1 Założenia konkursu ogłoszonego w ramach Priorytetu VIII PO KL (projekty innowacyjne testujące) Spotkanie informacyjno-promocyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Olsztyn, 14 czerwca 2011 r. Małgorzata Falkowska Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie
2 Priorytet VIII – Regionalne kadry gospodarki Działanie 8.1 – Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie Konkurs zamknięty Nr I/POKL/INN-8.1/2011 Dostępna kwota: ,00 PLN Minimalna wartość projektu wynosi: PLN Termin naboru wniosków: od 12 lipca 2011 r. do 12 sierpnia 2011 r.
3 Typy projektów możliwe do realizacji w ramach konkursu Projekty innowacyjne testujące, których celem jest wypracowanie, upowszechnianie i włączanie do głównego nurtu polityki nowych rozwiązań, w temacie: Wdrażanie strategii społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach.
4 Beneficjenci Wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych). Z uwagi na specyfikę projektów innowacyjnych testujących, istotne znaczenie ma potencjał Wnioskodawcy, który w znacznym stopniu może przyczynić się do prawidłowej realizacji projektu. Istotne jest jego doświadczenie, możliwość testowania wypracowanych rozwiązań w obszarze adaptacyjności, potencjał badawczy oraz potencjał do upowszechniania i wdrażania produktu wypracowanego w ramach projektu.
5 Grupa docelowa Projekty innowacyjne muszą wspierać grupy docelowe wpisujące się w cele Priorytetu VIII PO KL. Osoby, grupy, środowiska, które wymagają wypracowania nowych rozwiązań czy podejść, dzielą się na: Użytkowników – osoby/instytucje które otrzymują do stosowania nowe metody działania, nowe technologie, nowe narzędzia; Odbiorców - osoby, których problemy będą mogły być skutecznie rozwiązane dzięki wdrożeniu nowego produktu.
6 Grupa docelowa c.d. Grupa docelowa może stanowić jeden z wymiarów innowacyjności w projekcie (kierowanie działań do grupy, która dotychczas nie otrzymywała wsparcia lub do grupy, dla której dotychczasowe wsparcie okazało się nieskuteczne i niewystarczające). Wymiary grupy użytkowników i odbiorców: docelowy, upowszechniania i włączania w ramach projektu, testowania w ramach projektu.
7 Kryteria dostępu 1.Maksymalny okres realizacji projektu wynosi 36 miesięcy. Kryterium weryfikowane na podstawie treści wniosku. 2.Minimalna wartość projektu wynosi zł. Kryterium weryfikowane na podstawie treści wniosku.
8 Kryteria dostępu c.d. 3.Projektodawca w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu (lub posiada siedzibę, filię, delegaturę, oddział czy inną prawnie dozwoloną formę organizacyjna działalności podmiotu) na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu. Kryterium weryfikowane na podstawie treści wniosku.
9 Kryteria strategiczne KryteriumPremia punktowa Projekt realizowany przez Beneficjenta-Lidera projektu z terenu woj. warmińsko-mazurskiego. 5 pkt Projekt jest realizowany przynajmniej w jednym z niżej wymienionych partnerstw: organizacje pozarządowe działające w sferze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw z terenu całego kraju i stowarzyszenia pracodawców działające na terenie woj. warmińsko-mazurskiego, organizacje pozarządowe działające w sferze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw z terenu całego kraju i przedsiębiorcy posiadający certyfikat SA 8000 z terenu całego kraju, władze samorządowe. 10 pkt
10 Kryteria strategiczne c.d. KryteriumPremia punktowa Projekt wpisuje się w kierunki rozwoju wytyczone w Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego do roku pkt Projekt zakłada wypracowanie mechanizmów skutkujących wprowadzeniem zasady społecznej odpowiedzialności biznesu wśród mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, posiadających siedzibę na terenie woj. warmińsko - mazurskiego. 15 pkt Kryteria weryfikowane na podstawie treści wniosku.
