Projekty innowacyjne służące wydłużaniu aktywności zawodowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kierunki rozwoju Województwa
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Promocja zatrudnienia i wsparcie przedsiębiorców w 2012 r
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
RAPORT.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
ZATRUDNIALNOŚĆ OSÓB 50+ zmiany demograficzne w perspektywie roku 2030
Aktywność zawodowa osób 50+ i strategie zarządzania wiekiem
Znaczenie podręcznika
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Warszawa, 5 lutego 2008 r. Priorytet II i VIII Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w kontekście aktywizacji zawodowej osób z grupy wiekowej 50+ Departament.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
M AYDAY MODEL AKTYWNEGO WSPARCIA PRACOWNIKÓW I FIRM WOBEC ZMIAN STRUKTURALNYCH W GOSPODARCE Seminarium projektów Partnerów Społecznych Ministerstwo Rozwoju.
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Priorytet VI Poddziałanie Działania służące wydłużaniu aktywności zawodowej Instytucja Pośrednicząca II Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Praca.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach.
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego CZŁOWIEK - NAJLEPSZA INWESTYCJA.
Dobre Polskie i Europejskie Praktyki w godzeniu ról rodzinnych i zawodowych na lokalnym rynku pracy Yves ROLAND-GOSSELIN, Przewodniczący Konfederacji Organizacji.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- V Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Plan Działania na lata Priorytet VII Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 22 listopada 2012 r. Ryn Człowiek –
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
DIAGNOZA DOSTOSOWANIA UMIEJĘTNOŚCI I KWALIFIKACJI ZAWODOWYCH DO WYMOGÓW LUBUSKIEGO RYNKU PRACY ZAŁOŻENIA PROJEKTU Projekt jest współfinansowany przez Unię
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
Projekt systemowy Na dobrej drodze – aktywizacja osób bezrobotnych miasta Rejowiec Fabryczny współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Partnerstwo na Rzecz Rozwoju Kompromis na rynku pracy – innowacyjny model aktywizacji zawodowej kobiet.
Instytut Statystyki i Demografii
Obecne i prognozowane tendencje na polskim rynku pracy Diversity Index Głos Biznesu. Różnorodność Procentuje Łódź 25 stycznia 2012 r. dr Grzegorz Baczewski,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Opolu
ERASMUS+ unijny program w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Przedsiębiorcy z dotacją – inteligentne wsparcie w Małopolsce Roman Ciepiela Wicemarszałek Województwa Małopolskiego.
Działania samorządu województwa (Wojewódzkiego Urzędu Pracy) na rzecz promocji zatrudnienia i rozwoju przedsiębiorczości Zielona Góra, 08 kwietnia 2009.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VI Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat a.
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Kobiety na rynku pracy.
Osoby starsze na rynku pracy
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Monika Bełdowska, Centrum Wolontariatu w Warszawie Konferencja MCPS
Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku ul. Pogodna Białystok
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Zapis prezentacji:

Projekty innowacyjne służące wydłużaniu aktywności zawodowej Irena Wolińska Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Rynku Pracy „S-TO-S” Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego

Projekty innowacyjne w ramach PO KL Celem projektu innowacyjnego jest poszukiwanie nowych, lepszych, bardziej efektywnych sposobów rozwiązywania problemów mieszczących się w obszarach wsparcia EFS Projekt Standardowy nastawiony na rozwiązywanie problemów grup docelowych Innowacyjny nastawiony na poszukiwanie nowych sposobów rozwiązywania problemów

Tematy dla projektów innowacyjnych Temat to obszar poszukiwań innowacji Zatwierdzone przez Komitet Monitorujący; wybrane przez IP/IP2 na dany rok, wymienione w Planie działania i dokumentacji konkursowej M. in.: Działania służące wydłużeniu aktywności zawodowej Metody utrzymania aktywności zawodowej pracowników w grupie wiekowej 50+ 3

Identyfikacja problemu Co jest problemem, na który chcemy odpowiadać realizując działania służące wydłużeniu aktywności zawodowej? Starzenie się społeczeństw i wynikający stąd spodziewany niedobór siły roboczej Wczesne wychodzenie z rynku pracy, skutkujące: marnowaniem kompetencji (potencjał ponad 4 mln Polaków nie jest w pełni wykorzystywany przez społeczeństwo) obciążeniem systemu emerytalnego

