Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Przekazywanie szkół i placówek
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
AWANS ZAWODOWY NAUCZYCIELI
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Karta Nauczyciela - Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela „ Jaki status dyrektora szkoły?” Warszawa, 21 lipca 2010 r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Procedura prawna przekazywania publicznej szkoły
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
System edukacyjny w Polsce Zagrożenia Prywatyzacyjne.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
RODZICE W SZKOLE umocowania prawne.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Edukacja przed zakrętem Nowelizacja ustawy o sytemie oświaty Irena Dzierzgowska Październik 2003 Dwie perspektywy.
Obszary i formy współdziałania kuratora oświaty z jednostkami samorządu terytorialnego.
Najważniejsze zmiany w Karcie Nauczyciela
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami województwa małopolskiego Artur Dzigański Małopolski Kurator Oświaty.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Jakie warunki pracy nauczyciela? Warszawa, 4 październik 2010 r.
Zadania priorytetowe nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2008/2009
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Książki naszych marzeń
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Wdrażanie reformy edukacji

Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
w rejonie wspomagania:
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Ruch kadrowy w szkołach w okresie reformy oświaty
SIEĆ SZKÓŁ W GMINIE NOWE OD 1 WRZEŚNIA 2017 ROKU
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Organy szkoły Rada Rodziców Dyrektor.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
§ 3 Organami przedszkola są:
Szkolenie związkowe: 1. Prawa i obowiązki związku zawodowego związane z arkuszem organizacyjnym szkoły. 2.Wybory związkowe: procedury, dokumenty, terminy.
Przykładowy model podziału środków
Awans zawodowy nauczycieli
Książki naszych marzeń
Zmiany w prawie oświatowym od 1 stycznia 2019 r.
Zmiany w prawie oświatowym od 1 stycznia 2019 r.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM Ocena pracy nauczyciela r.
WARTO WIEDZIEĆ…...
Zapis prezentacji:

Reforma systemu oświaty Obniżanie wieku szkolnego i upowszechnianie edukacji przedszkolnej Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Luty 2009

Plan narady GodzinaTematProwadzący 9.00 – 9.30Rozpoczęcie konferencji Zmiany w ustawie o systemie oświaty Iwona Waszkiewicz Kujawsko- Pomorski Kurator Oświaty Założenia reformy systemu oświaty w zakresie obniżania wieku szkolnego i upowszechniania edukacji przedszkolnej Barbara Szczepkowska Finansowanie zmian Korzyści płynące z wdrożenia reformy Porady dla samorządów Iwona Waszkiewicz Przerwa, składanie zapytań – 11.40Odpowiedzi na pytaniaIwona Waszkiewicz Barbara Szczepkowska Zmiany w rozporządzeniu o kwalifikacjachTadeusz Dąbrowski 12.00Zakończenie konferencjiIwona Waszkiewicz

Wprowadzenie Współpraca KO z samorządami Dotacje celowe Badanie potrzeb doskonalenia Konkursy na dyrektorów Badanie osiągnięć uczniów na egzaminach zewnętrznych Po 10 marca 2009 szkolenia dla jst i dyrektorów na temat wdrażania nowej podstawy programowej organizacji pracy szkół zgodnie z nowym rozporządzeniem dot. ramowych planów nauczania podręczników i programów nauczania Zmiany w prawie oświatowym – więcej kompetencji, odpowiedzialności i zaufania do samorządów

Ustawa o systemie oświaty Najważniejsze zmiany

Przekazywanie małych szkół - Art. 5 ust.5g-5r Jednostka samorządu terytorialnego, będąca organem prowadzącym szkołę liczącą nie więcej niż 70 uczniów, na podstawie uchwały organu stanowiącego tej jednostki oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, może przekazać, w drodze umowy, osobie prawnej niebędącej jednostką samorządu terytorialnego lub osobie fizycznej, prowadzenie takiej szkoły.

Umowa określa w szczególności: 1)w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum – wskazanie czy, szkole ustala się obwód, a jeżeli szkole nie ustala się obwodu – warunki przyjmowania uczniów do szkoły; 2)tryb przejęcia szkoły lub placówki przez jednostkę samorządu terytorialnego w przypadkach, o których mowa w ust. 5j i 5k; 3)warunki korzystania z mienia przejętej szkoły lub placówki; 4)tryb kontroli przestrzegania warunków umowy; 5)warunki i tryb rozwiązania umowy za wypowiedzeniem W stosunku do przekazanej szkoły stosuje się przepisy dot. szkół publicznych Przekazanej szkoły nie można zlikwidować Przepisy dot. zmiany warunków pracy i płacy dla nauczycieli przekazywanych szkół

Sprawozdania z realizacji zadań oświatowych W art. 5a dodaje się ust. 4 w brzmieniu: Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego, w terminie do dnia 31 października, przedstawia organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego informację o stanie realizacji zadań oświatowych tej jednostki za poprzedni rok szkolny, w tym o wynikach sprawdzianu i egzaminów, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 lit. b-f, w szkołach tych typów, których prowadzenie należy do zadań własnych jednostki samorządu terytorialnego.

Zatrudnianie osób niebędących nauczycielami – Art. 7 1b. Osobę, o której mowa w ust. 1a, zatrudnia się na zasadach określonych w Kodeksie pracy, z tym że do osób tych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych nauczycieli oraz ustala się wynagrodzenie nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego. 1d. Przepisy ust. 1a i 1b stosuje się również w przypadku zatrudnienia osoby posiadającej przygotowanie zawodowe uznane przez dyrektora szkoły lub placówki za odpowiednie do prowadzenia zajęć z zakresu kształcenia zawodowego, z tym że zatrudnienie tej osoby następuje za zgodą organu prowadzącego.

