem Państw Członkowskich podczas wykonywania przez nie uprawnień władzy publicznej

Definicje - Nieprawidłowość Szkoda w ogólnym budżecie UE rzeczywista –środki Wspólnoty, które zostały już nieprawidłowo wypłacone beneficjentowi potencjalna – środki Wspólnoty, które mogłyby zostać nieprawidłowo wypłacone beneficjentowi gdyby nieprawidłowość nie została wykryta

Zakres stosowania System informowania o nieprawidłowościach finansowych w wykorzystaniu środków z funduszy strukturalnych odnosi się do wszystkich programów i inicjatyw wspólnotowych realizowanych na podstawie Rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999

Instytucje zaangażowane w proces informowania o nieprawidłowościach Instytucja Wdrażająca Instytucja Pośrednicząca Instytucja Zarządzająca Instytucja Płatnicza (Minister Finansów) - Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej wykonujący swoje zadania poprzez Departament Kontroli Skarbowej Inne podmioty (organy ścigania, RIO, NIK, UKS)

Obowiązek informowania o nieprawidłowościach Zgodnie z Rozporządzeniem RM z 22.06.2004 r. w sprawie przyjęcia NPR (Dz.U.z 2004r. Nr 149 ze zm) wraz rozporządzeniami w sprawie przyjęcia poszczególnych programów operacyjnych IW, IP, IZ i IP są zobowiązane do informowania o nieprawidłowościach.

Narzędzia informowania o nieprawidłowosciach Raport bieżący o nieprawidłowości Raport kwartalny o nieprawidlowości Kwartalne zestawienie nieprawidłowości niepodlegających raportowaniu Informacja o braku nieprawidłowości podlegających raportowaniu

Raporty bieżące Informacje o nieprawidłowości szczególnego znaczenia, która była przedmiotem wstępnego ustalenia administracyjnego/sądowego przekazuje się w terminie do 15 dni kalendarzowych od daty dokonania wstępnego ustalenia. Niezależnie od tego, czy nieprawidłowość wykryto przed czy po dokonaniu płatności.

Wstępne ustalenie administracyjne lub sądowe wynik kontroli lub inny dokument kończący kontrolę/audyt wynik weryfikacji dokumentacji - decyzja o odmowie finansowania projektu, odmowie refundacji/rozliczenia wydatków, lub zmniejszenia dofinansowania z uwagi na naruszenie prawa przez podmiot gospodarczy, inny dokument sporządzany w procesie zarządzania i kontroli środków z UE stwierdzający wystąpienie nieprawidłowości, postanowienie o wszczęciu postępowania przez organy ścigania, orzeczenie sądu

Raporty kwartalne Instytucje Wdrażające i Pośredniczące informują Instytucję Zarządzającą o nieprawidłowościach podlegających raportowaniu do KE oraz działaniach podjętych w celu usunięcia nieprawidłowości

Nieprawidłowości podlegające raportowaniu do KE Niezależnie od kwoty KE wyraźnie zażądała przekazywania informacji dotyczących danej nieprawidłowości nieprawidłowość może mieć wkrótce negatywne następstwa poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprawidłowość ukazuje, że zastosowano nową nielegalną praktykę (metodę oszustwa)

Nieprawidłowości podlegające raportowaniu do KE nieprawidłowości odnoszące się do kwot poniżej 10 000 EUR W przypadku gdy zostały zgłoszone do Komisji Europejskiej przed 28 lutym 2006 r. i sprawa nie została zakończona

Nieprawidłowości podlegające raportowaniu do KE nieprawidłowości odnoszące się do kwot 10 000 EUR i wyższych wszystkie z wyjątkiem przypadków określonych w rozporządzeniu 1681/94

Wyjątki od obowiązku raportowania do KE Zaniechanie całkowitego lub częściowego wykonania projektu współfinansowanego przez budżet Wspólnoty na skutek upadłości ostatecznego beneficjenta i/lub ostatecznego odbiorcy. Należy jednak zgłaszać nieprawidłowości poprzedzające upadłość oraz wszelkie podejrzenia oszustwa finansowego

Wyjątki od obowiązku raportowania do KE (zgodnie z Rozp. 1681/94 Przypadki zgłaszane organom administracyjnym przez beneficjenta lub ostatecznego odbiorcę z własnej woli lub przed wykryciem przez właściwe organy, przed lub po przyznaniu środków publicznych Przypadki, w których organy administracyjne wykrywają błąd w związku z kwalifikacją finansowanego projektu i przystępują do jego usunięcia przed dokonaniem płatności ze środków publicznych

Informacja o braku nieprawidłowości podlegających raportowaniu W przypadku braku nieprawidłowości podlegających raportowaniu w danym kwartale, instytucja odpowiedzialna za wykrywanie nieprawidłowości informuje o tym fakcie instytucję szczebla wyższego w terminach, jakie obowiązują przy sporządzaniu raportów kwartalnych.

Zestawienia nieprawidłowości niepodlegających raportowaniu Kwartalne zestawienia nieprawidłowości niepodlegających raportowaniu informują o wszystkich nieprawidłowościach w rozumieniu Rozporządzenia 1681/94. Informowanie o nieprawidłowościach wykrytych przez instytucje zewnętrzne

Schemat przepływu informacji o nieprawidłowościach Komisja Europejska Informacje o wykrytych naruszeniach prawa od zewnętrznych Instytucji kontrolnych i organów ścigania Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej IZ PWW, IP Instytucja Zarządzająca Instytucja Pośrednicząca Instytucja Wdrażająca

Dziękuję za uwagę Anna Lizis