Identyfikacja problemu Pod względem aktywności zawodowej osób ze starszych grup wiekowych Polska jest na ostatnim miejscu w UE Mamy najniższy wiek wychodzenia z rynku pracy (58) W 2030 roku co trzeci Polak będzie miał więcej niż 50 lat (obecnie co szósty) Już dziś pracująca mniejszość Polaków utrzymuje niepracującą większość Jeśli nie zwiększymy zatrudnienia seniorów, za 35-40 lat albo drastycznie wzrosną podatki, albo równie drastycznie spadnie wartość emerytur

Identyfikacja problemu Bierności zawodowej towarzyszy bierność w życiu społecznym Zaangażowanie społeczne Polaków po 50 roku życia jest dwu-trzykrotnie mniejsze niż w krajach Europy Zachodniej i zwykle ogranicza się do najbliższej rodziny Jedynie 20% seniorów uważa, że można ufać innym Mają niską samoocenę i brak poczucia własnej wartości Nieufność do nowych technologii – tylko 20% osób w wieku 55-64 lata korzysta z internetu (40% w UE)

Identyfikacja problemu – perspektywa województwa Region relatywnie młody, ale jednak też starzejący się 2005 2030 Wiek przedprodukcyjny 24,1 16,0 Wiek produkcyjny 62,7 58,2 Wiek poprodukcyjny 13,2% 25,8% Spadek ludności w wieku produkcyjnym poczynając od 2010 – do 2030 o 3,9 mln, silny zwłaszcza w grupach w wieku mobilnym 2007 2030 Ludność w wieku powyżej 60 lat 7 mln 10 mln Ludność w wieku do 18 lat 7,5 mln 5,3 mln (Prognoza ludności Polski na lata 2003-2030, GUS, 2004)

Cele Unii Europejskiej Aby zwiększyć udział starszych pracowników w unijnym rynku pracy Unia Europejska postawiła następujące cele: Na posiedzeniu Rady Europejskiej w Sztokholmie w 2001r. przyjęto, że do roku 2010 udział osób w wieku 55-64 lata w zatrudnieniu powinien wzrosnąć z 37,5% do 50%. W Polsce było to 34% Na posiedzeniu Rady Europejskiej w Barcelonie w 2002 r. przyjęto, że do roku 2010 średni wiek zaprzestania pracy powinien wzrosnąć o pięć lat z 60 do 65,4 . W Polsce wiek ten wynosił 56,9

Instrumenty Unii Europejskiej stosowane do osiągnięcia celów Prawo pracy powinno zapewnić eliminację dyskryminacji ze względu na wiek Rozwój narodowej polityki „aktywnego wchodzenia w wiek dojrzały” może być wspierany przez EFS poprzez wspomaganie działań w obszarze: działań na rynku pracy wspierających udział starszych pracowników promowania nauki przez całe życie wymiany pozytywnych doświadczeń (np. EQUAL) edukacji dorosłych

Czy możemy czegoś nauczyć się od innych? Kompleksowy rządowy „program wiekowy” realizowany w Finlandii na przełomie wieków poprawa zdrowia i warunków pracy rekwalifikacja (uzupełnianie kompetencji) realokacja zasobów 50+ w przedsiębiorstwie w efekcie: radykalny wzrost wskaźnika zatrudnienia 55+ (z 30% w 1992r. do 50% w 2005r.) Polityka zarządzania wiekiem w firmach w Niemczech, Holandii, Anglii, Finlandii Age positive campaign w Wielkiej Brytanii skutecznie promuje kodeks dobrych praktyk w zakresie różnorodności wiekowej w zatrudnieniu poprzez wskazywanie korzyści z zatrudniania pracowników w różnym wieku Eksperymentalne rozwiązania wypracowane w ramach IW EQUAL w Polsce

Co już robimy? Rządowy program „Solidarność pokoleń” Wojewódzki Program na rzecz osób starszych na lata 2009-2013 „Pogodna i bezpieczna jesień życia…” (Urząd Marszałkowski województwa warmińsko-mazurskiego oraz Federacja Organizacji Socjalnych województwa warmińsko-mazurskiego FOS-a)