Oddziały międzynarodowe – Art. 7a-7d W szkołach publicznych i niepublicznych mogą być tworzone oddziały międzynarodowe. Utworzenie oddziału międzynarodowego wymaga zezwolenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Zezwolenie na utworzenie oddziału międzynarodowego w szkole podstawowej lub gimnazjum może zostać udzielone, jeżeli program nauczania ustalony przez zagraniczną instytucję edukacyjną, który ma być realizowany w tym oddziale, umożliwia uzyskanie przez uczniów wiadomości i umiejętności umożliwiających im przystąpienie odpowiednio do sprawdzianu i egzaminu, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 1 i 2. Wniosek o zezwolenie na utworzenie oddziału międzynarodowego składa organ prowadzący szkołę, w której ma zostać utworzony oddział międzynarodowy.

Upowszechnianie wychowania przedszkolnego (prezentacja) – Art. 14,14a,14b Obniżenie wieku szkolnego (prezentacja) – Art. 15 Obowiązek szkolny i obowiązek nauki –zmiany w art. 16 i 17 Programy i podręczniki (szkolenie na kolejnej naradzie) art. 22a

Opiniowanie arkuszy organizacji W art. 31 w ust. 1 uchyla się pkt 6a i 6b Kurator Oświaty 6a) opiniuje arkusze organizacji publicznych szkół i placówek, z wyjątkiem szkół i placówek prowadzonych przez ministrów, w zakresie ich zgodności z przepisami, przedstawiane przez organy prowadzące szkoły i placówki przed zatwierdzeniem arkuszy; 6b) opiniuje plany pracy placówek doskonalenia nauczycieli, z wyjątkiem placówek prowadzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego; (Zamiast opiniowania będą bieżące kontrole prowadzone przez wizytatora rejonu)

Stanowisko dyrektora szkoły - Art. 36, 36a, 38. Szkołą lub placówką może również kierować osoba niebędąca nauczycielem powołana na stanowisko dyrektora przez organ prowadzący, po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Stanowisko dyrektora szkoły lub placówki powierza organ prowadzący szkołę lub placówkę. (usunięto zapis o możliwości zgłoszenia umotywowanego zastrzeżenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny)

Możliwość powierzenia pełnienia obowiązków dyrektora wicedyrektorowi na max 10 miesięcy Kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki wyłania się w drodze konkursu. Zmiana składu komisji konkursowej ( ) Liczba przedstawicieli organów prowadzącego i nadzoru pedagogicznego nie może być mniejsza od liczby pozostałych członków komisji. Przedłużanie powierzenia stanowiska dyrektora na kolejne okresy – w uzgodnieniu z kuratorem oświaty. Odwołanie dyrektora (Art.38) po zasięgnięciu opinii kuratora (skreślono pozytywnej) – wydanie opinii w ciągu 5 dni roboczych

Decyzje o profilach i zawodach W art. 39 ust. 4a i 5 otrzymują brzmienie: 4a. Dyrektor liceum profilowanego, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę, ustala profile kształcenia ogólnozawodowego prowadzone w tym liceum. 5. Dyrektor szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe, w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę i po zasięgnięciu opinii odpowiednio wojewódzkiej lub powiatowej rady zatrudnienia, ustala zawody, w których kształci szkoła. Brak opinii kuratora oświaty

Likwidacja szkół – Art. 59 Ust 2. Szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez jednostkę samorządu terytorialnego może zostać zlikwidowana po zasięgnięciu opinii organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a szkoła lub placówka publiczna prowadzona przez inną osobę prawną lub fizyczną – za zgodą organu, który udzielił zezwolenia na jej założenie. uchyla się ust. 2a (likwidacja profilu lub zawodu) i 2b (opinia kuratora jako postanowienie) Nie jest wymagana pozytywna opinia kuratora

Łączenie szkół w zespół – Art. 62 Ust 5. Organ prowadzący zespół szkół lub placówek albo szkół i placówek może wyłączyć z zespołu niektóre szkoły lub placówki, włączyć do zespołu inne szkoły lub placówki, a także może rozwiązać zespół. W przypadku wyłączenia szkół lub placówek z zespołu oraz rozwiązania zespołu przepisów art. 58 i 59 nie stosuje się. (niepotrzebna zgoda kuratora) Uchyla się ust. 5a (opinia kuratora dla CKU i CKP) Ust 5b. Połączenie w zespół szkoły podstawowej z gimnazjum wymaga pozytywnej opinii kuratora oświaty. Opinia kuratora wymagana tylko w Ust. 5b

Ocena pracy dyrektora szkoły – Karta Nauczyciela W art. 6a ust. 6 i 7 otrzymują brzmienie: 6. Oceny pracy dyrektora szkoły oraz nauczyciela, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, dokonuje organ prowadzący szkołę w porozumieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. 7. Organ, o którym mowa w ust. 6, dokonuje oceny pracy dyrektora szkoły po zasięgnięciu opinii rady szkoły i zakładowych organizacji związkowych działających w tej szkole. Przy ocenie pracy dyrektora przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Wprowadzane zmiany to: Wielkie zaufanie do samorządów Przekazanie wielu ważnych kompetencji i obowiązków samorządom Większa samodzielność szkół Wiara w odpowiedzialność i kompetencje samorządów Wiara w świadome społeczeństwo domagające się od lokalnych władz dbałości o edukację Opracowanie: Iwona Waszkiewicz