11 Najistotniejsze założenia konkursowe
12 Projekty mają przyczyniać się do realizacji celów Priorytetu VIII PO KL, poprzez wypracowanie nowych, bardziej skutecznych narzędzi/metod/instrumentów pozwalających na rozwiązanie konkretnego problemu zdefiniowanego w ramach danego projektu, ich upowszechnianie oraz włączanie do głównego nurtu polityki. Celem jest wypracowanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie wdrażania strategii społecznej odpowiedzialności w przedsiębiorstwach (społecznego zaangażowania biznesu), w ramach której przedsiębiorstwa na zasadach dobrowolności łączą zaangażowanie na rzecz kwestii społecznych i środowiskowych w ramach działalności gosp. oraz w ramach relacji z interesariuszami. Rodzaje projektów podlegających dofinansowaniu
13 Szczególne korzyści dla firm korzystających z rozwiązań wypracowanych w ramach projektu to m.in.: wzrost zainteresowania inwestorów; zwiększenie lojalności konsumentów i interesariuszy; poprawa relacji ze społecznością i władzami lokalnymi; wzrost konkurencyjności; podnoszenie poziomu kultury organizacyjnej firmy; kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy wśród pracowników; pozyskanie i utrzymanie najlepszych pracowników. Rodzaje projektów podlegających dofinansowaniu c.d.
14 KE wskazała szereg celów, do osiągnięcia których mogą się przyczynić praktyki w zakresie odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstw, związanych z tematyką konkursu: bardziej zintegrowane rynki pracy i większy poziom integracji społecznej, ponieważ przedsiębiorstwa aktywnie starają się zatrudniać więcej pracowników z grup znajdujących się w niekorzystnej sytuacji; inwestycje w podnoszenie kwalifikacji, kształcenie ustawiczne i zapewnienie zdolności do pracy, które są konieczne, aby pozostać konkurencyjnym w globalnej gospodarce opartej na wiedzy i rozwiązać problem starzenia się populacji czynnej zawodowo w Europie; lepsze osiągnięcia w zakresie innowacji, w szczególności w odniesieniu do innowacji służących rozwiązaniu problemów społecznych, będące rezultatem intensywniejszej współpracy z zewnętrznymi zainteresowanymi stronami oraz stworzenia środowiska pracy, które bardziej sprzyja innowacji; bardziej pozytywny wizerunek biznesu i przedsiębiorców w społeczeństwie, który może być pomocny w wykształceniu bardziej przyjaznego stosunku do przedsiębiorczości; większe poszanowanie dla praw człowieka, ochrony środowiska i podstawowych norm pracy, zwłaszcza w krajach rozwijających się. Rodzaje projektów podlegających dofinansowaniu c.d.
15 Projekt innowacyjny może uwzględniać komponent ponadnarodowy, dzięki któremu możliwe jest wykorzystanie międzynarodowego doświadczenia i wiedzy zagranicznych partnerów, np. do przetestowania, adaptowania czy też udoskonalenia istniejących w ich krajach metod lub opracowania nowych produktów. Formy partnerstwa ponadnarodowego możliwe w ramach konkursu, to: Współpraca pomiędzy projektami realizowanymi w różnych krajach, także przez podmioty, których projekty / działania nie są współfinansowane z EFS, Współpraca pomiędzy sieciami instytucji działającymi w zbliżonych obszarach, Współpraca twinningowa pomiędzy instytucjami działającymi w tym samym obszarze. W tym przypadku rezultaty partnerstwa ponadnarodowego muszą przyczyniać się do poprawy funkcjonowania danej instytucji. Współpraca ponadnarodowa
16 Sugerowane jest zastosowanie następujących modeli partnerstwa ponadnarodowego (przy czym można korzystać z kilku modeli równocześnie dostosowując je do wymagań projektowych lub wykorzystując je naprzemiennie w zależności od rodzaju prowadzonych działań oraz etapu ich realizacji): Model 1: Wymiana informacji i doświadczeń Model 2: Równoległe wypracowywanie rozwiązań Model 3: Import, eksport i adaptacja nowych rozwiązań do swojej sytuacji Model 4: Wspólne tworzenie produktu lub systemu Model 5: Wymiana kluczowych osób realizujących projekt lub uczestniczących w projekcie Współpraca ponadnarodowa c.d.
17 Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie ul. Głowackiego Olsztyn tel , fax poniedziałek godz. 8:00 – 16:00 wtorek – piątek godz. 7:30 – 15:30 Punkt Informacyjny EFS tel /65