Przyczyny wycofywania się z rynku pracy Lęk przed utratą pracy Niskie kwalifikacje Gorszy stan zdrowia Sprawowanie opieki nad członkami rodziny Dyskryminacyjne zachowania pracodawców Łatwość dostępu do świadczeń społecznych

Badania PAG Uniconsult na zlecenie WUP 2008 Segment 1 – Socjaliści: 45+ mają co najwyżej kapitał pozamerytoryczny (lojalność, oddanie, cierpliwość) Segment 2 – Rynkowcy: pracownicy 45+, choć mają pewne doświadczenie zawodowe, to nie dotrzymują kroku młodym; jednak powinni trwać na rynku pracy Segment 3 – Inkwizytorzy: osoby 45+ nie mają żadnych zalet, same wady i powinny odejść z rynku pracy; Segment 4 – Realiści: pracownikom 45+, choć są wartościowi dla firmy, nie chce się pracować i powinni ustąpić miejsca młodym.

Badania PAG Uniconsult na zlecenie WUP 2008 Segment 1 – Wyrobnicy: młodszy segment nieaktywnych zawodowo, o raczej niskich kwalifikacjach, choć pewni siebie (pewność bez pokrycia) Segment 2 – Na wylocie: najstarszy z segmentów, nieaktywny zawodowo (oczekujący na emeryturę), niskie kwalifikacje, sfrustrowani Segment 3 – Tygrysy: tytani pracy, najbardziej aktywni, najlepiej wykwalifikowani, najbardziej pewni siebie Segment 4 – Posadnicy: aktywni zawodowo, ale gorzej wykwalifikowani, mają „zachowawczy” charakter” Segment 5 – Prządki: segment kobiecy, kobiet aktywnych zawodowo, najniżej wykształcony wśród aktywnych segmentów, cenią sobie stabilizację i bezpieczeństwo, najmniej pewni siebie wśród pracujących.

Trzy zakresy odpowiedzialności Odpowiedzialność i rola państwa Ramy prawne Programy zdrowotne, zatrudnieniowe, szkoleniowe Odpowiedzialność i rola jednostki Orientacja na pracę Zdrowy styl życia Rozwój umiejętności Odpowiedzialność i rola pracodawcy Organizacja pracy (m.in. tempo pracy) Dostosowanie psychospołecznych i fizycznych warunków pracy oraz sposobu wykonywania pracy Zatrzymywanie pracowników Wspieranie i rozwój kadr….

System wsparcia osób 45+ na rynku pracy wg PAG Uniconsult

Zwiększanie aktywności zawodowej osób starszych obejmuje: Aktywizację osób, które zdecydowały się podjąć pracę w późniejszym okresie życia; Ponowną aktywizację zawodową osób powracających do pracy po przerwie spowodowanej dłuższą chorobą, czy przebywanie w stanie bierności zawodowej z tytułu nabycia uprawnień do świadczeń rentowych lub emerytalnych; Utrzymanie aktywności zawodowej osób pracujących; Aktywizację osób bezrobotnych.

Co można/trzeba zrobić? - powszechnie Osłabiać siłę działania stereotypów (niska przydatność, rzekomo wysokie koszty ze względu na ubytki zdrowia i częstą absencję, brak zrozumienia dla wymogów rynku itd.)

Co można/trzeba zrobić? - pracodawcy Należy promować praktyczne podejście do problemu grupy 50+ na poziomie przedsiębiorstw: świadomość wpływu zmian demograficznych na biznes wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania różnorodnością, a w tym zarządzania wiekiem umiejętność myślenia i zarządzania w kategoriach: cykl życia a przebieg kariery zawodowej oraz zachowania równowagi pracy i życia Wszyscy przedsiębiorcy zetkną się z problemem starzejących się społeczeństw i im szybciej na to zareagują (uwzględnią w strategii), tym będą bezpieczniejsze. Przyszła konkurencyjność z dużej mierze będzie zależała od efektywnego wykorzystania i utrzymania umiejętności starszych pracowników

