OKO W OKO SIŁA WIZUALIZACJI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Chojnowska Sylwia Dąbrowska Aleksandra Dąbrowska Monika
Advertisements

PRACA Z UCZNIAMI ZDOLNYMI W PROJEKCIE DIAMEnT POWUZ II KRAKÓW 19 LUTY – 18 MAJ JĘZYK ANGIELSKI.
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Wyrównywanie szans edukacyjnych
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
DZIAŁANIA NA UŁAMKACH ZWYKŁYCH
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Konstruktywizm w dydaktyce
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
narzędzie w językowych pracach projektowych
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Co to jest TIK?.
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
„Mamo, tato mówię po angielsku”
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Bronisława Malinowskiego w Woli
ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
„Zdolności a umiejętności”
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Trening metodą Warnkego
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Szkoła z klasą 2.0. „ Szkołą z klasą 2.0” ma na celu wypracowanie zasad korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) w edukacji.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Kółko chemiczne Szkolne wsparcie kapitału kulturowego.
Zielona Góra 22 i 23 września 2011 r.. Multimedia komunikacyjność Procesy uwagi Multimedia hipertekstowość Multimedia interaktywność Teorie.
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ. Edukacja: Poziom: Temat: Czas realizacji: polonistyczna klasa I litery i sylaby 1 godz. lekcyjna.
Technologie informacyjno-komunikacyjne – wszelkie działania związane z  produkcją i wykorzystaniem urządzeń telekomunikacyjnych i informatycznych oraz.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Zrozumieć, przeanalizować i rozwiązać
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

OKO W OKO SIŁA WIZUALIZACJI

Wizualizacja * „przedstawienie czegoś w formie odbieranej wzrokiem, za pomocą obrazu, ikony, piktogramu..” (definicja –Słownik Języka Polskiego wyd. PWN) * „...odnosi się do grupy umiejętności wzrokowych, które istota ludzka może rozwijać poprzez patrzenie i jednoczesne włączenie innego zmysłu..” (definicja J. Debesa -Visual Literacy- 1969)

Jak zapamietać by pamiętać !? Playground- (plac zabaw)- grunt, ziemia Barber-(fryzjer)-barbarzyńca, obcinać Comfortable-(wygodny)-komfort, wygoda Budowanie „haków” pamięciowych Budowanie systemu skojarzeń

Uczeń wobec obrazu Obraz pomaga w szybkim zapamiętywaniu wyrazów, informacji i powiązań między nimi. Zwraca uwagę na przedstawianą rzecz angażując zainteresowanie i emocje ucznia Motywuje do aktywnego uczestnictwa w lekcji wspomaga zapamiętywanie nowych informacji, ich przetwarzanie i organizowanie dzięki skojarzeniom wizualnym

Uczeń wobec obrazu Przekazuje informacje samodzielne lub w połączeniu z tekstem Ułatwia rozpoznawanie, rozumienie i rozwiązywanie problemów dzięki przedstawieniu związków pomiędzy poszczególnymi elementami Skłania ucznia do formułowania wypowiedzi ustnych

Pomoce dydaktyczne Obrazy statyczne Plakaty Plansze Widokówki Fotografie Rysunki kredą na tablicy Schematy wykonane przez uczniów Wycinki z magazynów Rzutnik Projektor Magnetofon Magnetowid Sprzęt DVD Internet Media wizualne Media audiowizualne

ZAPAMIĘTUJEMY! 10 %z tego, co przeczytaliśmy 20 % z tego, co usłyszeliśmy 30 % z tego, co zobaczyliśmy 40 % informacji będących połączeniem sygnałów dźwiękowych i wizualnych ( wg. badań Berna Steinbrinka)

Zalety wizualnego uczenia Ekonomia czasu(uczenie przebiega szybciej) Skuteczność uczenia, łatwość w odtwarzaniu Łatwość skupienia uwagi Pomoc w rozumieniu przez skojarzenia Całościowe poznanie i rozumienie otaczającego świata Ułatwienie w zakresie wizualizacji zagadnień trudnych i abstrakcyjnych

Zalet część druga  Przybliżanie treści dydaktycznych do rzeczywistości Kształcenie naturalnych procedur rozwiązywania problemów Wzrost aktywności badawczej, poznawczej, twórczej Wzrost spójności zdobywanej wiedzy Wzrost samodzielności w procesie uczenia się

Wady wizualnego uczenia  Nadmiar pomocy może rozpraszać ucznia Brak korespondencji między wizualnymi a werbalnymi sposobami przyswajania wiedzy Brak namysłu intelektualnego Komputer nie zastąpi nauczyciela ( potrzeba interakcji) Nieuzasadnione użycie stylu wizualnego (kategoryzacja treści)

Jak pracować efektywnie! Wiedza na temat znaczenia prawej i lewej półkuli mózgu Znajomość stylu uczenia się grup młodzieży Uwzględnienie potrzeb i możliwości ucznia Posługiwanie się pozytywnym językiem łączenie technik ( wizualne, audytywne, kinestetyczne) Umiejętność gospodarowania czasem, koncentracja na najważniejszych aspektach

Przykład dobrej wizualizacji

Zasada KISS !! „Keep It Simple and Short” (ma być prosto i zwięźle) Czas maksymalnej percepcji jest krótki Odpowiednia kolejność prezentowanych treści Najlepiej pamięta się to, co ma miejsce na początku i na końcu zajęć

Kompetencje językowe a techniki wizualizacji Kompetencja leksykalna. Kompetencja gramatyczna. Kompetencja kulturowa. Sprawności receptywne.( rozumienie tekstu czytanego i słuchanego) Sprawności produktywne.( pisanie i mówienie)

Kompetencja leksykalna. Wyjaśnianie znaczeń wyrazów za pomocą demonstracji bezpośredniej lub pośredniej Diagramy leksykalne tworzone z centralnie umieszczonego obrazu na tablicy Mind mapy i clustery „burza mózgów” przy zagadnieniu rozrysowanym na planszy lub flash cards

Kompetencja gramatyczna Obrazy analogiczne lub logiczne: schematy, przedstawienia graficzne, symbole Ułatwienie zapamiętywania: śmieszne rysunki, wykrzykniki, ludziki Obraz przedstawiający sytuację do reakcji językowej (czas przeszły, tryb przypuszczający) „dyktando obrazkowe” czyli praca w parach, opis szczegółowy obrazka

Kompetencja kulturowa Obrazem przedstawiamy elementy realioznawstwa i kulturoznawstwa Informacje z dziedziny życia codziennego, zwyczajach, świętach, scenach obyczajowych, sposobie jedzenia, mieszkania Ważne są fotografie, przezrocza, zdjęcia z gazet lub internetu, filmiki obyczajowe

Sprawności receptywne Prezentowanie obrazków wraz z tekstem do czytania lub słuchania Układanie obrazków w kolejności odpowiadającej przebiegowi wydarzeń w tekście Tworzenie własnych projektów Obraz jako bodziec do budowania wypracowań, historyjek

Sprawności produktywne Budowanie dialogów w oparciu o scenę z obrazka Realizacja obrazów w czterech kategoriach: przestrzennej, czasowej, komunikatywnej i socjalnej Ukazywanie obrazka część po części, tworzenie wypowiedzi w oparciu o przypuszczenia

Dziękuję za uwagę mgr Joanna Fibich