OKO W OKO SIŁA WIZUALIZACJI
Wizualizacja * „przedstawienie czegoś w formie odbieranej wzrokiem, za pomocą obrazu, ikony, piktogramu..” (definicja –Słownik Języka Polskiego wyd. PWN) * „...odnosi się do grupy umiejętności wzrokowych, które istota ludzka może rozwijać poprzez patrzenie i jednoczesne włączenie innego zmysłu..” (definicja J. Debesa -Visual Literacy- 1969)
Jak zapamietać by pamiętać !? Playground- (plac zabaw)- grunt, ziemia Barber-(fryzjer)-barbarzyńca, obcinać Comfortable-(wygodny)-komfort, wygoda Budowanie „haków” pamięciowych Budowanie systemu skojarzeń
Uczeń wobec obrazu Obraz pomaga w szybkim zapamiętywaniu wyrazów, informacji i powiązań między nimi. Zwraca uwagę na przedstawianą rzecz angażując zainteresowanie i emocje ucznia Motywuje do aktywnego uczestnictwa w lekcji wspomaga zapamiętywanie nowych informacji, ich przetwarzanie i organizowanie dzięki skojarzeniom wizualnym
Uczeń wobec obrazu Przekazuje informacje samodzielne lub w połączeniu z tekstem Ułatwia rozpoznawanie, rozumienie i rozwiązywanie problemów dzięki przedstawieniu związków pomiędzy poszczególnymi elementami Skłania ucznia do formułowania wypowiedzi ustnych
Pomoce dydaktyczne Obrazy statyczne Plakaty Plansze Widokówki Fotografie Rysunki kredą na tablicy Schematy wykonane przez uczniów Wycinki z magazynów Rzutnik Projektor Magnetofon Magnetowid Sprzęt DVD Internet Media wizualne Media audiowizualne
ZAPAMIĘTUJEMY! 10 %z tego, co przeczytaliśmy 20 % z tego, co usłyszeliśmy 30 % z tego, co zobaczyliśmy 40 % informacji będących połączeniem sygnałów dźwiękowych i wizualnych ( wg. badań Berna Steinbrinka)
Zalety wizualnego uczenia Ekonomia czasu(uczenie przebiega szybciej) Skuteczność uczenia, łatwość w odtwarzaniu Łatwość skupienia uwagi Pomoc w rozumieniu przez skojarzenia Całościowe poznanie i rozumienie otaczającego świata Ułatwienie w zakresie wizualizacji zagadnień trudnych i abstrakcyjnych
Zalet część druga Przybliżanie treści dydaktycznych do rzeczywistości Kształcenie naturalnych procedur rozwiązywania problemów Wzrost aktywności badawczej, poznawczej, twórczej Wzrost spójności zdobywanej wiedzy Wzrost samodzielności w procesie uczenia się
Wady wizualnego uczenia Nadmiar pomocy może rozpraszać ucznia Brak korespondencji między wizualnymi a werbalnymi sposobami przyswajania wiedzy Brak namysłu intelektualnego Komputer nie zastąpi nauczyciela ( potrzeba interakcji) Nieuzasadnione użycie stylu wizualnego (kategoryzacja treści)
Jak pracować efektywnie! Wiedza na temat znaczenia prawej i lewej półkuli mózgu Znajomość stylu uczenia się grup młodzieży Uwzględnienie potrzeb i możliwości ucznia Posługiwanie się pozytywnym językiem łączenie technik ( wizualne, audytywne, kinestetyczne) Umiejętność gospodarowania czasem, koncentracja na najważniejszych aspektach
Przykład dobrej wizualizacji
Zasada KISS !! „Keep It Simple and Short” (ma być prosto i zwięźle) Czas maksymalnej percepcji jest krótki Odpowiednia kolejność prezentowanych treści Najlepiej pamięta się to, co ma miejsce na początku i na końcu zajęć
Kompetencje językowe a techniki wizualizacji Kompetencja leksykalna. Kompetencja gramatyczna. Kompetencja kulturowa. Sprawności receptywne.( rozumienie tekstu czytanego i słuchanego) Sprawności produktywne.( pisanie i mówienie)
Kompetencja leksykalna. Wyjaśnianie znaczeń wyrazów za pomocą demonstracji bezpośredniej lub pośredniej Diagramy leksykalne tworzone z centralnie umieszczonego obrazu na tablicy Mind mapy i clustery „burza mózgów” przy zagadnieniu rozrysowanym na planszy lub flash cards
Kompetencja gramatyczna Obrazy analogiczne lub logiczne: schematy, przedstawienia graficzne, symbole Ułatwienie zapamiętywania: śmieszne rysunki, wykrzykniki, ludziki Obraz przedstawiający sytuację do reakcji językowej (czas przeszły, tryb przypuszczający) „dyktando obrazkowe” czyli praca w parach, opis szczegółowy obrazka
Kompetencja kulturowa Obrazem przedstawiamy elementy realioznawstwa i kulturoznawstwa Informacje z dziedziny życia codziennego, zwyczajach, świętach, scenach obyczajowych, sposobie jedzenia, mieszkania Ważne są fotografie, przezrocza, zdjęcia z gazet lub internetu, filmiki obyczajowe
Sprawności receptywne Prezentowanie obrazków wraz z tekstem do czytania lub słuchania Układanie obrazków w kolejności odpowiadającej przebiegowi wydarzeń w tekście Tworzenie własnych projektów Obraz jako bodziec do budowania wypracowań, historyjek
Sprawności produktywne Budowanie dialogów w oparciu o scenę z obrazka Realizacja obrazów w czterech kategoriach: przestrzennej, czasowej, komunikatywnej i socjalnej Ukazywanie obrazka część po części, tworzenie wypowiedzi w oparciu o przypuszczenia
Dziękuję za uwagę mgr Joanna Fibich