Co można/trzeba zrobić? - pracodawcy Firmy powinny sporządzać analizy demograficzne tak, by zrozumieć efekty biznesowe odpływu wiedzy i umiejętności w kolejnych okresach czasu Konieczne jest zrozumienie potrzeb pracowników w różnym wieku (wyniki badań CIOP) Niezbędne jest zaangażowanie pracowników (wszystkich) w proces zmian Dużą wartość stanowią zespoły międzypokoleniowe Konieczne jest dostosowanie organizacji i procesów w firmach Identyfikacja znaczenia i roli starszych pracowników

Co można/trzeba zrobić? - pracodawcy Środowisko pracy Dobre i higienicznie zorganizowane miejsce pracy dobra ergonomia Umiarkowana praca fizyczna Bezpieczne środowisko Organizacja pracy Wysoki stopień niezależności Jasna definicja ról Wsparcie ze strony przełożonych Komunikacja ze współpracownikami Wsparcie współpracowników Możliwości rozwoju Usługi służby zdrowia Pracownik Wysokie kompetencje Sprawność fizyczna Satysfakcja z pracy Zrozumienie roli Wysoka samoocena W Finlandii zbadano przesłanki niższej zdolności do pracy osób starszych oraz przesłanki ich przedłużonej zdolności

Co można/trzeba zrobić? - pracodawcy

Co można zrobić? Należy budować instytucjonalne wsparcie dla utrzymywania starszych pracowników w zatrudnieniu (obok kwestii powiązanych z systemem emerytalnym): – bogatsza i powszechnie dostępna oferta edukacyjna (rozwój firm szkoleniowych, e-learningu, ale też doradztwa zawodowego i informacji o możliwościach zmian kariery zawodowej) Tylko 16,2% Polaków w wieku 55-64 lata korzysta z jakichkolwiek form zdobywania wiedzy! Nie ma oferty dostosowanej do potrzeb i możliwości 50+

Co można/trzeba zrobić? Realizować programy wsparcia: edukacji dorosłych realokacji zasobów programów pro-zdrowotnych (profilaktyka, leczenie) zmian w mentalności promocji elastyczności zatrudnienia zwiększania atrakcyjności pracy jako źródła dochodu wobec źródeł alternatywnych oraz ograniczanie możliwości wyjścia z rynku pracy

Co można/trzeba zrobić? Wzmocnić ofertę i umiejętności publicznych służb zatrudnienia PSZ nie są przygotowane do obsługi tej grupy Niezbędne są specyficzne umiejętności doradców zawodowych i specjalistów ds. rozwoju zawodowego

Baza doświadczeń Badania Fundacji Dublińskiej „Zarządzanie wiekiem w przedsiębiorstwach w Europie” („Age Management in Companies in Europe”) Badanie rozpoczęte w połowie lat 90-tych XX w. (nadal trwa) Opisano kilkaset przypadków dobrych praktyk Wyszukiwarka: www.eurofound.eu.int/areas/populationandsociety/ageingworkforceadvanced.php Także: baza rezultatów Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL

„Zarządzanie wiekiem...”- wyniki Korzyści dla przedsiębiorstw Głównie: większa produktywność, lepszy zespół pracowniczy Zaspokojenie specyficznych potrzeb przedsiębiorstwa (powody biznesowe ważniejsze od polityki władz czy kampanii informacyjnych) Dominujący motyw: zatrzymanie pracowników o szczególnych, potrzebnych umiejętnościach Lepsza obsługa starzejących się klientów Pozytywny wpływ na wszystkich pracowników (lepsze stosunki międzypokoleniowe, przełamanie negatywnych stereotypów o starszych pracownikach)

„Zarządzanie wiekiem...”- wyniki Poprawa samopoczucia pracowników, pozytywne nastawienie do pracy, świadomość produktywności Większa gotowość starszych pracowników do uczenia się i rozwoju Silniejsza u pracowników starszych motywacja do pracy (szczególnie po okresie długotrwałego bezrobocia) Podejścia kompleksowe obejmują wszystkie etapy życia zawodowego i grupy wiekowe (nie tylko pracowników starszych) Działania skierowane do pracowników starszych obejmują rozwój indywidualny, dostosowanie rozkładu czasu pracy, badania profilaktyczne oraz możliwość podnoszenia kwalifikacji

Przykład 1: Punkt wyjścia: „Homogenizm” wiekowy (25-40 lat) nie służy dobrej obsłudze zróżnicowanego światowego rynku. Aby firma mogła lepiej sprostać wyzwaniom przyszłości należy bardziej zdywersyfikować umiejętności i doświadczenia pracowników. Stworzono grupy zadaniowe zróżnicowane wiekowo oraz pod względem kwalifikacji Cenne dla firmy cechy starszych pracowników: Doświadczenie w tworzeniu produktów zorientowanych na potrzeby klienta Doświadczenie w pokonywaniu trudności oraz niepowodzeń w realizacji nowych projektów

Przykład 1 (cd) Problemy/Wnioski: Konieczność przełamania wzajemnych uprzedzeń: początkowo młodzi obawiali się, że starsi zechcą wszystkim rządzić; starsi nie byli pewni czy rzeczywiście są firmie potrzebni Nie zauważono różnic między generacjami w zakresie przyswajania wiedzy technicznej Dla części osób starszych problemem było przełamanie przyzwyczajenia do sztywnych, pozostawiających mało miejsca na inicjatywę, struktur Ciągłe wzajemne uczenie się od siebie pracowników w grupach zadaniowych: młodzi zaznajamiali starszych z najnowszymi technologiami, starsi uczyli młodszych lepszego planowania i organizacji projektów

Przykład 2 Ogólna idea: wobec konieczności zatrudnienia nowych pracowników w związku z odejściem w niedługim czasie wielu doświadczonych pracowników na emerytury, firma chciała przekazać wiedzę pracowników starszych, młodszym Przygotowano specjalne szkolenia dla wybranych starszych pracowników, przygotowujące do uczenia innych – stworzono grupę wykwalifikowanych szkoleniowców/instruktorów, którzy mogli przekazywać wiedzę młodszym pracownikom W efekcie stworzono możliwość skutecznego nabycia wiedzy praktycznej przez młodszych pracowników, szczególnie o niskich kwalifikacjach lub bez kwalifikacji, zredukowano lukę kwalifikacji między pokoleniami pracowników firmy, ale także uzyskano większy szacunek dla wiedzy pracowników starszych, dywersyfikację ich pracy, większą motywacja do pracy, mniejszą chęć korzystania z wcześniejszych emerytur

Przykład 3 W 1989 firma sprzedająca materiały hobbystyczne otworzyła sklep, w którym pracowali wyłącznie ludzie po pięćdziesiątce. Przez następne dwa lata sklep ten uzyskiwał lepsze wyniki niż pozostałe 78 placówek: - o 18% wyższe zyski - sześciokrotnie mniejsza fluktuacja kadr - o 39% mniejsze krótkie nieobecności w pracy - o 59% mniejsze wewnętrzne straty sklepu - klienci lepiej oceniali obsługę - umiejętności personelu były wyższe

Projekty innowacyjne Projekty innowacyjne, wypracowujące nowe podejścia do rozwiązywania problemu marnowania kompetencji osób w starszych grupach wiekowych muszą uwzględniać interes biznesowy przedsiębiorstw, a także zidentyfikowane silne zróżnicowanie grupy „xx+” i równie silne zróżnicowanie potrzeb pracodawców. Niezbędne jest zwrócenie uwagi na język komunikacji w tym zakresie tak, by dodatkowo nie pogłębiać stereotypowego postrzegania osób ze starszych grup wiekowych jako wymagających szczególnego wsparcia.

Źródła regionalne Potencjał PLUS – badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy, AMS, ZPORR, 2006 Rynek pracy województwa warmińsko-mazurskiego: perspektywa instytucjonalna, Sztanderska, Socha, Grotkowska, na zlecenie WUP i MOP, 2006 Osoby starsze w województwie warmińsko-mazurskim, Warmińsko-mazurskie Biuro Planowania Przestrzennego, 2007 Bierni czy aktywni – sytuacja osób powyżej 45 roku życia na rynku pracy województwa warmińsko-mazurskiego, PAG Uniconsult na zlecenie WUP, 2008